
Elantra prišla na európsky trh začiatkom tohto roka ako nový model automobilky Hyundai. Nahradila v strednej triede svojho predchodcu, model Lantra. K nám sa Elantra dostala až v polovici tohto roka pričinením nového importéra kórejského výrobcu, ktorý po novom Accente uvedenom v minulom roku pokračuje Elantrou vo svojej silnej inovačnej aktivite. S novou karosériou a neotrepaným a sviežim dizajnom, pod kapotou s trojicou moderných šestnásťventilových benzínových motorov 1,6 l (79 kW/107 k), 1,8 l (97 kW/132 k), 2,0 l (104 kW/141 k) a úsporným turbodieslom s priamym vstrekovaním 2,0 (82,5 kW/112 k) môže byť pomerom ceny k úžitkovej hodnote vážnym konkurentom v strednej triede.
V redakčnom teste sme vyskúšali Elantru s najsilnejším motorom vo štvordverovej karosérii sedan, ktorý z hľadiska dizajnu považujeme za vydarenejší ako päťdverový liftback. S jedným i druhým však kórejskí konštruktéri urobili veľký skok vpred. Preto naša zvedavosť na novú Elantru bola namieste. Netvárila sa ako mimoriadny automobil, veľmi sa nám však zapáčil nielen jej vzhľad, priestranný, útulný a príjemný interiér, ale aj jazdný komfort a jazdné vlastnosti. Navyše s kvalitným dielenským spracovaním a bohatou výbavou, akú iní importéri ponúkajú o mnoho desiatok tisíc korún drahšie.

Dvojlitrovej Elantre totiž nechýba už v základnej výbave protiblokovací ABS s EBD, protipreklzový TCS, palubný počítač, imobilizér, štyri airbagy, automatická klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, kompletná elektrina okien a zrkadiel, ani ďalšie prvky bezpečnostnej či komfortnej výbavy. K nej patrí aj výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou, veľkorysá ponuka priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách, pre nich aj nastaviteľné opierky hláv a trojbodový bezpečnostný pás aj pre piateho cestujúceho. Elegantne pôsobia na palubnej doske prístroje firmy VDO, za tmy s modrým podsvietením.
Dobrý a vyrovnaný dojem zanechal v nás motor s úctyhodným výkonom 141 k, ochotou ísť do otáčok a krútiacim momentom dobre využiteľným pri predbiehaní. Podvozok zasa dobrým odhlučnením a jazdnými vlastnosťami, najmä sebavedomým a bezpečným správaním sa v zákrutách. Klobúk dolu aj pred spotrebou, ktorá počas testu neprekročila 8,5 l/100 km.
Čo povedať na záver? Hádam konštatovanie, že v strednej triede pribudol konkurent, ktorý neláka len cenou, ale najmä tým, čo ponúka.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Elantra 2,0i GLS
Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom 2xOHC, pohon ozubený remeň/reťaz. Štyri ventily v každom valci. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1975 cm3, vŕtanie a zdvih 82,0/93,5 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 104 kW/141 k pri otáčkach 6000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 182 Nm pri otáčkach 4500 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové vstrekovanie.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,62 – 2,05 – 1,39 - 1,06 - 0,84, R 3,25. Stály prevod 3,65.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia vpredu i vzadu s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predná náprava: priečne ramená a vzpery McPheson, priečny skrutný stabilizátor. Zadná náprava viacprvková so skrutnou priečkou, odpružená vinutými pružinami s hydraulickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/60 R 15.
Karoséria
Samonosná celokovová, štvordverový päťmiestny sedan.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4495/1720/1425 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1485/1475 mm. Pohotovostná hmotnosť 1332 kg. Objem batožinového priestoru 415 l. Objem palivovej nádrže 55 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 206 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,1 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 11,0/6,3/8,0 l/100 km.
Cena: základný model 669 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 9,1 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 6,4/8,6 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 10,3/14,8 s
Max. rýchlosť 204 km/h
Spotreba počas testu 8,5 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy
Citroen C5 2,0i 16V
Zdvih. objem 1997 cm³
Výkon 100 kW/136 k
Krút. mom. 190/4100 Nm.min-1
0 – 100 km/h 10,8 s
Max. rých. 206 km/h
Spotreba mesto 11,5 l/100 km
mimo mesta 6,4 l/100 km
kombinovaná 8,3 l/100 km
Cena 814 900 Sk
Nissan Primera 2,0 Comfort Plus
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 181/4800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,6 s
Max. rých. 210 km/h
Spotreba mesto 11,4 l/100 km
mimo mesta 6,2 l/100 km
kombinovaná 8,4 l/100 km
Cena 787 000 Sk
Toyota Avensis 2,0 VVT-i D4 Terra Sedan
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 200/4000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,1 s
Max. rých. 210 km/h
Spotreba mesto 10,6 l/100 km
mimo mesta 6,7 l/100 km
kombinovaná 7,7 l/100 km
Cena 739 000 Sk
Autor: gold