Ako vzniká automobil

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad ...

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad Nová Škoda Octavia bola vo vývoji tri roky, kým sa dočkala svetovej premiéry na marcovom autosalóne v Ženeve.

Neraz sa stáva, že automobilka si otestuje záujem verejnosti štúdiou budúcnosti na niektorom významnom svetovom autosalóne. Napríklad, povráva sa, že luxusné kupé Škoda Tudor, predstavené pred dvoma rokmi, bolo sondou od koncernu Volkswagen. Po úspechu kupé Tudor sa údajne Volkswagen pustil do vývoja kupé na báze Passata.

V posledných rokoch sa ukázala ako zákaznícky veľmi úspešná trieda športovo úžitkových automobilov kategórie SUV, preto niektorí výrobcovia zrýchlili vývoj. V nejednom prípade vzniklo SUV z kombi vozidla strednej triedy so zvýšenou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých štyroch kolies. Tak sa dá zaplátať časová diera, kým vznikne úplne nové auto na cesty a do ľahkého terénu.

Zrod nového auta trvá v závislosti od okolností od 24 mesiacov do piatich rokov.

* Úspešný dizajn musí zohľadňovať časový posun medzi prvou skicou a dňom, keď sa auto dostane do sériovej výroby. Z tohto ohľadu musia byť dizajnéri prorokmi módy.

* Dizajnovú líniu automobilky určuje šéfdizajnér, ktorý má hlavné slovo pri posudzovaní návrhov kolegov. Konečný návrh sa potom prekresľuje do počítača pomocou špeciálneho elektronického pera.

* Prvú reálnu podobu automobilu ukáže až hlinený model vytvorený najskôr v mierke a potom v skutočnej veľkosti. Podľa modelu vzniknú prvé formy plastových a kovových dielov karosérie. V tom čase už existuje počítačový virtuálny model (zostava). Pomocou programu CAD data môže každý konštruktér vyvíjať svoju časť auta osobitne a priebežne si prezerať v počítači priestor, kde má jeho súčiastka zapadnúť. Vývoj auta v počítači je oveľa rýchlejší a progresívnejší. Jedno z oddelení automobilky sa zaoberá vývojom motorov, prípadne úpravou existujúcich agregátov pre potreby nového auta.

* Keď je auto hotové vo virtuálnej podobe, začína sa so stavbou prototypu a dopasovaním jednotlivých dielov, prípadne ich úpravou. Prvý interiér sa robí "na kolene" a s presnosťou dielov je to dosť biedne. Už v tejto fáze sa technológovia musia zamýšľať nad postupom montáže tak, aby bola výroba čo najefektívnejšia. Najhoršie je nájsť dostatok miesta pre zväzky káblov, ktorých je stále viac. Aby sa vôbec zmestili do interiéru (tak aby boli ukryté a dostupné), v autách je niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré medzi sebou komunikujú s CAN káblami. Jeden CAN vodič nahradí päť obyčajných. Budúcnosť je v tenších a výkonnejších optických vodičoch.

* S približujúcim sa spustením nultej série je automobil stále dokonalejší a nástroje výroby presnejšie. Súčiastky, ktoré neprešli prvými skúškami pevnosti a opotrebovania, sa vyrobia z iného materiálu. Najmenej žiadanou osobou je v tomto čase dizajnér. Kým jeho dielo dostalo konkrétnu podobu, mnohé si rozmyslel a ovplyvnený požiadavkami módy chce ešte niečo zmeniť. Jeho nový výmysel však zasiahne konštrukciu a výrobu foriem. Prvé testy dynamiky na trenažéroch sú veľmi náročné a dlhodobé, kým nie je všetko, ako má byť.

* Nárazové - crash testy plnia úlohu kontroly v skutočných podmienkach. Prvé nárazy prebehli vo virtuálnom prostredí počítača a teraz sa porovnávajú so skutočným nárazom. Aj v tejto fáze sa môžu mnohé detaily zmeniť a doladiť. Okrem čelného nárazu absolvuje nový model bočný náraz, prevrátenie na strechu a náraz zozadu.

* Na konci vývojového reťazca sú dlhodobé skúšky v reálnej premávke a v extrémnych podmienkach od Afriky až po polárny kruh. Novinka stále podlieha utajeniu a o mieste testov vedia iba najbližší spolupracovníci.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 357
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 116
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 876
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 313
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 197
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 013
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 906
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 761
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 649
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 319

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.