Prehľad vývoja problémov Fordu za posledných 14 mesiacov

Detroit 30. októbra (TASR) - Nasleduje stručný prehľad problémov automobilky Ford Motor Co. za posledných 14 mesiacov podľa informácií agentúry Reuters

:

9. august 2000 - Japonský výrobca pneumatík Bridgestone oznamuje odvolávanie 6,5 milióna pneumatík Firestone ATX, ATX II a Wilderness, používaných najmä na športovo-úžitkovom vozidle Ford Explorer. Tento krok sa postupne vyvíja do veľkého problému z hľadiska bezpečnosti pre obidve značky a americká vláda uvádza, že počas nehôd súvisiacich s pneumatikami a fordami mohlo prísť o živoť viac než 200 ľudí.

6. september - Po počiatočnej neochote prijať pozvanie pred Kongres, prezident a výkonný riaditeľ Fordu Jacques Nasser sa spolu s predstaviteľmi Firestone predsa ukáže pred členmi Kongresu a čelí tvrdej kritike za príliš pomalý postup pri riešení problémov s bezpečnosťou pneumatík. Ford uvádza, že problematické sú pneumatiky, nie Explorer.

18. január 2001 - Ford oznamuje medziročný pokles prevádzkového zisku o tretinu, čiastočne kvôli odvolávaniu pneumatík Firestone, ktoré ho stálo 500 miliónov USD.

22. február - Ford začína predávať vylepšený model Exploreru, kde podnikol významné zmeny s cieľom zväčšiť jeho stabilitu. Firestone obviňuje z dopravných nehôd Explorer, ktorý sa má podľa jeho údajov tendenciu prevrátiť.

19. apríl - Ford oznamuje medziročný pokles príjmov za 1. štvrťrok 2001 o 41% a uvádza, že predaj vozidiel v USA sa kvôli spomaleniu hospodárstva znížil o 16%.

17. máj - Sledovaný prieskum zistil, že kvalita vozidiel Ford v porovnaní s konkurenciou sa v roku 2000 zhoršila a vysoké hodnotenie ako jediná získava jeho značka Jaguar. Rating kvality Fordu je najhorší spomedzi veľkej automobilovej trojky USA.

21. máj - Firestone prerušuje takmer 100 rokov trvajúcu spoluprácu s Fordom kvôli veľkým rozporom o odvolávaní pneumatík.

22. máj - Ford plánuje vymeniť všetkých 13 miliónov pneumatík Firestone Wilderness AT na svojich vozidlách kvôli "podstatnému riziku zlyhania". Ford zároveň oznamuje, že v 2. štvrťroku zaúčtuje jednorazové náklady vo výške tri miliardy dolárov.

19. jún - J. Nasser čelí čoraz väčšiemu počtu otázok z Kongresu. Predstaviteľ ministerstva dopravy oznamuje Kongresu, že vláda zvažuje vyšetrenie bezpečnosti Exploreru a pneumatík Firestone.

12. júl - Ford oznamuje reorganizáciu vedenia, v rámci ktorej do funkcie šéfa severoamerických operácií nastupuje Nick Scheele.

18. júl - Ford v 2. štvrťroku zaznamenal stratu 551 miliónov USD, najmä kvôli nákladom na odvolávanie pneumatík, čo predstavuje len druhú čistú stratu za posledných deväť rokov. Ford zároveň uvádza, že predaj vozidiel v Severnej Amerike sa v prvej polovici roka znížil o 14%.

26. júl - William Clay Ford Jr., pravnuk zakladateľa Henryho Forda, získava väčšiu kontrolu nad činnosťou automobilky a právomoci si delí s J. Nasserom s cieľom zotaviť sa zo série problémov.

1. august - Predaj vozidiel v USA, mimo zahraničných značiek, v júli klesá o 13,7%, čo predstavuje najprudší pokles spomedzi veľkej trojky amerických automobiliek. Podiel Fordu na americkom trhu sa znižuje na 22%, taktiež najviac z veľkej trojky.

13. august - Ford sa snaží vyriešiť rozsiahly súdny proces v Kalifornii kvôli chybnému zapaľovaniu v miliónoch starších vozidiel. Právni zástupcovia žalobcov uvádzajú, že dohoda môže stáť automobilku až miliardu dolárov, čo Ford považuje za prehnanú sumu.

17. august - Ford oznamuje zrušenie 4 000 až 5 000 administratívnych pracovných miest, čiže zhruba 10% zamestnancov administratívy a v 4. štvrťroku očakáva jednorazový náklad približne 700 miliónov USD. Spoločnosť okrem toho znižuje prognózu príjmov za celý rok 2001 z 1,25 až 1,35 USD za akciu na 0,70 USD. Cena akcií Fordu klesá o osem percent na ročné minimum 21,23 USD.

10. október - Ford znižuje dividendu na polovicu, čo predstavuje prvý takýto krok takmer za 10 rokov.

17. október - Ford prvýkrát zaznamenal ďalšiu, po sebe idúcu, štvrťročnú stratu takmer za jedno desaťročie a upozorňuje, že vzhľadom na dosah teroristických útokov z 11. septembra, bude mať problémy v tomto roku obnoviť ziskovosť. Čistá strata dosahuje celkovo 692 miliónov USD v porovnaní s čistým ziskom 888 miliónov USD za rovnaké obdobie minulého roka.

30. október - Nemenovaný zdroj informuje o odvolaní J. Nassera. W.C. Ford Jr. preberá funkciu výkonného riaditeľa a N. Scheele sa stáva výkonným prevádzkovým riaditeľom.

(1 USD = 48,571 SKK)

* 1 sov

* * *

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.