SME

Pristupujúce štáty v úmrtnosti na cestách už predbehli európsku pätnástku

Praha 22. apríla (TASR) Existuje štatistika, podľa ktorej budúce členské štáty EÚ už predbehli súčasných 15 členov: je ňou bilancia úmrtnosti na cestách.

Od pádu komunizmu v roku 1989 na cestách štátov strednej Európy zahynulo vyše 150.000 ľudí.

Stačí cestovať po poľských cestách, ktoré lemujú malé kríže na pamiatku obetí dopravných nehôd, aby si človek uvedomil ich tragický rozsah v tejto časti Európy, napísal Jean-Luc Testault vo fíčri francúzskej agentúry AFP.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek miernemu celkovému zlepšeniu, ktoré pristupujúce štáty dosiahli okolo roku 1998, následkom dopravných nehôd ešte stále ročne zomiera vyše 10.000 osôb. V roku 2001 ich podľa štatistického úradu EÚ (Eurostat) bolo 10.546.

SkryťVypnúť reklamu

V desiatich nových štátoch EÚ žije 75 miliónov obyvateľov, ktorí vlastnia približne 21 miliónov motorových vozidiel. Pre porovnanie: v Nemecku, ktoré má 82 miliónov obyvateľov a viac ako dvojnásobný počet áut (43,5 milióna), prišlo na cestách o život 6972 ľudí. Nemci pritom najazdia aj oveľa viac kilometrov.

AFP konfrontovala údaj o úmrtnosti pri dopravných nehodách aj s najcivilizovanejšou krajinou v EÚ v oblasti dopravnej bezpečnosti: Veľkou Britániou. Tam na cestách zomiera šesť ľudí na 100.000 obyvateľov, kým napríklad v Poľsku 14,3 a v Lotyšsku rekordných 21,9. Ide o údaje za rok 2001.

Jednu z príčin tohto javu vidí špecialistka na bezpečnosť dopravy Helve Lohmusová z Estónska v tom, že po páde komunistického režimu si mnohí motoristi mysleli: na ceste mám absolútnu slobodu, môžem si robiť, čo chcem.

SkryťVypnúť reklamu

Pod nehodovosť sa negatívne podpisuje aj požívanie alkoholických nápojov, hoci niektoré štáty schválili veľmi prísne zákony: napríklad na Slovensku, ani v Česku sa už alkohol v krvi pri riadení vozidla netoleruje. V Poľsku je alkoholom zapríčinené každé desiate úmrtie na cestách.

Ďalšou príčinou vysokej nehodovosti v pristupujúcich štátoch je zlý technický stav automobilov. Popri zastaraných vozidlách komunistickej výroby, napríklad trabantoch a ladách, jazdia aj staré autá západných výrobcov. Aj to najmenšie nové auto stojí dvoj- až trojnásobok čistej priemernej mzdy.

Zvýšená motorizácia po roku 1990 má za následok preplnenie ciest, ktorých stav stále nie je dobrý. V mnohých pristupujúcich krajinách chýbajú diaľnice, alebo ich sieť je nedostačujúca. Dopravná polícia nemá dostatok techniky: napr. v Maďarsku je len 103 radarov, kým v susednom Rakúsku ich môžu používať 1200.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 9 233
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 648
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 470
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 048
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 744
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 529
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 767
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 2 640
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Hroško: Ticho, ktoré lieči.
  2. Jakub Cipko: Sú slovenskí fašisti a sociálni demokrati odkázaní jeden na druhého?
  3. Filip Svetlošák: Kopy črepov, rokokový cyklokuriér a perfektná výstava českého skla
  4. Robert Štepaník: diel 131 - pod čiarou / Končí sloboda slova pri vyjadreniach, ktoré môžu niekoho uraziť? Tak ja neviem...
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu!
  6. Andrea Podešvová: Levy či zebry? Nový narcizmus, ktorý oslavuje samotu
  7. Hana Josticova: Zabudnutá ruská invázia Ukrajiny
  8. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 770
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 366
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 716
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 304
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 307
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 429
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 516
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 429
  1. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  2. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  3. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  4. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  5. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  6. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  7. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  8. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
reklama
SkryťZatvoriť reklamu