Moskva 28. októbra (TASR) - Čoraz viac ruských vodičov chápe, že príprava vozidla na zimu by sa mala začať od obutia zimných pneumatík, pre väčšinu ruskej motoristickej verejnosti to však zostáva len snom.
Auto vybavené kvalitnými zimnými pneumatikami, prípadne veľmi obľúbenými pneumatikami s klincami, zostáva v Rusku výsadou len pomaly sa rozrastajúcej strednej triedy a bohatej vrstvy, pre ktorú nepredstavujú dodatočné výdaje žiaden problém.
Ponuka na trhu je obrovská a na predaj sú pneumatiky renomovaných svetových značiek, ázijských i európskych výrobcov. Slušnú pozíciu na ruskom trhu zaujala aj značka Omskshina, ktorá je dcérou známeho slovenského výrobcu pneumatík. Drahé sú však pre väčšinu vodičov aj ruské pneumatiky.
Zimné pneumatiky sú pomaly samozrejmosťou u áut zahraničných značiek, ale ruské Lady, Vazy, Moskviče a Volgy - ktorých je v Rusku stále väčšina - jazdia aj v zime na letných či celoročných pneumatikách.
Stav obutia automobilov ruskú dopravnú políciu vôbec nezaujíma. Toho sa drží väčšina vodičov. Pneumatiky bez dezénu až do úplného zničenia používajú nielen chudobnejší vodiči, ale aj veľká časť nákladných áut a autobusov. Tomu zodpovedajú aj pomery na zimných cestách a bilancia nehodovosti. Tisíce vodičov v Rusku svoje auto v zime nepoužíva, iní však volia hazard bez zaváhania. A to napriek tomu, že v Rusku zákonné poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla neexistuje. Zrážka s druhým vozidlom sa nezriedka končí ručnou výmenou názorov. Od previnilca sa požaduje úhrada škody v hotovosti a vinník sa často stáva obeťou vydierania.
K ruskému dopravnému fenoménu ako je jazda v noci len s rozsvietenými parkovacími svetlami, rozštepovanými tlmenými svetlami, či dokonca len s jedným svetlom, sa v zime pridávajú aj nástrahy v podobe snehu a poľadovice. Nedostatok finančných prostriedkov na zimné pneumatiky a návštevu špecializovaného servisného strediska, umocnený stavom ruských ciest v zime, ruskí vodiči kompenzujú svojou nebývalou zručnosťou a vynaliezavosťou.
Typický ruský vodič si svoje auto opravuje svojpomocne v garáži i na ceste, v lete i v zime. Ruský termín pre neprofesionálnych vodičov - vodič-amatér - preto vôbec nezodpovedá skutočnosti.