Životný štýl - Trabant

Negatívne predstavy pri počutí slova Trabant alebo vdýchnutí vône dvojtaktného motora sa spomedzi občanov východného bloku vytrácajú rovnako rýchlo, ako sa vytratilo z ciest vozidlo Trabant.

Zberateľská cena bakelitového motorového vozidla stúpa do závratných výšok a iba máloktoré fan kluby sa môžu pochváliť takou širokou členskou základňou ako Trabantisti. V Nemecku majú kluby vlastné časopisy na kvalitnom kriedovom papieri s cenou prevyšujúcou aj tri eurá. Trabant si užíva dôchodok pri všetkej úcte, často je cennejší ako vozidlá chýrnych značiek dosahujúce jeho vek. Prečo? Trabantov sa vyrobilo viac ako tri milióny kusov a všetky trabiboli vypredané vopred, bez reklamy a billboardov. Na Trabanty sa niekedy čakalo až 13 rokov. Trabant dosiahol úspech napriek tomu, že existoval iba v dvoch verziách karosérie, s jedným motorom a vizáž sa nezmenila celých 30 rokov. O obľúbenosti značky svedčí aj to, že v Čechách jazdí ešte 60 000 Trabantov a ich cena v bazároch neklesá pod 50 percent pôvodnej. Spoločensky nedocenené auto nieslo pokrokové myšlienky využitia plastu, malo rovnú podlahu bez stredového tunelu a dvojtaktný motor. Paradoxne, dymiaci dvojtakt vyprodukuje menej oxidov dusíka ako štvortakt. Problém ostáva iba s dymom a zápachom. Fanúšikovia Trabanta sa bránia: "To, čo smrdí, nie je jedovaté."   

Popredné automobilky (BMW) sa donedávna venovali vývoju dovojtaktov cez externé firmy a keby sa podarilo vyriešiť niektoré problémy, dvojtakt by dostal zelenú. Samozrejme, s ohľadom na vývoj v automobilizme zaspal Trabant dobu s pasívnou bezpečnosťou, hoci mal samonavíjacie pásy skôr ako škodovky. Majitelia automobilovej MUDr. Kyčina  legendy hovoria: "Mercedes musí stáť na červenú úplne rovnako ako Trabant. Navyše za volantom Trabantu si stihnete vychutnať krásy prírody a neprepadnete stresu doby tak ako v iných automobiloch."  Každý vodič Trabantu vraj túži aspoň raz v živote zaplatiť pokutu za rýchlosť. Vášnivý zberateľ Trabantov a inak lekár internista MUDr. Kyčina  tesne pred našim stretnutím  zaplatil 500 Sk, pretože polícia namerala jeho trabantu  až 96 km/h tam kde to povolené nebolo. V tomto prípade je  priestupok pýchou majiteľa.   História Trabantu sa začala písať 7. novembra 1957 na 40. výročie VOSR. Prvý Trabant P 50 mal objem motora 500 cm3 a dosahoval výkon 18 k. Dnešná podoba Trabantu 601 vznikla v roku 1964 a o rok neskôr pribudla populárna verzia kombi. Na záver produkcie sa pod kapotu montoval štvortaktný motor z VW Polo. V apríli 1991 zišiel z výrobnej linky posledný Trabant. Dnes je toto auto kultovým vozidlom pre chudobných i bohatých s rôznym postavením a vzdelaním. Skrátka, "Trabi" je životný štýl.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 973
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 221
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 936
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 327
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 032
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 569
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 092
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 979
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 913
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 750

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Deň, keď padla aj Praha

Je zbytočné hovoriť o porážkach jednotlivých strán. V českých voľbách prehralo Česko.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.