kych patrí len k slabšiemu priemeru. Napriek tomu si novinári i ostatná odborná verejnosť počas ostatných dvoch februárových dní prišli na svoje. Brány autosalónu sa pre návštevníkov otvorili v prvý marcový deň a naposledy sa zavrú až 11. marca. Tu najmä pre domácich vyznávačov automobilovej techniky okrem už spomínaných svetových a európskych čaká naviac 48 švajčiarskych premiér. A tak v štyroch obrovských halách v jednom priestore pod spoločnou strechou môžu v týchto dňoch vychutnávať pohľadom i dotykom špičkovú techniku súčasných modelov, noviniek, ktoré sa čoskoro objavia v showroomoch predajcov, ale aj štúdie, z ktorých len vzídu budúce modely.
Alfa Romeo
predstavila v svetovej premiére model 147 v 5-dverovom vyhotovení, ale už aj s preplňovaným vznetovým motorom s priamym vstrekovaním Common Rail. Expozíciu slávnej značky tento raz nezdobila žiadna štúdia, zato vo Frankfurte na jeseň tohto roku sa očakáva 156-ka s úplne novým interiérom a športová verzia GTA, neskôr i spider a kupé GTV, a druhá generácia systému Commom Rail.
Aston Martin
sa pýšil novým modelom V12 Vanquish, ktorého karoséria využíva výhody ľahkého hliníka, karbónu a kompozitných materiálov. Ide o vysokovýkonné dvojdverové 2 + 2 miestne kupé so 6-litrovým vidlicovým 12-valcovým motorom s výkonom 336 kW/457 k a šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou. Akceleruje z nuly na 100 km/h za 4,7 s a dokáže ísť rýchlosťou 305 km/h.

Audi
svetovú premiéru nemalo, zato predviedlo model A2 so známou ľahkou hliníkovou karosériou a s tzv. trojlitrovým motorom (spotreba 2,99 l/100 km) 1,2 TDI. Krátko po skončení ženevského autosalónu sa tento model dostane aj do predaja. Zaujímavým exponátom je najväčšia limuzína Audi A8 quattro s benzínovým 6 l motorom W 12 48V (5998 cm³, 309 kW/420 k, 0 - 100 km/h - 5,8 s).
Bertone
predstavil štýlovú štúdiu Filo, postavenú na báze Opel Zafira. Okrem vzhľadu má revolučný aj interiér postavený technológiou „drive-by-wire“.
BMW
mal v Ženeve ako svetovú novinku trojkový Compact s novým štvorvalcom s objemom 1,6 l (116 k) a 2,5-litrovým radovým šesťvalcom (192 k). Terénny model X5 sa predstavil zasa s preplňovaným vznetovým motorom 3,0 so vstrekovaním Common Rail a zážihovým 4,6 V8 32V (286 kW/347 k). Európsku premiéru mal BMW M3 Cabrio, technicky identický automobil s M3 Coupé.

Citroën
po sedane C5, uvedenom minulý rok v Paríži, predstavil teraz verziu kombi s tradičným menom Break. Ide o rovnako komfortnú, elegantnú a modernú limuzínu vyššej strednej triedy ako je C5, na báze ktorej Break vznikol, navyše s ponukou veľkého vnútorného priestoru.
Daewoo
ponúka druhú generáciu svojho najmenšieho modelu Matiz. Facelift vylepšil jeho vonkajší vzhľad, mnohé zmeny a vylepšenia má aj interiér a kórejský výrobca obohatil Matiz najmä vo výbave. V Ženeve nechýbal však ani minivan Tacuma a prototyp päťdverovej limuzíny Kalos.
Fiat
sa prezentoval troj- a päťdverovým modelom Stilo, štylisticky vypracovaným do krásnych detailov. Stilo má nahradiť dvojičky Brava/Bravo a mal by sa objaviť u predajcov na jeseň tohto roku. Päťdverový Stilo je dlhší a priestrannejší ako jeho trojdverový súrodenec.
Ford
svoju štúdiu Mondeo ST 220 prezentoval ako vysokovýkonnú limuzíny (162 kW/220 k). V Ženeve debutoval aj Focus RS s preplňovaným benzínovým 200-koňovým motorom Zetec. Terénny Ford Explorer mal zasa svoju európsku premiéru. Švajčiarsku premiéru zasa najmenšia Ford Ka „StreetKa“, ako aj ďalšie modely Ford.
Honda
mala v Ženeve viac premiérových noviniek. Vo svetovej tu predstavil trojdverový Civic novej generácie vo verzii hatchback, podobne ako vysokovýkonnú Hondu Civic Type-R s dvojlitrovým motorom s výkonom 147 kW/200 k. Premiéru si odkrútil aj 5-dverový Civic (motory 1,4 – 90 k a 1,6 – 110 k) a minivan Stream s motormi 1,7 (125 k) a 2,0 l (150 k).
Jaguar
Popri modeli S-Type Sport pre športovo ambicióznych jazdcov uvádza britský výrobca aj úplne nový model X-Type – kompaktnú športovú limuzínu s vysokým výkonom a dynamikou (dva motory: 2,5 V6 24V – 197 k a 3,0 V6 24V – 234 k) s perfektným vypracovaním a vysokým luxusom.

Lancia
sa prezentovala atraktívne vyzerajúcim úplne novým, rovných päť metrov dlhým modelom Thesis, budúcou vlajkovou loďou tejto talianskej automobilky. Svojou eleganciou a prekrásnymi tvarmi budila v Ženeve značnú pozornosť.

Mazda
vo svojej expozícii mala najmä dva zaujímavé exponáty – výkonný štvordverový zaujímavo riešený športový automobil s Wankelovým motorom RX-8 a štúdiu, v ktorej je zhmotnená vízia automobilu budúcnosti MX Sport Tourer, vrátane ekologického hybridného pohonu.
Mercedes-Benz
mal svetovú premiéru – najmenší model triedy A je teraz dlhší o 170 mm, poskytuje cestujúcim viac vnútorného i batožinového priestoru a má aj lepšiu základnú výbavu. Švajčiarske premiéry mal aj Mercedes-Benz C 240 T-Model, C 32 AMG, C 180 – nové Sportcoupé triedy C, SLK 32 AMG a terénny G 400 CDI.
Nissan
predstavil štúdiu Chappo a prototyp dvojmiestneho športového kupé Z-Concept, ktorý má pod kapotou motor s objemom 3,5 V6. Jeho výkon 260 k mu umožňuje akcelerovať z nuly na rýchlosť 100 km/h pod šesť sekúnd. Model nového terénneho automobilu Nissan X-Trail bol predstavený už dávnejšie, vo Švajčiarsku však po prvý raz.

Opel
Mal v Ženeve tri svetové premiéry. Plne štvormiestny kabriolet Astru Cabrio s trojvrstvovou elektricky ovládanou textilnou strechou, športovú Corsu GSI s motorom 1,8 16V s výkonom 125 k a maximálnou rýchlosťou 200 km/h a Zafiru OPC, ktorá je vďaka motoru 2,0 Turbo s výkonom 141 kW/192 k najrýchlejším automobilom vo svojej kategórii v Európe. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,1 s a špičkovú rýchlosť má až 220 km/h. Neprehliadnuteľným bol superšportový koncept Astra Coupé OPC X-Treme: má motor V8 s výkonom 326 kW/444 k a dosahuje rýchlosť až 300 km/h.

Peugeot
predstavil nový model 307, ktorý sa v základných rysoch dosť podobá na menší Peugeot 206. Môže byť - podobne ako jeho mladší súrodenec - zaujímavým artiklom na trhu. Nahradí doterajší model 306. Koncept Peugeot 307 Cameleo má niečo zo sedanu a pick-upu.
Renault
Sústreďoval v Ženeve pozornosť najmä na Vel Satis, po Safrane novej vlajkovej lodi Renaulta. Vel Satis je novopojatý luxusný a elegantný sedan, priestranný, s výkonným motorom a rýchly. Jeho výroba sa má začať koncom roku 2001 a na trh príde začiatkom roku 2002. Nechýbali modely Laguna ani nový Kangoo 4x4.
Autor: JÁN GOLDBERGER