Pristupujúce štáty v úmrtnosti na cestách už predbehli európsku pätnástku

Praha 22. apríla (TASR) Existuje štatistika, podľa ktorej budúce členské štáty EÚ už predbehli súčasných 15 členov: je ňou bilancia úmrtnosti na cestách.

Od pádu komunizmu v roku 1989 na cestách štátov strednej Európy zahynulo vyše 150.000 ľudí.

Stačí cestovať po poľských cestách, ktoré lemujú malé kríže na pamiatku obetí dopravných nehôd, aby si človek uvedomil ich tragický rozsah v tejto časti Európy, napísal Jean-Luc Testault vo fíčri francúzskej agentúry AFP.

Napriek miernemu celkovému zlepšeniu, ktoré pristupujúce štáty dosiahli okolo roku 1998, následkom dopravných nehôd ešte stále ročne zomiera vyše 10.000 osôb. V roku 2001 ich podľa štatistického úradu EÚ (Eurostat) bolo 10.546.

V desiatich nových štátoch EÚ žije 75 miliónov obyvateľov, ktorí vlastnia približne 21 miliónov motorových vozidiel. Pre porovnanie: v Nemecku, ktoré má 82 miliónov obyvateľov a viac ako dvojnásobný počet áut (43,5 milióna), prišlo na cestách o život 6972 ľudí. Nemci pritom najazdia aj oveľa viac kilometrov.

AFP konfrontovala údaj o úmrtnosti pri dopravných nehodách aj s najcivilizovanejšou krajinou v EÚ v oblasti dopravnej bezpečnosti: Veľkou Britániou. Tam na cestách zomiera šesť ľudí na 100.000 obyvateľov, kým napríklad v Poľsku 14,3 a v Lotyšsku rekordných 21,9. Ide o údaje za rok 2001.

Jednu z príčin tohto javu vidí špecialistka na bezpečnosť dopravy Helve Lohmusová z Estónska v tom, že po páde komunistického režimu si mnohí motoristi mysleli: na ceste mám absolútnu slobodu, môžem si robiť, čo chcem.

Pod nehodovosť sa negatívne podpisuje aj požívanie alkoholických nápojov, hoci niektoré štáty schválili veľmi prísne zákony: napríklad na Slovensku, ani v Česku sa už alkohol v krvi pri riadení vozidla netoleruje. V Poľsku je alkoholom zapríčinené každé desiate úmrtie na cestách.

Ďalšou príčinou vysokej nehodovosti v pristupujúcich štátoch je zlý technický stav automobilov. Popri zastaraných vozidlách komunistickej výroby, napríklad trabantoch a ladách, jazdia aj staré autá západných výrobcov. Aj to najmenšie nové auto stojí dvoj- až trojnásobok čistej priemernej mzdy.

Zvýšená motorizácia po roku 1990 má za následok preplnenie ciest, ktorých stav stále nie je dobrý. V mnohých pristupujúcich krajinách chýbajú diaľnice, alebo ich sieť je nedostačujúca. Dopravná polícia nemá dostatok techniky: napr. v Maďarsku je len 103 radarov, kým v susednom Rakúsku ich môžu používať 1200.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 375
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 144
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 966
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 673
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 306
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 968
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 763
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 068
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 943

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.