BMW 530i a BMW 520i

BMW vstúpilo do luxusnej vyššej strednej triedy v roku 1972 modelovým radom 5. Súčasná generácia BMW 5 je už štvrtá v poradí a zrejme rovnako úspešná ako predchádzajúce. Okrem dizajnovej revolúcie prináša nové BMW technické novinky, ktoré sme vyskúšali v

Nová tvár BMW

i-driveNová "päťka" balansuje na hrane elegancie a agresívneho športového vzhľadu. Hoci si aj v tomto prípade treba na novú tvár BMW zvyknúť, päťkový rad je výrazne krajší ako BMW 7. Prehnaný dizajn radu 7 si uvedomila aj automobilka. Pneumatiky a disky slabšieho BMW 520i nedosahovali gigantického rozmeru 530i, ale tvar a prevedenie hliníkových diskov sa nám páčilo viac na 520i.

Unikátne sedadlá

Vozidlá vyššej strednej triedy prestížnych značiek majú zoznam vybavenia priamo úmerný cene, preto nemá väčší zmysel zastavovať sa pri obsahu základného a bezpečnostného vybavenia. Finančným možnostiam klientov a sedadlámožnosti individuálne si vybaviť auto zodpovedali aj dva rozdielne interiéry. Majiteľ skúšaného a podstatne drahšieho BMW 530i chcel interiér v svetlohnedej koži v kombinácii s tmavým drevom a príplatkovými sedadlami. Skromnejšie BMW 520i ponúklo športový tmavý strih interiéru bez kože a iných "drobností". Dominantou 530i sú sedadlá s kompletným elektrickým ovládaním a pamäťou polohy. Takmer dve desiatky servomotorov posúvajú sedadlo v pozdĺžnom a výškovom smere a nastavujú takmer každý parameter. Neobyčajne pohodlné predné sedadlá sú okrem vyhrievania vybavené aj vnútornou ventiláciou či skôr odvetrávaním. V praxi to znamená, že ani v horúcich dňoch, počas ktorých sme auto skúšali, sa nám nepotil chrbát ani sedacia časť. Skromnejšia verzia BMW 520i má štandardné sedadlá tiež dobre tvarované, ale s mechanickým nastavovaním a slabším bočným držaním tela.

Predpísaná jednoduchosť

Bavorská automobilka navrhuje pracovisko vodiča tak, že majiteľ by sa ťažko zmieril so služobným šoférom. Takmer pretekársky kokpit BMW 5 láka každého za volant, pretože pri tomto aute je šoférovanie relaxom. Pochvalu interiérsi zaslúži tvar prístrojového panelu s viacnásobným vodorovným členením a multifunkčný volant. Úhľadný prístrojový panel pôsobí až príliš jednoducho s minimom ovládačov a vypínačov. V podstate ide iba o nastavenie teploty klimatizácie, zapnutie autorádia a vyberanie CD. Ostatné parametre sa nastavujú systémom i Drive. V prvých dňoch sa nám i Drive ovládal trochu ťažšie, pretože odoberal pozornosť. Až neskôr sme uznali, že takto vyzerá elektronické ovládanie budúcnosti. Mať pred sebou displej, všetko ovládať jediným ovládačom a sústrediť sa na jazdu.  Možnosti systému i Drive určuje vybavenie vozidla. Napríklad verzia 530i má HiFi systém Professional Logic 7 s trinástimi reproduktormi. Rozdiel oproti základnému autorádiu s nevýrazným výkonom verzie 520i je zreteľný. Majiteľ limuzíny BMW 5 sa musí zmieriť s tým, že zadné sedadlá sa nedajú sklápať, a tak ostáva k dispozícii "iba" batožinový priestor (objem 520 l).

Aktívne riadenie v praxi

BMW 5 ako prvé na svete predstavilo aktívne riadenie s meniteľným prevodom v závislosti od rýchlosti. Pri parkovaní sme otočili volantom iba 1,5-krát a kolesá boli vytočené na maximum. Takto sme mohli jazdiť po meste a zachádzať do úzkych uličiek bez prechytávania volantu. Naopak, pri vysokých rýchlostiach sa prevod zjemní, aby bolo riadenie bezpečné. Na riadenie sa veľmi ľahko zvyká, ťažšie sa odvyká po presadnutí do iného auta. Aktívne riadenie po teste s určitosťou odporúčame. Medzi ďalšie novinky radu 5 patria natáčacie xenónové svetlomety. Obe autá síce rovnako dobre svietia, ale jazda s natáčacími reflektormi (BMW 530i) je ešte bezpečnejšia, hlavne na neosvetlených križovatkách a na horských priechodoch. Doplatok za natáčacie svetlomety (430 eur) nie je v porovnaní s cenou auta a doplnkovým vybavením vysoký.

Rozdiely v podvozku

Pri brzdení na diaľnici sa nám zdali lepšie brzdy v BMW 520i, ale po priamom porovnaní brzdnej dráhy sa ukázali obe autá rovnako nadpriemerné. Rozdiel medzi testovanými modelmi je v podvozku Dynamic Drive (model 530i) za 2470 eur. Dynamic Drive zabraňuje nakláňaniu karosérie a tlak v tlmičoch práve zaťažených kolies prispôsobuje situácii. BMW 530i prechádza zákruty v takmer vodorovnej polohe. Nemožno však povedať, že podvozok bez systému Dynamic Drive by bol výrazne horší. Pôžitok z jazdy so zadným pohonom a vypnutým stabilizačným systémom je rozhodne väčší pri silnejšej verzii. Pohotovostnú hmotnosť a rozmery karosérie vodič vôbec necíti a náš losí test prešli obe autá zatiaľ najvyššou rýchlosťou vôbec asi 70 km/h. Rozdiel v dynamike motorov nie je v praxi až taký citeľný, ako napovedajú papierové údaje. Väčší objem motora 530i cítiť v zrýchľovaní nad 180 km/h až po maximálnu rýchlosť 250 km/h. Slabší 2,2-litrový šesťvalec má o 45 kW (61 k) menej, ale krajší zvuk, lepšie odhlučnenie a nižšiu spotrebu. S BMW 520i sme dosiahli priemernú spotrebu 9,6 l/100 km a s BMW 530i 10,9 l /100 km. S ohľadom na dynamiku je spotreba v oboch prípadoch potešiteľná.

Lacnejší vyhráva

Drahšiu a silnejšiu verziu 530i odporúčame solventnejším klientom a firmám na cestovanie po celej Európe. BMW 520i bolo v chudobnejšom prevedení, ale takmer o trištvrte milóna korún lacnejšie ako 530i s množstvom príplatkového vybavenia. Z tohto pohľadu nás viac za srdce chytilo BMW 520i.

 

520i530iSystém Dynamic Drive za príplatok udržiava silnejšie BMW v takmer vodorovnej polohe pri jazde v zákrute, brzdení a zrýchľovaní. Pri obchádzaní náhlej prekážky sa osvedčilo aktívne riadenie umožňujúce prudké zatočenie bez prechytávania volantu.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 311
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 091
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 854
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 197
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 013
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 913
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 784
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 660
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 326

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.