SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

FORD FOCUS C-MAX 1,6 TDCi CVT

Auto roka 2004 na Slovensku, Ford Focus C-Max sme mali možnosť otestovať (s odstupom troch mesiacov) už druhýkrát. Na rozdiel od prvého - komplexného testu - sme sa teraz zamerali na činnosť prevodového systému CVT v  kombinácii  s naftovým moto

CVT pre zámožných

Ford Focus C Max ponúka koncepciu priestranného interiéru vhodnú pre slovenskú rodinu. Akurát príjmy priemernej rodiny s viacerými deťmi nie sú prispôsobené modelu C Max. Najzákladnejší model kompaktného minivanu s prevodovka CVTbenzínovým motorom 1,6 16 V stojí 599 900 korún, za čo sa nemusí hanbiť ani pred konkurenčnými značkami. Testovaná verzia však stojí oveľa viac, pretože pod kapotou je nový diesel spojený s prevodovkou CVT a vybavením Trend (základ Ambiente nie je pre prevodovku CVT a 1,6 TDCi v ponuke). K základnej cene 779 000 korún (pre 16, TDCi Trend) sme si museli pripočítať 50 600 korún za prevodovku CVT a potom niekoľko desiatok tisíc za ďalšie vybavenie. Cena sa zastavila na 906 800 korumách. Priznávame, že luxusnému rodinnému autu chýbal už iba parkovací senzor a Bi-xenónové svetlomety. Bezpečnostnú výbavu obohatili hlavové airbagy pozdĺž bočných okien až do zadnej časti auta. O zaujímavé riešenia interiéru a odkladacie priestory (napríklad v podlahe) nie je núdza. Potešila nás jemná práca dvojzónovej digitálne ovládanej klimatizácie, ktorá citlivo reaguje aj na zmenu nastavenia. Príplatkové ovládanie autorádia pod volantom je trochu veľké a na dlhšie prsty. Spracovanie plastov a riešenie detailov interiéru poteší aj náročných. Dokonca výškové nastavovanie sedadla vodiča bolo elektrické (hlučnejší servomotor).

Plynulá zmena prevodu

Rozdiel medzi klasickými automatickými prevodovkami a systémom CVT tkvie v tom, že CVT mení prevod plynule bez preraďovania stupňov. Počas pokojnej jazdy prevodovka okamžite reaguje, aby boli otáčky motora čo najnižšie. Naopak, počas predbiehania (plný plyn) prevodovka dovolí motoru vystúpať na 4000 ot/min., aby dosiahol maximálny výkon 109 k. Otáčky potom ostávajú konštantné a mení sa iba prevodový pomer (rýchlosť prudko rastie). Po uvoľnení plynového pedála otáčky klesnú a prevodovka navolí ideálny prevod na udržiavanie rýchlosti. Jediné negatívum predbiehania v automatickom režime je krátka pauza po stlačení plynového pedála a po jeho uvoľnení rýchly pád otáčok. Prevodovkou CVT však Ford eliminuje všeobecnú slabinu naftových motorov, ktoré na jednom prevodovom stupni "potiahnu" veľmi silno, ale krátko. Prevodovka ponechá motoru pre daný moment ideálne otáčky a hrá sa s prevodovým pomerom. Samozrejme, vyskúšali sme aj C MAX - skúška dynamikypoloautomatické radenie pákou systémom + a -. Pre možnosť sekvenčného radenia je výrobcom prednastavených sedem prevodových pomerov. O práve zvolenom pomere informuje vodiča displej pripomínajúci F1. Pri dynamickej jazde v kopcoch je sekvenčné radenie celkom zábavné. Akurát spotreba vzrastie priemerne o liter. Výrobca udáva priemernú spotrebu vynikajúcich 5,7 l/100 km. V teste dlhom 1600 km nám Focus C max CVT spotreboval priemerne 6,42 l/100 km.

Prekvapenie

Dynamické a rýchle poloautomatické radenie siedmich stupňov nás napĺňalo nadšením a dojmom, že takto jazdíme určite rýchlejšie ako v automatickom režime. Opak bol pravdou, pretože na testovacej dráhe s nepravidelným slalomom bol ten istý vodič o 1,5 s rýchlejší pri plne automatickom režime ako s manuálnou voľbou stupňov. Tak sa potvrdilo, že prevodovka sa snaží dokonale využiť silu motora. Nový motor TDCi pochádza zo spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA. V podstate pracuje celkom kultivovane, úporne a na daný objem (1560 cm3) dosahuje slušný výkon 109 k. Investícia do prevodovky CVT predstavuje 50 600 korún. Je to suma, ktorá môže odradiť hlavne na Slovensku, kde automatické prevodovky populárne nie sú. Keby nešlo o peniaze, odporúčame radšej CVT ako manuálnu prevodovku. Jazda s CVT je pokojná, vyrovnaná a dynamická. Škoda, že CVT sa nedodáva s nižším stupňom vybavenia, aby bola prístupnejšia širším vrstvám.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 489
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 537
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 9 097
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 839
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 763
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 824
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 445
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 334
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu