
prišla na trh očakávaná Mazda 3. Podľa prvých odhadov odbornej verejnosti je to auto stvorené pre európskeho motoristu. Mazda 3 je už v predaji, preto sme si ju vyskúšali.
Európska podoba
Mazda 3 sa objavila na trhu spoločne s doterajšími lídrami triedy - Golfom a Astrou. Zámer bol jednoznačný - ukázať verejnosti, kde presne japonská princezná patrí. Dynamický dizajn a športové črty tvoria základ karosérie, ktorá existuje v dvoch vyhotoveniach - štvordverový sedan a päťdverový hatchback. Sedan má veľký batožinový priestor objemu 419 litrov. Skúšaná 5-dverová karoséria má menší objem kufra (360 l), ale zase lepší prístup k batožine a navyše dvojité dno s priehradkami na drobnosti, ktoré by inak lietali hore-dole. Mazda 3 je rovnako pekná ako jej konkurenti, dokonca v niektorých detailoch vyzerá športovejšie. Zvlášť zadné svetlomety a veľké prelisy na prednej kapote zaváňajú dizajnovou revolúciou. Zblíženie Japonska s európskym štandardom nastáva aj v predĺžení záruky proti prehrdzaveniu karosérie na 12 rokov.
Priestor a bezpečnosť
Nová móda a kvalitné materiály urobili prevrat aj za volantom. Pred vodičom je prístrojový panel s výrazne kruhovými prístrojmi ako v ozajstnom športovom aute. Stupnica rýchlomera a otáčkomera je pootočená v duchu športovej klasiky o niekoľko stupňov doľava. Kto má záľubu v trojramenných volantoch, môže zaostriť práve na Mazdu 3. Dobré je nastavovanie volantu v dvoch osiach, čo Mazda 323 neponúkala. Stredový panel je navrhnutý veľmi prehľadne a účelne. Autorádiu patrí pochvala za dizajn, ovládanie a funkcie. Veď okrem CD prehráva aj súbory MP3.
Pomerne jednoduché ovládanie je pre pracovisko vodiča Mazdy 3 typické. Viac fantázie a farieb by neuškodilo jednotvárnemu čalúneniu dverí. Verzia Comfort obsahuje klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná i zrkadlá a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou. Škoda, že v základnom vybavení nie je multifunkčný palubný počítač. S ponukou priestoru a pohodlia budú spokojní i cestujúci na zadných sedadlách.
Interiérom oslovuje Mazda mladú generáciu a ľudí so zmyslom pre dynamiku.
Boj o zákazníka v kompaktnej triede pozostáva aj z úrovne bezpečnosti, ktorú auto ponúka. V tomto ohľade prichádza Mazda 3 s balíkom 6 airbagov (čelné, bočné a hlavové). Základnému modelu nechýbajú trojbodové pásy na všetkých sedadlách, bezpečnostné opierky hlavy, deformovateľný stĺpik volantu a špeciálne uchytenie brzdového pedála. Brzdy majú okrem ABS i brzdového asistenta EBA a kotúče na všetkých kolesách. Systém jazdnej stability DSC patrí k drahším verziám.
Podvozok na úrovni
Prvé kilometre urobili dobrý dojem, pretože Mazda 3 sa veľmi ľahko a presne ovláda a účinne brzdí. Pre dokonalé vychutnanie podvozka či športového posedu za volantom si treba dopriať cestu mimo mesta. Tento podvozok využíva aj Volvo S40 a bude ho mať i nový Ford Focus, a to hovorí samo za seba. V dobrom nás prekvapil malý polomer otáčania, a teda dobré manévrovacie schopnosti v meste. Prevodovka umožňuje jazdiť bez problémov rýchlosťou okolo 60 km/h na piatom prevodovom stupni. Motor objemu 1,6 litra "rozkvitá" pri vyšších otáčkach, no s jedlom rastie apetít a hluk. S výkonom 105 koní sa Mazda 3 v kolóne ani na diaľnici nestratí. V meste si však vypýta 10 l/100 km. Priemerná spotreba bola počas testu 7,9 l/100 km. Milovníkom úspornej jazdy odporúčame naftovú verziu. Mazda 3 splnila naše očakávania, ktoré neboli malé, ale konkurencia v tejto triede nedovoľuje spať na vavrínoch. Záverečné hodnotenie znie: dynamický dizajn, pekný a priestranný interiér, výborný podvozok, vysoká úroveň bezpečnosti a priemerný motor (1,6 16V).
Značka a typ Cena Výkon Spotreba Zrýchlenie Objem bat. Bezpečnosť
Sk kW/k l/100 km priestoru
v litroch
Mazda 3 1,6 Comfort | 584 900 | 77/105 | 7,2 | 11,0 | 360 | 6xAirbag, ABS | |
VW Golf 1,6 Trendline | 609 700 | 75/102 | 7,2 | 11,4 | 350 | 6x Airbag ABS | |
Renault Megane 1,6 Pack | 543 900 | 85/115 | 6,8 | 10,9 | 330 | 6x airbag, ABS | |
Nissan Almera 1,5 Visia | 559 000 | 72/98 | 6,7 | 13,1 | 355 | 4x Airbag ABS | |
Ford Focus 1,6i Comfort | 589 000 | 74/101 | 6,8 | 10,3 | 350 | 4x airbag ABS | |
Fiat Stilo 1,6 Active | 566 900 | 76/103 | 7,3 | 10,5 | 335-410 | 4x airbag ABS |