SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Smart Forfour 1,5 (80kW) Passion

Smart je typickým príkladom nenápadnej automobilky veľkého koncernu, z ktorej sa časom vyprofiluje významný výrobca automobilov. Prvý krok so stavbou mestského autíčka sa podaril, tak prečo neskúsiť Smart pre štyroch, čiže Forfour. Novinka minuloročného a

Posúvateľné zadné sedadlá

Zaradiť Smart ako značku je trochu ťažké a podobne aj jej modely. Vonkajšími rozmermi (375 x 168 x 145 cm) patrí Forfour do kategórie malých automobilov (Fabia, Corsa, Fiesta, Polo, C3). V celkovej dĺžke karosérie má o pár Smart FFcentimetrov menej, ale rázvor 250 cm patrí k najväčším. Zadné kolesá umiestnené až na okraji karosérie naznačujú slušný vnútorný priestor. Moderný dizajn, pastelové farby, zvýraznené blatníky, to všetko do seba zapadá a ladí. Ak od Smartu očakávame imidž a pútanie pozornosti, nároky splní. Vyhovie však aj racionálnym požiadavkám, akými sú jednoduché nastupovanie a pohodlné vystupovanie. Otvoriť ultraľahké dvere dokážu aj malé deti. Horšie to je s ich zatváraním - na prvý raz sa nikdy dobre nezavreli.Orientáciu Smartu na vysokú úžitkovú hodnotu dokazujú posuvné zadné sedadlá. Ak sú v najzadnejšej polohe, objem batožinového priestoru klesne na 268 litrov (priemerná hodnota malých automobilov). Posunutím sedadiel dopredu objem kufra vzrastie o jednu automobilovú triedu - na 330 l. Pri sklopených operadlách vzrastie objem na 610 l, je však horšie využiteľný. Výhodnejšie je sklopiť sedáky spolu s operadlami. Získame tak rovnú podlahu a väčší objem (910 l).

Na každý deň

Niektoré detaily sú vymyslené veľmi prakticky - napríklad páčka, ktorou sa posúvajú sedadlá priamo z batožinového priestoru. Veľmi zaujímavé riešenie ponúka predná lakťová opierka, ktorá je využiteľná z oboch strán. Preklopená dozadu slúži cestujúcim vzadu ako držiak na poháre, alebo je sklopená vpredu a slúži ako klasická lakťová opierka. Veľmi slušný priestor na sedenie vzadu ešte vylepšuje takmer rovná podlaha bez interiérvysokého stredového tunelu. V zaujímavej koncepcii Smartu Forfour sme našli niekoľko drobností, ktoré nám nevyhovovali - napríklad elektrické ovládanie okien umiestnené v nepohodlnom dosahu blízko ručnej brzy či na slnku nečitateľný display autorádia. Ovládanie palubného počítača a autorádia na volante je síce príjemné, ale trochu komplikované. Funkcia tlačidiel sa mení v závislosti od veličiny zobrazenej na displeji. Vzhľadom na vlastnosti podvozka by sme čakali lepšie bočné vedenie predných sedadiel.

Individualita za príplatok

Presklená (panoramatická) strecha za príplatok robí Smart atraktívnejším. Posádku chránia pred slnkom zaťahovacie rolety. Dobre presvetlený interiér sa veľmi rýchlo zohreje, preto odporúčame pri kúpe nezabudnúť na klimatizáciu, ktorá je vo vyššom stupni vybavenia Passion štandardne. Za bezpečnostný štandard považuje Smart ABS, núdzový brzdový asistent, ASR, ESP, čelné a bočné airbagy, teleskopický stĺpik volantu a vypínanie spolujazdcovho airbagu. Sympatické je, že Smart má bezpečnostný balík rovnaký už od najslabšieho motora. Pomer ceny a ponuky významne konkuruje aj ľudovým značkám automobilov.

Dynamika

Napriek vážnosti a pomerne slušnej úžitkovej hodnote vyžaruje zo Smartu Fourfour hravosť. Už po pár kilometroch jazdy sme zistili, že je dynamický a má športové jazdné vlastnosti (váži iba 970 kg). Zatiaľ najsilnejší benzínový motor (spoločný vývoj s Mitsubishi) s objemom 1,5 l dosahuje výkon 80 kW (109 k) a pri vyšších otáčkach dáva o sebe vedieť hlasným spevom. Na druhej strane s hlukom narastá výkon a potešenie z jazdy až do takej miery, že vodič sa musí sústrediť na cestu, a nie na počúvanie rádia. Do zvukového prejavu motora zapadá ladený tlmič výfuku, ktorý nepotrebuje ďalšie vylepšovanie. Zrýchlenie ľahkého Smartu Forfour z pokoja na 100 km/h pod 10 sekúnd a maximálna rýchlosť 190 km/h iba sčasti vyjadrujú potešenie zo športového auta. K čipernému motoru je adekvátne tvrdšie naladený podvozok. Radosť zo športovej jazdy občas prekazil stabilizačný systém ESP. Pri malom náznaku šmyku reagoval veľmi prudko - dobrzdením jedného z kolies a znížením výkonu motora. Prítomnosť ESP je na mieste, ale v tomto druhu auta by mal byť systém vypínateľný.

Nízka hmotnosť Smartu sa odrazila aj v spotrebe. V prvej časti testu (opájanie sa zvukom motora a vysokou rýchlosťou) sme museli skloniť hlavu pred 10 litrami na 100 km. Aké bolo však naše prekvapenie, keď pri bežnej jazde klesla spotreba na 5,6 až 6,5 litra. Napokon celkový priemer v teste 7,1 l/100km potešil. Na porovnanie - výrobca udáva priemer 6,1 l/100km.

Do koča aj do voza

Samotná značka Smart je extravagantná a výnimočná, model Forfour však dokazuje, že aj Smartu leží na srdci bežný občan a racionálne dôvody používania automobilu. Najsilnejší Smart 1,5 80 kW stojí 535 027 korún. Základná verzia (s kompletným bezpečnostným balíkom) stojí 458 746 korún. Zväčšiť počet prepravovaných osôb na palube Smartu sa podarilo, aj keď niektoré detaily sa dajú vylepšiť.

volantVolant "padne" do ruky snáď každému, neraz sa nám však stalo, že pri otáčaní sme nechtiac stlačili ovládanie autorádia.


 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 259
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 277
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 616
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 160
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 077
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 626
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 973
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 714
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 666
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

10 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

9 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

14 h