TEST : Robotizované prevodovky Durashift EST a SensoDrive

Polemika nad tým, či kúpiť auto s mechanickou alebo automatickou prevodovkou už dnes nemá opodstatnenie, pretože trh postupne zaplavujú robotizované prevodovky, ktoré ponúkajú dobrý kompromis medzi automatickou a manuálnou prevodovkou. Predviedli to Citro

Ako fungujú ?
Citroen C3Ani jednej z prevodoviek nepatrí prívlastok automatická, hoci sú schopné fungovať v automatickom režime. V princípe ide o obyčajnú päťstupňovú manuálnu prevodovku, ku ktorej konštruktéri navrhli elektromechanické ovládacie členy. Jedna časť systému elektromechanicky ovláda tiahlo radenia prevodových stupňov a druhý elektromechanický člen je určený na stláčanie spojky. Riadiaca elektronika určuje kedy a aký stupeň bude zaradený a tiež určuje rýchlosť stlačenia a púšťania spojky. Z interiéru zmizol spojkový pedál a radiaca páka nechodí v klasickej „H“ kulise, ale pripomína joystick k počítaču.

Hlavne do mesta
Nové robotizované prevodovky v prvom rade odbremeňujú vodiča od stláčania spojky. Elektronika okrem toho optimalizuje chod spojky tak, aby sa nadmerne neopotrebuvávala. Radenie bez spojky prináša svoje ovocie v zložitých dopravných situáciách typických pre rannú špičku v meste. Tento typ prevodovky podľa nás nepatrí do Ford Fiestahornatých častí Slovenska s tuhou zimou a snehom na ceste, ale do veľkých miest a na udržiavané cesty s hustou premávkou. Spojka v obidvoch prípadoch pracuje veľmi jemne ale na čeasté vyhrábávanie sa zo snehu bude lepšia manuálna prevodovka. Citroen pripravil pre nečinnú ľavú nohu vodiča opierku ale Ford na tento detail pozabudol a opierka nohy nám chýbala.

Každý má svoje
Citroen aj Ford zvolili k robotizovaným prevodovkám celkom čiperné motory objemu 1,4 litra. Papierovo vyšší výkon Citroenu sa prejavil pri vyšších rýchlostiach, kedy Fieste dochádzal dych a bola hlučnejšia ako C3. Naopak Ford dominoval v zrýchlení do 100 km/h, kde bol takmer sekundu lepší vďaka kratším prevodom a niečo rýchlejšiemu preraďovaniu. Citroen dokáže vypnúť motor so zaradeným stupňom a potom opäť naštartovať. Nemecký konkurent potrebuje pre istotu pred naštartovaním navoliť neutrál. Komfort preraďovania je priamoúmerne závislý od práce s plynom a bez problémov sa vodič po týždni dokáže vcítiť do práce prevodovky a zase naopak, prevodovka do naturelu vodiča. V jemnosti preraďovania (pri maximálnom zrýchlení) robotizované prevodovky nedobehnú klasické automaty, ale zase ponúkajú možnosť okamžite zasiahnuť do automatického režimu manuálnym preradením. Pred predchádzaním iného auta alebo v kopci si navolíte konkrétny stupeň a ten ostane zaradený ako pri manuálnej prevodovke až dovtedy, kým nepreradíte. O moentálne zaradenom stupni informuje vodiča údaj an displeji. Manuálny systém radenia bez spojky vzdialene pripomína pretekárske sekvenčné radenie a aj v malom aute dokáže navodiť športovú atmosféru na kľukatých vidieckych cestách. Športovejší zvuk a rýchlejšie radenié má Ford, Citroen má zase radenie pod volatom ako v pretekárskom aute WRC. Robotizované prevodovky sú pre mnohých vodičov otáznikom, no jazdenie s malými autami v meste výrazne zjednodušujú a v niektorých prípadoch dokážu znížiť palivovú spotrebu (Ford) v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Vďaka nášmu jazdeckému štýlu sme v teste nedosiahli katalógové hodnoty spotreby ani v jednom prípade, pretože sme skúšali, čo dokáže radenie vo svižnom tempe.

Za techniku sa platí
Technické novinky nezvyknú automobilky ponúkať v najlacnejších verziách, preto nadobúdacie ceny Ford Fiesty a Citroen C3 presiahli hranicu 450 000 tisíc. Ford požaduje príplatok za prevodovku 59 400 Sk, ale v tejto cene je zahrnuté ABS ako súčasť balíka. Citroen ponúka prevodvku priamo s motorom 1,4 16V ako jedinú verziu a v nižšej nadobúdacej cene ako Ford.  Cenová politika oboch modelov je zameraná na ľudí žijúcich v meste, ktorí zarábajú viac a do ulíc mesta potrebujú síce malé ale komfortné auto so zaujímavou prevodovkou a nezáleží na tom, či to je Citroen alebo Ford.

FordCitroenKaždý interiér má svoj rukopis – proti nemeckej strohosti stojí francúzska nápaditá hra tvarov. Ford ponúka príjemnejšie plasty, ale Citroen vedie v odkladacích priestoroch. Komfortnejšie sedadlá a viac miesta nad hlavou sme našli v C3-jke, Fiesta je zase veľkorysejšia k nohám pasažierov vzadu. Súboj o objemnejší batožinový priestor vyhráva Citroen.

C3FiestaRadiaca páka Citroenu sa obsluhuje jednoduchšie, ale Ford ponúka opačný a pre „pretekárov“ prirodzenejší systém podraďovania smerom dopredu. Podradiť v C3, znamená posunúť páku dozadu. V obidvoch prípadoch sme v meste využívali radšej automatický mód radenia ako manuálny. V Citroen C3 sme si vychutnali pretekárske „uši“ pod volantom, chýbalo nám však razantnejšie preraďovanie, ktoré sa logicky rozchádza s poslaním komfortného auta do mesta.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 581
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 525
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 490
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 992
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 868
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.