Benzín alebo diesel?

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré ...

Dilema mnohých motoristov pred kúpou nového auta je, či dať prednosť benzínovému alebo naftovému motoru. V otázke typu paliva, a teda druhu motora, majú jasno zarytí vyznávači jedného aj druhého. Na Slovensku panovala dlho nedôvera k dieselom, ktoré sa u nás nevyrábali. Ak si aj niekto doviezol ojazdené auto zo Západu, nie vždy boli motory v dobrom stave. S dieselom sa mnohým spájal dym, poruchy, zlé štartovanie v zime a hluk. Mnohých motoristov však diesel okamžite presvedčil hlavne spotrebou, výkonom v celom spektre otáčok a výdržou. Zvlášť "hladké nafťáky" bez prepĺňania turbodúchadlom vydržali státisíce kilometrov (taxikárske Mercedesy 200 D či VW Golf 1,6 D). Technika pokročila do takej miery, že je diletantstvom tvrdiť, že ten alebo onen druh pohonu by som v živote nechcel. Voľba medzi benzínom alebo naftou naberá čisto ekonomické rozmery a mala by byť zrkadlom potrieb zákazníka. Otázka znie: Čo potrebujem a na čo mám, nie čo hovoria kamaráti. Dilema voľby pohonu vzrastá so stúpajúcim počtom malých dieselov s objemom od 1,3 l. Malé naftové motory sa objavili v malých automobiloch triedy B a ich tradičné nevýhody vysokého objemu a vysokej zákonnej poistky pomaly odpadajú.


Nákupná cena

Zdokonalením techniky sa veľké rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi benzínom a dieselom takmer zmazali. Cenový rozdiel však ostal, pretože vývoj naftových motorov i konštrukcia sú podstatne finančne náročnejšie. Diesel je v mnohých prípadoch o 40 000 až 150 000 korún drahší ako porovnateľný benzínový motor. V záujme popularizácie naftových motorov prichádzajú niektoré značky s akciou benzín za cenu diesela. V takomto prípade sa váhy preklápajú jednoznačne na stranu naftového motora. Jediným rozdielom môže byť objem motora a prípadný rozdiel v poistke. Rozdiel v objeme je však stále menšia a porovnateľné benzínové a naftové motory majú zhodný objem. Vyrovnať cenu oboch motorov rozdielnou výbavou sa vždy nepodarí. Kto chce malý diesel a holú výbavu, nepochodí, pretože väčšina malých dieselov sa dodáva s druhým alebo až tretím stupňom vybavenia. Či to zoberieme z tej alebo onej strany, aj malý nafťák bude vždy o niečo drahší ako relevantné auto na benzín.

Návratnosť v spotrebe

Jediným spôsobom, ako sa dostať k vyrovnaniu nákupnej ceny, je nižšia spotreba a rozdiel v cene paliva. Ešte pred pár rokmi (v niektorých štátoch aj dnes) bola nafta výrazne lacnejšia ako benzín, čím diesel získaval každým kilometrom. Súčasná blízkosť cien benzínu a nafty však dáva priestor na vyniknutie iba rozdielu v spotrebe. Podľa jednoduchého vzorca možno vypočítať, kedy (pri akom počte kilometrov) sa vyššia nákupná cena naftového agregátu vráti. Malé auto používané na bežné rodinné účely najazdí priemerne 8000 až 18 000 km za rok. Jazda s rodinou na palube býva viac pokojná ako rýchla, teda spotreba benzínového motoru nebýva dramatická. Pri takomto malom počte kilometrov by neraz návratnosť ceny vychádzala na tri až päť rokov. V takomto prípade víťazí benzínový motor, pretože malé benzínové motory veľkých koncernov (VW, PSA, GM) majú extrémne nízke náklady na servis i údržbu. Malé rodinné auto navyše skôr zhrdzavie, ako by sa mal zodrať motor. Karta sa obracia v prospech nafťáka, ak členovia rodiny dochádzajú do vzdialenejšej práce, prípadne používajú auto aj ako súčasť podnikania alebo na športové záľuby. Ročná dávka kilometrov sa takto ľahko vyšplhá na 30 000, čím sa návratnosť stáva atraktívnou.

Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch!):

(CD - CB) x 100
X =
(SB x pB) - (SD x pD)

X - počet kilometrov, ktoré treba prejsť, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD - cena modelu s naftovým motorom
CB - cena modelu s benzínovým motorom
SB - priemerná spotreba benzínového motora
pB - cena benzínu za 1 liter
SD - priemerná spotreba naftového motora
pD - cena nafty za 1 liter

Spôsob používania

Výber pohonu by mal odrážať spôsob, akým sa bude auto používať. Ak majiteľ používa auto každý deň na dochádzanie do práce na krátku vzdialenosť, bude vyhovovať benzínový motor, pretože v zime sa ľahšie a rýchlejšie zohrieva. Spotreba benzínového motora citlivo reaguje na zaťaženie a pri zvýšenej námahe stúpa. Na dennodenný zhon v premávke a naháňanie pracovných povinností dobre poslúži aj naftový motor, pretože na zvýšenú námahu nereaguje prudkým zvýšením spotreby. Záležitosti prehrievania alebo zlého štartovania v zime sú v oboch prípadoch minulosťou.

Dynamika jazdy

V dynamike jazdy benzínové motory zaostávajú. Hoci sú pri vysokých otáčkach svižné a dokážu rýchlo šprintovať, naftové motory ťažia z obrovského krútiaceho momentu. V zrýchlení z 0 na 100 km/h často prehrávajú iba preto, že s dieselom treba preradiť o jeden raz viac. V reálnej premávke a zrýchľovaní z 80 na 120 km/h na 4. alebo 5. stupni jednoznačne vyhrávajú nafťáky. Charakteristika moderných naftových motorov (TDI, JTD, dCi, HDi, TDCi, iCTDi) vyhovuje najmä ženám, ktoré neobľubujú vysoké otáčky a motor ich potiahne už pri nízkych. Samozrejme, jazda s rozozvučaným benzínovým agregátom má svoje čaro a dynamiku.

Slovo odborníka

Na motory sme sa spýtali Jaroslava Jaša, ktorý má s motormi viacerých značiek bohaté skúsenosti.

Aký motor si vybrať?

"Určite je to rozhodnutie na dlhšiu analýzu, ale v princípe zákazník nič nepokazí výberom jedného alebo druhého typu pohonu. Osobne uprednostňujem benzínové motory, lebo som si na ne zvykol. Nie je však dôvod báť sa naftových pre povesti vzťahujúce sa na roky dávno minulé. Dnes kompletnú činnosť nafťáka kontroluje elektronika a ak niečo nie je v poriadku, okamžite to hlási. V štandardných podmienkach je diesel takmer nezničiteľný. Vyžaduje si však predpísaný servis. Mám zákazníkov s Octaviami TDI, ktorí majú najazdených 400 000 km bez poruchy. Diesel má perspektívu vydržať viac kilometrov."

Niektoré nové motory majú predpísaný interval prehliadok na 30 000 až 50 000 km. Sú rozdiely v servisných nákladoch?

"Vzhľadom na svoje skúsenosti odporúčam vymieňať olej každých 15 000 km, pretože motor pracuje trením kovu o kov. Kvalita oleja je pre životnosť motora nesmierne dôležitá. V princípe neexistujú vážnejšie rozdiely v cene servisu. Každý záujemca si môže pred kúpou zistiť, koľko jednotlivé prehliadky stoja."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.