SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kolaps importu áut do SR by znamenal pre rozpočet mesačnú stratu 600 000 Sk

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového ...

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR spôsobiť kolaps v importe automobilov a náhradných dielov do Slovenskej republiky. Štátny rozpočet by tak len v priebehu jedného mesiaca stratil na odvodoch dane z pridanej hodnoty približne 600 000 Sk.

Podľa Márie Novákovej zo združenia stanovuje zákon už pred dovozom automobilov zaplatenie príslušných platieb do recyklačného fondu. "V prípade, že sa výklad, vyhláška o sadzbách ako aj spôsob výberu príspevkov nevydajú do konca roka, importéri nebudú môcť doviesť do SR žiaden automobil," povedala M. Nováková a dodala, že priemerný januárový dovoz sa pohybuje v rozmedzí 4000 až 7000 vozidiel. Absencia vyhlášky o sadzbách, voči ktorým malo výhrady aj Ministerstvo hospodárstva SR, okrem toho neumožňuje organizáciám a inštitúciám vykonať rozpočtové kalkuly na budúci rok. ZAP preto upozornilo ministra životného prostredia, aby v tejto veci konal.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dovozcov automobilov sa platenie odvodov do recyklačného fondu dotkne minimálne trikrát. Platiť budú za autobatérie ako aj pneumatiky vo vozidle. V prípade importu náhradných dielcov sa na nich vzťahuje paragraf, ktorý ukladá povinnosť platby pre každého dovozcu výrobkov balených v plastových materiáloch. "Zákon nevymedzuje spodnú hmotnostnú hranicu pre tieto obaly a treba si uvedomiť, že každý náhradný diel je balený v plaste, niekedy však minimálnej gramáže," uviedla M. Nováková. Okrem toho nadobudne 1. júla budúceho roku účinnosť platba za samotný automobil, a to vo výške 5000 Sk. ZAP preto navrhovalo zavedenie len jednej súhrnnej platby do recyklačného fondu za každý dovezený automobil.

Podľa predbežných kalkulácií odvedú ročne na Slovensku dovozcovia automobilov do recyklačného fondu približne 400 miliónov Sk. Združenie preto apelovalo aj na zavedenie princípu adresnosti pri vyčleňovaní týchto prostriedkov na likvidáciu odpadu.

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh novelizácie zákona, ktorý z dôvodu nesúhlasu so súčasným znením vypracovalo ZAP, predpokladal aj zavedenie povinnej certifikácie pre zberné a spracovateľské miesta systému recyklácie automobilov. Spracovateľské miesta by sa podľa slov viceprezidenta Združenia priemyselných zväzov SR Štefana Chudobu mali budovať tak, aby vyhovovali štandardom EÚ a boli do roku 2006 spôsobilé zhodnotiť aspoň 85 % hmotnosti vozidiel, vyradených z prevádzky. ZAP súčasne požaduje, aby neboli zbytočne vynakladané finančné prostriedky na budovanie zberných miest tam, kde je na to možné využiť niektoré z bezmála 250 obchodno-servisných miest pre automobily na Slovensku.

Š. Chudoba si myslí, že kvalitný zákon vytvára pre slovenský priemysel predpoklady na zapojenie sa do spracovania odpadov, ktoré má celosvetovo strategickú budúcnosť. Ak by sa tak nestalo, nie je podľa neho vylúčené, že lukratívne spracovanie 60 000 až 100 000 vyradených áut ročne v SR (z ktorých jedno môže obsahovať až 500 kg ocele a 80 kg hliníka) sa bude realizovať v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Testovanie v Dolnom Kubíne.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N