SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Nová Octavia - prvé dojmy za volantom

Históriu modelu Octavia začala automobilka Škoda písať v roku 1959. Vtedajšia Octavia vznikla modernizáciou modelu Spartak 440. Prvá Octavia sa dobre predávala až do roku 1964. Škoda Octavia sa vrátila v modernej podobe v roku 1996 a zaznamenala prevrat


foto



v novodobej histórii značky. Kým pri uvedení Octavie bola vernosť zákazníkov k značke Škoda iba 20 percent, časom stúpla až na 60. O úspechu hovorí aj fakt, že nedávno zišla z výrobnej linky miliónta Octavia a vyrábať sa bude minimálne do roku 2005.

Väčšia a priestrannejšia

Dizajn novej Octavie reaguje na súčasné módne trendy, ale pritom ostáva tradične konzervatívny. Moderné a bezpečné sú napríklad smerovky zabudované v spätných zrkadlách podobne ako pri Golfe piatej generácie. Pôsobivé zadné skupinové svetlá siahajú, na rozdiel od predchodkyne, až za "roh", čo je nielen pekné, ale aj bezpečné.

Spolu s väčším rázvorom náprav (+ 6,6 cm) vzrástol priestor pre cestujúcich i objem batožinového priestoru. Predné stierače sú kvôli lepšej aerodynamike ukryté pod prednou kapotou. Aby sa dali pri umývaní okna vyklopiť, existuje ich servisná poloha, pri ktorej "vylezú" spod kapoty. Súčasťou opatrení na zníženie aerodynamického hluku sú hladké tesniace gumy okolo okien.

Stabilné správanie Octavie v zákrutách a výborné výsledky nárazových testov úzko súvisia so zvýšením pevnosti a tuhosti karosérie o 25 percent.

Najmarkantnejšie zmeny nastali v interiéri, ktorý je priestrannejší a lepšie využiteľný pre každodenný život. Posádka má k dispozícii až 16 odkladacích poličiek a boxov. Do boxu v predných dverách vmestíte aj 1,5-litrovú fľašu a iné drobnosti. Prístrojová doska sa posunula dopredu smerom pod čelné sklo až o 6,8 cm, opäť v prospech cestujúcich.

Základ pasívnej bezpečnosti tkvie v pevnej karosérii a štandardne štyroch airbagoch. Za príplatok dostane zákazník aj okenné airbagy na predné a zadné dvere. Informačná sieť CAN BUS je taká rýchla, že pri aktivácii airbagov dôjde k automatickému odpojeniu palivového čerpadla, uzavretiu prívodu paliva do motora, zapnutiu výstražných smeroviek, zapnutiu osvetlenia interiéru a odomknutia dverí. Prínosom v oblasti bezpečnosti je aj nové uloženie motora tak, aby sa pri náraze vsunul pod priestor pre cestujúcich.

Komfort aj pre náročných

Výrobca sľubuje, že základné vybavenie Octavie Classic bude mať ABS, 4 airbagy, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektromechanické otváranie batožinového priestoru, centrálne zamykanie a peľový filter.

My sme vyskúšali najluxusnejšie verzie s príplatkovým vybavením vrátane dvojzónovej klimatizácie. Po pár kilometroch za volantom sme si pochvaľovali jednoduché a prehľadné nastavovanie klimatizácie, výborný tvar sedadiel a zladené farebné kombinácie interiéru. Za príplatok má Octavia systém neustálej kontroly tlaku v pneumatikách, xenónové svetlomety, palubný počítač, elektrické ovládanie sedadiel a tuhosti bedrovej opierky, stabilizačný systém ESP, hydraulický brzdový asistent, ostrekovače svetlometov, navigačný systém a niekoľko autorádií.

Bezpečná a tichá jazda

Citeľnou zmenou v podvozku je zadná štvorprvková náprava. Rozmerovo nenáročná konštrukcia umožnila zväčšenie batožinového priestoru a zlepšenie jazdných vlastností v zákrutách s nerovným povrchom. Grécko v súčasnosti postihli predolympijské prestavby ciest a práve na rozbitom povrchu sme mali ideálnu možnosť vychutnať dobré odhlučnenie podvozku a kvalitné vypracovanie interiéru bez vibrácií.

K súčasným benzínovým motorom objemu 1,4 a 1,6 litra pribudli dva nové s priamym vstrekom benzínu FSI objemu 1,6 l a 2,0 l. Na cestách v okolí Atén sme vyskúšali motor 1,6 FSI , ktorý bol nad očakávanie tichý a pružný.

"Naftová" časť motorizácie pozostáva zo známeho agregátu 1,9 TDI a novinky 2,0 TDI. K naftovým motorom pribudne v krátkom čase nová automatická 6-stupňová prevodovka DSG s unikátnym systémom radenia. So šťastím sme sadli do jedného z dvoch automobilov vybavených prevodovkou DSG a motorom 1,9 TDI. Moment, keď prevodovka radí, takmer necítiť a preradenie trvá iba tri až štyri stotiny sekundy.

Podľa prvých skúseností je jasné, že Škoda posunula Octaviu vyššie, až k hranici strednej triedy. Podľa prvých odhadov bude nová Octavia s motorom 1,4 l stáť od 520 000 do 530 000 korún. Servisné intervaly motorov sú variabilné podľa štýlu jazdy, ktorý monitoruje elektronika (najviac 30 000 km).

Nová Škoda Octavia - pohonné jednotky

Výkon Krútiaci Prevo- Priemerná Zrýchlenie Max. (kW/k) moment dovka spotreba 0 - 100 rýchlosť (Nm) (l/100 km) km/h (s) (km/h)

Benzínové motory

1,4 MPI 55 / 75 126 5-stup. 6,9 15,5 170  
1,6 MPI 75 / 102 148 5-stup. 7,2 12,3 190  
      (6 stp. automat) (7,8) (15,9) (184)  
1,6 FSI 85 / 115 155 5-stup. 6,6 11,2 198  

2,0 FSI 110 / 150 200 Výrobca údaje zatiaľ nezverejnil

Naftové motory

1,9 TDI 77 / 105 250 5-stup. 5,0 11,7 192

      (automat DSG) (5,8) (12,2) (189)  
2,0 TDI 103 / 140 320 6-stup. 5,5 9,6 208  

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  7. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  8. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  9. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  2. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  3. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  4. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  5. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 005
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 8 964
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 412
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 348
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 949
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 650
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 629
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 200
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 2 973
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 816
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Uznesenie krajského súdu vidí veľa chýb.


3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo hovorí uznesenie Krajského súdu o vojne v polícii.


a 2 ďalší 31m

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


10 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Porekadlá a príslovia zo Súmračnej
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  3. Ján Marton: Čo vymyslí hlava dutá - zákon z dielne Vlčan - Karahuta.
  4. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  5. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  6. Anna Milanová: Dobrý deň...
  7. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  8. Filip Balint : Cesta do Holandska
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 119
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 259
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 752
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 579
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 001
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 592
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 199
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 874
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu