
Mazda svoj automobil v segmente SUV predstavila na autosalóne v Los Angeles v januári roku 2000, v Európe ho začala predávať až v tomto roku. Vyrába sa len so zážihovými motormi - slabším 2,0 l s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a výkonom 91 kW/124 k alebo 3,0 V6 so štvorstupňovou samočinnou prevodovkou a výkonom 145 kW/198 k, pohonom predných kolies alebo priraditeľným stálym pohonom všetkých štyroch kolies so zapínaním tlačidlovým spínačom na prístrojovej doske.
Nami testovaná verzia s výkonnejším šesťvalcom a „automatom“ má páku voliča prevodov nezvyčajne „americky“ pod volantom a aj keď išlo o verziu N1, teda úžitkovú verziu s pevnou priečkou za zadným sedadlom, a teda s odpočtom DPH, možno povedať, že automobilu nechýba primeraný luxus. Interiér tejto päťdverovej štvormiestnej karosérie je celý čalúnený kožou, má tempomat, klimatizáciu a elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel.
Triezvy zovňajšok zdobí charakteristická päťuholníková maska chladiča s chrómovaným rámom, hliníkové ráfiky kolies a rozmerné hlavné svetlomety s čírymi krycími sklami. Bezpečnosť cestujúcich chránia najmä štyri airbagy, bezpečnostné pásy s predpínačmi a nastaviteľné opierky hláv, spoľahlivé a účinné brzdy s ABS. Výkonný trojliter s takmer 200 konskými silami je zasa zárukou dynamiky. Nezávislé zavesenie kolies, vzadu na pomocnom ráme, zaručuje karosérii vysokú tuhosť a Mazde Tribute dobré jazdné vlastnosti aj v teréne.

Nie je pravdou, že s takýmto automobilom treba zvažovať jazdy mimo klasických ciest. Presvedčil nás, že bez akýchkoľvek problémov sa dostane aj tam, kde sa to na prvý pohľad vidí takmer nemožné. A to bez špeciálnych terénnych pneumatík! Má silu i dostatok adhézie na kolesách, takže ani ťahanie uviaznutého auta nám nenarobilo starosti. Protikladom k vlastnostiam takéhoto teréniaka je útulný a príjemný interiér, porovnateľný s interiérom limuzíny. Výkonný motor v súčinnosti s „automatom“ si vypýta svoje, takže pri jazde spotreba 12 až 14 l/100 km nie je prehnane vysoká. Ak sa však dokážeme mierniť, spotreba okolo 10 l/100 km nie je utópiou.
Pri manuálnej prevodovke by spotreba mohla byť približne aj o litrík a pol nižšia, vytratilo by sa však čaro z komfortu, ktorý automat v Mazde Tribute dáva. Skvele sa však odvďačí za spotrebovaný benzín. Napríklad na stovku dokáže zrýchliť za 11,8 sekundy a vyvinúť rýchlosť až 190 km/h, a len elektronický obmedzovač nedovolí ísť rýchlejšie. Mazda Tribute je teda aj na cesty, aj do terénu, pravý automobil na voľný čas, Sport Utility Vehicle.
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 11,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h – 5,6 s
80 – 120 km/h – 7,0 s
Max. rýchlosť 190 km/h
Spotreba počas testu 11,6 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Hyundai Santa Fe 2,7i V6 GLS (A)
Zdvih. objem 2656 cm³
Výkon 127 kW/173 k
Krút. mom. 250 Nm
0 – 100 km/h 11,6 s
Max. rých. 182 km/h
Spotreba mesto 14,9 l/100 km
mimo mesta 9,4 l/100 km
kombinovaná 11,4 l/100 km
Cena 1 089 900 Sk
Toyota RAV4 2,0 VVT-i 4WD
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 192 Nm
0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 11,4 l/100 km
mimo mesta 7,3 l/100 km
kombinovaná 8,8 l/100 km
Cena 1 065 000 Sk
Land Rover Freelander 2,5 V6 (A)
Zdvih. objem 2497 cm³
Výkon 130 kW/177 k
Krút. mom. 240 Nm
0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rých. 182 km/h
Spotreba mesto 17,2 l/100 km
mimo mesta 9,7 l/100 km
kombinovaná 12,4 l/100 km
Cena 1 223 300 Sk
Autor: gold