SME

Je výhodné ísť z kopca na neutrále?

Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa ...

Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa pomaly rozplýva vplyvom elektroniky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto bola jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná. Konštrukcia motorov sa však zmenila prvým systémom vstrekovania, pretože prísun paliva bol pri brzdení motorom minimálny. Už táto skutočnosť viedla motoristov k polemike, či sa oplatí vyradiť rýchlosť, alebo či tak robiť na dlhom, prípadne krátkom kopci.

SkryťVypnúť reklamu

Motory koncernu Volkswagen sú na Slovensku najrozšírenejšie a ich majitelia spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 l/100km. Ak v tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,2 l/100km.

Nulová spotreba pri brzdení motorom je skutočná, pretože agregáty koncernu VW vtedy odpoja prísun paliva a elektronika nedáva prúd do sviečok. Piesty vyplachujú spaľovací priestor čistým vzduchom. Okrem nulovej spotreby sa počas brzdenia motorom katalyzátor ochladzuje a prefukuje vzduchom. Jazda z kopca so zaradeným stupňom znamená úsporu paliva a ochranu katalyzátora. Motory TDI majú navyše pri voľnobehu horšie mazanie a neutrál im neprospieva.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže pre automatické prevodovky platí viac-menej to isté a jazda v teréne z bezpečnostného hľadiska neutrál nepripúšťa, niet ho kde používať. Dokonca ani v meste pri voľnom dojazde na semafor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 504
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 045
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 722
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 589
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 435
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 382
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 164
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 772
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Ombucman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  2. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  3. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  5. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  6. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  7. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  8. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 278
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 126
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 58 565
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 120
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 400
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 648
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 7 579
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 275
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu