SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

TEST : Robotizované prevodovky Durashift EST a SensoDrive

Polemika nad tým, či kúpiť auto s mechanickou alebo automatickou prevodovkou už dnes nemá opodstatnenie, pretože trh postupne zaplavujú robotizované prevodovky, ktoré ponúkajú dobrý kompromis medzi automatickou a manuálnou prevodovkou. Predviedli to Citro

Ako fungujú ?
Citroen C3Ani jednej z prevodoviek nepatrí prívlastok automatická, hoci sú schopné fungovať v automatickom režime. V princípe ide o obyčajnú päťstupňovú manuálnu prevodovku, ku ktorej konštruktéri navrhli elektromechanické ovládacie členy. Jedna časť systému elektromechanicky ovláda tiahlo radenia prevodových stupňov a druhý elektromechanický člen je určený na stláčanie spojky. Riadiaca elektronika určuje kedy a aký stupeň bude zaradený a tiež určuje rýchlosť stlačenia a púšťania spojky. Z interiéru zmizol spojkový pedál a radiaca páka nechodí v klasickej „H“ kulise, ale pripomína joystick k počítaču.

Hlavne do mesta
Nové robotizované prevodovky v prvom rade odbremeňujú vodiča od stláčania spojky. Elektronika okrem toho optimalizuje chod spojky tak, aby sa nadmerne neopotrebuvávala. Radenie bez spojky prináša svoje ovocie v zložitých dopravných situáciách typických pre rannú špičku v meste. Tento typ prevodovky podľa nás nepatrí do Ford Fiestahornatých častí Slovenska s tuhou zimou a snehom na ceste, ale do veľkých miest a na udržiavané cesty s hustou premávkou. Spojka v obidvoch prípadoch pracuje veľmi jemne ale na čeasté vyhrábávanie sa zo snehu bude lepšia manuálna prevodovka. Citroen pripravil pre nečinnú ľavú nohu vodiča opierku ale Ford na tento detail pozabudol a opierka nohy nám chýbala.

Každý má svoje
Citroen aj Ford zvolili k robotizovaným prevodovkám celkom čiperné motory objemu 1,4 litra. Papierovo vyšší výkon Citroenu sa prejavil pri vyšších rýchlostiach, kedy Fieste dochádzal dych a bola hlučnejšia ako C3. Naopak Ford dominoval v zrýchlení do 100 km/h, kde bol takmer sekundu lepší vďaka kratším prevodom a niečo rýchlejšiemu preraďovaniu. Citroen dokáže vypnúť motor so zaradeným stupňom a potom opäť naštartovať. Nemecký konkurent potrebuje pre istotu pred naštartovaním navoliť neutrál. Komfort preraďovania je priamoúmerne závislý od práce s plynom a bez problémov sa vodič po týždni dokáže vcítiť do práce prevodovky a zase naopak, prevodovka do naturelu vodiča. V jemnosti preraďovania (pri maximálnom zrýchlení) robotizované prevodovky nedobehnú klasické automaty, ale zase ponúkajú možnosť okamžite zasiahnuť do automatického režimu manuálnym preradením. Pred predchádzaním iného auta alebo v kopci si navolíte konkrétny stupeň a ten ostane zaradený ako pri manuálnej prevodovke až dovtedy, kým nepreradíte. O moentálne zaradenom stupni informuje vodiča údaj an displeji. Manuálny systém radenia bez spojky vzdialene pripomína pretekárske sekvenčné radenie a aj v malom aute dokáže navodiť športovú atmosféru na kľukatých vidieckych cestách. Športovejší zvuk a rýchlejšie radenié má Ford, Citroen má zase radenie pod volatom ako v pretekárskom aute WRC. Robotizované prevodovky sú pre mnohých vodičov otáznikom, no jazdenie s malými autami v meste výrazne zjednodušujú a v niektorých prípadoch dokážu znížiť palivovú spotrebu (Ford) v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Vďaka nášmu jazdeckému štýlu sme v teste nedosiahli katalógové hodnoty spotreby ani v jednom prípade, pretože sme skúšali, čo dokáže radenie vo svižnom tempe.

Za techniku sa platí
Technické novinky nezvyknú automobilky ponúkať v najlacnejších verziách, preto nadobúdacie ceny Ford Fiesty a Citroen C3 presiahli hranicu 450 000 tisíc. Ford požaduje príplatok za prevodovku 59 400 Sk, ale v tejto cene je zahrnuté ABS ako súčasť balíka. Citroen ponúka prevodvku priamo s motorom 1,4 16V ako jedinú verziu a v nižšej nadobúdacej cene ako Ford.  Cenová politika oboch modelov je zameraná na ľudí žijúcich v meste, ktorí zarábajú viac a do ulíc mesta potrebujú síce malé ale komfortné auto so zaujímavou prevodovkou a nezáleží na tom, či to je Citroen alebo Ford.

FordCitroenKaždý interiér má svoj rukopis – proti nemeckej strohosti stojí francúzska nápaditá hra tvarov. Ford ponúka príjemnejšie plasty, ale Citroen vedie v odkladacích priestoroch. Komfortnejšie sedadlá a viac miesta nad hlavou sme našli v C3-jke, Fiesta je zase veľkorysejšia k nohám pasažierov vzadu. Súboj o objemnejší batožinový priestor vyhráva Citroen.

C3FiestaRadiaca páka Citroenu sa obsluhuje jednoduchšie, ale Ford ponúka opačný a pre „pretekárov“ prirodzenejší systém podraďovania smerom dopredu. Podradiť v C3, znamená posunúť páku dozadu. V obidvoch prípadoch sme v meste využívali radšej automatický mód radenia ako manuálny. V Citroen C3 sme si vychutnali pretekárske „uši“ pod volantom, chýbalo nám však razantnejšie preraďovanie, ktoré sa logicky rozchádza s poslaním komfortného auta do mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 503
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 5 989
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 102
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 178
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 774
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 527
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 303
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 137
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 124
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Richard Sulík.

O rozpočtovej zodpovednosti a reformách s ministrom hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep

Blogy SME

  1. Robert Škerko: Ďalší životný zážitok !
  2. Soňa Fröhlichová: Aj ženy už budú môcť ochraňovať pápeža
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol nanebovzatia Panny Márie v Tismicích
  4. Lukáš Zeleník: James Bond: Ako pozrieť všetky filmy za 10 minút
  5. Igor André: Generačná chudoba, no a?!
  6. Eva Gallova: Aj ja som bola na hubách
  7. Café Európa: Kam smeruje Európska únia?
  8. Jozo Peric: V súvislosti s rozhodnutím OPEC+ a opätovným otvorením trhu v Číne ceny ropy rastú
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 385
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 14 032
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 171
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 967
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 434
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 4 540
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 526
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 802
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu