Dacia Logan - prvé kilometre za volantom

Začiatkom septembra sme na cestách Turecka vyskúšali Daciu Logan - najlacnejší rodinný sedan, ktorý sa od 14. októbra predáva predáva už aj na Slovensku

Vyskúšali sme najlacnejší rodinný sedan

V júni tohto roka Renault predstavil svetu koncepciu lacného a priestranného auta pre rodinu, ktorého cena nemá prekročiť 5000 Eur. Výsledkom projektu X 90 spracovaného vo vývojovom centre Renault je Dacia Logan, rodinný sedan postavený na podlahovej skupine Renault-Nissan s motormi Renault. Hoci nad celým projektom drží ochrannú ruku Renault, vozidlo sa bude vyrábať v inovovanej továrni Dacia (Rumunsko) a následne ďalších piatich krajinách sveta. Logan je určený hlavne pre krajiny s menej rozvinutou motorizáciou, kde si 80 % obyvateľstva ešte nemôže kúpiť automobil, prípadne si nové auto kupuje raz za život. Renault očakáva veľkú popularitu aj v krajinách bývalého východného bloku, kde zákazník hľadá veľké rodinné auto za priaznivú cenu. Aká je znovuzrodená Dacia sme vyskúšali na cestách stredného Turecka, kde sme s Loganom najazdili približne 350 km. V priebehu dvoch dní sme sa snažili spoznať auto čo najlepšie a špeciálne sme sa zamerali na dielenské spracovanie, jazdné vlastnosti a užitočnú hodnotu vozidla. Žiaľ, ako sa bude Dacia Logan správať po najazdení 100 000 km ukáže iba čas. V priebehu septembra sa začne Logan predávať v Rumunsku, od polovice októbra na Slovensku, od novembra v Čechách a v septembri 2005 sa bude Logan predávať v tridsiatich krajinách sveta.

Značka Dacia zatiaľ v pozadí

logoAutomobilka Renault v súčasnosti vlastní viac ako 99 % všetkých akcií Dacie a pred spustením výroby Loganu kompletne modernizovala továreň jej továreň. Vývoj samotného auta však prebiehal v technocentre Renault neďaleko Paríža. Po neslávnej kvalite výroby automobilov v Rumunsku si dal Renault záležať aj na personálnej stránke výroby, no zatiaľ do popredia tlačí viac označenie modelu Logan ako značku Dacia. Samotné označenie na veku batožinového priestoru „Logan by Renault“ dokazuje, že francúzky koncern si uvedomuje povesť značky Dacia, ale napriek tomu je Renault garantom kvality a vsadil na Daciu. Na Slovensku sa bude Logan predávať v sieti predajní Renault, ktoré budú zabezpečovať záruku a servis. Príprava servisov Renault na Daciu Logan by nemala trvať dlho a nebude finančne náročná, pretože pôjde iba o zakúpenie niekoľkých špeciálnych prípravkov a náradia. Ostatné vybavenie servisu Renault má byť spoločné pre obe značky. Otázkou je ako rýchlo sa servisná sieť stihne zásobiť karosárskymi dielcami.

Kde patrí

Vonkajšie rozmery zaraďujú Daciu Logan do nižšej strednej triedy, hlavne rázvor náprav, dĺžka i šírka. S kompaktnými sedanmi je plne porovonateľný aj objem batožinového priestoru. Technologická úroveň Loganu však zodpovedá skôr malým automobilom, pretože kvôli nízkym nákladom nie je pre auto dostupný stabilizačný program ESP, hlavové airbagy, navigačný systém a podobne. Logan ponúkne tri úrovne vybavenia a v závislosti od nich môže mať ABS, klimatizáciu, elektrické ovládanie okien či výškovo nastaviteľné predné bezpečnostné pásy. Vonkajšie prevedenie a lakovanie jednotlivých dielcov je na úrovni vybavenia. Na obrázku je najlacnejšia verzia s čiernymi nárazníkmi, bez vnútorného čalúnenia batožinového priestoru, bez posilňovača a s plechovými diskami kolies (pneumatiky Barum). Vnútorným priestorom Dacia Logan prekonáva malé automobily a opäť výdatne konkuruje nižššej strednej triede. Označenie lacný a priestranný rodinný sedan bude pre Logan najpriliehavejšie, nakoľko je to auto svojej vlastnej triedy.


Karoséria

Vonkajšie detaily na karosérii boli u testovaných vozidiel starostlivo prepracované. Záruku proti prehrdzaveniu karosérie sme sa nedozvedeli, a tak sme mohli iba vizuálne posúdiť kvalitu nastriekania. V prípade základného i metalizovaného laku sme boli spokojní, pretože lak neobil odletujúci hrubý štrk počas jazdy na nespevnených cestách. Sprievodný zvuk zatvárania dverí je do istej miery plechový, ale nie až tak ako u niektorých kórejských automobilov. Otváranie prednej kapoty je jednoduché a odisťovací mechanizmus sme nemuseli dlho hľadať. Veko prednej kapoty nemá žiadne textilné prvky , ktoré slúžia na odhlučnenie. V nízkych a stredných otáčkach však odhlučnenie nie je potrebné. Príjemne nás prekvapila tuhosť karosérie v krute, ktorá nevŕzgala ani vtedy, ak sme prechádzali ostré zákruty alebo priečne nerovnosti. Navyše vibrácie od motora a od nerovností na ceste v karosérii príkladne zanikajú. Za krátky čas sme sa presvedčili o robustnosti a tuhosti karosérie. Renault neplánuje absolvovať nárazové skúšky typu Euro NCAP ale podľa fabrických crash testov je bezpečnosť Loganu na úrovni troch hviezdičiek. Základom bezpečnostnej štruktúry karosérie je programová deformácia vyvinutá v počítači a bočné výstuhy dverí. Aby boli výrobné náklady čo najnižššie, zadné dvere nemajú delené okno ale iba jedno celistvé sklo. V motorovom a batožinovom priestore (najlacnejšia verzia bez čalúnenia kufra) sa nachádza niekoľko ostrých hrán plechových výliskov, ktoré by mohli byť zakryté. V porovnaní s autom, ktoré sme videli na začiatku leta v Paríži bolo vylepšené uchytenie lanovodov a káblov v motorovom priestore novými svorkami. Hadičky z ostrekovača mohli byť prichytené lepšie. Nalievanie kvapaliny do ostrekovača kopíruje dobrý systém Renaultu Clio.


Riadenie

Plastový volant pochádza z modelu Clio, má však zmenený emblém a plastový veniec. Nedá sa však výškovo nastavovať ani v najdrahšej verzii. O možnosti výškového nastavovania volantu sa zatiaľ neuvažuje a výrobca argumentuje tým, že volant sa nedá výškovo nastavovať ani v osobnom úžitkovom automobile Kangoo a zákazníkom to údajne neprekáža. V Logane nám to tiež nevadilo, ak bolo sedadlo výškovo nastaviteľné. V základnej verzii bez výškového nastavenia sedadla sme si vhodnú polohu hľadali ťažšie. Vzdialenosť venca volantu od páčiek s ovládačmi je primeraná aj pre kratšie prsty vodiča. Prvé kilometre sme prešli s posilňovačom riadenia a na druhý deň sme vyhľadali „najchudobnejšiu a najlacnejšiu verziu bez posilňovača. Potreba väčšej sily na otáčanie volantom je zreteľná, ale nemožno povedať, že bez posiľňovača sa jazdiť nedá. Akurát vodič pri parkovaní otočí volantom o niekoľkokrát viac (riadenie je sprevodované kvôli ovládacej sile) a pri zvládaní šmyku prípadne pri obchádzaní náhlej prekážky prichádza na rad „rúčkovanie“. Pri verzii s posilňovačom stačí na maximálne vytočenie kolies otočiť volantom 3,2 krát a bez posilňovača až 4,5 krát. V porovnaní so Škodou Felicia a Fabiou Junior (bez posilňovača) ide riadenie na Logane ľahšie. Posilňovač riadenia by si mali objednať ľudia žijúci v meste. Na vidieku sa parkuje pohodlnejšie a na ceste s horším povrchom prípadne štrkom ide riadenie vždy ľahšie. Cez robustnú konštrukciu podvozka sa do riadenia neprenášajú rázy z cesty ani po prejdení jamy.

Podvozok

jazdaPodvozok Dacie Logan vyniká v prvom rade obrovským rázvorom (263 cm) prevyšujúcim mnohé autá nižšej strednej triedy. Rázvor je však kľúčom k veľkému vnútornému priestoru bez toho, aby museli konštruktéri hľadať zložité a drahé riešenia. Kvôli cene sú aj časti podvozku prevzaté z existujúcich automobilov. Koncepcia prednej nápravy pochádza z modelu Renault Clio a zadná náprava zase z novej podvozkovej platformy Renault a Nissan B segmentu. Svetlosť podvozka zaťaženého auta vzrástla na 15,5 cm, čo približne o dva až tri cm viac ako majú automobily vyrábané pre kvalitné cesty západnej Európy. Priamo v srdci Turecka sme si overili, že pár centimetrov robí vo výške podvozka skutočne veľa. S Loganom sme „nešktrli“ o zem ani na nekvalitných cestách v prašnom srdci Turecka. Až prekvapujúco tichý bol podvozok Loganu na „extra“ hrubozrnnom asfalte. Neprajníci lacného rodinného sedanu očakávali nebezpečné jazné vlastnosti - nestalo sa. Zámerne sme vyskúšali krkolomné vyhýbanie sa prekážke, ostré prejazdy zákrut a brzdnie z vysokej rýchlosti. Vyššie položené ťažisko sa podpísalo na vyššom bočnom náklone karosérie v zákrutách. Pri náhlej zmene smeru jazdy má zadná časť auta tendeciu ísť do šmyku. V každom prípade podvozok je rodinný a nie športový. Niektoré časti sú špeciálne zosilnené a prispôsobené vyššiemu namáhaniu. Rozdiel medzi jednotlivými verziami je i v prednom skrutnom stabilizátore. S ním je auto pokojnejšie a pri akcelerácii v zákrute (hlavne na šmykľavom povrchu) sa vnútorné koleso nepretáča tak skoro ako bez stabilizítora. Po prvej skúsenosti odporúčame verziu so stabilizátorom.

Interiér

prístrojová doskaPriestor až prekvapujúco veľký postačí pre pre päťčlennú rodinu. Základné bezpečnostné prvky ako opierky hlavy a trojbodové bezpečnsotné pásy na všetkých sedadlách obsahuje aj najslabšia verzia. Za druhý airbag (spolujazdca) by si mal priplatiť každý motorista, pretože dva airbagy považujeme za štandard doby. Mimochodom druhý airbag je v prípade potreby vypínateľný. Na miesto spolujazdcovho airbagu ponúka Logan jednu odkladaciu poličku, do ktorej veľa nevmestí. Veľká časť prístrojovej dosky je vlastne jeden kus, čím sa dosiahli nízke náklady na montáž. Výškovo nastaviteľné pásy vpredu dodáva výrobca iba vo vyššom stupni vybavenia, rovnako ako výškovo nastaviteľné sedadlo. Lacné riešenie cítiť aj z odhalených koľajničiek slúžiacich na posúvanie sedadiel. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou verziou v interiéri je citeľný, ale ani najlacnejšia verzia nevyzerá zle, akurát na čalúnení dverí nemá použitú látku, iba plast.

 

priestor v zaduZa danú cenu  nikto neponúka taký priestor a komfort ako Dacia Logan. Ovládače hlavných funkciií pochádzajú od Renaultu a ich funkčná stránka by mala byť v poriadku. V jednom z testovaných vozidiel sme si vychutnali palubný počítač aj klimatizáciu. Pri prehliadke interiéru sme našli jedno miesto na dverách, kde mohol byť plast lepšie spojený inak mali vozidlá slušné dielenské spracovanie. Drahší interiér je farebne pestrejší a pôsobí mäkkšie.

 

 

 

 

 

Motory

V ponuke sú zatiaľ dva agregáty , neskôr pribudne nafťák dCi a plynový pohon. Dacia Logan je pripravená na to, že na trhoch EU budú jej motory musieť spĺňať emisnú normu Euro 4. Na tureckých cestách sme vyskúšali oba motory z dielne Renault s viacbodovým vstrekovaním ale jednoduchšej konštrukcie. Oba sú tiché aj v strednom pásme otáčok. Na dosiahnutie lepšieho zrýchlenia však treba podradiť, aby stúpol výkon i krútiaci moment, pretože v názkych otáčkach sú pomerne lenivé. Rozdiel v dynamike medzi motormi 1,6 l a 1,4 l bol pri vypnutej klimatizácii mimimálny. Pokiaľ si bude niekto chcieť objednať drahšiu verziu s klimatizáciou mal by siahnuť po motore 1,6.


Spozorovali sme

  • Veko päťdesiat litrovej nádrže je prevzaté od Renaultu, otvára sa kľúčom aj v prípade centrálneho zamykania. Výhodou systému je, že zašpineného veka sa nemusíte vôbec dotknúť, stačí manipulovať iba s kľúčom.
  •  Elektrické nastavovanie spätných zrkadiel pod pákou ručnej brzdy je nepraktické. Zákazník tak môže radšej uprednostniť manuálne nastavovanie spätných zrkadiel. Mimochodom spätné zrkadná sú navrhnuté tak, že pasujú na pravú aj ľavú stranu. To isté platí o bočných lištách na dverách.
  • Nádržka posilňovača riadenia dodávaného za príplatok je pripevnená o konštrukciu čelnej masky. V prípade menšej dopravnej nehody sa však môže poškodiť veľmi rýchlo.
  • Jednoduché tvary a primeraný komfort v podaní Dacie Logan. Na stredovej konzole bolo autorádio bez RDS, tlačidlo centrálneho zamykania, ovládanie elektrických okien, zapínanie klimatizácie a ovládanie ventilačnej sústavy. Strieborná farba panelu je taktiež extra.
  • S radosťou sme si vyskúšali maximálnu rýchlosť, pri ktorej bol Logan stabilný pokiaľ bola cesta kvalitná. Akonáhle sme prišli na turecké asfaltové vlny, radšej sme tempo zvoľnili. Predpísanú diaľničnú stotridsiatku zvláda Logan v pohode. V tiahlom stúpaní diaľnice sme však neraz radili štvrtý stupeň. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je primerané rodinným potrebám.
  • Oblasť Cappadocia priamo v srdci Turecka nám ponúkla rozmanité a veľmi ťažké podmienky na vyskúšanie jazdných vlastností. Vďaka vyššiemu podvozku a krátkym previsom sme zakúsili aj terén. Vo vyše 30 stupňovej horúčave sa motor Loganu neprehrieval ani vtedy, keď bolo náporové chladenie minimálne a námaha maximálna.
  • Dacia Logan je v prvom rade auto ponúkajúce veľa úžitku za danú cenu. Takéto auto však potrebujú motoristi aj v krajinách s extrémnym prostredím. Po tom, čo sme ho vyskúšali na štrkových cestách, očakávame vyšší záujem od chatárov, poľovníkov a rybárov. Absorbovanie nerovností zvláda Logan výborne a skúsený vodič sa s ním na štrku môže doslova pohrať. Správanie Loganu je čitateľné a ak sa auto začne šmýkať, tak pretáčavo. Systém ABS vrelo odporúčame.
  • Produkcia Dacie Logan sa má v roku 2010 vyšplhať na 700 000 kusov ročne. Cena na slovenskom trhu bude ovplyvnená vývojom kurzu koruny k Euru a tiež inými okolnosťami. Základná verzia   stojí na            Slovensku 259 900 Sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Používate make-up? Potom spozornite
  6. Legendárna Transsibírska magistrála
  7. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  8. Vianočný bázar chalaňov
  9. Vianočné mecheche 2017
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 599
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 111
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 001
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 076
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 147
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 137
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 124
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 965
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 952
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 739

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Učiteľka v škôlke mala žltačku a chodila do práce. Rodičia o tom nevedeli

V pondelok bude Miestny úrad vo Vajnoroch, ktorý je zriaďovateľom škôlky skúmať , prečo o žltačke neinformovala rodičov.

DOMOV

Rok 1998: Ako Mečiar valcoval a ako skončil

Rok, kedy Mečiar znásilnil ústavu, ale aj kedy jeho éra definitívne skončila.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.