SME

FORD FOCUS C-MAX 1,6 TDCi CVT

Auto roka 2004 na Slovensku, Ford Focus C-Max sme mali možnosť otestovať (s odstupom troch mesiacov) už druhýkrát. Na rozdiel od prvého - komplexného testu - sme sa teraz zamerali na činnosť prevodového systému CVT v  kombinácii  s naftovým moto

CVT pre zámožných

Ford Focus C Max ponúka koncepciu priestranného interiéru vhodnú pre slovenskú rodinu. Akurát príjmy priemernej rodiny s viacerými deťmi nie sú prispôsobené modelu C Max. Najzákladnejší model kompaktného minivanu s prevodovka cvtbenzínovým motorom 1,6 16 V stojí 599 900 korún, za čo sa nemusí hanbiť ani pred konkurenčnými značkami. Testovaná verzia však stojí oveľa viac, pretože pod kapotou je nový diesel spojený s prevodovkou CVT a vybavením Trend (základ Ambiente nie je pre prevodovku CVT a 1,6 TDCi v ponuke). K základnej cene 779 000 korún (pre 16, TDCi Trend) sme si museli pripočítať 50 600 korún za prevodovku CVT a potom niekoľko desiatok tisíc za ďalšie vybavenie. Cena sa zastavila na 906 800 korumách. Priznávame, že luxusnému rodinnému autu chýbal už iba parkovací senzor a Bi-xenónové svetlomety. Bezpečnostnú výbavu obohatili hlavové airbagy pozdĺž bočných okien až do zadnej časti auta. O zaujímavé riešenia interiéru a odkladacie priestory (napríklad v podlahe) nie je núdza. Potešila nás jemná práca dvojzónovej digitálne ovládanej klimatizácie, ktorá citlivo reaguje aj na zmenu nastavenia. Príplatkové ovládanie autorádia pod volantom je trochu veľké a na dlhšie prsty. Spracovanie plastov a riešenie detailov interiéru poteší aj náročných. Dokonca výškové nastavovanie sedadla vodiča bolo elektrické (hlučnejší servomotor).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Plynulá zmena prevodu

Rozdiel medzi klasickými automatickými prevodovkami a systémom CVT tkvie v tom, že CVT mení prevod plynule bez preraďovania stupňov. Počas pokojnej jazdy prevodovka okamžite reaguje, aby boli otáčky motora čo najnižšie. Naopak, počas predbiehania (plný plyn) prevodovka dovolí motoru vystúpať na 4000 ot/min., aby dosiahol maximálny výkon 109 k. Otáčky potom ostávajú konštantné a mení sa iba prevodový pomer (rýchlosť prudko rastie). Po uvoľnení plynového pedála otáčky klesnú a prevodovka navolí ideálny prevod na udržiavanie rýchlosti. Jediné negatívum predbiehania v automatickom režime je krátka pauza po stlačení plynového pedála a po jeho uvoľnení rýchly pád otáčok. Prevodovkou CVT však Ford eliminuje všeobecnú slabinu naftových motorov, ktoré na jednom prevodovom stupni "potiahnu" veľmi silno, ale krátko. Prevodovka ponechá motoru pre daný moment ideálne otáčky a hrá sa s prevodovým pomerom. Samozrejme, vyskúšali sme aj c max - skúška dynamikypoloautomatické radenie pákou systémom + a -. Pre možnosť sekvenčného radenia je výrobcom prednastavených sedem prevodových pomerov. O práve zvolenom pomere informuje vodiča displej pripomínajúci F1. Pri dynamickej jazde v kopcoch je sekvenčné radenie celkom zábavné. Akurát spotreba vzrastie priemerne o liter. Výrobca udáva priemernú spotrebu vynikajúcich 5,7 l/100 km. V teste dlhom 1600 km nám Focus C max CVT spotreboval priemerne 6,42 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapenie

Dynamické a rýchle poloautomatické radenie siedmich stupňov nás napĺňalo nadšením a dojmom, že takto jazdíme určite rýchlejšie ako v automatickom režime. Opak bol pravdou, pretože na testovacej dráhe s nepravidelným slalomom bol ten istý vodič o 1,5 s rýchlejší pri plne automatickom režime ako s manuálnou voľbou stupňov. Tak sa potvrdilo, že prevodovka sa snaží dokonale využiť silu motora. Nový motor TDCi pochádza zo spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA. V podstate pracuje celkom kultivovane, úporne a na daný objem (1560 cm3) dosahuje slušný výkon 109 k. Investícia do prevodovky CVT predstavuje 50 600 korún. Je to suma, ktorá môže odradiť hlavne na Slovensku, kde automatické prevodovky populárne nie sú. Keby nešlo o peniaze, odporúčame radšej CVT ako manuálnu prevodovku. Jazda s CVT je pokojná, vyrovnaná a dynamická. Škoda, že CVT sa nedodáva s nižším stupňom vybavenia, aby bola prístupnejšia širším vrstvám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 527
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 315
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 675
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 560
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 700
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 622
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 235
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 394
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  2. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  5. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  6. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  7. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  8. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 35 311
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 554
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 070
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 049
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 972
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 258
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 668
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 859
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu