Ako vzniká automobil

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad ...

Na úplnom začiatku zrodu automobilu je analýza manažmentu automobilky, o aké vozidlá je záujem, akým smerom sa uberá dizajn a koncepcia interiéru. Plánovanie musí zohľadniť dvoj- alebo trojročný posun, kým sa idea stane sériovým produktom. Napríklad Nová Škoda Octavia bola vo vývoji tri roky, kým sa dočkala svetovej premiéry na marcovom autosalóne v Ženeve.

Neraz sa stáva, že automobilka si otestuje záujem verejnosti štúdiou budúcnosti na niektorom významnom svetovom autosalóne. Napríklad, povráva sa, že luxusné kupé Škoda Tudor, predstavené pred dvoma rokmi, bolo sondou od koncernu Volkswagen. Po úspechu kupé Tudor sa údajne Volkswagen pustil do vývoja kupé na báze Passata.

V posledných rokoch sa ukázala ako zákaznícky veľmi úspešná trieda športovo úžitkových automobilov kategórie SUV, preto niektorí výrobcovia zrýchlili vývoj. V nejednom prípade vzniklo SUV z kombi vozidla strednej triedy so zvýšenou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých štyroch kolies. Tak sa dá zaplátať časová diera, kým vznikne úplne nové auto na cesty a do ľahkého terénu.

Zrod nového auta trvá v závislosti od okolností od 24 mesiacov do piatich rokov.

* Úspešný dizajn musí zohľadňovať časový posun medzi prvou skicou a dňom, keď sa auto dostane do sériovej výroby. Z tohto ohľadu musia byť dizajnéri prorokmi módy.

* Dizajnovú líniu automobilky určuje šéfdizajnér, ktorý má hlavné slovo pri posudzovaní návrhov kolegov. Konečný návrh sa potom prekresľuje do počítača pomocou špeciálneho elektronického pera.

* Prvú reálnu podobu automobilu ukáže až hlinený model vytvorený najskôr v mierke a potom v skutočnej veľkosti. Podľa modelu vzniknú prvé formy plastových a kovových dielov karosérie. V tom čase už existuje počítačový virtuálny model (zostava). Pomocou programu CAD data môže každý konštruktér vyvíjať svoju časť auta osobitne a priebežne si prezerať v počítači priestor, kde má jeho súčiastka zapadnúť. Vývoj auta v počítači je oveľa rýchlejší a progresívnejší. Jedno z oddelení automobilky sa zaoberá vývojom motorov, prípadne úpravou existujúcich agregátov pre potreby nového auta.

* Keď je auto hotové vo virtuálnej podobe, začína sa so stavbou prototypu a dopasovaním jednotlivých dielov, prípadne ich úpravou. Prvý interiér sa robí "na kolene" a s presnosťou dielov je to dosť biedne. Už v tejto fáze sa technológovia musia zamýšľať nad postupom montáže tak, aby bola výroba čo najefektívnejšia. Najhoršie je nájsť dostatok miesta pre zväzky káblov, ktorých je stále viac. Aby sa vôbec zmestili do interiéru (tak aby boli ukryté a dostupné), v autách je niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré medzi sebou komunikujú s CAN káblami. Jeden CAN vodič nahradí päť obyčajných. Budúcnosť je v tenších a výkonnejších optických vodičoch.

* S približujúcim sa spustením nultej série je automobil stále dokonalejší a nástroje výroby presnejšie. Súčiastky, ktoré neprešli prvými skúškami pevnosti a opotrebovania, sa vyrobia z iného materiálu. Najmenej žiadanou osobou je v tomto čase dizajnér. Kým jeho dielo dostalo konkrétnu podobu, mnohé si rozmyslel a ovplyvnený požiadavkami módy chce ešte niečo zmeniť. Jeho nový výmysel však zasiahne konštrukciu a výrobu foriem. Prvé testy dynamiky na trenažéroch sú veľmi náročné a dlhodobé, kým nie je všetko, ako má byť.

* Nárazové - crash testy plnia úlohu kontroly v skutočných podmienkach. Prvé nárazy prebehli vo virtuálnom prostredí počítača a teraz sa porovnávajú so skutočným nárazom. Aj v tejto fáze sa môžu mnohé detaily zmeniť a doladiť. Okrem čelného nárazu absolvuje nový model bočný náraz, prevrátenie na strechu a náraz zozadu.

* Na konci vývojového reťazca sú dlhodobé skúšky v reálnej premávke a v extrémnych podmienkach od Afriky až po polárny kruh. Novinka stále podlieha utajeniu a o mieste testov vedia iba najbližší spolupracovníci.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  3. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  6. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. Leto nekončí!
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 884
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 262
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 153
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 805
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 298
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 256
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 156
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 113
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 103
  10. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 797

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že si to urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

DOMOV

Plavčan zostane ministrom do konca augusta

SNS neodpovedala, či je za otáľaním vyčkávanie na koaličnú radu.

BRATISLAVA

Už je známe, čo všetko vyrastie na mieste bývalého PKO

Na Dvořákovom nábreží bude pokračovanie River Parku.

KOMENTÁRE

Danko vzburu inscenuje ako cirkusové číslo

Bude to extrémne drahá kríza.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.