Benzín alebo diesel?

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré ...

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré sa u nás nevyrábali. Ak si aj niekto doviezol ojazdené auto zo Západu, nie vždy boli motory v dobrom stave. S dieselom sa mnohým spájal dym, poruchy, zlé štartovanie v zime a hluk. Mnohých motoristov však diesel okamžite presvedčil hlavne spotrebou, výkonom v celom spektre otáčok a výdržou. Zvlášť "hladké nafťáky" bez prepĺňania turbodúchadlom vydržali státisíce kilometrov (taxikárske Mercedesy 200 D či VW Golf 1,6 D). Technika pokročila do takej miery, že je diletantstvom tvrdiť, že ten alebo onen druh pohonu by som v živote nechcel. Voľba medzi benzínom alebo naftou naberá čisto ekonomické rozmery a mala by byť zrkadlom potrieb zákazníka. Otázka znie: Čo potrebujem a na čo mám, nie čo hovoria kamaráti. Dilema voľby pohonu vzrastá so stúpajúcim počtom malých dieselov s objemom od 1,3 l. Malé naftové motory sa objavili v malých automobiloch triedy B a ich tradičné nevýhody vysokého objemu a vysokej zákonnej poistky pomaly odpadajú.


Nákupná cena

Zdokonalením techniky sa veľké rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi benzínom a dieselom takmer zmazali. Cenový rozdiel však ostal, pretože vývoj naftových motorov i konštrukcia sú podstatne finančne náročnejšie. Diesel je v mnohých prípadoch o 40 000 až 150 000 korún drahší ako porovnateľný benzínový motor. V záujme popularizácie naftových motorov prichádzajú niektoré značky s akciou benzín za cenu diesela. V takomto prípade sa váhy preklápajú jednoznačne na stranu naftového motora. Jediným rozdielom môže byť objem motora a prípadný rozdiel v poistke. Rozdiel v objeme je však stále menšia a porovnateľné benzínové a naftové motory majú zhodný objem. Vyrovnať cenu oboch motorov rozdielnou výbavou sa vždy nepodarí. Kto chce malý diesel a holú výbavu, nepochodí, pretože väčšina malých dieselov sa dodáva s druhým alebo až tretím stupňom vybavenia. Či to zoberieme z tej alebo onej strany, aj malý nafťák bude vždy o niečo drahší ako relevantné auto na benzín.

Návratnosť v spotrebe

Jediným spôsobom, ako sa dostať k vyrovnaniu nákupnej ceny, je nižšia spotreba a rozdiel v cene paliva. Ešte pred pár rokmi (v niektorých štátoch aj dnes) bola nafta výrazne lacnejšia ako benzín, čím diesel získaval každým kilometrom. Súčasná blízkosť cien benzínu a nafty však dáva priestor na vyniknutie iba rozdielu v spotrebe. Podľa jednoduchého vzorca možno vypočítať, kedy (pri akom počte kilometrov) sa vyššia nákupná cena naftového agregátu vráti. Malé auto používané na bežné rodinné účely najazdí priemerne 8000 až 18 000 km za rok. Jazda s rodinou na palube býva viac pokojná ako rýchla, teda spotreba benzínového motoru nebýva dramatická. Pri takomto malom počte kilometrov by neraz návratnosť ceny vychádzala na tri až päť rokov. V takomto prípade víťazí benzínový motor, pretože malé benzínové motory veľkých koncernov (VW, PSA, GM) majú extrémne nízke náklady na servis i údržbu. Malé rodinné auto navyše skôr zhrdzavie, ako by sa mal zodrať motor. Karta sa obracia v prospech nafťáka, ak členovia rodiny dochádzajú do vzdialenejšej práce, prípadne používajú auto aj ako súčasť podnikania alebo na športové záľuby. Ročná dávka kilometrov sa takto ľahko vyšplhá na 30 000, čím sa návratnosť stáva atraktívnou.

Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch!):

(CD - CB) x 100
X =
(SB x pB) - (SD x pD)

X - počet kilometrov, ktoré treba prejsť, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD - cena modelu s naftovým motorom
CB - cena modelu s benzínovým motorom
SB - priemerná spotreba benzínového motora
pB - cena benzínu za 1 liter
SD - priemerná spotreba naftového motora
pD - cena nafty za 1 liter

Spôsob používania

Výber pohonu by mal odrážať spôsob, akým sa bude auto používať. Ak majiteľ používa auto každý deň na dochádzanie do práce na krátku vzdialenosť, bude vyhovovať benzínový motor, pretože v zime sa ľahšie a rýchlejšie zohrieva. Spotreba benzínového motora citlivo reaguje na zaťaženie a pri zvýšenej námahe stúpa. Na dennodenný zhon v premávke a naháňanie pracovných povinností dobre poslúži aj naftový motor, pretože na zvýšenú námahu nereaguje prudkým zvýšením spotreby. Záležitosti prehrievania alebo zlého štartovania v zime sú v oboch prípadoch minulosťou.

Dynamika jazdy

V dynamike jazdy benzínové motory zaostávajú. Hoci sú pri vysokých otáčkach svižné a dokážu rýchlo šprintovať, naftové motory ťažia z obrovského krútiaceho momentu. V zrýchlení z 0 na 100 km/h často prehrávajú iba preto, že s dieselom treba preradiť o jeden raz viac. V reálnej premávke a zrýchľovaní z 80 na 120 km/h na 4. alebo 5. stupni jednoznačne vyhrávajú nafťáky. Charakteristika moderných naftových motorov (TDI, JTD, dCi, HDi, TDCi, iCTDi) vyhovuje najmä ženám, ktoré neobľubujú vysoké otáčky a motor ich potiahne už pri nízkych. Samozrejme, jazda s rozozvučaným benzínovým agregátom má svoje čaro a dynamiku.

Slovo odborníka

Na motory sme sa spýtali Jaroslava Jaša, ktorý má s motormi viacerých značiek bohaté skúsenosti.

Aký motor si vybrať?

"Určite je to rozhodnutie na dlhšiu analýzu, ale v princípe zákazník nič nepokazí výberom jedného alebo druhého typu pohonu. Osobne uprednostňujem benzínové motory, lebo som si na ne zvykol. Nie je však dôvod báť sa naftových pre povesti vzťahujúce sa na roky dávno minulé. Dnes kompletnú činnosť nafťáka kontroluje elektronika a ak niečo nie je v poriadku, okamžite to hlási. V štandardných podmienkach je diesel takmer nezničiteľný. Vyžaduje si však predpísaný servis. Mám zákazníkov s Octaviami TDI, ktorí majú najazdených 400 000 km bez poruchy. Diesel má perspektívu vydržať viac kilometrov."

Niektoré nové motory majú predpísaný interval prehliadok na 30 000 až 50 000 km. Sú rozdiely v servisných nákladoch?

"Vzhľadom na svoje skúsenosti odporúčam vymieňať olej každých 15 000 km, pretože motor pracuje trením kovu o kov. Kvalita oleja je pre životnosť motora nesmierne dôležitá. V princípe neexistujú vážnejšie rozdiely v cene servisu. Každý záujemca si môže pred kúpou zistiť, koľko jednotlivé prehliadky stoja."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 384
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 253
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 126
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 917
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 950
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 846
  8. Splnený sen 1 818
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 572
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 305

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.