SME
reklama

Pristupujúce štáty v úmrtnosti na cestách už predbehli európsku pätnástku

Praha 22. apríla (TASR) Existuje štatistika, podľa ktorej budúce členské štáty EÚ už predbehli súčasných 15 členov: je ňou bilancia úmrtnosti na cestách.

Od pádu komunizmu v roku 1989 na cestách štátov strednej Európy zahynulo vyše 150.000 ľudí.

Stačí cestovať po poľských cestách, ktoré lemujú malé kríže na pamiatku obetí dopravných nehôd, aby si človek uvedomil ich tragický rozsah v tejto časti Európy, napísal Jean-Luc Testault vo fíčri francúzskej agentúry AFP.

Napriek miernemu celkovému zlepšeniu, ktoré pristupujúce štáty dosiahli okolo roku 1998, následkom dopravných nehôd ešte stále ročne zomiera vyše 10.000 osôb. V roku 2001 ich podľa štatistického úradu EÚ (Eurostat) bolo 10.546.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V desiatich nových štátoch EÚ žije 75 miliónov obyvateľov, ktorí vlastnia približne 21 miliónov motorových vozidiel. Pre porovnanie: v Nemecku, ktoré má 82 miliónov obyvateľov a viac ako dvojnásobný počet áut (43,5 milióna), prišlo na cestách o život 6972 ľudí. Nemci pritom najazdia aj oveľa viac kilometrov.

AFP konfrontovala údaj o úmrtnosti pri dopravných nehodách aj s najcivilizovanejšou krajinou v EÚ v oblasti dopravnej bezpečnosti: Veľkou Britániou. Tam na cestách zomiera šesť ľudí na 100.000 obyvateľov, kým napríklad v Poľsku 14,3 a v Lotyšsku rekordných 21,9. Ide o údaje za rok 2001.

Jednu z príčin tohto javu vidí špecialistka na bezpečnosť dopravy Helve Lohmusová z Estónska v tom, že po páde komunistického režimu si mnohí motoristi mysleli: na ceste mám absolútnu slobodu, môžem si robiť, čo chcem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod nehodovosť sa negatívne podpisuje aj požívanie alkoholických nápojov, hoci niektoré štáty schválili veľmi prísne zákony: napríklad na Slovensku, ani v Česku sa už alkohol v krvi pri riadení vozidla netoleruje. V Poľsku je alkoholom zapríčinené každé desiate úmrtie na cestách.

Ďalšou príčinou vysokej nehodovosti v pristupujúcich štátoch je zlý technický stav automobilov. Popri zastaraných vozidlách komunistickej výroby, napríklad trabantoch a ladách, jazdia aj staré autá západných výrobcov. Aj to najmenšie nové auto stojí dvoj- až trojnásobok čistej priemernej mzdy.

Zvýšená motorizácia po roku 1990 má za následok preplnenie ciest, ktorých stav stále nie je dobrý. V mnohých pristupujúcich krajinách chýbajú diaľnice, alebo ich sieť je nedostačujúca. Dopravná polícia nemá dostatok techniky: napr. v Maďarsku je len 103 radarov, kým v susednom Rakúsku ich môžu používať 1200.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 829
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 084
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 979
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 655
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 539
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 151
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 019
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 488
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 694
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 499
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 066
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 250
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 817
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu