TOKIO/STUTTGART - Nemecko-americký automobilový koncern DaimlerChrysler oznámil, že sa nezúčastní na sanácii kapitálového rastu, ktorý plánoval Mitsubishi Motor Company. Jeho krok urobil osud stratovej japonskej spoločnosti neistý.
Reuters
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Generálny riaditeľ nemecko-amerického automobilového koncernu DaimlerChrysler Jürgen Schrempp včera oznámil, že končí s alianciou s Mitsubishi. Japonskej automobilke tak zasadil tvrdú ranu. FOTO - ČTK/AP
Rozhodnutie bolo prijaté na mimoriadnom zasadnutí dozornej rady a predstavenstva. Hovorca koncernu povedal, že to znamená odlúčenie a budú hľadať kupca pre svoj 37-percentný podiel v Mitsubishi. Kroky predstavenstva odôvodnil nemožnosťou dohody s ostatnými akcionármi firmy.
V reakcii na tieto správy znížila ratingová agentúra Standard and Poor's dlhodobý rating na CCC-, čo sú len tri stupne pred bankrotom.
DaimlerChrysler kúpil podiel v japonskej automobilke pred tromi rokmi s cieľom expandovať v Ázii. Štvrtý najväčší výrobca áut je teraz jedinou stratovou automobilkou v Japonsku. Vedenie chcelo na budúci týždeň požiadať akcionárov, aby schválili kapitálovú injekciu 700 miliárd jenov. Polovicu nových akcií mal kúpiť DaimlerChrysler. Zámerom bolo získať kontrolný balík akcií a tak japonského výrobcu zahrnúť do niekoľkých rokov do svojich účtov.
Po oznámení o odmietnutí japonskej požiadavky sa po väčšinu dňa s akciami Mitsubishi neobchodovalo, začalo sa až ku koncu dňa a ich kurz hneď padol o povolený denný limit 25 percent. O situáciu vo firme sa začala zaujímať i znepokojená japonská vláda. "Je to niečo, čo hlboko ovplyvní situáciu v spoločnosti. Preto som poveril zástupcov ministerstva, aby sledovali situáciu a zhromažďovali informácie," povedal japonský minister dopravy Nobuteru Išihara.
Tento rok očakáva firma čistú stratu 72 miliárd jenov. Celkový dlh už predstavuje sumu 1,14 bilióna jenov. Mitsubishi oznámilo, že zostavuje plán na revitalizáciu finančných operácií. Opustenie Mitsubishi však bude mať negatívne dosahy aj na druhého člena skupiny, Chrysler, ktorý s ňou má uzavretú sériu dohôd o výrobnej kooperácii.
Jeden z analytikov sa vyjadril, že ak v dohľadnom čase do Mitsubishi nikto nevloží kapitál, môže to znamenať koniec.