Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR spôsobiť kolaps v importe automobilov a náhradných dielov do Slovenskej republiky. Štátny rozpočet by tak len v priebehu jedného mesiaca stratil na odvodoch dane z pridanej hodnoty približne 600 000 Sk.
Podľa Márie Novákovej zo združenia stanovuje zákon už pred dovozom automobilov zaplatenie príslušných platieb do recyklačného fondu. "V prípade, že sa výklad, vyhláška o sadzbách ako aj spôsob výberu príspevkov nevydajú do konca roka, importéri nebudú môcť doviesť do SR žiaden automobil," povedala M. Nováková a dodala, že priemerný januárový dovoz sa pohybuje v rozmedzí 4000 až 7000 vozidiel. Absencia vyhlášky o sadzbách, voči ktorým malo výhrady aj Ministerstvo hospodárstva SR, okrem toho neumožňuje organizáciám a inštitúciám vykonať rozpočtové kalkuly na budúci rok. ZAP preto upozornilo ministra životného prostredia, aby v tejto veci konal.
Dovozcov automobilov sa platenie odvodov do recyklačného fondu dotkne minimálne trikrát. Platiť budú za autobatérie ako aj pneumatiky vo vozidle. V prípade importu náhradných dielcov sa na nich vzťahuje paragraf, ktorý ukladá povinnosť platby pre každého dovozcu výrobkov balených v plastových materiáloch. "Zákon nevymedzuje spodnú hmotnostnú hranicu pre tieto obaly a treba si uvedomiť, že každý náhradný diel je balený v plaste, niekedy však minimálnej gramáže," uviedla M. Nováková. Okrem toho nadobudne 1. júla budúceho roku účinnosť platba za samotný automobil, a to vo výške 5000 Sk. ZAP preto navrhovalo zavedenie len jednej súhrnnej platby do recyklačného fondu za každý dovezený automobil.
Podľa predbežných kalkulácií odvedú ročne na Slovensku dovozcovia automobilov do recyklačného fondu približne 400 miliónov Sk. Združenie preto apelovalo aj na zavedenie princípu adresnosti pri vyčleňovaní týchto prostriedkov na likvidáciu odpadu.
Návrh novelizácie zákona, ktorý z dôvodu nesúhlasu so súčasným znením vypracovalo ZAP, predpokladal aj zavedenie povinnej certifikácie pre zberné a spracovateľské miesta systému recyklácie automobilov. Spracovateľské miesta by sa podľa slov viceprezidenta Združenia priemyselných zväzov SR Štefana Chudobu mali budovať tak, aby vyhovovali štandardom EÚ a boli do roku 2006 spôsobilé zhodnotiť aspoň 85 % hmotnosti vozidiel, vyradených z prevádzky. ZAP súčasne požaduje, aby neboli zbytočne vynakladané finančné prostriedky na budovanie zberných miest tam, kde je na to možné využiť niektoré z bezmála 250 obchodno-servisných miest pre automobily na Slovensku.
Š. Chudoba si myslí, že kvalitný zákon vytvára pre slovenský priemysel predpoklady na zapojenie sa do spracovania odpadov, ktoré má celosvetovo strategickú budúcnosť. Ak by sa tak nestalo, nie je podľa neho vylúčené, že lukratívne spracovanie 60 000 až 100 000 vyradených áut ročne v SR (z ktorých jedno môže obsahovať až 500 kg ocele a 80 kg hliníka) sa bude realizovať v zahraničí.