Nová Octavia - prvé dojmy za volantom

Históriu modelu Octavia začala automobilka Škoda písať v roku 1959. Vtedajšia Octavia vznikla modernizáciou modelu Spartak 440. Prvá Octavia sa dobre predávala až do roku 1964. Škoda Octavia sa vrátila v modernej podobe v roku 1996 a zaznamenala prevrat


foto



v novodobej histórii značky. Kým pri uvedení Octavie bola vernosť zákazníkov k značke Škoda iba 20 percent, časom stúpla až na 60. O úspechu hovorí aj fakt, že nedávno zišla z výrobnej linky miliónta Octavia a vyrábať sa bude minimálne do roku 2005.

Väčšia a priestrannejšia

Dizajn novej Octavie reaguje na súčasné módne trendy, ale pritom ostáva tradične konzervatívny. Moderné a bezpečné sú napríklad smerovky zabudované v spätných zrkadlách podobne ako pri Golfe piatej generácie. Pôsobivé zadné skupinové svetlá siahajú, na rozdiel od predchodkyne, až za "roh", čo je nielen pekné, ale aj bezpečné.

Spolu s väčším rázvorom náprav (+ 6,6 cm) vzrástol priestor pre cestujúcich i objem batožinového priestoru. Predné stierače sú kvôli lepšej aerodynamike ukryté pod prednou kapotou. Aby sa dali pri umývaní okna vyklopiť, existuje ich servisná poloha, pri ktorej "vylezú" spod kapoty. Súčasťou opatrení na zníženie aerodynamického hluku sú hladké tesniace gumy okolo okien.

Stabilné správanie Octavie v zákrutách a výborné výsledky nárazových testov úzko súvisia so zvýšením pevnosti a tuhosti karosérie o 25 percent.

Najmarkantnejšie zmeny nastali v interiéri, ktorý je priestrannejší a lepšie využiteľný pre každodenný život. Posádka má k dispozícii až 16 odkladacích poličiek a boxov. Do boxu v predných dverách vmestíte aj 1,5-litrovú fľašu a iné drobnosti. Prístrojová doska sa posunula dopredu smerom pod čelné sklo až o 6,8 cm, opäť v prospech cestujúcich.

Základ pasívnej bezpečnosti tkvie v pevnej karosérii a štandardne štyroch airbagoch. Za príplatok dostane zákazník aj okenné airbagy na predné a zadné dvere. Informačná sieť CAN BUS je taká rýchla, že pri aktivácii airbagov dôjde k automatickému odpojeniu palivového čerpadla, uzavretiu prívodu paliva do motora, zapnutiu výstražných smeroviek, zapnutiu osvetlenia interiéru a odomknutia dverí. Prínosom v oblasti bezpečnosti je aj nové uloženie motora tak, aby sa pri náraze vsunul pod priestor pre cestujúcich.

Komfort aj pre náročných

Výrobca sľubuje, že základné vybavenie Octavie Classic bude mať ABS, 4 airbagy, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektromechanické otváranie batožinového priestoru, centrálne zamykanie a peľový filter.

My sme vyskúšali najluxusnejšie verzie s príplatkovým vybavením vrátane dvojzónovej klimatizácie. Po pár kilometroch za volantom sme si pochvaľovali jednoduché a prehľadné nastavovanie klimatizácie, výborný tvar sedadiel a zladené farebné kombinácie interiéru. Za príplatok má Octavia systém neustálej kontroly tlaku v pneumatikách, xenónové svetlomety, palubný počítač, elektrické ovládanie sedadiel a tuhosti bedrovej opierky, stabilizačný systém ESP, hydraulický brzdový asistent, ostrekovače svetlometov, navigačný systém a niekoľko autorádií.

Bezpečná a tichá jazda

Citeľnou zmenou v podvozku je zadná štvorprvková náprava. Rozmerovo nenáročná konštrukcia umožnila zväčšenie batožinového priestoru a zlepšenie jazdných vlastností v zákrutách s nerovným povrchom. Grécko v súčasnosti postihli predolympijské prestavby ciest a práve na rozbitom povrchu sme mali ideálnu možnosť vychutnať dobré odhlučnenie podvozku a kvalitné vypracovanie interiéru bez vibrácií.

K súčasným benzínovým motorom objemu 1,4 a 1,6 litra pribudli dva nové s priamym vstrekom benzínu FSI objemu 1,6 l a 2,0 l. Na cestách v okolí Atén sme vyskúšali motor 1,6 FSI , ktorý bol nad očakávanie tichý a pružný.

"Naftová" časť motorizácie pozostáva zo známeho agregátu 1,9 TDI a novinky 2,0 TDI. K naftovým motorom pribudne v krátkom čase nová automatická 6-stupňová prevodovka DSG s unikátnym systémom radenia. So šťastím sme sadli do jedného z dvoch automobilov vybavených prevodovkou DSG a motorom 1,9 TDI. Moment, keď prevodovka radí, takmer necítiť a preradenie trvá iba tri až štyri stotiny sekundy.

Podľa prvých skúseností je jasné, že Škoda posunula Octaviu vyššie, až k hranici strednej triedy. Podľa prvých odhadov bude nová Octavia s motorom 1,4 l stáť od 520 000 do 530 000 korún. Servisné intervaly motorov sú variabilné podľa štýlu jazdy, ktorý monitoruje elektronika (najviac 30 000 km).

Nová Škoda Octavia - pohonné jednotky

Výkon Krútiaci Prevo- Priemerná Zrýchlenie Max. (kW/k) moment dovka spotreba 0 - 100 rýchlosť (Nm) (l/100 km) km/h (s) (km/h)

Benzínové motory

1,4 MPI 55 / 75 126 5-stup. 6,9 15,5 170  
1,6 MPI 75 / 102 148 5-stup. 7,2 12,3 190  
      (6 stp. automat) (7,8) (15,9) (184)  
1,6 FSI 85 / 115 155 5-stup. 6,6 11,2 198  

2,0 FSI 110 / 150 200 Výrobca údaje zatiaľ nezverejnil

Naftové motory

1,9 TDI 77 / 105 250 5-stup. 5,0 11,7 192

      (automat DSG) (5,8) (12,2) (189)  
2,0 TDI 103 / 140 320 6-stup. 5,5 9,6 208  

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 473
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 466
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 651
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 556

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.