Ako vzniká automobil

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad ...

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad Nová Škoda Octavia bola vo vývoji tri roky, kým sa dočkala svetovej premiéry na marcovom autosalóne v Ženeve.

Neraz sa stáva, že automobilka si otestuje záujem verejnosti štúdiou budúcnosti na niektorom významnom svetovom autosalóne. Napríklad, povráva sa, že luxusné kupé Škoda Tudor, predstavené pred dvoma rokmi, bolo sondou od koncernu Volkswagen. Po úspechu kupé Tudor sa údajne Volkswagen pustil do vývoja kupé na báze Passata.

Článok pokračuje pod video reklamou

V posledných rokoch sa ukázala ako zákaznícky veľmi úspešná trieda športovo úžitkových automobilov kategórie SUV, preto niektorí výrobcovia zrýchlili vývoj. V nejednom prípade vzniklo SUV z kombi vozidla strednej triedy so zvýšenou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých štyroch kolies. Tak sa dá zaplátať časová diera, kým vznikne úplne nové auto na cesty a do ľahkého terénu.

Zrod nového auta trvá v závislosti od okolností od 24 mesiacov do piatich rokov.

* Úspešný dizajn musí zohľadňovať časový posun medzi prvou skicou a dňom, keď sa auto dostane do sériovej výroby. Z tohto ohľadu musia byť dizajnéri prorokmi módy.

* Dizajnovú líniu automobilky určuje šéfdizajnér, ktorý má hlavné slovo pri posudzovaní návrhov kolegov. Konečný návrh sa potom prekresľuje do počítača pomocou špeciálneho elektronického pera.

* Prvú reálnu podobu automobilu ukáže až hlinený model vytvorený najskôr v mierke a potom v skutočnej veľkosti. Podľa modelu vzniknú prvé formy plastových a kovových dielov karosérie. V tom čase už existuje počítačový virtuálny model (zostava). Pomocou programu CAD data môže každý konštruktér vyvíjať svoju časť auta osobitne a priebežne si prezerať v počítači priestor, kde má jeho súčiastka zapadnúť. Vývoj auta v počítači je oveľa rýchlejší a progresívnejší. Jedno z oddelení automobilky sa zaoberá vývojom motorov, prípadne úpravou existujúcich agregátov pre potreby nového auta.

* Keď je auto hotové vo virtuálnej podobe, začína sa so stavbou prototypu a dopasovaním jednotlivých dielov, prípadne ich úpravou. Prvý interiér sa robí "na kolene" a s presnosťou dielov je to dosť biedne. Už v tejto fáze sa technológovia musia zamýšľať nad postupom montáže tak, aby bola výroba čo najefektívnejšia. Najhoršie je nájsť dostatok miesta pre zväzky káblov, ktorých je stále viac. Aby sa vôbec zmestili do interiéru (tak aby boli ukryté a dostupné), v autách je niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré medzi sebou komunikujú s CAN káblami. Jeden CAN vodič nahradí päť obyčajných. Budúcnosť je v tenších a výkonnejších optických vodičoch.

* S približujúcim sa spustením nultej série je automobil stále dokonalejší a nástroje výroby presnejšie. Súčiastky, ktoré neprešli prvými skúškami pevnosti a opotrebovania, sa vyrobia z iného materiálu. Najmenej žiadanou osobou je v tomto čase dizajnér. Kým jeho dielo dostalo konkrétnu podobu, mnohé si rozmyslel a ovplyvnený požiadavkami módy chce ešte niečo zmeniť. Jeho nový výmysel však zasiahne konštrukciu a výrobu foriem. Prvé testy dynamiky na trenažéroch sú veľmi náročné a dlhodobé, kým nie je všetko, ako má byť.

* Nárazové - crash testy plnia úlohu kontroly v skutočných podmienkach. Prvé nárazy prebehli vo virtuálnom prostredí počítača a teraz sa porovnávajú so skutočným nárazom. Aj v tejto fáze sa môžu mnohé detaily zmeniť a doladiť. Okrem čelného nárazu absolvuje nový model bočný náraz, prevrátenie na strechu a náraz zozadu.

* Na konci vývojového reťazca sú dlhodobé skúšky v reálnej premávke a v extrémnych podmienkach od Afriky až po polárny kruh. Novinka stále podlieha utajeniu a o mieste testov vedia iba najbližší spolupracovníci.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 640
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 903
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 956
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 397
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 179
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 711
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 255
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 388
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 988
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 816

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.