SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

BMW 530i a BMW 520i

BMW vstúpilo do luxusnej vyššej strednej triedy v roku 1972 modelovým radom 5. Súčasná generácia BMW 5 je už štvrtá v poradí a zrejme rovnako úspešná ako predchádzajúce. Okrem dizajnovej revolúcie prináša nové BMW technické novinky, ktoré sme vyskúšali v

Nová tvár BMW

i-driveNová "päťka" balansuje na hrane elegancie a agresívneho športového vzhľadu. Hoci si aj v tomto prípade treba na novú tvár BMW zvyknúť, päťkový rad je výrazne krajší ako BMW 7. Prehnaný dizajn radu 7 si uvedomila aj automobilka. Pneumatiky a disky slabšieho BMW 520i nedosahovali gigantického rozmeru 530i, ale tvar a prevedenie hliníkových diskov sa nám páčilo viac na 520i.

Unikátne sedadlá

Vozidlá vyššej strednej triedy prestížnych značiek majú zoznam vybavenia priamo úmerný cene, preto nemá väčší zmysel zastavovať sa pri obsahu základného a bezpečnostného vybavenia. Finančným možnostiam klientov a sedadlámožnosti individuálne si vybaviť auto zodpovedali aj dva rozdielne interiéry. Majiteľ skúšaného a podstatne drahšieho BMW 530i chcel interiér v svetlohnedej koži v kombinácii s tmavým drevom a príplatkovými sedadlami. Skromnejšie BMW 520i ponúklo športový tmavý strih interiéru bez kože a iných "drobností". Dominantou 530i sú sedadlá s kompletným elektrickým ovládaním a pamäťou polohy. Takmer dve desiatky servomotorov posúvajú sedadlo v pozdĺžnom a výškovom smere a nastavujú takmer každý parameter. Neobyčajne pohodlné predné sedadlá sú okrem vyhrievania vybavené aj vnútornou ventiláciou či skôr odvetrávaním. V praxi to znamená, že ani v horúcich dňoch, počas ktorých sme auto skúšali, sa nám nepotil chrbát ani sedacia časť. Skromnejšia verzia BMW 520i má štandardné sedadlá tiež dobre tvarované, ale s mechanickým nastavovaním a slabším bočným držaním tela.

Predpísaná jednoduchosť

Bavorská automobilka navrhuje pracovisko vodiča tak, že majiteľ by sa ťažko zmieril so služobným šoférom. Takmer pretekársky kokpit BMW 5 láka každého za volant, pretože pri tomto aute je šoférovanie relaxom. Pochvalu interiérsi zaslúži tvar prístrojového panelu s viacnásobným vodorovným členením a multifunkčný volant. Úhľadný prístrojový panel pôsobí až príliš jednoducho s minimom ovládačov a vypínačov. V podstate ide iba o nastavenie teploty klimatizácie, zapnutie autorádia a vyberanie CD. Ostatné parametre sa nastavujú systémom i Drive. V prvých dňoch sa nám i Drive ovládal trochu ťažšie, pretože odoberal pozornosť. Až neskôr sme uznali, že takto vyzerá elektronické ovládanie budúcnosti. Mať pred sebou displej, všetko ovládať jediným ovládačom a sústrediť sa na jazdu.  Možnosti systému i Drive určuje vybavenie vozidla. Napríklad verzia 530i má HiFi systém Professional Logic 7 s trinástimi reproduktormi. Rozdiel oproti základnému autorádiu s nevýrazným výkonom verzie 520i je zreteľný. Majiteľ limuzíny BMW 5 sa musí zmieriť s tým, že zadné sedadlá sa nedajú sklápať, a tak ostáva k dispozícii "iba" batožinový priestor (objem 520 l).

Aktívne riadenie v praxi

BMW 5 ako prvé na svete predstavilo aktívne riadenie s meniteľným prevodom v závislosti od rýchlosti. Pri parkovaní sme otočili volantom iba 1,5-krát a kolesá boli vytočené na maximum. Takto sme mohli jazdiť po meste a zachádzať do úzkych uličiek bez prechytávania volantu. Naopak, pri vysokých rýchlostiach sa prevod zjemní, aby bolo riadenie bezpečné. Na riadenie sa veľmi ľahko zvyká, ťažšie sa odvyká po presadnutí do iného auta. Aktívne riadenie po teste s určitosťou odporúčame. Medzi ďalšie novinky radu 5 patria natáčacie xenónové svetlomety. Obe autá síce rovnako dobre svietia, ale jazda s natáčacími reflektormi (BMW 530i) je ešte bezpečnejšia, hlavne na neosvetlených križovatkách a na horských priechodoch. Doplatok za natáčacie svetlomety (430 eur) nie je v porovnaní s cenou auta a doplnkovým vybavením vysoký.

Rozdiely v podvozku

Pri brzdení na diaľnici sa nám zdali lepšie brzdy v BMW 520i, ale po priamom porovnaní brzdnej dráhy sa ukázali obe autá rovnako nadpriemerné. Rozdiel medzi testovanými modelmi je v podvozku Dynamic Drive (model 530i) za 2470 eur. Dynamic Drive zabraňuje nakláňaniu karosérie a tlak v tlmičoch práve zaťažených kolies prispôsobuje situácii. BMW 530i prechádza zákruty v takmer vodorovnej polohe. Nemožno však povedať, že podvozok bez systému Dynamic Drive by bol výrazne horší. Pôžitok z jazdy so zadným pohonom a vypnutým stabilizačným systémom je rozhodne väčší pri silnejšej verzii. Pohotovostnú hmotnosť a rozmery karosérie vodič vôbec necíti a náš losí test prešli obe autá zatiaľ najvyššou rýchlosťou vôbec asi 70 km/h. Rozdiel v dynamike motorov nie je v praxi až taký citeľný, ako napovedajú papierové údaje. Väčší objem motora 530i cítiť v zrýchľovaní nad 180 km/h až po maximálnu rýchlosť 250 km/h. Slabší 2,2-litrový šesťvalec má o 45 kW (61 k) menej, ale krajší zvuk, lepšie odhlučnenie a nižšiu spotrebu. S BMW 520i sme dosiahli priemernú spotrebu 9,6 l/100 km a s BMW 530i 10,9 l /100 km. S ohľadom na dynamiku je spotreba v oboch prípadoch potešiteľná.

Lacnejší vyhráva

Drahšiu a silnejšiu verziu 530i odporúčame solventnejším klientom a firmám na cestovanie po celej Európe. BMW 520i bolo v chudobnejšom prevedení, ale takmer o trištvrte milóna korún lacnejšie ako 530i s množstvom príplatkového vybavenia. Z tohto pohľadu nás viac za srdce chytilo BMW 520i.

 

520i530iSystém Dynamic Drive za príplatok udržiava silnejšie BMW v takmer vodorovnej polohe pri jazde v zákrute, brzdení a zrýchľovaní. Pri obchádzaní náhlej prekážky sa osvedčilo aktívne riadenie umožňujúce prudké zatočenie bez prechytávania volantu.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 706
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 392
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 480
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 428
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 14 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  2. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  3. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  4. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  5. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  6. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  7. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  8. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 838
  2. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  3. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 292
  4. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 914
  5. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  7. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 262
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  1. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  4. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu