Benzín alebo diesel?

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré ...

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré sa u nás nevyrábali. Ak si aj niekto doviezol ojazdené auto zo Západu, nie vždy boli motory v dobrom stave. S dieselom sa mnohým spájal dym, poruchy, zlé štartovanie v zime a hluk. Mnohých motoristov však diesel okamžite presvedčil hlavne spotrebou, výkonom v celom spektre otáčok a výdržou. Zvlášť "hladké nafťáky" bez prepĺňania turbodúchadlom vydržali státisíce kilometrov (taxikárske Mercedesy 200 D či VW Golf 1,6 D). Technika pokročila do takej miery, že je diletantstvom tvrdiť, že ten alebo onen druh pohonu by som v živote nechcel. Voľba medzi benzínom alebo naftou naberá čisto ekonomické rozmery a mala by byť zrkadlom potrieb zákazníka. Otázka znie: Čo potrebujem a na čo mám, nie čo hovoria kamaráti. Dilema voľby pohonu vzrastá so stúpajúcim počtom malých dieselov s objemom od 1,3 l. Malé naftové motory sa objavili v malých automobiloch triedy B a ich tradičné nevýhody vysokého objemu a vysokej zákonnej poistky pomaly odpadajú.


Nákupná cena

Zdokonalením techniky sa veľké rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi benzínom a dieselom takmer zmazali. Cenový rozdiel však ostal, pretože vývoj naftových motorov i konštrukcia sú podstatne finančne náročnejšie. Diesel je v mnohých prípadoch o 40 000 až 150 000 korún drahší ako porovnateľný benzínový motor. V záujme popularizácie naftových motorov prichádzajú niektoré značky s akciou benzín za cenu diesela. V takomto prípade sa váhy preklápajú jednoznačne na stranu naftového motora. Jediným rozdielom môže byť objem motora a prípadný rozdiel v poistke. Rozdiel v objeme je však stále menšia a porovnateľné benzínové a naftové motory majú zhodný objem. Vyrovnať cenu oboch motorov rozdielnou výbavou sa vždy nepodarí. Kto chce malý diesel a holú výbavu, nepochodí, pretože väčšina malých dieselov sa dodáva s druhým alebo až tretím stupňom vybavenia. Či to zoberieme z tej alebo onej strany, aj malý nafťák bude vždy o niečo drahší ako relevantné auto na benzín.

Návratnosť v spotrebe

Jediným spôsobom, ako sa dostať k vyrovnaniu nákupnej ceny, je nižšia spotreba a rozdiel v cene paliva. Ešte pred pár rokmi (v niektorých štátoch aj dnes) bola nafta výrazne lacnejšia ako benzín, čím diesel získaval každým kilometrom. Súčasná blízkosť cien benzínu a nafty však dáva priestor na vyniknutie iba rozdielu v spotrebe. Podľa jednoduchého vzorca možno vypočítať, kedy (pri akom počte kilometrov) sa vyššia nákupná cena naftového agregátu vráti. Malé auto používané na bežné rodinné účely najazdí priemerne 8000 až 18 000 km za rok. Jazda s rodinou na palube býva viac pokojná ako rýchla, teda spotreba benzínového motoru nebýva dramatická. Pri takomto malom počte kilometrov by neraz návratnosť ceny vychádzala na tri až päť rokov. V takomto prípade víťazí benzínový motor, pretože malé benzínové motory veľkých koncernov (VW, PSA, GM) majú extrémne nízke náklady na servis i údržbu. Malé rodinné auto navyše skôr zhrdzavie, ako by sa mal zodrať motor. Karta sa obracia v prospech nafťáka, ak členovia rodiny dochádzajú do vzdialenejšej práce, prípadne používajú auto aj ako súčasť podnikania alebo na športové záľuby. Ročná dávka kilometrov sa takto ľahko vyšplhá na 30 000, čím sa návratnosť stáva atraktívnou.

Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch!):

(CD - CB) x 100
X =
(SB x pB) - (SD x pD)

X - počet kilometrov, ktoré treba prejsť, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD - cena modelu s naftovým motorom
CB - cena modelu s benzínovým motorom
SB - priemerná spotreba benzínového motora
pB - cena benzínu za 1 liter
SD - priemerná spotreba naftového motora
pD - cena nafty za 1 liter

Spôsob používania

Výber pohonu by mal odrážať spôsob, akým sa bude auto používať. Ak majiteľ používa auto každý deň na dochádzanie do práce na krátku vzdialenosť, bude vyhovovať benzínový motor, pretože v zime sa ľahšie a rýchlejšie zohrieva. Spotreba benzínového motora citlivo reaguje na zaťaženie a pri zvýšenej námahe stúpa. Na dennodenný zhon v premávke a naháňanie pracovných povinností dobre poslúži aj naftový motor, pretože na zvýšenú námahu nereaguje prudkým zvýšením spotreby. Záležitosti prehrievania alebo zlého štartovania v zime sú v oboch prípadoch minulosťou.

Dynamika jazdy

V dynamike jazdy benzínové motory zaostávajú. Hoci sú pri vysokých otáčkach svižné a dokážu rýchlo šprintovať, naftové motory ťažia z obrovského krútiaceho momentu. V zrýchlení z 0 na 100 km/h často prehrávajú iba preto, že s dieselom treba preradiť o jeden raz viac. V reálnej premávke a zrýchľovaní z 80 na 120 km/h na 4. alebo 5. stupni jednoznačne vyhrávajú nafťáky. Charakteristika moderných naftových motorov (TDI, JTD, dCi, HDi, TDCi, iCTDi) vyhovuje najmä ženám, ktoré neobľubujú vysoké otáčky a motor ich potiahne už pri nízkych. Samozrejme, jazda s rozozvučaným benzínovým agregátom má svoje čaro a dynamiku.

Slovo odborníka

Na motory sme sa spýtali Jaroslava Jaša, ktorý má s motormi viacerých značiek bohaté skúsenosti.

Aký motor si vybrať?

"Určite je to rozhodnutie na dlhšiu analýzu, ale v princípe zákazník nič nepokazí výberom jedného alebo druhého typu pohonu. Osobne uprednostňujem benzínové motory, lebo som si na ne zvykol. Nie je však dôvod báť sa naftových pre povesti vzťahujúce sa na roky dávno minulé. Dnes kompletnú činnosť nafťáka kontroluje elektronika a ak niečo nie je v poriadku, okamžite to hlási. V štandardných podmienkach je diesel takmer nezničiteľný. Vyžaduje si však predpísaný servis. Mám zákazníkov s Octaviami TDI, ktorí majú najazdených 400 000 km bez poruchy. Diesel má perspektívu vydržať viac kilometrov."

Niektoré nové motory majú predpísaný interval prehliadok na 30 000 až 50 000 km. Sú rozdiely v servisných nákladoch?

"Vzhľadom na svoje skúsenosti odporúčam vymieňať olej každých 15 000 km, pretože motor pracuje trením kovu o kov. Kvalita oleja je pre životnosť motora nesmierne dôležitá. V princípe neexistujú vážnejšie rozdiely v cene servisu. Každý záujemca si môže pred kúpou zistiť, koľko jednotlivé prehliadky stoja."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.