SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Prvá jazda: Santana PS 10

Výroba terénnych automobilov vlastnej konštrukcie sa na území Španielska začala v roku 1956. Odvtedy sa značka Santana venuje vývoju a výrobe "pracovných" automobilov 4x4. Aktuálny model Santana PS 10 sa vyrába od roku 1998 a nedávno sa objavil  i na

Santana PS10Pri pohľade na Santanu si každý musí uvedomiť, že toto auto je pracovný nástroj a podľa toho aj vyzerá. Márne by sme hľadali vo vybavení airbagy, ABS prípadne iné cestné doplnky. Proporcie karosérie sú čisto funkčné a bez prikrášľovania. Jediné, čo môže ozdobiť základný model, je doplnkové vybavenie navijakmi počnúc a strešným stanom končiac.  Výnimočne krátky predný previs karosérie zlepšuje nájazdový uhol prednej nápravy do strmého kopca. Strecha z polyesteru a sklolaminátu je viacvrstvová, s vloženou tepelnou izoláciou, aby neprepúšťala teplo a zimu do kabíny. Strohý interiér opäť rešpektuje podmienky pracovného nasadenia v teréne. Podlahy sú ľahko umývateľné a v nákladnom priestore je použitý hliník. Podľa prvej praktickej skúsenosti so Santanou si myslíme, že predné sedadlá mohli mať výraznejšie tvarovanie.

Na rozdiel od mnohých iných terénnych vozidiel súčasnosti, Santana ostala pri podvozku umiestnenom na oceľovom ráme. Predný aj zadný diferenciál dostal 100-percentnú úzávierku vypínateľnú na prístrojovej doske a kyvné nápravy. Na bežných cestách jazdí Santana s pohonom zadnej nápravy, predný pohon sa dá zapnúť pri akejkoľvek rýchlosti. Pre servoriadenie s obehom guľôčok je príznačná presnosť, ale nevýhodou je veľký polomer otáčania. Na to si musí vodič zvyknúť. Naopak, zvykať si netreba na motor Iveco, ktorý ťahá od voľnobežných otáčok stále rovnako a v teréne podrží aj menej zdatného vodiča. Maximálny výkon 125 k a krútiaci moment 275 Nm dokážu Santanu na ceste rozbehnúť na 140 km/h. Rovné cesty a diaľnice nie sú Santana PS 10  klesanievšak ani zďaleka miestom, kde by Santana vynikala. Jednoznačným miestom určenia je ťažký terén. Absencia elektroniky bežnej aj v terénnych automobiloch má svoj význam, pretože zložitá elektronika trpí vyššou pravdepodobnosťou poruchy ako mechanické systémy. Jednoduchá technika by mala znamenať jednoduché a nenáročné opravy. Santana schopná odviezť náklad s hmotnosťou tisíc kíl existuje aj v prevedení N1 ako malý úžitkový automobil.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 626
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 719
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 500
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 441
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 411
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 121
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 943
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Zelenskyj navštívil v stredu Izjum.

V čom je neočakávaný ukrajinský vývoj nádejou pre Slovensko.


23 h
Igor Matovič nikde neodchádza a vláda Eduarda Hegera ide do menšiny.

Ministrom financií je človek, ktorý sa ani nesnaží predstierať, že sa venuje svojej práci.


Rado Baťo 3 h

Naživo sa pripojí o 15:00 a odpovie na vaše otázky.


a 1 ďalší 2 h
Z Ruska utekajú pred mobilizáciou tisícky mužov.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  2. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  3. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  4. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  5. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  6. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  7. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 330
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 735
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 404
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 038
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 313
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 599
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 304
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 264
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu