Od pádu komunizmu v roku 1989 na cestách štátov strednej Európy zahynulo vyše 150.000 ľudí.
Stačí cestovať po poľských cestách, ktoré lemujú malé kríže na pamiatku obetí dopravných nehôd, aby si človek uvedomil ich tragický rozsah v tejto časti Európy, napísal Jean-Luc Testault vo fíčri francúzskej agentúry AFP.
Napriek miernemu celkovému zlepšeniu, ktoré pristupujúce štáty dosiahli okolo roku 1998, následkom dopravných nehôd ešte stále ročne zomiera vyše 10.000 osôb. V roku 2001 ich podľa štatistického úradu EÚ (Eurostat) bolo 10.546.
V desiatich nových štátoch EÚ žije 75 miliónov obyvateľov, ktorí vlastnia približne 21 miliónov motorových vozidiel. Pre porovnanie: v Nemecku, ktoré má 82 miliónov obyvateľov a viac ako dvojnásobný počet áut (43,5 milióna), prišlo na cestách o život 6972 ľudí. Nemci pritom najazdia aj oveľa viac kilometrov.
AFP konfrontovala údaj o úmrtnosti pri dopravných nehodách aj s najcivilizovanejšou krajinou v EÚ v oblasti dopravnej bezpečnosti: Veľkou Britániou. Tam na cestách zomiera šesť ľudí na 100.000 obyvateľov, kým napríklad v Poľsku 14,3 a v Lotyšsku rekordných 21,9. Ide o údaje za rok 2001.
Jednu z príčin tohto javu vidí špecialistka na bezpečnosť dopravy Helve Lohmusová z Estónska v tom, že po páde komunistického režimu si mnohí motoristi mysleli: na ceste mám absolútnu slobodu, môžem si robiť, čo chcem.
Pod nehodovosť sa negatívne podpisuje aj požívanie alkoholických nápojov, hoci niektoré štáty schválili veľmi prísne zákony: napríklad na Slovensku, ani v Česku sa už alkohol v krvi pri riadení vozidla netoleruje. V Poľsku je alkoholom zapríčinené každé desiate úmrtie na cestách.
Ďalšou príčinou vysokej nehodovosti v pristupujúcich štátoch je zlý technický stav automobilov. Popri zastaraných vozidlách komunistickej výroby, napríklad trabantoch a ladách, jazdia aj staré autá západných výrobcov. Aj to najmenšie nové auto stojí dvoj- až trojnásobok čistej priemernej mzdy.
Zvýšená motorizácia po roku 1990 má za následok preplnenie ciest, ktorých stav stále nie je dobrý. V mnohých pristupujúcich krajinách chýbajú diaľnice, alebo ich sieť je nedostačujúca. Dopravná polícia nemá dostatok techniky: napr. v Maďarsku je len 103 radarov, kým v susednom Rakúsku ich môžu používať 1200.