SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

FORD FOCUS C-MAX 1,6 TDCi CVT

Auto roka 2004 na Slovensku, Ford Focus C-Max sme mali možnosť otestovať (s odstupom troch mesiacov) už druhýkrát. Na rozdiel od prvého - komplexného testu - sme sa teraz zamerali na činnosť prevodového systému CVT v  kombinácii  s naftovým moto

CVT pre zámožných

Ford Focus C Max ponúka koncepciu priestranného interiéru vhodnú pre slovenskú rodinu. Akurát príjmy priemernej rodiny s viacerými deťmi nie sú prispôsobené modelu C Max. Najzákladnejší model kompaktného minivanu s prevodovka CVTbenzínovým motorom 1,6 16 V stojí 599 900 korún, za čo sa nemusí hanbiť ani pred konkurenčnými značkami. Testovaná verzia však stojí oveľa viac, pretože pod kapotou je nový diesel spojený s prevodovkou CVT a vybavením Trend (základ Ambiente nie je pre prevodovku CVT a 1,6 TDCi v ponuke). K základnej cene 779 000 korún (pre 16, TDCi Trend) sme si museli pripočítať 50 600 korún za prevodovku CVT a potom niekoľko desiatok tisíc za ďalšie vybavenie. Cena sa zastavila na 906 800 korumách. Priznávame, že luxusnému rodinnému autu chýbal už iba parkovací senzor a Bi-xenónové svetlomety. Bezpečnostnú výbavu obohatili hlavové airbagy pozdĺž bočných okien až do zadnej časti auta. O zaujímavé riešenia interiéru a odkladacie priestory (napríklad v podlahe) nie je núdza. Potešila nás jemná práca dvojzónovej digitálne ovládanej klimatizácie, ktorá citlivo reaguje aj na zmenu nastavenia. Príplatkové ovládanie autorádia pod volantom je trochu veľké a na dlhšie prsty. Spracovanie plastov a riešenie detailov interiéru poteší aj náročných. Dokonca výškové nastavovanie sedadla vodiča bolo elektrické (hlučnejší servomotor).

Plynulá zmena prevodu

Rozdiel medzi klasickými automatickými prevodovkami a systémom CVT tkvie v tom, že CVT mení prevod plynule bez preraďovania stupňov. Počas pokojnej jazdy prevodovka okamžite reaguje, aby boli otáčky motora čo najnižšie. Naopak, počas predbiehania (plný plyn) prevodovka dovolí motoru vystúpať na 4000 ot/min., aby dosiahol maximálny výkon 109 k. Otáčky potom ostávajú konštantné a mení sa iba prevodový pomer (rýchlosť prudko rastie). Po uvoľnení plynového pedála otáčky klesnú a prevodovka navolí ideálny prevod na udržiavanie rýchlosti. Jediné negatívum predbiehania v automatickom režime je krátka pauza po stlačení plynového pedála a po jeho uvoľnení rýchly pád otáčok. Prevodovkou CVT však Ford eliminuje všeobecnú slabinu naftových motorov, ktoré na jednom prevodovom stupni "potiahnu" veľmi silno, ale krátko. Prevodovka ponechá motoru pre daný moment ideálne otáčky a hrá sa s prevodovým pomerom. Samozrejme, vyskúšali sme aj C MAX - skúška dynamikypoloautomatické radenie pákou systémom + a -. Pre možnosť sekvenčného radenia je výrobcom prednastavených sedem prevodových pomerov. O práve zvolenom pomere informuje vodiča displej pripomínajúci F1. Pri dynamickej jazde v kopcoch je sekvenčné radenie celkom zábavné. Akurát spotreba vzrastie priemerne o liter. Výrobca udáva priemernú spotrebu vynikajúcich 5,7 l/100 km. V teste dlhom 1600 km nám Focus C max CVT spotreboval priemerne 6,42 l/100 km.

Prekvapenie

Dynamické a rýchle poloautomatické radenie siedmich stupňov nás napĺňalo nadšením a dojmom, že takto jazdíme určite rýchlejšie ako v automatickom režime. Opak bol pravdou, pretože na testovacej dráhe s nepravidelným slalomom bol ten istý vodič o 1,5 s rýchlejší pri plne automatickom režime ako s manuálnou voľbou stupňov. Tak sa potvrdilo, že prevodovka sa snaží dokonale využiť silu motora. Nový motor TDCi pochádza zo spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA. V podstate pracuje celkom kultivovane, úporne a na daný objem (1560 cm3) dosahuje slušný výkon 109 k. Investícia do prevodovky CVT predstavuje 50 600 korún. Je to suma, ktorá môže odradiť hlavne na Slovensku, kde automatické prevodovky populárne nie sú. Keby nešlo o peniaze, odporúčame radšej CVT ako manuálnu prevodovku. Jazda s CVT je pokojná, vyrovnaná a dynamická. Škoda, že CVT sa nedodáva s nižším stupňom vybavenia, aby bola prístupnejšia širším vrstvám.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 30 161
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 903
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 052
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 9 891
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 4 963
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 776
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 156
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 3 053
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.


16 h
Peter Schutz.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.


21 h
Milan Uhrík predstavuje nového člena Republiky Jána Rejdu (vľavo)

Rejdu preveruje tím Gorila.


21 h
Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  2. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  3. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  4. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  5. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  6. Sabina Rehušová: Nájdu lídri Kosova a Srbska v Bruseli spoločnú reč?
  7. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  8. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 813
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 198
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 230
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 972
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 812
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 723
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 579
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 492
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu