SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Autom do lesa

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta ...

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta by si mali zobrať na prvú jazdu poľnou cestou skúseného vodiča a dodržiavať niekoľko hlavných zásad jazdy lesom.

Prispôsobiť rýchlosť

Lesné asfaltové alebo štrkové cesty majú v prvom rade odlišnú šírku a profil v porovnaní s bežnými komunikáciami I., II. a III. triedy. Poškodený povrch vozovky nás nepriamo núti k zníženiu rýchlosti aspoň na 30 km/h. Navyše na úzkej ceste sa môžeme stretnúť s oprotiidúcim autom a nebezpečenstvo predstavuje aj náhle skočenie lesnej zveri do cesty. Nízka rýchlosť je aj vec etiky a vzťahu k prírode.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Jazda dole z kopca

Dole strmým kopcom je najlepšie ísť na rovnakom prevodovom stupni, ako sme išli hore. Brzdenie motorom zaručuje vyrovnanú rýchlosť. Ak zbadáme jamu alebo nerovnosť, pred ktorou sa nedá zabrzdiť, je lešie snažiť sa ju obísť alebo pri prejazde ešte pridať plyn. Najhoršie je v jame prudko brzdiť. Pruženie auta pri brzdení klesne, zníži sa výška podvozka a pravdepodobnosť poškodenia auta ešte zvýšime.

Pozor na vysoký stred cesty

Profil lesných ciest formuje vplyv počasia a ťažké mechanizmy naložené drevom. Stred cesty býva v porovnaní s vyjazdenými koľajami poriadne vysoký. Pri nerozvážnej jazde si vodiči neraz prerazia olejovú vaňu motora, prípadne inak poškodia podvozok. Osobným autom s nízkou svetlosťou podvozka je najlepšie jazdiť mimo koľaje (vpravo alebo vľavo), aby kolesá išli po vyvýšenej krajnici a po vyššom strede cesty. Najnižšia časť auta bude nad koľajou. Zvlášť nepríjemné sú lesné cesty so stredom porasteným vysokou trávou. V nej môže by veľké drevo alebo kameň. Po veľkom kameni bez ostrých hrán je lepšie prejsť pomaly kolesom, ako ho mať pod stredom auta. Prechádzanie cez stred lesnej cesty z jednej strany na druhú musí byť čo najkratšie a najpriečnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nespevnená krajnica

Krajnica lesných kumunikácií v kopcovitom teréne nemusí byť vždy pevná a spoľahlivá. Ak už musíme ísť po krajnici, aby sme sa vyhli vysokému stredu, je lepšie vybrať si stranu bližšie k svahu a nie k "priepasti". Pri vyhýbaní sa inému autu vychádza na okraj cesty ten, kto má lepšie viditeľnú krajnicu. Kaluže na lesných cestách nebývajú široké, skôr úzke a dlhé. Samotná kaluž vody je varovanie, že v mieste je jama alebo blato, o zákernosti ktorých nemusíme mať ani potuchy.

Odstavenie vozidla

Mnoho hubárov a rybárov neberie ohľad na to, že po lesnej ceste môže ísť ešte niekto iný a vozidlo odstavujú takmer v strede cesty. Ľahko sa môže stať, že lesnú cestu potrebujú použiť záchranári alebo polícia a okrem nej k zranenému iná cesta nevedie. Hľadať v lese majiteľa auta môže niekoho stáť život alebo aspoň poriadne nervy.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaparkované auto vedľa lesnej cesty by malo mať poháňané kolesá na lepšej časti povrchu. Počas niekoľkých hodín pobytu v prírode môže začať pršať a trávnaté blatisté miesto pod cestou sa môže stať pascou, z ktorej osobné auto po mokrej tráve nevyjde.

Leniví vodiči a náruživí hubári nechajú otáčanie auta na neskôr. Pre prípad nebezpečenstva je lepšie mať auto otočené v smere jazdy späť. Pred blatistým úsekom je lepšie zastať, preskúmať možnosti a zacúvať na najbližšie možné miesto vhodné pre otočenie sa.

Nebezpečné strnisko

Istý druh nebezpečia predstavuje pole so strniskom a slamou, prípadne lúka so suchou trávou. Od horúceho výfuku sa môže vznietiť slama a od nej celé auto.

Lesná stráž

Právomoci lesnej stráže stanovuje zákon o lesoch a každý, kto vstupuje do lesa autom, musí počítať aj s tým, že lesná stráž ho má právo zastaviť. Môže ho tiež vykázať z územia lesných pozemkov, ak nemá povolený vjazd podľa osobitných predpisov, nehovoriac o práve ukladať blokové pokuty za priestupky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 607
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 639
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 407
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 229
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 448
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 059
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L