SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Životný štýl - Trabant

Negatívne predstavy pri počutí slova Trabant alebo vdýchnutí vône dvojtaktného motora sa spomedzi občanov východného bloku vytrácajú rovnako rýchlo, ako sa vytratilo z ciest vozidlo Trabant.

Zberateľská cena bakelitového motorového vozidla stúpa do závratných výšok a iba máloktoré fan kluby sa môžu pochváliť takou širokou členskou základňou ako Trabantisti. V Nemecku majú kluby vlastné časopisy na kvalitnom kriedovom papieri s cenou prevyšujúcou aj tri eurá. Trabant si užíva dôchodok pri všetkej úcte, často je cennejší ako vozidlá chýrnych značiek dosahujúce jeho vek. Prečo? Trabantov sa vyrobilo viac ako tri milióny kusov a všetky trabiboli vypredané vopred, bez reklamy a billboardov. Na Trabanty sa niekedy čakalo až 13 rokov. Trabant dosiahol úspech napriek tomu, že existoval iba v dvoch verziách karosérie, s jedným motorom a vizáž sa nezmenila celých 30 rokov. O obľúbenosti značky svedčí aj to, že v Čechách jazdí ešte 60 000 Trabantov a ich cena v bazároch neklesá pod 50 percent pôvodnej. Spoločensky nedocenené auto nieslo pokrokové myšlienky využitia plastu, malo rovnú podlahu bez stredového tunelu a dvojtaktný motor. Paradoxne, dymiaci dvojtakt vyprodukuje menej oxidov dusíka ako štvortakt. Problém ostáva iba s dymom a zápachom. Fanúšikovia Trabanta sa bránia: "To, čo smrdí, nie je jedovaté."   

Popredné automobilky (BMW) sa donedávna venovali vývoju dovojtaktov cez externé firmy a keby sa podarilo vyriešiť niektoré problémy, dvojtakt by dostal zelenú. Samozrejme, s ohľadom na vývoj v automobilizme zaspal Trabant dobu s pasívnou bezpečnosťou, hoci mal samonavíjacie pásy skôr ako škodovky. Majitelia automobilovej MUDr. Kyčina  legendy hovoria: "Mercedes musí stáť na červenú úplne rovnako ako Trabant. Navyše za volantom Trabantu si stihnete vychutnať krásy prírody a neprepadnete stresu doby tak ako v iných automobiloch."  Každý vodič Trabantu vraj túži aspoň raz v živote zaplatiť pokutu za rýchlosť. Vášnivý zberateľ Trabantov a inak lekár internista MUDr. Kyčina  tesne pred našim stretnutím  zaplatil 500 Sk, pretože polícia namerala jeho trabantu  až 96 km/h tam kde to povolené nebolo. V tomto prípade je  priestupok pýchou majiteľa.   História Trabantu sa začala písať 7. novembra 1957 na 40. výročie VOSR. Prvý Trabant P 50 mal objem motora 500 cm3 a dosahoval výkon 18 k. Dnešná podoba Trabantu 601 vznikla v roku 1964 a o rok neskôr pribudla populárna verzia kombi. Na záver produkcie sa pod kapotu montoval štvortaktný motor z VW Polo. V apríli 1991 zišiel z výrobnej linky posledný Trabant. Dnes je toto auto kultovým vozidlom pre chudobných i bohatých s rôznym postavením a vzdelaním. Skrátka, "Trabi" je životný štýl.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 469
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 454
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 286
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 619
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 940
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 870
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 530
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 451
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson