Autosalón Paríž

Tradičný autosalón Mondial de l´automobil Paris sa stal výstavnou veľmocou už pred dvomi rokmi, pretože vtedy bránami výstaviska prešlo jeden a pol milióna návštevníkov a vyše desaťtisíc novinárov z celého sveta.

Napätú atmosféru  očakávania  z toho, ako budú vyzerať automobilové novinky a aké budú mať parametre  aj tento rok prekazili mnohí automobiloví výrobcovia. Ešte pred autosalónom zverejnili fotografie aj s niekoľkými technickými informáciami. Napriek prekazenej radosti z prekvapenia sa oplatí novinky vidieť zblízka a v Paríži sa bolo na čo pozerať. Veď Parížsky má niekoľko „naj“, keď v roku 2002 zaznamenal  rekordný počet 1 500 000 návštevníkov  a 10 600 novinárov. Mondial de l´Automobile pre nás pripravil  60 výstavných premiér, 474 vystavovateľov z 26 krajín sveta a výstavnú plochu  180 000 m2. Rozhodujúce novinky z Paríža uvidíme aj na autosalóne  v Nitre a tie ostatné v našej reportáži.

Význam a gigantické rozmery Parížskeho autosalóna rastú spoločne s celosvetovým úspechom francúzskych automobiliek na svetových trhoch. Podľa štatistiky OICA v roku 2003 patrilo francúzskym automobilkám až desať percent celosvetového predaja automobilov. Zároveň jeden zo štyroch predaných automobilov v Európe pochádza práve z francúzskych výrobných liniek. Dobré výsledky sa odrážajú aj na obchodnej bilancii francúzskeho automobilového priemyslu. V minulom roku francúzsky trh pohltil dovezené automobily iných značiek v hodnote 36,9 biliónov eur, ale export automobilov predstavoval až 48,7 biliónov eur. Okrem dlho očakávaných premiér sériových automobilov možno vidieť na Parížskom autosalóne (pre verejnosť otvorený do 10. októbra 2004) štúdie budúcnosti, prototypy a neočakávané novinky.

Škoda si na jeseň načasovala premiéru Škody Octavie Combi (uvidíme v Nitre), ktorá vhodne doplní na jar predstavenú Octaviu hatchback. Dizajn vychádza z úspešných tvarov predchádzajúceho kombi. Nová Octavia Combi je elegantnejšia, vyzerá robustnejšie, má veľké zadné svetlá, priestrannejší interiér a väčší batožinový priestor.

Spolu s uvedením modelu kombi sa v ponuke objavuje aj Škoda Octavia Combi 4x4 s pohonom všetkých kolies. Model 4x4 bude samostatný a nebudú sa naň vzťahovať vybavenia a označenia pre Octaviu a Octaviu Combi. Vybavenie Octavie Combi 4x4 je zostavené samostatne a okrem pohonu všetkých kolies bude mať väčšiu palivovú nádrž ale nezmenený objem batožinového priestoru. Kým ku Octavii Combi sa budú dodávať tie isté motory ako do Octavie, pre model Octavia Combi 4x4 sú určené dva motory 1,9 TDI PD 77 kW (105 k) a 2,0 FSI 110 kW (150k).
Prvé reakcie verejnosti po osobnom stretnutí s Octaviou Combi ju pasujú za krajšiu sestru Octavie, a to sa v prípade kombíkov často nestáva. V modelovom rade Octavia môžeme očakávať ešte jeden prírastok v podobe športovej Škoda Octavia RS ale to najskôr na jeseň vo Frankfurte.

Nová Octavia Combi ponúka obrovský objem batožinového priestoru (580 l/ 1620 l) vo svojej triede zatiaľ neprekonaný. Pri prehliadke batožinového priestoru sme neprehliadli bočné odkladacie boxy, výklopné háčiky pre tašky s nákupmi, dvanásť úchytov na upevnenie predmetov, rovné dno a boky čalúnenia. Verzia s deliacou sieťou medzi kufrom a priestorom pre posádku bude zrejme slúžiť pre verzie z odpočtom DPH.

Citroen C4Citroen vo veľkom štýle predviedol návrat k úspešnému a výnimočnému dizajnu svojich automobilov. Následovník Xsary má novú masku chladiča so zvýrazneným emblémom a vzhľad, ktorý sa ani v najmenšom nepodobá na predchodcu. Podobný kúsok sa v kompaktnej triede podaril snáď iba OPEL Astre. Citroen C4 bude mať veľmi odlišné tvary zadnej partie medzi troj a päť dverovou karosériou. Dizajnérom Citroenu sa podaril husársky kúsok aj v oblasti aerodynamiky, pretože C4 coupé má najnižší odpor vzduchu cx - 0,28. Karoséria C4 Saloon (hatchback) dosahuje koeficient odporu vzduchu 0,29. Nové tvary a nový nápad je pre zákazníka rozhodujúci, samozrejme s prihliadnutím na úžitkovú hodnotu vozidla. Pokiaľ ide o objem batožinového priestoru, päťdverová verzia ponúkne 352 l a „trojdverák“ 342 l. Dno batožinového prietoru môže byť rozdelené a zakryté systémom známym z modelu C3.

Absolútnou novinkou medzi sériovými osobnými automobilmi vôbec je volant s pevným stredom, kde sa otáča iba veniec. Vodič má na strednom paneli ovládanie všetkých dôležitých i menej dôležitých súčastí vozidla. S ohľadom na bezpečnosť posádky to má niekoľko výhod. Ak je nutné točiť volantom pod väčším uhlom, vodič nebude mať snahu ovládať autorádio prípadne tempomat, pretože vtedy sa má venovať riadeniu vozidla. Na rovnej ceste, prípadne v menších zákrutách môže pohodlne nastaviť všetko potrebné. V prípade, že zaparkuje s vytočenými kolesami, stred volantu je rovno a v najlepšej polohe na ovládanie. Výskumom sa tiež prišlo na to, že pri dopravných nehodách v momente zrážky má vodič vytočený volant (snaží sa zrážke zabrániť) a tým pádom nie je poloha aktivovaného airbagu ideálna.Takto je airbag v takej polohe ako bol navrhnutý a jeho účinnosť by mala byť najlepšia. Stred volantu vďaka tomuto riešeniu pojme oveľa viac ovládacích prvkov ako bolo možné umiestniť na klasický volant. Nová koncepcia má svoje korene v modeloch Citroen z polovice osemdesiatych rokov.

Proporcie trojdverového modelu sa zhodujú so športovým konceptom Citroen C4 WRC, ktorý nahradí v Majstrovstvách Sveta Rally úspešnú Xsaru WRC. Citroen C4 znamená aj technickú revolúciu v rade, lebo zavádza niekoľko pozoruhodných noviniek vrátane systému kontroly neželaného opustenia jazdného pruhu AFIL. Benzínová časť motorovej ponuky pozostáva z motorov 1,4 (60 kW), 1,6 (80 kW), 2,0 (100 kW) a športovej verzie C4 2,0i 16V VTS s výkonom 130 kW (cca 180 k). Najrýchlejší Citroen C4 VTS zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 227 km/h. Výrobca očakáva veľký záujem zákazníkov o naftové motory : 1,6 HDi (66 kW), 1,6 Hdi 80 kW (110 k) a 2,0 HDi 100 kW (136 k). Priemerná spotreba naftových motorov sa pohybuje od 4,7 do 5,4 l/100km.

Ford Focus sa stal za šesť rokov svojej pôsobnosti na trhu jedným z najúspešnejších vozidiel svojej triedy s počtom predaných a vyrobených kusov 4 milióny. Jeho následovník bude mať veľmi ťažkú úlohu poraziť súčasnú generáciu. Výrobca sľubuje opäť takú úroveň techniky, že Focus bude meradlom svojej triedy. Dizajnové zmeny v porovnaní s predchodcom nie sú markantné, ale na prvý pohľad je jasné, že elegancia Focusu nechýba. Na začiatku predaja bude k dispozícii troj a päťdverový hatchback a kombi označené Wagon. Sedan príde do výroby v priebehu roka 2005. Kombi bude v porovnaní s hatbackom o 13 cm dlhšie. Objem batožinového priestoru 5 dverového Focusa patrí na vrchol triedy (385 l) a kombi má objem 475 l.

Viditeľná zmena nastala v stvárnení interiéru a v prevedení batožinového priestoru. Tvorcovia novej generácie sa intenzívnejšie sústredili na dostatok odkladacích poličiek a boxov. Napriek dodržaniu požiadaviek na pohodlie celej posádky Focus ostane aj naďalej autom pre vodiča, ktorému vyhovuje „Focus DNA“. Materiály použité v interiéri boli vybarané veľmi opatrne, aby nepôsobili lacno a nerušli dojem z kvality. Medzi bežnými prvkami vybavenia ponúkne Focus natáčacie predné svetlomety s halogénovými a xenónovými výbojkami, Hands Free sadu pre mobilné telefóny na princípe Blue Tooth, ovládanie autorádia prípadne klimatizácie hlasom (systém Voice Control), bezkľúčové štartovanie a ochranu proti solárnemu prehrievaniu interiéru Solar Reflect Windshield.

Zadné piate dvere majú šikmejšiu vrchnú časť a športovejší vzhľad. Okrem verzie Ghia si bude možné priplatiť za športový podvozok s nižšou svetlosťou (vpredu o 10 mm a vzadu o 8 mm) a torznou vzperou karosérie. Ford Focus bude mať benzínové motory objemu 1,4 l Duratec 58 kW (80 k), 1,6 Duratec 73 kW (100k), 1,6 Duratec Ti 85 kW (115k) a 2,0 Duratec 106 kW (145k). Naftová ponuka pre Focus zahŕňa agregáty 1,6 TDCi s výkonom 80 kW (109 k) a 2,0 Duratorq TDCi 100 kW (136 k). Spotreba naftových motorov sa pohybuje od 4,8 do 5,6 l a všetky plnia emisnú normu Euro III a pokiaľ budú vybavené časticovým filtrom tak aj Euro IV. Typ použitého posilňovača riadenia bude závisieť od typu motora, pretože k benzínovým motorom 1,4 a 1,6 výrobca dodáva hydraulický posilňovač a k benzínovému dvojlitru a naftovým agregátom zase elektrohydraulický posilňovač.

BMW prinieslo do Paríža tri unikátne motory : 535 d (272k), M5 V10 (507 k) hybridný motor na spaľujúci vodík. V stánku sme zazreli aj špeciál – najrýchlejšie auto na svete s motorom spaľujúcim vodík a vypúšťajúcim do ovzdušia vodnú paru. Tesne pred autosalónom 19.9.2004 o 13:32 vytvorilo rýchlostný rekord 302,4 km/h na testovacom okruhu BMW v Miramas.

Vrcholné potešenie z jazdy v rámci automobilky BMW zabezpečuje športová limuzína M5 s benzínovým motorom V10 výkonu 373 kW (507k) a krútiacim momentom 520 Nm. Parametre motora sa šplhajú k hodnotám atmosferických (bez turba) motorov Ferrari, pretože desaťvalec BMW dosahuje litrový výkon 101k. Pre väčšie potešenie z jazdy je k motoru pripojená sedemstupňová prevodovka SMG s extrémne rýchlym sekvenčným radením. Sympatická limuzína zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 4,7 s, magickú dvestovku dosiahne za 15 s a maximálna rýchlosť je už tradične obmedzená na 250 km/h.

Modelovému radu Astra chýbal trjdverový model, ktorý sme naživo videli práve v Paríži.
Vyvrcholením športového stylingu novej Astry GTC je panoramatické strešné okno siahajúce až k úrovni B-stĺpikov karosérie. Okrem sériovej podoby Astry GTC Opel predstavil Astru GTC High Performance Concept s výkonom 176 kW (240 k). Opel high performance Concept dosahuje maximálnu rýchlosť 240 km/h a naznačuje, aké možnosti ladenia vzhľadu a motorov prináša nová Astra GTC. Výkonová škála motorov začína na konzumnom výkone 90 k a končí v oblasti rýdzo športových 200 k. Športovému autu sa dnes nevyhnú ani naftové motory, v Astre GTC sa teda objavia moderné turbodiesle 1.9 CDTI s výkonmi 120 k a 150 k. K naftovým motorom sa bude dodávať bezúdržbový časticový filter DPF (Diesel Particulate Filter).

Astra GTC preberie od svojej päťdverovej sestry všetky technické lahôdky ako interaktívny adaptívny podvozok IDSPlus, ktorý mení charakteristiku nastavenia tlmičov podľa povrchu cesty, štýlu jazdy alebo vôle vodiča systémom CDC (Continuous Damping Control). Chýbať nebudú ani natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) spojené s riadením, ktoré omnoho lepšie osvetľujú vozovku najmä v prudkých zákrutách.

Význam parížskeho autosalóna pre automobilku Peugeot netreba zvlášť zdôrazňovať. Okrem premiéry kombi modelu 407 SW Peugeot predstavil sériovú podobu miniauta do mesta s posuvnými dverami označeného Peugeot 1007. Nové mini sa bude vyrábať aj v českom závode PSA v Kolíne. Pohľadný interiér prináša miesto pre štyroch cestujúcich pri celkovej dĺžke 3,73 m. Niektoré časti prístrojovky naznačujú príbuznosť s Citroenom C1, ktorý uvidíme možno na jar v Ženeve. Podarený dizajn pútal pozornosť každého návštevníka. Pod kapotou sa objavia dva benzínové motory objemu 1,4 a 1,6 l a jeden naftový motor 1,4 HDi. Okrem 5 stupňových manuálnych prevodoviek príde na trh špecialita v podobe automatiky 2 Tronic. Možnosti doplnkového vybavenia sú veľmi veľké a ponuka zahŕňa 15 a 16 palcové kolesá prípadne ESP. Systémy ako ABS a ASR prípadne čelné a bočné airbagy sú pre 1007 samozrejmosťou.

Bočné posuvné dvere sa otváraju elektromechanicky, teda stačí ich otvoriť kľučkou a ostatný pohyb urobí automatika. Dokonca pri zatváraní dvere automaticky pritiahne. Nastupovanie do malého vozidla je veľmi pohodlné aj pre pasažiérov vzadu. Miesto nad hlavou nechýba (výška auta 1,61 m) akurát sedenie vzadu je pre štíhlejšie postavy. Ani neveľké vonkajšie rozmery neubrali interiéru na modularite a priestore. Sedadlo vodiča je posúvateľné v rozmedzí 23 cm. Posúvateľné zadné sedadlá umožňujú meniť objem batožinového priestoru od 178 l až po 364 l (podľa metodiky VDA). Sedadlo spolujazdca môže vodič použiť namiesto stolíka dokonca aj na prácu s Laptopom.

Mercedes priniesol do Paríža jednu víziu a dva automobily športovo - rodinného typu Grand Sports Tourer „Vision R“ (na obrázku) a Compact Sports Tourer „Vision B“, ktoré reprezentujú novú vlastnú triedu automobilov. Nová vízia automobilu kombinuje výhody rodinného auta, športovej limuzíny, kombíka, vanu a SUV (športovo- úžitkové vozidlo). Ideovo príbuzné vozidlá Vision R a Vision B majú rozdielny podvozok, motor, rázvor náprav, vonkajšie rozmery a usporiadanie interiéru.

Peugeot 907 demonštruje víziu športového auta budúcnosti so zameraním na komfort posádky. Dvojdverový automobil má nízku a širokú karosériu, silný motor a výkonné brzdy. Na pohon slúži nový benzínový dvanásť valcový motor objemu šesť litrov a výkonu 367 kW (500 k). Predná kapota má priehľadný výrez urobený tak, aby bolo vidieť lievikovité nasávacie potrubie a hlavu valcov. Koncept Peugeot 907 má šesťstupňovú manuálnu prevodovku so sekvenčným radením.

Ruská Lada po rokoch tápania prináša svetu nový model B triedy so štvor a päťdverovou karosériou nazvaný Kalina. Nový model sa v Európe začne predávať 18. novembra 2004 s dvomi benzínovými motormi objemu 1,6 litra. Starší a slabší motor s dvomi ventilmi na valec dosahuje výkon 60 kW (81k) a priemernú spotrebu 8,8 l/100 km. Silnejší motor dostal do vienka štvorventilovú techniku a pri rovnakej spotrebe ponúka výkon 66 kW (90k). Okrem príplatkového systému ABS stojí za zmienku skutočnosť, že motory spĺňajú emisnú normu Euro 4. Po zavedení modelu Kalina plánuje ruská automobilka predávať 750 000 automobilov ročne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 903
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 540
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 239
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 979
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 441
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 433
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 382
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 781
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 560
  10. Splnený sen 1 490

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.