Autom do lesa

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta ...

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta by si mali zobrať na prvú jazdu poľnou cestou skúseného vodiča a dodržiavať niekoľko hlavných zásad jazdy lesom.

Prispôsobiť rýchlosť

Lesné asfaltové alebo štrkové cesty majú v prvom rade odlišnú šírku a profil v porovnaní s bežnými komunikáciami I., II. a III. triedy. Poškodený povrch vozovky nás nepriamo núti k zníženiu rýchlosti aspoň na 30 km/h. Navyše na úzkej ceste sa môžeme stretnúť s oprotiidúcim autom a nebezpečenstvo predstavuje aj náhle skočenie lesnej zveri do cesty. Nízka rýchlosť je aj vec etiky a vzťahu k prírode.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jazda dole z kopca

Dole strmým kopcom je najlepšie ísť na rovnakom prevodovom stupni, ako sme išli hore. Brzdenie motorom zaručuje vyrovnanú rýchlosť. Ak zbadáme jamu alebo nerovnosť, pred ktorou sa nedá zabrzdiť, je lešie snažiť sa ju obísť alebo pri prejazde ešte pridať plyn. Najhoršie je v jame prudko brzdiť. Pruženie auta pri brzdení klesne, zníži sa výška podvozka a pravdepodobnosť poškodenia auta ešte zvýšime.

Pozor na vysoký stred cesty

Profil lesných ciest formuje vplyv počasia a ťažké mechanizmy naložené drevom. Stred cesty býva v porovnaní s vyjazdenými koľajami poriadne vysoký. Pri nerozvážnej jazde si vodiči neraz prerazia olejovú vaňu motora, prípadne inak poškodia podvozok. Osobným autom s nízkou svetlosťou podvozka je najlepšie jazdiť mimo koľaje (vpravo alebo vľavo), aby kolesá išli po vyvýšenej krajnici a po vyššom strede cesty. Najnižšia časť auta bude nad koľajou. Zvlášť nepríjemné sú lesné cesty so stredom porasteným vysokou trávou. V nej môže by veľké drevo alebo kameň. Po veľkom kameni bez ostrých hrán je lepšie prejsť pomaly kolesom, ako ho mať pod stredom auta. Prechádzanie cez stred lesnej cesty z jednej strany na druhú musí byť čo najkratšie a najpriečnejšie.

Nespevnená krajnica

Krajnica lesných kumunikácií v kopcovitom teréne nemusí byť vždy pevná a spoľahlivá. Ak už musíme ísť po krajnici, aby sme sa vyhli vysokému stredu, je lepšie vybrať si stranu bližšie k svahu a nie k "priepasti". Pri vyhýbaní sa inému autu vychádza na okraj cesty ten, kto má lepšie viditeľnú krajnicu. Kaluže na lesných cestách nebývajú široké, skôr úzke a dlhé. Samotná kaluž vody je varovanie, že v mieste je jama alebo blato, o zákernosti ktorých nemusíme mať ani potuchy.

Odstavenie vozidla

Mnoho hubárov a rybárov neberie ohľad na to, že po lesnej ceste môže ísť ešte niekto iný a vozidlo odstavujú takmer v strede cesty. Ľahko sa môže stať, že lesnú cestu potrebujú použiť záchranári alebo polícia a okrem nej k zranenému iná cesta nevedie. Hľadať v lese majiteľa auta môže niekoho stáť život alebo aspoň poriadne nervy.

Zaparkované auto vedľa lesnej cesty by malo mať poháňané kolesá na lepšej časti povrchu. Počas niekoľkých hodín pobytu v prírode môže začať pršať a trávnaté blatisté miesto pod cestou sa môže stať pascou, z ktorej osobné auto po mokrej tráve nevyjde.

Leniví vodiči a náruživí hubári nechajú otáčanie auta na neskôr. Pre prípad nebezpečenstva je lepšie mať auto otočené v smere jazdy späť. Pred blatistým úsekom je lepšie zastať, preskúmať možnosti a zacúvať na najbližšie možné miesto vhodné pre otočenie sa.

Nebezpečné strnisko

Istý druh nebezpečia predstavuje pole so strniskom a slamou, prípadne lúka so suchou trávou. Od horúceho výfuku sa môže vznietiť slama a od nej celé auto.

Lesná stráž

Právomoci lesnej stráže stanovuje zákon o lesoch a každý, kto vstupuje do lesa autom, musí počítať aj s tým, že lesná stráž ho má právo zastaviť. Môže ho tiež vykázať z územia lesných pozemkov, ak nemá povolený vjazd podľa osobitných predpisov, nehovoriac o práve ukladať blokové pokuty za priestupky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. HubHub spája sily s Neulogy
  2. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  3. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  4. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  5. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  7. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  8. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  9. Noc architektúry 2018
  10. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 265
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 407
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 11 864
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 855
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 460
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 393
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 040
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 590
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 115
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 945

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenky išli v štafete skvelo, skončili piate

Zvíťazili biatlonistky Bieloruska.

KOMENTÁRE

Tragédiou Slovenska sú politici ako Danko. Ukazuje sa to aj pri zákone o drogách

Odbornosť je dôležitejšia než ideológia.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.