Viedeň 5. decembra (TASR) - V roku 1998 zmizlo len v Budapešti 35 až 40 áut denne. Celoročná štatistika hovorila, že na území Maďarska sa bez stopy strácalo 13.000 až 14.000 vozidiel. Vzrastajúca nevôľa občanov donútila maďarské úrady konať. Ešte v roku 1999 vznikla osobitná jednotka Gepard, zaoberajúcu sa krádežami áut.
Pôsobenie jednotky prináša už svoje prvé ovocie. V roku 2000 a v prvých desiatich mesiacoch tohto roka poklesol počet ukradnutých automobilov v Maďarsku takmer o polovicu, píše dnešné vydanie rakúskeho denníka Die Presse.
Veliteľ jednotky major Otto Burian načrtol v rozhovore pre rakúske noviny profil typických zlodejov áut. Ich vek sa pohybuje medzi 16 a 30 rokmi, sú maďarskej národnosti. Pochádzajú z rôznych sociálnych vrstiev, od "najchudobnejších po lepšiu strednú vrstvu."
Väčšina áut sa kradne na objednávku. Najväčší záujem je o vozidlá malej a strednej triedy, tieto zostávajú z veľkej časti na území Maďarska. Rozmerné automobily sa pašujú do cudziny, hlavne na Ukrajinu, do Rumunska a do Juhoslávie.
Major Burian pozná elegantných zlodejov, ktorí pacujú rýchlo a nehlučne, bez použitia násilia a pokiaľ ich vyrušia, utečú preč. Polícia však natrafila aj na pašerácke bandy, ktoré si autá vynucovali prepadmi na diaľniciach a špecializovali sa pritom na luxusnejšie značky automobilov, prichádzajúcich do Maďarska z Rakúska a Nemecka.
Polícia však riešila aj prípady fingovaných krádeží a poistných podvodov, uzatvára Die Presse.