SME

Autom do lesa

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta ...

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta by si mali zobrať na prvú jazdu poľnou cestou skúseného vodiča a dodržiavať niekoľko hlavných zásad jazdy lesom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prispôsobiť rýchlosť

Lesné asfaltové alebo štrkové cesty majú v prvom rade odlišnú šírku a profil v porovnaní s bežnými komunikáciami I., II. a III. triedy. Poškodený povrch vozovky nás nepriamo núti k zníženiu rýchlosti aspoň na 30 km/h. Navyše na úzkej ceste sa môžeme stretnúť s oprotiidúcim autom a nebezpečenstvo predstavuje aj náhle skočenie lesnej zveri do cesty. Nízka rýchlosť je aj vec etiky a vzťahu k prírode.

SkryťVypnúť reklamu

Jazda dole z kopca

Dole strmým kopcom je najlepšie ísť na rovnakom prevodovom stupni, ako sme išli hore. Brzdenie motorom zaručuje vyrovnanú rýchlosť. Ak zbadáme jamu alebo nerovnosť, pred ktorou sa nedá zabrzdiť, je lešie snažiť sa ju obísť alebo pri prejazde ešte pridať plyn. Najhoršie je v jame prudko brzdiť. Pruženie auta pri brzdení klesne, zníži sa výška podvozka a pravdepodobnosť poškodenia auta ešte zvýšime.

Pozor na vysoký stred cesty

Profil lesných ciest formuje vplyv počasia a ťažké mechanizmy naložené drevom. Stred cesty býva v porovnaní s vyjazdenými koľajami poriadne vysoký. Pri nerozvážnej jazde si vodiči neraz prerazia olejovú vaňu motora, prípadne inak poškodia podvozok. Osobným autom s nízkou svetlosťou podvozka je najlepšie jazdiť mimo koľaje (vpravo alebo vľavo), aby kolesá išli po vyvýšenej krajnici a po vyššom strede cesty. Najnižšia časť auta bude nad koľajou. Zvlášť nepríjemné sú lesné cesty so stredom porasteným vysokou trávou. V nej môže by veľké drevo alebo kameň. Po veľkom kameni bez ostrých hrán je lepšie prejsť pomaly kolesom, ako ho mať pod stredom auta. Prechádzanie cez stred lesnej cesty z jednej strany na druhú musí byť čo najkratšie a najpriečnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Nespevnená krajnica

Krajnica lesných kumunikácií v kopcovitom teréne nemusí byť vždy pevná a spoľahlivá. Ak už musíme ísť po krajnici, aby sme sa vyhli vysokému stredu, je lepšie vybrať si stranu bližšie k svahu a nie k "priepasti". Pri vyhýbaní sa inému autu vychádza na okraj cesty ten, kto má lepšie viditeľnú krajnicu. Kaluže na lesných cestách nebývajú široké, skôr úzke a dlhé. Samotná kaluž vody je varovanie, že v mieste je jama alebo blato, o zákernosti ktorých nemusíme mať ani potuchy.

Odstavenie vozidla

Mnoho hubárov a rybárov neberie ohľad na to, že po lesnej ceste môže ísť ešte niekto iný a vozidlo odstavujú takmer v strede cesty. Ľahko sa môže stať, že lesnú cestu potrebujú použiť záchranári alebo polícia a okrem nej k zranenému iná cesta nevedie. Hľadať v lese majiteľa auta môže niekoho stáť život alebo aspoň poriadne nervy.

SkryťVypnúť reklamu

Zaparkované auto vedľa lesnej cesty by malo mať poháňané kolesá na lepšej časti povrchu. Počas niekoľkých hodín pobytu v prírode môže začať pršať a trávnaté blatisté miesto pod cestou sa môže stať pascou, z ktorej osobné auto po mokrej tráve nevyjde.

Leniví vodiči a náruživí hubári nechajú otáčanie auta na neskôr. Pre prípad nebezpečenstva je lepšie mať auto otočené v smere jazdy späť. Pred blatistým úsekom je lepšie zastať, preskúmať možnosti a zacúvať na najbližšie možné miesto vhodné pre otočenie sa.

Nebezpečné strnisko

Istý druh nebezpečia predstavuje pole so strniskom a slamou, prípadne lúka so suchou trávou. Od horúceho výfuku sa môže vznietiť slama a od nej celé auto.

Lesná stráž

Právomoci lesnej stráže stanovuje zákon o lesoch a každý, kto vstupuje do lesa autom, musí počítať aj s tým, že lesná stráž ho má právo zastaviť. Môže ho tiež vykázať z územia lesných pozemkov, ak nemá povolený vjazd podľa osobitných predpisov, nehovoriac o práve ukladať blokové pokuty za priestupky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  2. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  3. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  4. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  8. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 833
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 650
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 138
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 120
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 511
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 282
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 965
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 887
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

NDS vyhlásila tender na štúdiu za 727-tisíc eur.


44
Peter Tkačenko.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť prichádza so žánrom fiškálneho hororu.


43
Pohoda otvorila svoj 29. ročník a už na prvý pohľad si získala svojich návštevníkov.

Najsilnejšou podporou je to, že sa tu stretávame, povedal Kaščák.


2
Krátko po podpálení jeho vinotéky skončil Adam M. na poste riaditeľa gelnickej nemocnice.

Po nátlaku nasledovali zmeny v orgánoch.


6
  1. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  2. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  3. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  4. Iveta Grootová: Darček
  5. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  6. Iveta Grootová: Na stanici
  7. Dušan Piršel: Ako vnímať dôchodkový systém – ako štandard, či luxus?
  8. Jakub Cipko: Rovnaká sekta s iným bohom
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 863
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 450
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 933
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 502
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 768
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 375
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 073
  8. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 253
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
reklama
SkryťZatvoriť reklamu