
strednej triede. Na verzii s novým motorom 1,2 16V vo výbave Authentique sme si v redakčnom teste mali možnosť overiť, či sa francúzskemu výrobcovi tento zámer podaril. Inovovaný model upúta nielen zmeneným vonkajším vzhľadom, novou delenou maskou chladiča, svetlometmi so samostatnými optikami pre stretávacie, diaľkové a smerové svetlá pod čírym krycím sklom, novým nárazníkom i masívnejšími koncovými svetlami a vylepšeným interiérom, ale aj väčším jazdným komfortom. Ešte viac však dynamikou nového 16-ventilového motora s objemom len 1,2 l a prekvapivým výkonom 75 k.
Keďže Clio povyrástol zvonku, väčší a aj dospelejší je aj jeho vnútrajšok. Viac miesta je na predných anatomických sedadlách, pre nohy, i na šírku, sedadlá majú dlhšie sedáky, vyššie operadlá a celkové lepšie držanie tela. Aj na delenom zadných sedadlách so sklápacími operadlami v pomere 60 : 40 sa cestujúci cítia pohodlnejšie a voľnejšie. Komfort Clia obstaráva pomerne bohatá výbava. Nechýba centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie bočných okien vpredu, výškovo nastaviteľný volant, integrované autorádio s prehrávačom, z bezpečnostných prvkov sériovo čelné a za príplatok bočné airbagy, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy s predpínačmi, nastaviteľné opierky hláv a iné. Batožinový priestor patrí v tejto kategórii k tým väčším, prednosťou je jeho dobrá prístupnosť.

Z jazdy najväčšiu radosť má osoba za volantom. Pohodlné sedadlo, menší volant s hrubším vencom, kratší rázvor, presné riadenie i radenie, ľahké auto so solídnym výkonom a pružným motorom umocňujú pocit z jazdy. Najmä svižná jazda s rýchlym prechádzaním zákrut je pôžitkom. Clio totiž reaguje na korekcie volantu a plynu rýchle a poslušne. Menšia nedotáčavosť až kdesi pred hranicou straty priľnavosti napríklad po krátkom pribrzdení alebo ubratí plynu po veľmi ľahko zvláda. Apropo brzdy. Sú výborné, s plynulým nábehom brzdného účinku, teda spoľahlivé. Navyše, pomôcť môže ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku EBV a brzdovým asistentom pri núdzovom brzdení.
Motor, aj keď s objemom len 1,2 l, je tichý aj pri ochotnom vytáčaní do oblasti najvyšších otáčok a vydáva príjemný zvuk, takže aj jazda na diaľnici pri najvyššej dovolenej rýchlosti umožňuje počúvať rádio bez pridávania hlasitosti. Aj pri tejto rýchlosti je benzínový motor úsporný. Jazdiť úsporne možno bez obmedzovania dynamiky jazdy aj pod 6 l/100 km. My sme počas testu, keď sme neobmedzovali dynamiku, namerali priemer 6,8 l/100 km.
Celkový dojem Clia? Spomedzi malých a menších áut sa vlastnosťami, vybavenosťou, dizajnom a všetkým, čo poskytuje, radí k tomu naj, čo trh ponúka.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Renault Clio 1,2 16V Authentique
Motor
Radový kvapalinou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Štyri ventily v každom valci. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1149 cm3, vŕtanie a zdvih 69,0/76,8 mm. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 105 Nm pri otáčkach 3500 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,36 – 1,86 – 1,32 - 1,03 - 0,82, R – 3,55. Stály prevod hnanej nápravy 4,07.
Podvozok
Samonosná karoséria, vpredu s pomocným rámom. Nezávislé zavesenie všetkých kolies. Vpredu pseudo McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu vlečené ramená s polonezávislým zavesením. Odpruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi, vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS s EBV a BAS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 165/65 R 14.
Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverový päťmiestny hatchback.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3773/1639/1417 mm, rázvor náprav 2472 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1405/1385 mm. Priemer otáčania 10,7 m. Pohotovostná hmotnosť 930 kg. Objem batožinového priestoru 255/1037 l. Objem palivovej nádrže 50 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 170 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,8/4,9/5,9 l/100 km.
Cena: základný model 384 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 12,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,1/11,5 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 11,8/17,3 s
Max. rýchlosť 160 km/h
Spotreba počas testu 6,8 l/100 km
Porovnanie automobilov v rovnakej triede:
Citroen Saxo 1,4 SX
Zdvih. objem 1360 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 12/3400 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,2 s
Max. rých. 175 km/h
Spotreba mesto 8,2 l/100 km
mimo mesta 5,0 l/100 km
kombinovaná 6,2 l/100 km
Cena 369 900 Sk
Peugeot 206 1,4 XR Présence
Zdvih. objem 1360 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 111/3400 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 13,2 s
Max. rých. 170 km/h
Spotreba mesto 8,9 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,6 l/100 km
Cena 407 500 Sk
Škoda Fabia 1,4 16V Comfort
Zdvih. objem 1390 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 126/3800 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 13,8 s
Max. rých. 167 km/h
Spotreba mesto 9,3 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,7 l/100 km
Cena 433 900 Sk
Autor: gold