FORD FOCUS C-MAX 1,6 TDCi CVT

Auto roka 2004 na Slovensku, Ford Focus C-Max sme mali možnosť otestovať (s odstupom troch mesiacov) už druhýkrát. Na rozdiel od prvého - komplexného testu - sme sa teraz zamerali na činnosť prevodového systému CVT v  kombinácii  s naftovým moto

CVT pre zámožných

Ford Focus C Max ponúka koncepciu priestranného interiéru vhodnú pre slovenskú rodinu. Akurát príjmy priemernej rodiny s viacerými deťmi nie sú prispôsobené modelu C Max. Najzákladnejší model kompaktného minivanu s prevodovka CVTbenzínovým motorom 1,6 16 V stojí 599 900 korún, za čo sa nemusí hanbiť ani pred konkurenčnými značkami. Testovaná verzia však stojí oveľa viac, pretože pod kapotou je nový diesel spojený s prevodovkou CVT a vybavením Trend (základ Ambiente nie je pre prevodovku CVT a 1,6 TDCi v ponuke). K základnej cene 779 000 korún (pre 16, TDCi Trend) sme si museli pripočítať 50 600 korún za prevodovku CVT a potom niekoľko desiatok tisíc za ďalšie vybavenie. Cena sa zastavila na 906 800 korumách. Priznávame, že luxusnému rodinnému autu chýbal už iba parkovací senzor a Bi-xenónové svetlomety. Bezpečnostnú výbavu obohatili hlavové airbagy pozdĺž bočných okien až do zadnej časti auta. O zaujímavé riešenia interiéru a odkladacie priestory (napríklad v podlahe) nie je núdza. Potešila nás jemná práca dvojzónovej digitálne ovládanej klimatizácie, ktorá citlivo reaguje aj na zmenu nastavenia. Príplatkové ovládanie autorádia pod volantom je trochu veľké a na dlhšie prsty. Spracovanie plastov a riešenie detailov interiéru poteší aj náročných. Dokonca výškové nastavovanie sedadla vodiča bolo elektrické (hlučnejší servomotor).

Plynulá zmena prevodu

Rozdiel medzi klasickými automatickými prevodovkami a systémom CVT tkvie v tom, že CVT mení prevod plynule bez preraďovania stupňov. Počas pokojnej jazdy prevodovka okamžite reaguje, aby boli otáčky motora čo najnižšie. Naopak, počas predbiehania (plný plyn) prevodovka dovolí motoru vystúpať na 4000 ot/min., aby dosiahol maximálny výkon 109 k. Otáčky potom ostávajú konštantné a mení sa iba prevodový pomer (rýchlosť prudko rastie). Po uvoľnení plynového pedála otáčky klesnú a prevodovka navolí ideálny prevod na udržiavanie rýchlosti. Jediné negatívum predbiehania v automatickom režime je krátka pauza po stlačení plynového pedála a po jeho uvoľnení rýchly pád otáčok. Prevodovkou CVT však Ford eliminuje všeobecnú slabinu naftových motorov, ktoré na jednom prevodovom stupni "potiahnu" veľmi silno, ale krátko. Prevodovka ponechá motoru pre daný moment ideálne otáčky a hrá sa s prevodovým pomerom. Samozrejme, vyskúšali sme aj C MAX - skúška dynamikypoloautomatické radenie pákou systémom + a -. Pre možnosť sekvenčného radenia je výrobcom prednastavených sedem prevodových pomerov. O práve zvolenom pomere informuje vodiča displej pripomínajúci F1. Pri dynamickej jazde v kopcoch je sekvenčné radenie celkom zábavné. Akurát spotreba vzrastie priemerne o liter. Výrobca udáva priemernú spotrebu vynikajúcich 5,7 l/100 km. V teste dlhom 1600 km nám Focus C max CVT spotreboval priemerne 6,42 l/100 km.

Prekvapenie

Dynamické a rýchle poloautomatické radenie siedmich stupňov nás napĺňalo nadšením a dojmom, že takto jazdíme určite rýchlejšie ako v automatickom režime. Opak bol pravdou, pretože na testovacej dráhe s nepravidelným slalomom bol ten istý vodič o 1,5 s rýchlejší pri plne automatickom režime ako s manuálnou voľbou stupňov. Tak sa potvrdilo, že prevodovka sa snaží dokonale využiť silu motora. Nový motor TDCi pochádza zo spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA. V podstate pracuje celkom kultivovane, úporne a na daný objem (1560 cm3) dosahuje slušný výkon 109 k. Investícia do prevodovky CVT predstavuje 50 600 korún. Je to suma, ktorá môže odradiť hlavne na Slovensku, kde automatické prevodovky populárne nie sú. Keby nešlo o peniaze, odporúčame radšej CVT ako manuálnu prevodovku. Jazda s CVT je pokojná, vyrovnaná a dynamická. Škoda, že CVT sa nedodáva s nižším stupňom vybavenia, aby bola prístupnejšia širším vrstvám.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 005
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 825
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 785
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 178
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 602
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 259
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 324
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 397
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 284
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 117