Životný štýl - Trabant

Negatívne predstavy pri počutí slova Trabant alebo vdýchnutí vône dvojtaktného motora sa spomedzi občanov východného bloku vytrácajú rovnako rýchlo, ako sa vytratilo z ciest vozidlo Trabant.

Zberateľská cena bakelitového motorového vozidla stúpa do závratných výšok a iba máloktoré fan kluby sa môžu pochváliť takou širokou členskou základňou ako Trabantisti. V Nemecku majú kluby vlastné časopisy na kvalitnom kriedovom papieri s cenou prevyšujúcou aj tri eurá. Trabant si užíva dôchodok pri všetkej úcte, často je cennejší ako vozidlá chýrnych značiek dosahujúce jeho vek. Prečo? Trabantov sa vyrobilo viac ako tri milióny kusov a všetky trabiboli vypredané vopred, bez reklamy a billboardov. Na Trabanty sa niekedy čakalo až 13 rokov. Trabant dosiahol úspech napriek tomu, že existoval iba v dvoch verziách karosérie, s jedným motorom a vizáž sa nezmenila celých 30 rokov. O obľúbenosti značky svedčí aj to, že v Čechách jazdí ešte 60 000 Trabantov a ich cena v bazároch neklesá pod 50 percent pôvodnej. Spoločensky nedocenené auto nieslo pokrokové myšlienky využitia plastu, malo rovnú podlahu bez stredového tunelu a dvojtaktný motor. Paradoxne, dymiaci dvojtakt vyprodukuje menej oxidov dusíka ako štvortakt. Problém ostáva iba s dymom a zápachom. Fanúšikovia Trabanta sa bránia: "To, čo smrdí, nie je jedovaté."   

Popredné automobilky (BMW) sa donedávna venovali vývoju dovojtaktov cez externé firmy a keby sa podarilo vyriešiť niektoré problémy, dvojtakt by dostal zelenú. Samozrejme, s ohľadom na vývoj v automobilizme zaspal Trabant dobu s pasívnou bezpečnosťou, hoci mal samonavíjacie pásy skôr ako škodovky. Majitelia automobilovej MUDr. Kyčina  legendy hovoria: "Mercedes musí stáť na červenú úplne rovnako ako Trabant. Navyše za volantom Trabantu si stihnete vychutnať krásy prírody a neprepadnete stresu doby tak ako v iných automobiloch."  Každý vodič Trabantu vraj túži aspoň raz v živote zaplatiť pokutu za rýchlosť. Vášnivý zberateľ Trabantov a inak lekár internista MUDr. Kyčina  tesne pred našim stretnutím  zaplatil 500 Sk, pretože polícia namerala jeho trabantu  až 96 km/h tam kde to povolené nebolo. V tomto prípade je  priestupok pýchou majiteľa.   História Trabantu sa začala písať 7. novembra 1957 na 40. výročie VOSR. Prvý Trabant P 50 mal objem motora 500 cm3 a dosahoval výkon 18 k. Dnešná podoba Trabantu 601 vznikla v roku 1964 a o rok neskôr pribudla populárna verzia kombi. Na záver produkcie sa pod kapotu montoval štvortaktný motor z VW Polo. V apríli 1991 zišiel z výrobnej linky posledný Trabant. Dnes je toto auto kultovým vozidlom pre chudobných i bohatých s rôznym postavením a vzdelaním. Skrátka, "Trabi" je životný štýl.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 412
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 747
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 633
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 142
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 443
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 945
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 774
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 685
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 533
  10. Slováci triedia lepšie 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

DOMOV

Mužská neplodnosť? Ešte sme nedostali podnet, vraví Drucker

Počet a kvalita spermií môžu naďalej klesať.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.