SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Kolaps importu áut do SR by znamenal pre rozpočet mesačnú stratu 600 000 Sk

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového ...

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR spôsobiť kolaps v importe automobilov a náhradných dielov do Slovenskej republiky. Štátny rozpočet by tak len v priebehu jedného mesiaca stratil na odvodoch dane z pridanej hodnoty približne 600 000 Sk.

Podľa Márie Novákovej zo združenia stanovuje zákon už pred dovozom automobilov zaplatenie príslušných platieb do recyklačného fondu. "V prípade, že sa výklad, vyhláška o sadzbách ako aj spôsob výberu príspevkov nevydajú do konca roka, importéri nebudú môcť doviesť do SR žiaden automobil," povedala M. Nováková a dodala, že priemerný januárový dovoz sa pohybuje v rozmedzí 4000 až 7000 vozidiel. Absencia vyhlášky o sadzbách, voči ktorým malo výhrady aj Ministerstvo hospodárstva SR, okrem toho neumožňuje organizáciám a inštitúciám vykonať rozpočtové kalkuly na budúci rok. ZAP preto upozornilo ministra životného prostredia, aby v tejto veci konal.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dovozcov automobilov sa platenie odvodov do recyklačného fondu dotkne minimálne trikrát. Platiť budú za autobatérie ako aj pneumatiky vo vozidle. V prípade importu náhradných dielcov sa na nich vzťahuje paragraf, ktorý ukladá povinnosť platby pre každého dovozcu výrobkov balených v plastových materiáloch. "Zákon nevymedzuje spodnú hmotnostnú hranicu pre tieto obaly a treba si uvedomiť, že každý náhradný diel je balený v plaste, niekedy však minimálnej gramáže," uviedla M. Nováková. Okrem toho nadobudne 1. júla budúceho roku účinnosť platba za samotný automobil, a to vo výške 5000 Sk. ZAP preto navrhovalo zavedenie len jednej súhrnnej platby do recyklačného fondu za každý dovezený automobil.

Podľa predbežných kalkulácií odvedú ročne na Slovensku dovozcovia automobilov do recyklačného fondu približne 400 miliónov Sk. Združenie preto apelovalo aj na zavedenie princípu adresnosti pri vyčleňovaní týchto prostriedkov na likvidáciu odpadu.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh novelizácie zákona, ktorý z dôvodu nesúhlasu so súčasným znením vypracovalo ZAP, predpokladal aj zavedenie povinnej certifikácie pre zberné a spracovateľské miesta systému recyklácie automobilov. Spracovateľské miesta by sa podľa slov viceprezidenta Združenia priemyselných zväzov SR Štefana Chudobu mali budovať tak, aby vyhovovali štandardom EÚ a boli do roku 2006 spôsobilé zhodnotiť aspoň 85 % hmotnosti vozidiel, vyradených z prevádzky. ZAP súčasne požaduje, aby neboli zbytočne vynakladané finančné prostriedky na budovanie zberných miest tam, kde je na to možné využiť niektoré z bezmála 250 obchodno-servisných miest pre automobily na Slovensku.

Š. Chudoba si myslí, že kvalitný zákon vytvára pre slovenský priemysel predpoklady na zapojenie sa do spracovania odpadov, ktoré má celosvetovo strategickú budúcnosť. Ak by sa tak nestalo, nie je podľa neho vylúčené, že lukratívne spracovanie 60 000 až 100 000 vyradených áut ročne v SR (z ktorých jedno môže obsahovať až 500 kg ocele a 80 kg hliníka) sa bude realizovať v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  6. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  10. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 290
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 680
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 881
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 942
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 941
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 844
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 119
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 312
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 339
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ekonóm Martin Kahanec

Deficitné financovanie by bolo nezodpovedným hazardom.

11 h
Testovanie na koronavírus.

Pandémia si vyžiadala 12 051 obetí.

4 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj