Letné pneumatiky veľmi často obsahujú karcinogénne oleje

Štokholm 23. novembra (TASR) - Pneumatiky veľmi často obsahujú karcinogénne oleje. Konštatuje sa to v štúdii, ktorej výsledky dnes zverejnilo elektronické ...

Štokholm 23. novembra (TASR) - Pneumatiky veľmi často obsahujú karcinogénne oleje. Konštatuje sa to v štúdii, ktorej výsledky dnes zverejnilo elektronické vydanie švédskych novín Dagens Nyheter.

Najmä do letných pneumatík sa pridávajú oleje s obsahom polyaromatických uhľovodíkov, ktoré boli zaradené medzi rakovinotvorné látky. Alternatívne komponenty síce existujú, ale používajú sa zriedka.

Podľa autorov štúdie, toxikológov Ulfa Duusa a Jana Ahlboma, jedna pneumatika obsahuje asi liter polyaromatických uhľovodíkov. Za obdobie životnosti sa zoderie asi 20 percent pneumatiky, takže do okolia sa dostávajú veľké množstvá škodlivých olejov.

Oleje sa pridávajú do výrobkov z gumy ako zmäkčovadlá. K dispozícii sú aj alternatívne produkty, ktoré sú síce drahšie, ale nezhoršujú kvalitu pneumatiky, ako to tvrdia výrobcovia, povedal Ahlbom.

Škodlivosť používaných polyaromatických uhľovodíkov potvrdila aj generálna riaditeľka švédskeho inšpektorátu pre chemikálie Ethel Forsbergová. Vyjadrila prekvapenie nad tým, že výrobcovia na toto zistenie ešte nereagovali. Duus a Ahlbom odhadujú, že nebezpečné oleje obsahujú dve z troch letných pneumatík pre osobné autá, ktoré sa predajú vo Švédsku. Zimné pneumatiky pre nákladné autá sú menej škodlivé.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.