SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

TEST : Robotizované prevodovky Durashift EST a SensoDrive

Polemika nad tým, či kúpiť auto s mechanickou alebo automatickou prevodovkou už dnes nemá opodstatnenie, pretože trh postupne zaplavujú robotizované prevodovky, ktoré ponúkajú dobrý kompromis medzi automatickou a manuálnou prevodovkou. Predviedli to Citro

Ako fungujú ?
Citroen C3Ani jednej z prevodoviek nepatrí prívlastok automatická, hoci sú schopné fungovať v automatickom režime. V princípe ide o obyčajnú päťstupňovú manuálnu prevodovku, ku ktorej konštruktéri navrhli elektromechanické ovládacie členy. Jedna časť systému elektromechanicky ovláda tiahlo radenia prevodových stupňov a druhý elektromechanický člen je určený na stláčanie spojky. Riadiaca elektronika určuje kedy a aký stupeň bude zaradený a tiež určuje rýchlosť stlačenia a púšťania spojky. Z interiéru zmizol spojkový pedál a radiaca páka nechodí v klasickej „H“ kulise, ale pripomína joystick k počítaču.

Hlavne do mesta
Nové robotizované prevodovky v prvom rade odbremeňujú vodiča od stláčania spojky. Elektronika okrem toho optimalizuje chod spojky tak, aby sa nadmerne neopotrebuvávala. Radenie bez spojky prináša svoje ovocie v zložitých dopravných situáciách typických pre rannú špičku v meste. Tento typ prevodovky podľa nás nepatrí do Ford Fiestahornatých častí Slovenska s tuhou zimou a snehom na ceste, ale do veľkých miest a na udržiavané cesty s hustou premávkou. Spojka v obidvoch prípadoch pracuje veľmi jemne ale na čeasté vyhrábávanie sa zo snehu bude lepšia manuálna prevodovka. Citroen pripravil pre nečinnú ľavú nohu vodiča opierku ale Ford na tento detail pozabudol a opierka nohy nám chýbala.

Každý má svoje
Citroen aj Ford zvolili k robotizovaným prevodovkám celkom čiperné motory objemu 1,4 litra. Papierovo vyšší výkon Citroenu sa prejavil pri vyšších rýchlostiach, kedy Fieste dochádzal dych a bola hlučnejšia ako C3. Naopak Ford dominoval v zrýchlení do 100 km/h, kde bol takmer sekundu lepší vďaka kratším prevodom a niečo rýchlejšiemu preraďovaniu. Citroen dokáže vypnúť motor so zaradeným stupňom a potom opäť naštartovať. Nemecký konkurent potrebuje pre istotu pred naštartovaním navoliť neutrál. Komfort preraďovania je priamoúmerne závislý od práce s plynom a bez problémov sa vodič po týždni dokáže vcítiť do práce prevodovky a zase naopak, prevodovka do naturelu vodiča. V jemnosti preraďovania (pri maximálnom zrýchlení) robotizované prevodovky nedobehnú klasické automaty, ale zase ponúkajú možnosť okamžite zasiahnuť do automatického režimu manuálnym preradením. Pred predchádzaním iného auta alebo v kopci si navolíte konkrétny stupeň a ten ostane zaradený ako pri manuálnej prevodovke až dovtedy, kým nepreradíte. O moentálne zaradenom stupni informuje vodiča údaj an displeji. Manuálny systém radenia bez spojky vzdialene pripomína pretekárske sekvenčné radenie a aj v malom aute dokáže navodiť športovú atmosféru na kľukatých vidieckych cestách. Športovejší zvuk a rýchlejšie radenié má Ford, Citroen má zase radenie pod volatom ako v pretekárskom aute WRC. Robotizované prevodovky sú pre mnohých vodičov otáznikom, no jazdenie s malými autami v meste výrazne zjednodušujú a v niektorých prípadoch dokážu znížiť palivovú spotrebu (Ford) v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Vďaka nášmu jazdeckému štýlu sme v teste nedosiahli katalógové hodnoty spotreby ani v jednom prípade, pretože sme skúšali, čo dokáže radenie vo svižnom tempe.

Za techniku sa platí
Technické novinky nezvyknú automobilky ponúkať v najlacnejších verziách, preto nadobúdacie ceny Ford Fiesty a Citroen C3 presiahli hranicu 450 000 tisíc. Ford požaduje príplatok za prevodovku 59 400 Sk, ale v tejto cene je zahrnuté ABS ako súčasť balíka. Citroen ponúka prevodvku priamo s motorom 1,4 16V ako jedinú verziu a v nižšej nadobúdacej cene ako Ford.  Cenová politika oboch modelov je zameraná na ľudí žijúcich v meste, ktorí zarábajú viac a do ulíc mesta potrebujú síce malé ale komfortné auto so zaujímavou prevodovkou a nezáleží na tom, či to je Citroen alebo Ford.

FordCitroenKaždý interiér má svoj rukopis – proti nemeckej strohosti stojí francúzska nápaditá hra tvarov. Ford ponúka príjemnejšie plasty, ale Citroen vedie v odkladacích priestoroch. Komfortnejšie sedadlá a viac miesta nad hlavou sme našli v C3-jke, Fiesta je zase veľkorysejšia k nohám pasažierov vzadu. Súboj o objemnejší batožinový priestor vyhráva Citroen.

C3FiestaRadiaca páka Citroenu sa obsluhuje jednoduchšie, ale Ford ponúka opačný a pre „pretekárov“ prirodzenejší systém podraďovania smerom dopredu. Podradiť v C3, znamená posunúť páku dozadu. V obidvoch prípadoch sme v meste využívali radšej automatický mód radenia ako manuálny. V Citroen C3 sme si vychutnali pretekárske „uši“ pod volantom, chýbalo nám však razantnejšie preraďovanie, ktoré sa logicky rozchádza s poslaním komfortného auta do mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 771
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 639
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 341
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 691
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 594
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 455
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 127
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 834
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 762
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.
Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Koronavírus: Situácia v Česku sa zlepšuje (minúta po minúte)

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 771 obetí.

Ilustračné foto.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.