SME
Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Nissan Primera 1,9 dCi First Class

Nissan Primera možno zaradiť medzi tradičné modely značky. Súčasná podoba Primery bola predstavená na Frankfurtskom autosalóne v roku 2001. S istototou môžeme povedať, že v porovnaní s doterajšími modelmi to bola revolučná zmena. Z ponuky troch karosérií

sme si na test vybrali päťdverový hatchback s atraktívnym motorom 1,9 dCi a akčným vybavením First Class.

Ako delfín

Bočný profil karosérie pripomína plávajúceho delfína, ktorý bol súčasťou reklamnej kampane pri uvedení Primery na trh. Nie každému sa Primera v čase uvedenia do predaja páčila. Po dvoch rokoch je jasné, že dizajnom mierne predbehla dobu a môžeme ju považovať za pekné a nezvyčajné auto. Veľmi netradičné je stvárnenie predných i zadných svetlometov, výrazná predná maska a striedanie ostrých hrán s oblinami. Primera navonok nepatrí medzi adeptov na športový tunning, ale o svojom majiteľovi určite veľa napovie. Zmysel pre "rodinné záležitosti" vyjadruje objem batožinového priestoru 450 litrov. Práve model typu hatchback s piatimi dverami zvyšuje využiteľnosť kufra. Do sedanu s malým otváracím vekom by sme asi ťažko vložili poskladaný horský bicykel.

Vitajte vo vesmíre

Ešte pred desiatimi rokmi by sme pracovisko vodiča pokladali za vesmírnu loď roku 2030. Realita veľkého displeja v strede palubnej dosky prišla oveľa skôr. Pohodlie a koncepcia kokpitu je navrhnutá tak, aby vodiča jazda čo najmenej obťažovala a o všetkom mal prehľadne podané informácie.

Na ovládanie všetkých funkcií autorádia, klimatizácie a palubného počítača stačí pár tlačidiel pod veľkým displejom. Nad ním ostalo miesto aj na tradičné kruhové "budíky", ale netradične umiestnené v strede prístrojovky a natočené k vodičovi. Na menej časté usporiadanie treba dva až tri dni, potom sa už ťažko odvyká. Pohľadu na tachometer i displej neprekáža veniec volantu a interiér pôsobí vzdušnejšie.

Posádke padlo vhod viac poličiek a boxov na odkladanie drobností. Sedadlá s nastavovaním tuhosti bedrovej opierky radíme medzi pohodlné, ale so slabšou oporou tela v zákrutách. Čo sa vnútorného dizajnu týka, nikto neurobil prechod prístrojového panelu do dverí tak odvážne. Primera dáva vodičovi najavo, že nie je otrokom auta, ale auto je tu preňho.

Nissan Primera First Clas ponúka vzhľadom na cenu 858 000 korún veľmi obsiahle vybavenie: kompletný balík airbagov (čelné, bočné, hlavové), ABS, automatickú klimatizáciu s peľovým mikrofiltrom, informačný systém N-form, ostrekovače svetlometov, elektrické ovládanie okien a elektricky ovládané spätné zrkadlá. Škoda, že v akciovom balíku nie je stabilizačný systém ESP.

Nenápadná inteligencia

Charakteru interiéru zodpovedá podvozok s komfortným pružením, istým držaním stopy, ale bez športových výrazových prostriedkov. Primera spočiatku pôsobila ako ležérna dáma, a tak sme tempo v zákrutách pritvrdili. Na naše prekvapenie, auto sa ostrej jazde nevzpiera a ochotne poslúcha aj na hrane priľnavosti.

Nenápadne dobrý podvozok má viacprvkové zavesenie všetkých kolies typu Multi-link vzadu. K silným stránkam podvozka patria brzdy a schopnosť absorbovať zotrvačnosť hmoty auta pri náhlej zmene smeru jazdy.

Jazdiť dnes s naftovým motorom znamená užívať si slušné dynamické vlastnosti a pritom si netrhať vlasy na čerpacej stanici. Duch naftovej filozofie zasiahol pred časom strednú triedu, kde testovaná Primera patrí. V prípade Nissanu známy zvuk nafťáka posádku neobťažuje. V porovnaní s konkurenciou motoru 1,9 dCi (z dielne Renault) pár koní na papieri chýba, ale v praxi sa prejavuje, akoby mal viac koní, než udávaných 122 k.

K charakteru motora sa výborne hodí šesťstupňová prevodovka. Motor vyvinutý v spolupráci s Renaultom patrí medzi lídrov triedy v spotrebe. Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 6,7 l/100 km vrátane minima 4,9 l a maxima 8,7 l/100km. Pri skúške maximálnej rýchlosti sme ručičku tachometra "dotisli" až pred bránu druhej stovky.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 15 459
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 621
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 060
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 125
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 067
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 747
  7. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 7 677
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 438
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 390
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 6 319

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudca Lindtner z Threemy: Kočner si tyká so všetkými, no jeho vplyv sa preceňuje

Na zabíjačke u Rehákovcov bol aj predseda bratislavského súdu. Kvôli Kočnerovi neodišiel.

Dávid Lindtner.
Boris Johnson zažil v parlamente ďalšiu prehru.

Každému kto daroval spermie, môžu raz zaklopať deti na dvere

Príbeh desiatok detí a ich darcu spermií.

Poľský reportér a publicista. Študoval žurnalistiku, holandčinu a sociológiu na univerzite vo Vroclave, a potom ročný reportážny program vo Varšave. Pracuje v neziskovke Instytut Reportażu (Reportážny inštitút) vo Varšave a ako novinár na voľnej nohe. Jeho prvá kniha nedávno vyšla na Slovensku pod názvom Všechny Louisovy děti. V súčasnosti píše tretiu knihu, ktorá bude o súčasnom Holandsku. Je ženatý a je hrdým otcom deväťmesačnej dcérky. Na Slovensko prišiel na diskusiu na festivale Jeden svet.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia

Toyota C-HR vs. Honda HR-V: Súboj japonských crossoverov

S infotainmentom obe autá trochu zaspali.

Honda HR-V a Toyota C-HR