SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Smart Forfour 1,5 (80kW) Passion

Smart je typickým príkladom nenápadnej automobilky veľkého koncernu, z ktorej sa časom vyprofiluje významný výrobca automobilov. Prvý krok so stavbou mestského autíčka sa podaril, tak prečo neskúsiť Smart pre štyroch, čiže Forfour. Novinka minuloročného a

Posúvateľné zadné sedadlá

Zaradiť Smart ako značku je trochu ťažké a podobne aj jej modely. Vonkajšími rozmermi (375 x 168 x 145 cm) patrí Forfour do kategórie malých automobilov (Fabia, Corsa, Fiesta, Polo, C3). V celkovej dĺžke karosérie má o pár Smart FFcentimetrov menej, ale rázvor 250 cm patrí k najväčším. Zadné kolesá umiestnené až na okraji karosérie naznačujú slušný vnútorný priestor. Moderný dizajn, pastelové farby, zvýraznené blatníky, to všetko do seba zapadá a ladí. Ak od Smartu očakávame imidž a pútanie pozornosti, nároky splní. Vyhovie však aj racionálnym požiadavkám, akými sú jednoduché nastupovanie a pohodlné vystupovanie. Otvoriť ultraľahké dvere dokážu aj malé deti. Horšie to je s ich zatváraním - na prvý raz sa nikdy dobre nezavreli.Orientáciu Smartu na vysokú úžitkovú hodnotu dokazujú posuvné zadné sedadlá. Ak sú v najzadnejšej polohe, objem batožinového priestoru klesne na 268 litrov (priemerná hodnota malých automobilov). Posunutím sedadiel dopredu objem kufra vzrastie o jednu automobilovú triedu - na 330 l. Pri sklopených operadlách vzrastie objem na 610 l, je však horšie využiteľný. Výhodnejšie je sklopiť sedáky spolu s operadlami. Získame tak rovnú podlahu a väčší objem (910 l).

Na každý deň

Niektoré detaily sú vymyslené veľmi prakticky - napríklad páčka, ktorou sa posúvajú sedadlá priamo z batožinového priestoru. Veľmi zaujímavé riešenie ponúka predná lakťová opierka, ktorá je využiteľná z oboch strán. Preklopená dozadu slúži cestujúcim vzadu ako držiak na poháre, alebo je sklopená vpredu a slúži ako klasická lakťová opierka. Veľmi slušný priestor na sedenie vzadu ešte vylepšuje takmer rovná podlaha bez interiérvysokého stredového tunelu. V zaujímavej koncepcii Smartu Forfour sme našli niekoľko drobností, ktoré nám nevyhovovali - napríklad elektrické ovládanie okien umiestnené v nepohodlnom dosahu blízko ručnej brzy či na slnku nečitateľný display autorádia. Ovládanie palubného počítača a autorádia na volante je síce príjemné, ale trochu komplikované. Funkcia tlačidiel sa mení v závislosti od veličiny zobrazenej na displeji. Vzhľadom na vlastnosti podvozka by sme čakali lepšie bočné vedenie predných sedadiel.

Individualita za príplatok

Presklená (panoramatická) strecha za príplatok robí Smart atraktívnejším. Posádku chránia pred slnkom zaťahovacie rolety. Dobre presvetlený interiér sa veľmi rýchlo zohreje, preto odporúčame pri kúpe nezabudnúť na klimatizáciu, ktorá je vo vyššom stupni vybavenia Passion štandardne. Za bezpečnostný štandard považuje Smart ABS, núdzový brzdový asistent, ASR, ESP, čelné a bočné airbagy, teleskopický stĺpik volantu a vypínanie spolujazdcovho airbagu. Sympatické je, že Smart má bezpečnostný balík rovnaký už od najslabšieho motora. Pomer ceny a ponuky významne konkuruje aj ľudovým značkám automobilov.

Dynamika

Napriek vážnosti a pomerne slušnej úžitkovej hodnote vyžaruje zo Smartu Fourfour hravosť. Už po pár kilometroch jazdy sme zistili, že je dynamický a má športové jazdné vlastnosti (váži iba 970 kg). Zatiaľ najsilnejší benzínový motor (spoločný vývoj s Mitsubishi) s objemom 1,5 l dosahuje výkon 80 kW (109 k) a pri vyšších otáčkach dáva o sebe vedieť hlasným spevom. Na druhej strane s hlukom narastá výkon a potešenie z jazdy až do takej miery, že vodič sa musí sústrediť na cestu, a nie na počúvanie rádia. Do zvukového prejavu motora zapadá ladený tlmič výfuku, ktorý nepotrebuje ďalšie vylepšovanie. Zrýchlenie ľahkého Smartu Forfour z pokoja na 100 km/h pod 10 sekúnd a maximálna rýchlosť 190 km/h iba sčasti vyjadrujú potešenie zo športového auta. K čipernému motoru je adekvátne tvrdšie naladený podvozok. Radosť zo športovej jazdy občas prekazil stabilizačný systém ESP. Pri malom náznaku šmyku reagoval veľmi prudko - dobrzdením jedného z kolies a znížením výkonu motora. Prítomnosť ESP je na mieste, ale v tomto druhu auta by mal byť systém vypínateľný.

Nízka hmotnosť Smartu sa odrazila aj v spotrebe. V prvej časti testu (opájanie sa zvukom motora a vysokou rýchlosťou) sme museli skloniť hlavu pred 10 litrami na 100 km. Aké bolo však naše prekvapenie, keď pri bežnej jazde klesla spotreba na 5,6 až 6,5 litra. Napokon celkový priemer v teste 7,1 l/100km potešil. Na porovnanie - výrobca udáva priemer 6,1 l/100km.

Do koča aj do voza

Samotná značka Smart je extravagantná a výnimočná, model Forfour však dokazuje, že aj Smartu leží na srdci bežný občan a racionálne dôvody používania automobilu. Najsilnejší Smart 1,5 80 kW stojí 535 027 korún. Základná verzia (s kompletným bezpečnostným balíkom) stojí 458 746 korún. Zväčšiť počet prepravovaných osôb na palube Smartu sa podarilo, aj keď niektoré detaily sa dajú vylepšiť.

volantVolant "padne" do ruky snáď každému, neraz sa nám však stalo, že pri otáčaní sme nechtiac stlačili ovládanie autorádia.


 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  2. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  3. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 879
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 246
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 937
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 709
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 572
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 042
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 855
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


9 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


14 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  5. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 723
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 521
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 009
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 629
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu