Kolaps importu áut do SR by znamenal pre rozpočet mesačnú stratu 600 000 Sk

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového ...

Bratislava 22. novembra (TASR) - Absencia vykonávacích predpisov k zákonu o odpadoch (účinný od 1. januára 2002) môže podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR spôsobiť kolaps v importe automobilov a náhradných dielov do Slovenskej republiky. Štátny rozpočet by tak len v priebehu jedného mesiaca stratil na odvodoch dane z pridanej hodnoty približne 600 000 Sk.

Podľa Márie Novákovej zo združenia stanovuje zákon už pred dovozom automobilov zaplatenie príslušných platieb do recyklačného fondu. "V prípade, že sa výklad, vyhláška o sadzbách ako aj spôsob výberu príspevkov nevydajú do konca roka, importéri nebudú môcť doviesť do SR žiaden automobil," povedala M. Nováková a dodala, že priemerný januárový dovoz sa pohybuje v rozmedzí 4000 až 7000 vozidiel. Absencia vyhlášky o sadzbách, voči ktorým malo výhrady aj Ministerstvo hospodárstva SR, okrem toho neumožňuje organizáciám a inštitúciám vykonať rozpočtové kalkuly na budúci rok. ZAP preto upozornilo ministra životného prostredia, aby v tejto veci konal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dovozcov automobilov sa platenie odvodov do recyklačného fondu dotkne minimálne trikrát. Platiť budú za autobatérie ako aj pneumatiky vo vozidle. V prípade importu náhradných dielcov sa na nich vzťahuje paragraf, ktorý ukladá povinnosť platby pre každého dovozcu výrobkov balených v plastových materiáloch. "Zákon nevymedzuje spodnú hmotnostnú hranicu pre tieto obaly a treba si uvedomiť, že každý náhradný diel je balený v plaste, niekedy však minimálnej gramáže," uviedla M. Nováková. Okrem toho nadobudne 1. júla budúceho roku účinnosť platba za samotný automobil, a to vo výške 5000 Sk. ZAP preto navrhovalo zavedenie len jednej súhrnnej platby do recyklačného fondu za každý dovezený automobil.

Podľa predbežných kalkulácií odvedú ročne na Slovensku dovozcovia automobilov do recyklačného fondu približne 400 miliónov Sk. Združenie preto apelovalo aj na zavedenie princípu adresnosti pri vyčleňovaní týchto prostriedkov na likvidáciu odpadu.

Návrh novelizácie zákona, ktorý z dôvodu nesúhlasu so súčasným znením vypracovalo ZAP, predpokladal aj zavedenie povinnej certifikácie pre zberné a spracovateľské miesta systému recyklácie automobilov. Spracovateľské miesta by sa podľa slov viceprezidenta Združenia priemyselných zväzov SR Štefana Chudobu mali budovať tak, aby vyhovovali štandardom EÚ a boli do roku 2006 spôsobilé zhodnotiť aspoň 85 % hmotnosti vozidiel, vyradených z prevádzky. ZAP súčasne požaduje, aby neboli zbytočne vynakladané finančné prostriedky na budovanie zberných miest tam, kde je na to možné využiť niektoré z bezmála 250 obchodno-servisných miest pre automobily na Slovensku.

Š. Chudoba si myslí, že kvalitný zákon vytvára pre slovenský priemysel predpoklady na zapojenie sa do spracovania odpadov, ktoré má celosvetovo strategickú budúcnosť. Ak by sa tak nestalo, nie je podľa neho vylúčené, že lukratívne spracovanie 60 000 až 100 000 vyradených áut ročne v SR (z ktorých jedno môže obsahovať až 500 kg ocele a 80 kg hliníka) sa bude realizovať v zahraničí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 737
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 771
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 123
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 503
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 396
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 712
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 643
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 418
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 137
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 100

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

KOMENTÁRE

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

ŠPORT

Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.