Sneh verzus typ pohonu automobilu

Jazdenie na šmykľavom povrchu (snehu) má svoje špecifiká v závislosti od toho, ktorú nápravu má vozidlo poháňanú. Ani tá najlepšie odprezentovaná teória však nenahradí prax a preto nasledujúce rady pomôžu skôr pri tréningu.

Za ideálnych podmienok by si mal každý vodič vyskúšať svoje auto na zasneženej veľkej ploche a nacvičiť základné úkony. Reálne je však možné akurát zbierať skúsenosti priamo na bojisku, teda v premávke. Aby sa zbieranie skúseností nestalo tragédiou treba byť opatrný a po napadnutí prvého snehu alebo na prvej poľadovici spomaliť oveľa viac ako si myslíme, že je potrebné.  Až postupom času môžeme začať zrýchľovať a nadobúdať istotu.

Prípad prvý : motor vpredu a poháňaná predná náprava

Najpoužívanejšiu koncepciu moderného automobilu zvládne ľahko aj začiatočník, pokiaľ dodrží isté zásady a pamätá na nevýhody auta s poháňanou prednou nápravou. Prvou nevýhodou je fakt, že predné kolesá, ktoré určujú smer jazdy, musia okrem odstredivej sily prenášať aj hnaciu silu. Inak povedané, pokiaľ to na snehu preženiete s pridávaním plynu, (kolesá začnú prešmykávať) zhoršuje sa možnosť ovládať automobil. Bezpečná jazda spočíva v jemnom narábaní s plynovým pedálom. Prudké pridanie plynu v zákrute spôsobuje vybočenie prednej časti smerom von zo zákruty (nedotáčavý šmyk). Naopak prudké zatočenie a ubratie plynu zase vyvoláva pretáčavý šmyk, kedy sa tlačí von zo zákruty zadná časť auta. Na vznik nedotáčavého a pretáčavého šmyku na snehu stačí aj veľmi mierna zákruta. Aby sme predišli prípadnému šmyku, mali by sme :

    • predný pohonvčas pred zákrutou (ešte keď ideme v priamom smere) plynule ubrať plyn, prípadne dobrzdiť na ešte nižšiu rýchlosť, než ako si myslíme, že je potrebné (úvodná časť zákruty býva viac vyšmýkaná ako záverečná)
    • spomalené auto smerovať do zákruty plynulým natočením volantu 
    •  s opätovným pridávaním plynu začať v druhej polovici zákruty
    • skúsenejší vodič môže pridať viac, aby sa kolesá mierne pretočili – predná časť auta má snahu ťahať za sebou zvyšok auta von zo zákruty, čím sa dá predísť nečakaným hodinám v druhej fáze zákruty

Reakcie na šmyk auta s prednou poháňanou nápravou
Pri náhlom pretáčavom šmyku (vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru) treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu - „kontrovať“ a pritom rýchlo pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu potiahne auto dopredu a tým pádom sa začne samo vyrovnávať v smere zrýchlenia. Pozor ! Volant v tzv. kontre držíme iba do chvíle, kým sa šmýkanie zadnej časti nezastaví, potom ho musíme okamžite vyrovnať, prípadne „hodiť“ jemnú kontru na druhú stranu. Príliš dlhé opačné natočenie kolies vyvoláva odstrelenie zadnej časti auta na opačnú stranu, a to sa vyrovnáva veľmi ťažko.
V nedotáčavom šmyku stačí natočením volantu sledovať smer zákruty a ubrať plyn do takej miery, aby motor kolesá nebrzdil a ani nehnal, prípadne vytlačiť spojku. Natočenie volantu nemá byť oproti zvolenému smeru veľké ani malé. Ak ide vozidlo rovno a vodič drží volant vytočený viac ako je nutné, po chvíli sa síce nedotáčavý šmyk začne strácať, ale kolesá zaberú presne tak ako sú natočené. Z nedotáčavého šmyku sa razom stane pretáčavý a situácia je ešte komplikovanejšia.

Prípad druhý : motor vpredu a poháňaná zadná náprava

Klasickú koncepciu usporiadania motora a zadnej poháňanej nápravy nájdeme vo vozidlách BMW a Mercedes, prípadne okrajových značiek ako Aston Martin a Rolls Roys. Nové vozidlá spomenutých značiek majú v štandarde elektronické stabilizačné systémy a jazda s nimi si nevyžaduje špeciálnu pozornosť. Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť.
Predné nepoháňané kolesá majú ideálne podmienky na to, aby držali zvolený smer, pokiaľ im nekomplikuje život „ťažká noha“ na plyne a pretáčajúce sa zadné kolesá. Nie vždy platí, že auto so zadným pohonom je pretáčavé. Skoré pridanie plynu v zákrute môže spôsobiť nedotáčavý šmyk. Zásady bezpečného prechádzania zákruty s poháňanou zadnou nápravou:

    • zadný pohon včas a plynule ubrať plyn (ešte v priamom smere) a začať brzdiť 
    • prudké ubranie plynu na aute so silným motorom spôsobí zabrzdenie kolies vplyvom brzdnej sily motora, môže tak vzniknúť pretáčavý šmyk

    •  auto smerujeme do zákruty tak, aby hnané kolesá ani nebrzdili a ani neakcelerovali
       
    • zrýchľovať môžeme vtedy, keď je automobil nasmerovaný v smere von zo zákruty 
    •  pretáčavý šmyk hrozí väčšinou v strednej časti zákruty a nedotáčavý šmyk v jej úvode

reakcie na šmyk so zadnou poháňanou nápravou
V pretáčavom šmyku ( zadná časť auta nečakane vybočí ) nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať „kontru“. Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho.
V nedotáčavom šmyku stačí jemne ubrať plyn a volantom sledovať požadovaný smer. Jemná práca s plynom má v prípade zadného pohonu cenu zlata. Na rozdiel od prednej poháňanej nápravy pridávanie plynu nepomáha.



prípad tretí : motor vzadu a poháňaná zadná náprava

Okrem starých Škodoviek takúto koncepciu ponúka Porsche, Lamborghini, Ferrari a superšportové automobily. Správanie sa Škodoviek na snehu možno iba ťažko predvídať, pretože, to výrazne závisí od pneumatík, nastavenia nepresnej geometrie náprav a váhy batožiny v predom batožinovom priestore. Škodovkárom možno odporučiť aspoň zimné protektory a opatrnú jazdu. Kráľovské športové auta s viac ako 300 koňmi pod kapotou by mali v zime odpočívať. Ak nie, ich majiteľom teória nepomôže ale iba prax. Dosvedčí to každý, kto zakúsil fascinujúcu jazdu šmykom s Porsche, ale i horúce chvíle, keď sa Carrera vymkne spod kontroly.

Prípad štvrtý : motor vpredu a poháňané obe nápravy

Pohon všetkých štyroch kolies umožňuje využívať v zime automobil aj v ťažších podmienkach a hlavne v horských oblastiach. Hnacia sila rozdelená na všetky kolesá poskytuje nesporné výhody pri rozbiehaní a jazde do kopca. Zrýchlenie na snehu robí predchádzanie oveľa bezpečnejším. V princípe platia pre prejazd zákrutou tie isté zásady ako pri prednej poháňanej náprave. Pozor ! Ohromujúce zrýchlenie vozidla 4x4 na snehu vyvoláva dojem oveľa lepšej priľnavosti k ceste v porovnaní s jednou poháňanou nápravou. Vozidlo s pohonom všetkých kolies však brzdí rovnako ako ostatné automobily a na ceste drží stopu tiež tak ako ostatné vozidlá.
4x4Reakcie na šmyk s vozidlom 4x4
Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá. Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercdes 4 Matic, Suzuki Ignis 4x4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo VIII.
V pretáčavom šmyku so „štvorkolkou“ treba tak ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany. Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu. Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu.






Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 707
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 927
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 627
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 094
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 148
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 107
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 408
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 572
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.