Je výhodné ísť z kopca na neutrále?

Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa ...

Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa pomaly rozplýva vplyvom elektroniky.

Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto bola jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná. Konštrukcia motorov sa však zmenila prvým systémom vstrekovania, pretože prísun paliva bol pri brzdení motorom minimálny. Už táto skutočnosť viedla motoristov k polemike, či sa oplatí vyradiť rýchlosť, alebo či tak robiť na dlhom, prípadne krátkom kopci.

Motory koncernu Volkswagen sú na Slovensku najrozšírenejšie a ich majitelia spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 l/100km. Ak v tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,2 l/100km.

Nulová spotreba pri brzdení motorom je skutočná, pretože agregáty koncernu VW vtedy odpoja prísun paliva a elektronika nedáva prúd do sviečok. Piesty vyplachujú spaľovací priestor čistým vzduchom. Okrem nulovej spotreby sa počas brzdenia motorom katalyzátor ochladzuje a prefukuje vzduchom. Jazda z kopca so zaradeným stupňom znamená úsporu paliva a ochranu katalyzátora. Motory TDI majú navyše pri voľnobehu horšie mazanie a neutrál im neprospieva.

Keďže pre automatické prevodovky platí viac-menej to isté a jazda v teréne z bezpečnostného hľadiska neutrál nepripúšťa, niet ho kde používať. Dokonca ani v meste pri voľnom dojazde na semafor.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 501
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 095
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 165
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 511
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 343
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 065
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 048
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 654
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 558

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná potvrdila, že nepríde.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.