Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa ...
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Neutrálna pozícia radiacej páky, tzv. neutrál, sa donedávna považoval za jeden zo spôsobov, ako šetriť pohonné hmoty pri jazde dole kopcom. Milovníci úspornej jazdy používajú neutrál aj v meste alebo dokonca na diaľnici. Mýtus úsporného neutrálu sa pomaly rozplýva vplyvom elektroniky.
Staré motory s karburátorom pri zaradenom prevodovom stupni a jazde z kopca podtlakom nasávali palivo. Čím boli vyššie otáčky, tým viac paliva spotrebovali. Preto bola jazda bez zaradenej rýchlosti ekonomicky výhodná. Konštrukcia motorov sa však zmenila prvým systémom vstrekovania, pretože prísun paliva bol pri brzdení motorom minimálny. Už táto skutočnosť viedla motoristov k polemike, či sa oplatí vyradiť rýchlosť, alebo či tak robiť na dlhom, prípadne krátkom kopci.
Motory koncernu Volkswagen sú na Slovensku najrozšírenejšie a ich majitelia spozorovali na palubnom počítači zaujímavý jav. Ak pri zaradenom prevodovom stupni prestanete pridávať plyn, na ukazovateli momentálnej spotreby sa objaví 0,0 l/100km. Ak v tom istom kopci a pri tej istej rýchlosti zaradíte neutrál a pustíte plyn, počítač ukáže napríklad 1,2 l/100km.
Nulová spotreba pri brzdení motorom je skutočná, pretože agregáty koncernu VW vtedy odpoja prísun paliva a elektronika nedáva prúd do sviečok. Piesty vyplachujú spaľovací priestor čistým vzduchom. Okrem nulovej spotreby sa počas brzdenia motorom katalyzátor ochladzuje a prefukuje vzduchom. Jazda z kopca so zaradeným stupňom znamená úsporu paliva a ochranu katalyzátora. Motory TDI majú navyše pri voľnobehu horšie mazanie a neutrál im neprospieva.
Keďže pre automatické prevodovky platí viac-menej to isté a jazda v teréne z bezpečnostného hľadiska neutrál nepripúšťa, niet ho kde používať. Dokonca ani v meste pri voľnom dojazde na semafor.