Aquaplaining na našich cestách

Voda je veľkým nepriateľom vodičov najmä na cestách s vyjazdenými koľajami či zle vyriešeným odtokom povrchovej vody. Miest s nebezpečným povrchom je na Slovensku viac ako dosť. Napríklad na nedávno otvorenom úseku diaľnice D1 (Fričovce - tunel Branisko)

Takto vyzeral most nového úseku diaľnice D1 pred tunelom Branisko v smere od Prešova asi 15 minút po letnom daždi. Na konci mosta pred tiahlou zákrutou stála niekoľkomilimetrová vrstva vody. V tomto momente už musí dezén pneumatiky odvádzať raz také množstvo vody ako predtým. Keď to nezvládne, začína sa aquaplaining.

Voda je veľkým nepriateľom vodičov najmä na cestách s vyjazdenými koľajami či zle vyriešeným odtokom povrchovej vody. Miest s nebezpečným povrchom je na Slovensku viac ako dosť. Napríklad na nedávno otvorenom úseku diaľnice D1 (Fričovce - tunel Branisko) v smere z Prešova do Popradu je niekoľko miest (na mostoch), kde voda neodteká, ako má. Napriek tomu tam nie je tabuľa, ktorá by upozorňovala na možnosť vzniku aquaplainingu či na nebezpečenstvo šmyku v daždi. Na hrubšej vrstve vody môže pneumatika stratiť kontakt s vozovkou a auto sa stáva neovládateľným. V lepších prípadoch sa po prejdení miesta kontakt obnoví a auto pokračuje vo zvolenom smere. Horšie je, ak potrebujeme pri aquaplainingu vozidlo zabrzdiť, alebo niekam nasmerovať. Najvhodnejšie je mierne ubrať plyn a počkať, kým budeme za kritickým miestom a potom reagovať. Voda totiž kladie odpor, po pár metroch začne rýchlosť klesať a kontakt s cestou sa obnoví. Keď však vodič v panike z aquaplainingu strhne volant a natočí kolesá, auto pôjde ďalej rovno až do chvíle, kým sa pneumatiky opätovne nedotknú cesty. Vtedy kolesá zaberú tým smerom, ako je volant natočený, a auto môže dostať šmyk. Pri aquaplainingu treba narábať s autom mierne a citlivo. Najlepšou zbraňou proti aquaplainingu (okrem hĺbokého dezénu pneumatiky) je zníženie rýchlosti v daždi najmä pred veľkými mlákami. Čím sú pneumatiky širšie, tým skôr môže začať auto "plávať". Možnosť vzniku aquaplainingu narastá od rýchlosti 90 km/h, samozrejme v závislosti od hĺbky dezénu a šírky pneumatiky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.