
ZHOVÁRAME SA
s Vratislavom Kulhánkom,
predsedom predstavenstva ŠKODA AUTO, a.s., Mladá Boleslav
Ako by ste predstavili expozíciu Škody Mladá Boleslav na tohtoročnom ženevskom autosalóne?
„V Ženeve máme niekoľko premiér. Dve svetové, s limuzínou Škoda Octavia 4x4 s benzínovým motorom s výkonom 110 kW, po ktorom naši zákazníci volali, vlastne až tri. Veľmi významnou je premiéra Fabie sedan, ktorá sa začne predávať už v máji tohto roku. Myslím si, že je to automobil, na ktorý na našom trhu roky chýbal a na ktorý český i slovenský zákazník čaká. Treťou novinkou je štúdia automobilu vyššej strednej triedy, ktorý v Ženeve vystavujeme pod názvom Montreux. Pomenovanie je výrazom našej zdvorilosti voči hostiteľom. Myslím si, že Montreux je jednou z bômb ženevského autosalónu. Škoda tým dokazuje, že nie je výrobcom lacných áut, ale automobilov špičkovej kvality aj pre náročné trhy.“
Prečo ste sa rozhodli štúdiu veľkého auta predstaviť už teraz v Ženeve?
„Prapôvodne to nebolo v pláne, my sme nad tým veľmi premýšľali a hovorili si, že na vstup do nového segmentu, novej histórie Škody, ktorá už veľké automobily vyrábala a predávala, musíme našich potenciálnych zákazníkov trochu pripraviť. To bol dôvod, prečo sme štúdiu auta predviedli už tu.“
Ďalšie pokračovanie bude mať tento najväčší automobil Škody vo Frankfurte?
„Počuť to odo mňa nemôžte, no vylúčiť sa to nedá, zdalo by sa to takmer logické.“
Bude sa ten ďalší veľký voz veľmi líšiť od tohto?
„To je ďalšia otázka, na ktorú vám nemôžem odpovedať.“
Kedy sa tento najväčší automobil začne vyrábať?
„Nebýva našim zvykom medzi štúdiou a realitou nechávať príliš veľký priestor. Myslím si, že sa dá tak trochu poukázať na štúdiu Octavie Combi, ktorú sme tiež predviedli tu v Ženeve a sériová produkcia sa nezačala až tak dlho po nej.“
Zatiaľ má Škoda dva kompletné modelové rady a tretí je v dohľade. Čo ďalej?
„Myslím si, že je čas sa trochu zastaviť a nadýchnuť. Veď ktorá automobilka za desať rokov urobila taký obrovský rozvoj ako Škoda Auto? Vlastne z dvoch motorov, ktoré boli svojím spôsobom rovnaké, a z jedného modelového radu sa dostávame na tri modelové rady. Keby som mal spočítať, koľko motorov teraz používame, dostaneme sa k pätnástim. Navyše sme začali s výstavbou motorárne, ktorá sa dokončí v tomto roku so známou kapacitou 500 000 motorov ročne, a toto všetko stojí obrovské peniaze.“
Ročná produkcia automobilov v Škode sa priblížila k pol miliónu. Bude sa ďalej zvyšovať?
„Bolo by smutné, keby sme ju nezvyšovali. Tých 450 000 automobilov, ktoré sme vyrobili v minulom roku, je samozrejme zaujímavé číslo. V tomto roku rast už nebude dvojmiestny. Predpokladáme predaj 460 000 – 470 000 vozidiel.“
Autor: JÁN GOLDBERGER