SME

Ako vzniká automobil

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad ...

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad Nová Škoda Octavia bola vo vývoji tri roky, kým sa dočkala svetovej premiéry na marcovom autosalóne v Ženeve.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neraz sa stáva, že automobilka si otestuje záujem verejnosti štúdiou budúcnosti na niektorom významnom svetovom autosalóne. Napríklad, povráva sa, že luxusné kupé Škoda Tudor, predstavené pred dvoma rokmi, bolo sondou od koncernu Volkswagen. Po úspechu kupé Tudor sa údajne Volkswagen pustil do vývoja kupé na báze Passata.

SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch sa ukázala ako zákaznícky veľmi úspešná trieda športovo úžitkových automobilov kategórie SUV, preto niektorí výrobcovia zrýchlili vývoj. V nejednom prípade vzniklo SUV z kombi vozidla strednej triedy so zvýšenou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých štyroch kolies. Tak sa dá zaplátať časová diera, kým vznikne úplne nové auto na cesty a do ľahkého terénu.

Zrod nového auta trvá v závislosti od okolností od 24 mesiacov do piatich rokov.

* Úspešný dizajn musí zohľadňovať časový posun medzi prvou skicou a dňom, keď sa auto dostane do sériovej výroby. Z tohto ohľadu musia byť dizajnéri prorokmi módy.

* Dizajnovú líniu automobilky určuje šéfdizajnér, ktorý má hlavné slovo pri posudzovaní návrhov kolegov. Konečný návrh sa potom prekresľuje do počítača pomocou špeciálneho elektronického pera.

SkryťVypnúť reklamu

* Prvú reálnu podobu automobilu ukáže až hlinený model vytvorený najskôr v mierke a potom v skutočnej veľkosti. Podľa modelu vzniknú prvé formy plastových a kovových dielov karosérie. V tom čase už existuje počítačový virtuálny model (zostava). Pomocou programu CAD data môže každý konštruktér vyvíjať svoju časť auta osobitne a priebežne si prezerať v počítači priestor, kde má jeho súčiastka zapadnúť. Vývoj auta v počítači je oveľa rýchlejší a progresívnejší. Jedno z oddelení automobilky sa zaoberá vývojom motorov, prípadne úpravou existujúcich agregátov pre potreby nového auta.

* Keď je auto hotové vo virtuálnej podobe, začína sa so stavbou prototypu a dopasovaním jednotlivých dielov, prípadne ich úpravou. Prvý interiér sa robí "na kolene" a s presnosťou dielov je to dosť biedne. Už v tejto fáze sa technológovia musia zamýšľať nad postupom montáže tak, aby bola výroba čo najefektívnejšia. Najhoršie je nájsť dostatok miesta pre zväzky káblov, ktorých je stále viac. Aby sa vôbec zmestili do interiéru (tak aby boli ukryté a dostupné), v autách je niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré medzi sebou komunikujú s CAN káblami. Jeden CAN vodič nahradí päť obyčajných. Budúcnosť je v tenších a výkonnejších optických vodičoch.

SkryťVypnúť reklamu

* S približujúcim sa spustením nultej série je automobil stále dokonalejší a nástroje výroby presnejšie. Súčiastky, ktoré neprešli prvými skúškami pevnosti a opotrebovania, sa vyrobia z iného materiálu. Najmenej žiadanou osobou je v tomto čase dizajnér. Kým jeho dielo dostalo konkrétnu podobu, mnohé si rozmyslel a ovplyvnený požiadavkami módy chce ešte niečo zmeniť. Jeho nový výmysel však zasiahne konštrukciu a výrobu foriem. Prvé testy dynamiky na trenažéroch sú veľmi náročné a dlhodobé, kým nie je všetko, ako má byť.

* Nárazové - crash testy plnia úlohu kontroly v skutočných podmienkach. Prvé nárazy prebehli vo virtuálnom prostredí počítača a teraz sa porovnávajú so skutočným nárazom. Aj v tejto fáze sa môžu mnohé detaily zmeniť a doladiť. Okrem čelného nárazu absolvuje nový model bočný náraz, prevrátenie na strechu a náraz zozadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

* Na konci vývojového reťazca sú dlhodobé skúšky v reálnej premávke a v extrémnych podmienkach od Afriky až po polárny kruh. Novinka stále podlieha utajeniu a o mieste testov vedia iba najbližší spolupracovníci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 313
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 043
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 972
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 785
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 762
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 491
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 325
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 249
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  2. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  4. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  5. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou
  6. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  7. Jaroslav Liptak: Fico a politika na štyri svetové strany…
  8. Marek Tocimák: Dobrodruh
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 714
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 9 309
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 337
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 328
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 486
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 728
  7. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília? 3 683
  8. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 3 498
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu