Za volantom neležíme, ale sedíme

Autá ponúkajú stále viac možností, ako čo najlepšie nastaviť pozíciu za volantom, no nie všetci vodiči to využívajú. Správne sedenie je prvým stupňom prevencie proti dopravnej nehode, pretože na vzniknutú kritickú situáciu treba reagovať okamžite a ...

Autá ponúkajú stále viac možností, ako čo najlepšie nastaviť pozíciu za volantom, no nie všetci vodiči to využívajú. Správne sedenie je prvým stupňom prevencie proti dopravnej nehode, pretože na vzniknutú kritickú situáciu treba reagovať okamžite a s prehľadom.

V prvom rade je podstatný výhľad z vozidla a pohodlný dosah na dôležité ovládacie prvky (volant, pedále, radiaca páka, zapínanie smeroviek a stieračov). Nastavenie výšky sedadla (ak je vo výbave) závisí od vzrastu a potrieb vodiča. Pre nastavenie sklonu operadla už existujú presné pravidlá. Operadlo musí byť nastavené tak, aby pri opretom chrbte a ramenách o sedadlo dosiahlo zápästie vystretých rúk na veniec volantu. Iba s mierne pokrčenými rukami dokážeme volantom otáčať rýchlo a presne. Vzdialenosť sedadla od prístrojovky má byť taká, aby mal vodič pri vytlačenej spojke ešte mierne pokrčenú nohu v kolene.

Pri vzpriamenom posede sa človek tak skoro neunaví a je to lepšie pre chrbticu. Pohyb auta má vodič cítiť zadnou časťou tela, nie chrbtom. Dôležitá je aj poloha hlavy. V ostrých zákrutách nenakláňajme hlavu smerom do zákruty, pretože zrak vníma obraz skreslene. Pre potvrdenie tohto javu si stačí vyskúšať vojsť do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a potom s hlavou naklonenou k ramenu.

Dnes je módou jazdiť takmer poležiačky s jednou vystretou rukou na vrchu volantu, druhou na lakťovej opierke a hlavou naklonenou k spolujazdcovi. Tento spôsob je úplne nesprávny!

Nedávno sa zmenila aj stará teória ako držať volant. Poloha rúk nezodpovedá času na hodinách "o desať dve" ale "trištvrte na tri".

Podcenenie správneho nastavenia spätných zrkadiel môže mať v dnešnej prehustenej premávke katastrofálne následky. Telefonovanie za volantom bez "hands free" je na Slovensku zakázané a zákon nepovoľuje ani činnosti, ktoré s jazdou a ovládaním vozidla nesúvisia. Napríklad fajčenie, jedenie a pitie. K častým neduhom v meste patrí čítanie rannej tlače v zápchach.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 312
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 092
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 856
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 911
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 783
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 659
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 324

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.