Nová Octavia - prvé dojmy za volantom

Históriu modelu Octavia začala automobilka Škoda písať v roku 1959. Vtedajšia Octavia vznikla modernizáciou modelu Spartak 440. Prvá Octavia sa dobre predávala až do roku 1964. Škoda Octavia sa vrátila v modernej podobe v roku 1996 a zaznamenala prevrat


foto



v novodobej histórii značky. Kým pri uvedení Octavie bola vernosť zákazníkov k značke Škoda iba 20 percent, časom stúpla až na 60. O úspechu hovorí aj fakt, že nedávno zišla z výrobnej linky miliónta Octavia a vyrábať sa bude minimálne do roku 2005.

Väčšia a priestrannejšia

Dizajn novej Octavie reaguje na súčasné módne trendy, ale pritom ostáva tradične konzervatívny. Moderné a bezpečné sú napríklad smerovky zabudované v spätných zrkadlách podobne ako pri Golfe piatej generácie. Pôsobivé zadné skupinové svetlá siahajú, na rozdiel od predchodkyne, až za "roh", čo je nielen pekné, ale aj bezpečné.

Spolu s väčším rázvorom náprav (+ 6,6 cm) vzrástol priestor pre cestujúcich i objem batožinového priestoru. Predné stierače sú kvôli lepšej aerodynamike ukryté pod prednou kapotou. Aby sa dali pri umývaní okna vyklopiť, existuje ich servisná poloha, pri ktorej "vylezú" spod kapoty. Súčasťou opatrení na zníženie aerodynamického hluku sú hladké tesniace gumy okolo okien.

Stabilné správanie Octavie v zákrutách a výborné výsledky nárazových testov úzko súvisia so zvýšením pevnosti a tuhosti karosérie o 25 percent.

Najmarkantnejšie zmeny nastali v interiéri, ktorý je priestrannejší a lepšie využiteľný pre každodenný život. Posádka má k dispozícii až 16 odkladacích poličiek a boxov. Do boxu v predných dverách vmestíte aj 1,5-litrovú fľašu a iné drobnosti. Prístrojová doska sa posunula dopredu smerom pod čelné sklo až o 6,8 cm, opäť v prospech cestujúcich.

Základ pasívnej bezpečnosti tkvie v pevnej karosérii a štandardne štyroch airbagoch. Za príplatok dostane zákazník aj okenné airbagy na predné a zadné dvere. Informačná sieť CAN BUS je taká rýchla, že pri aktivácii airbagov dôjde k automatickému odpojeniu palivového čerpadla, uzavretiu prívodu paliva do motora, zapnutiu výstražných smeroviek, zapnutiu osvetlenia interiéru a odomknutia dverí. Prínosom v oblasti bezpečnosti je aj nové uloženie motora tak, aby sa pri náraze vsunul pod priestor pre cestujúcich.

Komfort aj pre náročných

Výrobca sľubuje, že základné vybavenie Octavie Classic bude mať ABS, 4 airbagy, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektromechanické otváranie batožinového priestoru, centrálne zamykanie a peľový filter.

My sme vyskúšali najluxusnejšie verzie s príplatkovým vybavením vrátane dvojzónovej klimatizácie. Po pár kilometroch za volantom sme si pochvaľovali jednoduché a prehľadné nastavovanie klimatizácie, výborný tvar sedadiel a zladené farebné kombinácie interiéru. Za príplatok má Octavia systém neustálej kontroly tlaku v pneumatikách, xenónové svetlomety, palubný počítač, elektrické ovládanie sedadiel a tuhosti bedrovej opierky, stabilizačný systém ESP, hydraulický brzdový asistent, ostrekovače svetlometov, navigačný systém a niekoľko autorádií.

Bezpečná a tichá jazda

Citeľnou zmenou v podvozku je zadná štvorprvková náprava. Rozmerovo nenáročná konštrukcia umožnila zväčšenie batožinového priestoru a zlepšenie jazdných vlastností v zákrutách s nerovným povrchom. Grécko v súčasnosti postihli predolympijské prestavby ciest a práve na rozbitom povrchu sme mali ideálnu možnosť vychutnať dobré odhlučnenie podvozku a kvalitné vypracovanie interiéru bez vibrácií.

K súčasným benzínovým motorom objemu 1,4 a 1,6 litra pribudli dva nové s priamym vstrekom benzínu FSI objemu 1,6 l a 2,0 l. Na cestách v okolí Atén sme vyskúšali motor 1,6 FSI , ktorý bol nad očakávanie tichý a pružný.

"Naftová" časť motorizácie pozostáva zo známeho agregátu 1,9 TDI a novinky 2,0 TDI. K naftovým motorom pribudne v krátkom čase nová automatická 6-stupňová prevodovka DSG s unikátnym systémom radenia. So šťastím sme sadli do jedného z dvoch automobilov vybavených prevodovkou DSG a motorom 1,9 TDI. Moment, keď prevodovka radí, takmer necítiť a preradenie trvá iba tri až štyri stotiny sekundy.

Podľa prvých skúseností je jasné, že Škoda posunula Octaviu vyššie, až k hranici strednej triedy. Podľa prvých odhadov bude nová Octavia s motorom 1,4 l stáť od 520 000 do 530 000 korún. Servisné intervaly motorov sú variabilné podľa štýlu jazdy, ktorý monitoruje elektronika (najviac 30 000 km).

Nová Škoda Octavia - pohonné jednotky

Výkon Krútiaci Prevo- Priemerná Zrýchlenie Max. (kW/k) moment dovka spotreba 0 - 100 rýchlosť (Nm) (l/100 km) km/h (s) (km/h)

Benzínové motory

1,4 MPI 55 / 75 126 5-stup. 6,9 15,5 170  
1,6 MPI 75 / 102 148 5-stup. 7,2 12,3 190  
      (6 stp. automat) (7,8) (15,9) (184)  
1,6 FSI 85 / 115 155 5-stup. 6,6 11,2 198  

2,0 FSI 110 / 150 200 Výrobca údaje zatiaľ nezverejnil

Naftové motory

1,9 TDI 77 / 105 250 5-stup. 5,0 11,7 192

      (automat DSG) (5,8) (12,2) (189)  
2,0 TDI 103 / 140 320 6-stup. 5,5 9,6 208  

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 412
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 747
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 633
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 142
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 443
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 945
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 774
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 685
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 533
  10. Slováci triedia lepšie 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.