:
9. august 2000 - Japonský výrobca pneumatík Bridgestone oznamuje odvolávanie 6,5 milióna pneumatík Firestone ATX, ATX II a Wilderness, používaných najmä na športovo-úžitkovom vozidle Ford Explorer. Tento krok sa postupne vyvíja do veľkého problému z hľadiska bezpečnosti pre obidve značky a americká vláda uvádza, že počas nehôd súvisiacich s pneumatikami a fordami mohlo prísť o živoť viac než 200 ľudí.
6. september - Po počiatočnej neochote prijať pozvanie pred Kongres, prezident a výkonný riaditeľ Fordu Jacques Nasser sa spolu s predstaviteľmi Firestone predsa ukáže pred členmi Kongresu a čelí tvrdej kritike za príliš pomalý postup pri riešení problémov s bezpečnosťou pneumatík. Ford uvádza, že problematické sú pneumatiky, nie Explorer.
18. január 2001 - Ford oznamuje medziročný pokles prevádzkového zisku o tretinu, čiastočne kvôli odvolávaniu pneumatík Firestone, ktoré ho stálo 500 miliónov USD.
22. február - Ford začína predávať vylepšený model Exploreru, kde podnikol významné zmeny s cieľom zväčšiť jeho stabilitu. Firestone obviňuje z dopravných nehôd Explorer, ktorý sa má podľa jeho údajov tendenciu prevrátiť.
19. apríl - Ford oznamuje medziročný pokles príjmov za 1. štvrťrok 2001 o 41% a uvádza, že predaj vozidiel v USA sa kvôli spomaleniu hospodárstva znížil o 16%.
17. máj - Sledovaný prieskum zistil, že kvalita vozidiel Ford v porovnaní s konkurenciou sa v roku 2000 zhoršila a vysoké hodnotenie ako jediná získava jeho značka Jaguar. Rating kvality Fordu je najhorší spomedzi veľkej automobilovej trojky USA.
21. máj - Firestone prerušuje takmer 100 rokov trvajúcu spoluprácu s Fordom kvôli veľkým rozporom o odvolávaní pneumatík.
22. máj - Ford plánuje vymeniť všetkých 13 miliónov pneumatík Firestone Wilderness AT na svojich vozidlách kvôli "podstatnému riziku zlyhania". Ford zároveň oznamuje, že v 2. štvrťroku zaúčtuje jednorazové náklady vo výške tri miliardy dolárov.
19. jún - J. Nasser čelí čoraz väčšiemu počtu otázok z Kongresu. Predstaviteľ ministerstva dopravy oznamuje Kongresu, že vláda zvažuje vyšetrenie bezpečnosti Exploreru a pneumatík Firestone.
12. júl - Ford oznamuje reorganizáciu vedenia, v rámci ktorej do funkcie šéfa severoamerických operácií nastupuje Nick Scheele.
18. júl - Ford v 2. štvrťroku zaznamenal stratu 551 miliónov USD, najmä kvôli nákladom na odvolávanie pneumatík, čo predstavuje len druhú čistú stratu za posledných deväť rokov. Ford zároveň uvádza, že predaj vozidiel v Severnej Amerike sa v prvej polovici roka znížil o 14%.
26. júl - William Clay Ford Jr., pravnuk zakladateľa Henryho Forda, získava väčšiu kontrolu nad činnosťou automobilky a právomoci si delí s J. Nasserom s cieľom zotaviť sa zo série problémov.
1. august - Predaj vozidiel v USA, mimo zahraničných značiek, v júli klesá o 13,7%, čo predstavuje najprudší pokles spomedzi veľkej trojky amerických automobiliek. Podiel Fordu na americkom trhu sa znižuje na 22%, taktiež najviac z veľkej trojky.
13. august - Ford sa snaží vyriešiť rozsiahly súdny proces v Kalifornii kvôli chybnému zapaľovaniu v miliónoch starších vozidiel. Právni zástupcovia žalobcov uvádzajú, že dohoda môže stáť automobilku až miliardu dolárov, čo Ford považuje za prehnanú sumu.
17. august - Ford oznamuje zrušenie 4 000 až 5 000 administratívnych pracovných miest, čiže zhruba 10% zamestnancov administratívy a v 4. štvrťroku očakáva jednorazový náklad približne 700 miliónov USD. Spoločnosť okrem toho znižuje prognózu príjmov za celý rok 2001 z 1,25 až 1,35 USD za akciu na 0,70 USD. Cena akcií Fordu klesá o osem percent na ročné minimum 21,23 USD.
10. október - Ford znižuje dividendu na polovicu, čo predstavuje prvý takýto krok takmer za 10 rokov.
17. október - Ford prvýkrát zaznamenal ďalšiu, po sebe idúcu, štvrťročnú stratu takmer za jedno desaťročie a upozorňuje, že vzhľadom na dosah teroristických útokov z 11. septembra, bude mať problémy v tomto roku obnoviť ziskovosť. Čistá strata dosahuje celkovo 692 miliónov USD v porovnaní s čistým ziskom 888 miliónov USD za rovnaké obdobie minulého roka.
30. október - Nemenovaný zdroj informuje o odvolaní J. Nassera. W.C. Ford Jr. preberá funkciu výkonného riaditeľa a N. Scheele sa stáva výkonným prevádzkovým riaditeľom.
(1 USD = 48,571 SKK)
* 1 sov
* * *