SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Za volantom neležíme, ale sedíme

Autá ponúkajú stále viac možností, ako čo najlepšie nastaviť pozíciu za volantom, no nie všetci vodiči to využívajú. Správne sedenie je prvým stupňom prevencie proti dopravnej nehode, pretože na vzniknutú kritickú situáciu treba reagovať okamžite a ...

Autá ponúkajú stále viac možností, ako čo najlepšie nastaviť pozíciu za volantom, no nie všetci vodiči to využívajú. Správne sedenie je prvým stupňom prevencie proti dopravnej nehode, pretože na vzniknutú kritickú situáciu treba reagovať okamžite a s prehľadom.

V prvom rade je podstatný výhľad z vozidla a pohodlný dosah na dôležité ovládacie prvky (volant, pedále, radiaca páka, zapínanie smeroviek a stieračov). Nastavenie výšky sedadla (ak je vo výbave) závisí od vzrastu a potrieb vodiča. Pre nastavenie sklonu operadla už existujú presné pravidlá. Operadlo musí byť nastavené tak, aby pri opretom chrbte a ramenách o sedadlo dosiahlo zápästie vystretých rúk na veniec volantu. Iba s mierne pokrčenými rukami dokážeme volantom otáčať rýchlo a presne. Vzdialenosť sedadla od prístrojovky má byť taká, aby mal vodič pri vytlačenej spojke ešte mierne pokrčenú nohu v kolene.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pri vzpriamenom posede sa človek tak skoro neunaví a je to lepšie pre chrbticu. Pohyb auta má vodič cítiť zadnou časťou tela, nie chrbtom. Dôležitá je aj poloha hlavy. V ostrých zákrutách nenakláňajme hlavu smerom do zákruty, pretože zrak vníma obraz skreslene. Pre potvrdenie tohto javu si stačí vyskúšať vojsť do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a potom s hlavou naklonenou k ramenu.

Dnes je módou jazdiť takmer poležiačky s jednou vystretou rukou na vrchu volantu, druhou na lakťovej opierke a hlavou naklonenou k spolujazdcovi. Tento spôsob je úplne nesprávny!

Nedávno sa zmenila aj stará teória ako držať volant. Poloha rúk nezodpovedá času na hodinách "o desať dve" ale "trištvrte na tri".

Podcenenie správneho nastavenia spätných zrkadiel môže mať v dnešnej prehustenej premávke katastrofálne následky. Telefonovanie za volantom bez "hands free" je na Slovensku zakázané a zákon nepovoľuje ani činnosti, ktoré s jazdou a ovládaním vozidla nesúvisia. Napríklad fajčenie, jedenie a pitie. K častým neduhom v meste patrí čítanie rannej tlače v zápchach.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 122
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 871
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 6 983
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 220
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 051
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Tak jej napíš odkáž že ti je ľúto ...
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 4 - samotná psychóza
  3. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  4. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  5. Anna Miľanová: Klaun...
  6. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  7. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  8. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 248
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 166
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 026
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 369
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 092
  6. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 090
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 005
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu