SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ako vzniká automobil

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad ...

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad Nová Škoda Octavia bola vo vývoji tri roky, kým sa dočkala svetovej premiéry na marcovom autosalóne v Ženeve.

Neraz sa stáva, že automobilka si otestuje záujem verejnosti štúdiou budúcnosti na niektorom významnom svetovom autosalóne. Napríklad, povráva sa, že luxusné kupé Škoda Tudor, predstavené pred dvoma rokmi, bolo sondou od koncernu Volkswagen. Po úspechu kupé Tudor sa údajne Volkswagen pustil do vývoja kupé na báze Passata.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch sa ukázala ako zákaznícky veľmi úspešná trieda športovo úžitkových automobilov kategórie SUV, preto niektorí výrobcovia zrýchlili vývoj. V nejednom prípade vzniklo SUV z kombi vozidla strednej triedy so zvýšenou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých štyroch kolies. Tak sa dá zaplátať časová diera, kým vznikne úplne nové auto na cesty a do ľahkého terénu.

Zrod nového auta trvá v závislosti od okolností od 24 mesiacov do piatich rokov.

* Úspešný dizajn musí zohľadňovať časový posun medzi prvou skicou a dňom, keď sa auto dostane do sériovej výroby. Z tohto ohľadu musia byť dizajnéri prorokmi módy.

* Dizajnovú líniu automobilky určuje šéfdizajnér, ktorý má hlavné slovo pri posudzovaní návrhov kolegov. Konečný návrh sa potom prekresľuje do počítača pomocou špeciálneho elektronického pera.

SkryťVypnúť reklamu

* Prvú reálnu podobu automobilu ukáže až hlinený model vytvorený najskôr v mierke a potom v skutočnej veľkosti. Podľa modelu vzniknú prvé formy plastových a kovových dielov karosérie. V tom čase už existuje počítačový virtuálny model (zostava). Pomocou programu CAD data môže každý konštruktér vyvíjať svoju časť auta osobitne a priebežne si prezerať v počítači priestor, kde má jeho súčiastka zapadnúť. Vývoj auta v počítači je oveľa rýchlejší a progresívnejší. Jedno z oddelení automobilky sa zaoberá vývojom motorov, prípadne úpravou existujúcich agregátov pre potreby nového auta.

* Keď je auto hotové vo virtuálnej podobe, začína sa so stavbou prototypu a dopasovaním jednotlivých dielov, prípadne ich úpravou. Prvý interiér sa robí "na kolene" a s presnosťou dielov je to dosť biedne. Už v tejto fáze sa technológovia musia zamýšľať nad postupom montáže tak, aby bola výroba čo najefektívnejšia. Najhoršie je nájsť dostatok miesta pre zväzky káblov, ktorých je stále viac. Aby sa vôbec zmestili do interiéru (tak aby boli ukryté a dostupné), v autách je niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré medzi sebou komunikujú s CAN káblami. Jeden CAN vodič nahradí päť obyčajných. Budúcnosť je v tenších a výkonnejších optických vodičoch.

SkryťVypnúť reklamu

* S približujúcim sa spustením nultej série je automobil stále dokonalejší a nástroje výroby presnejšie. Súčiastky, ktoré neprešli prvými skúškami pevnosti a opotrebovania, sa vyrobia z iného materiálu. Najmenej žiadanou osobou je v tomto čase dizajnér. Kým jeho dielo dostalo konkrétnu podobu, mnohé si rozmyslel a ovplyvnený požiadavkami módy chce ešte niečo zmeniť. Jeho nový výmysel však zasiahne konštrukciu a výrobu foriem. Prvé testy dynamiky na trenažéroch sú veľmi náročné a dlhodobé, kým nie je všetko, ako má byť.

* Nárazové - crash testy plnia úlohu kontroly v skutočných podmienkach. Prvé nárazy prebehli vo virtuálnom prostredí počítača a teraz sa porovnávajú so skutočným nárazom. Aj v tejto fáze sa môžu mnohé detaily zmeniť a doladiť. Okrem čelného nárazu absolvuje nový model bočný náraz, prevrátenie na strechu a náraz zozadu.

SkryťVypnúť reklamu

* Na konci vývojového reťazca sú dlhodobé skúšky v reálnej premávke a v extrémnych podmienkach od Afriky až po polárny kruh. Novinka stále podlieha utajeniu a o mieste testov vedia iba najbližší spolupracovníci.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 092
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 864
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 042
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 532
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 461
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 137
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 773
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 293
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 983
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 116
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 085
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 847
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 964
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu