Benzín alebo diesel?

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré ...

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré sa u nás nevyrábali. Ak si aj niekto doviezol ojazdené auto zo Západu, nie vždy boli motory v dobrom stave. S dieselom sa mnohým spájal dym, poruchy, zlé štartovanie v zime a hluk. Mnohých motoristov však diesel okamžite presvedčil hlavne spotrebou, výkonom v celom spektre otáčok a výdržou. Zvlášť "hladké nafťáky" bez prepĺňania turbodúchadlom vydržali státisíce kilometrov (taxikárske Mercedesy 200 D či VW Golf 1,6 D). Technika pokročila do takej miery, že je diletantstvom tvrdiť, že ten alebo onen druh pohonu by som v živote nechcel. Voľba medzi benzínom alebo naftou naberá čisto ekonomické rozmery a mala by byť zrkadlom potrieb zákazníka. Otázka znie: Čo potrebujem a na čo mám, nie čo hovoria kamaráti. Dilema voľby pohonu vzrastá so stúpajúcim počtom malých dieselov s objemom od 1,3 l. Malé naftové motory sa objavili v malých automobiloch triedy B a ich tradičné nevýhody vysokého objemu a vysokej zákonnej poistky pomaly odpadajú.

Článok pokračuje pod video reklamou


Nákupná cena

Zdokonalením techniky sa veľké rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi benzínom a dieselom takmer zmazali. Cenový rozdiel však ostal, pretože vývoj naftových motorov i konštrukcia sú podstatne finančne náročnejšie. Diesel je v mnohých prípadoch o 40 000 až 150 000 korún drahší ako porovnateľný benzínový motor. V záujme popularizácie naftových motorov prichádzajú niektoré značky s akciou benzín za cenu diesela. V takomto prípade sa váhy preklápajú jednoznačne na stranu naftového motora. Jediným rozdielom môže byť objem motora a prípadný rozdiel v poistke. Rozdiel v objeme je však stále menšia a porovnateľné benzínové a naftové motory majú zhodný objem. Vyrovnať cenu oboch motorov rozdielnou výbavou sa vždy nepodarí. Kto chce malý diesel a holú výbavu, nepochodí, pretože väčšina malých dieselov sa dodáva s druhým alebo až tretím stupňom vybavenia. Či to zoberieme z tej alebo onej strany, aj malý nafťák bude vždy o niečo drahší ako relevantné auto na benzín.

Návratnosť v spotrebe

Jediným spôsobom, ako sa dostať k vyrovnaniu nákupnej ceny, je nižšia spotreba a rozdiel v cene paliva. Ešte pred pár rokmi (v niektorých štátoch aj dnes) bola nafta výrazne lacnejšia ako benzín, čím diesel získaval každým kilometrom. Súčasná blízkosť cien benzínu a nafty však dáva priestor na vyniknutie iba rozdielu v spotrebe. Podľa jednoduchého vzorca možno vypočítať, kedy (pri akom počte kilometrov) sa vyššia nákupná cena naftového agregátu vráti. Malé auto používané na bežné rodinné účely najazdí priemerne 8000 až 18 000 km za rok. Jazda s rodinou na palube býva viac pokojná ako rýchla, teda spotreba benzínového motoru nebýva dramatická. Pri takomto malom počte kilometrov by neraz návratnosť ceny vychádzala na tri až päť rokov. V takomto prípade víťazí benzínový motor, pretože malé benzínové motory veľkých koncernov (VW, PSA, GM) majú extrémne nízke náklady na servis i údržbu. Malé rodinné auto navyše skôr zhrdzavie, ako by sa mal zodrať motor. Karta sa obracia v prospech nafťáka, ak členovia rodiny dochádzajú do vzdialenejšej práce, prípadne používajú auto aj ako súčasť podnikania alebo na športové záľuby. Ročná dávka kilometrov sa takto ľahko vyšplhá na 30 000, čím sa návratnosť stáva atraktívnou.

Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch!):

(CD - CB) x 100
X =
(SB x pB) - (SD x pD)

X - počet kilometrov, ktoré treba prejsť, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD - cena modelu s naftovým motorom
CB - cena modelu s benzínovým motorom
SB - priemerná spotreba benzínového motora
pB - cena benzínu za 1 liter
SD - priemerná spotreba naftového motora
pD - cena nafty za 1 liter

Spôsob používania

Výber pohonu by mal odrážať spôsob, akým sa bude auto používať. Ak majiteľ používa auto každý deň na dochádzanie do práce na krátku vzdialenosť, bude vyhovovať benzínový motor, pretože v zime sa ľahšie a rýchlejšie zohrieva. Spotreba benzínového motora citlivo reaguje na zaťaženie a pri zvýšenej námahe stúpa. Na dennodenný zhon v premávke a naháňanie pracovných povinností dobre poslúži aj naftový motor, pretože na zvýšenú námahu nereaguje prudkým zvýšením spotreby. Záležitosti prehrievania alebo zlého štartovania v zime sú v oboch prípadoch minulosťou.

Dynamika jazdy

V dynamike jazdy benzínové motory zaostávajú. Hoci sú pri vysokých otáčkach svižné a dokážu rýchlo šprintovať, naftové motory ťažia z obrovského krútiaceho momentu. V zrýchlení z 0 na 100 km/h často prehrávajú iba preto, že s dieselom treba preradiť o jeden raz viac. V reálnej premávke a zrýchľovaní z 80 na 120 km/h na 4. alebo 5. stupni jednoznačne vyhrávajú nafťáky. Charakteristika moderných naftových motorov (TDI, JTD, dCi, HDi, TDCi, iCTDi) vyhovuje najmä ženám, ktoré neobľubujú vysoké otáčky a motor ich potiahne už pri nízkych. Samozrejme, jazda s rozozvučaným benzínovým agregátom má svoje čaro a dynamiku.

Slovo odborníka

Na motory sme sa spýtali Jaroslava Jaša, ktorý má s motormi viacerých značiek bohaté skúsenosti.

Aký motor si vybrať?

"Určite je to rozhodnutie na dlhšiu analýzu, ale v princípe zákazník nič nepokazí výberom jedného alebo druhého typu pohonu. Osobne uprednostňujem benzínové motory, lebo som si na ne zvykol. Nie je však dôvod báť sa naftových pre povesti vzťahujúce sa na roky dávno minulé. Dnes kompletnú činnosť nafťáka kontroluje elektronika a ak niečo nie je v poriadku, okamžite to hlási. V štandardných podmienkach je diesel takmer nezničiteľný. Vyžaduje si však predpísaný servis. Mám zákazníkov s Octaviami TDI, ktorí majú najazdených 400 000 km bez poruchy. Diesel má perspektívu vydržať viac kilometrov."

Niektoré nové motory majú predpísaný interval prehliadok na 30 000 až 50 000 km. Sú rozdiely v servisných nákladoch?

"Vzhľadom na svoje skúsenosti odporúčam vymieňať olej každých 15 000 km, pretože motor pracuje trením kovu o kov. Kvalita oleja je pre životnosť motora nesmierne dôležitá. V princípe neexistujú vážnejšie rozdiely v cene servisu. Každý záujemca si môže pred kúpou zistiť, koľko jednotlivé prehliadky stoja."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. HubHub spája sily s Neulogy
  2. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  3. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  4. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  5. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  7. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  8. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  9. Noc architektúry 2018
  10. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 237
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 358
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 11 885
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 833
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 433
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 392
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 016
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 562
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 114
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 969

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Tragédiou Slovenska sú politici ako Danko. Ukazuje sa to aj pri zákone o drogách

Odbornosť je dôležitejšia než ideológia.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.