SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Jazdíme úsporne?

Automobil nie je vôbec lacný špás a hoci náklady na jeho prevádzku pozostávajú z niekoľkých položiek, účty za pohonné hmoty predstavujú najväčšiu sumu. Preto konštruktéri neustále znižujú spotrebu paliva, v niektorých prípadoch až na „trojlitrovú“ hr

Ďalším dôvodom na celosvetové obmedzenie spotreby sú zdroje ropy a ich krátka budúcnosť. Odhaduje sa, že čierne zlato vystačí automobilizmu iba na nasledujúcich 50 rokov. Pre lepší obraz si stačí porovnať spotrebu a výkon dnešného automobilu s 20 ročným vozidlom. Jediná kvapka paliva má v súčastnosti mimoriadne vysokú účinnosť. Koľko kvapiek automobil zhltne, nazávisí iba od motora, ale aj od štýlu jazdy a desiatok ďalších okolností.

Narábanie s hmotou
Veda o spotrebe je vlastne veda o energii a zotrvačnosti. Odpor zotrvačných hmôt sa snaží zachovať stav , v ktorom sa vozidlo momentálne nachádza. Pri zrýchlení je úlohou motora prekonať zotrvačnosť vozidla a naopak pri spomaľovaní preberajú na seba podobnú úlohu brzdy. Celkový odpor zotrvačných hmôt závisí od hmotnosti auta, použitých kolies i motora. Každá jedna vec, ktorú vozíme zbytočne so sebou, zväčšuje hmotu vozidla a tým aj spotrebu. Už pri jazde dlhej 100 km sa oplatí vyložiť nepotrebný náklad a ísť bez neho. Najväčší vplyv na spotrebu má ale naše narábanie s hmotou auta. Opatrná nie rýchla jazda nás môže oklamať vtedy, ak nie je plynulá. Krátke zrýchlenia a opätovné ubrzdenia sa sčítavajú a keď ich je veľa, neúmerne zvyšujú spotrebu. Za istých okolností je vhodné výrazne zrýchliť a potom hoci vo vyššej rýchlosti jemne narábať s rozbehnutou hmotou. Počet a sila šľiapnutí na brzdový pedál nám jasne hovorí o tom, koľko zbytočnej energie sme vyrobili, keď ju musíme brzdiť. Samozrejme niekedy brzdenie ovplyvňuje situácia na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vietor do plachiet


Súčiniteľ odporu vzduchu Cx vyjadruje, ako je zvládnutá aerodynamika karosérie a všetkých jej výčnelkov a záhybov. V roku 1991 prišiel na trh športový Opel Calibra s vtedy úžasným súčiniteľlom Cx=0,33. Dnes je tento údaj prekonaný aj bežnými rodinnými automobilmi. S narastajúcou rýchlosťou rastie aj odpor vzduchu, ktorý musí prekonať sila motora. Každá zmena na profile karosérie mení aj veľkosť odporu vzduchu, väčšinou k horšiemu. úsporaTypickým príkaldom je strešný nosič s lyžami, bicyklom alebo batožinou, prípadne prázdny nosič, ktorý vozíme iba tak. Navýšenie priemernej spotreby stúpa priamoúmerne s plochou nákladu a rýchlosťou. Preto netreba s nákladom na streche jazdiť veľmi rýchlo, navyše náklad nad hlavou zhoršuje jazdné vlastnosti. Na častú jazdu za oddychom po diaľniciach je vhodné používať strešné boxy. Sú uzamykateľné , bezpečné a nemajú veľký odpor vzduchu. Sú však oveľa drahšie ako bežný strešný nosič. Prevoz bicyklov je jednoduchší a bezpečnejší vzadu na ťažnom zariadení. Ibaže stojan na to určený je jednoúčelový a nie lacný. Aerodynamický odpor vozidla a spotrebu negatívne ovplyvňuje otvorené okno vo dverách, prípadne strešné okno. Otvorené strešné okno zväčší spotrebu o 0,5 – 0,9 l/100km. Čierneho Petra aerodynamiky predstavuje spojler. Rôzne neoverené tvary spojlerov a doplnkov zhoršia spotrebu aj o 1 až 2 l/100 km , pritom sa neraz stáva, že takéto monštrum zhoršuje i aerodynamický prítlak. Výbornú spotrebu pri rýchlej jazde po diaľnici dosiahneme vtedy, ak nám fúka silný vietor do chrbta. V silnom protivetre sa oplatí ubrať a znížiť rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu


V hre je aj koleso


Svojou troškou do „hry o spotrebe“ prispieva aj koleso zložené z pneumatiky a disku. Prvý predpoklad zbytočne vysokej spotreby paliva prináša podhustená pneumatika. Okrem horších jazdných vlastností zvyšuje valivý odpor a riziko poškodenia. S ohľadom na spotrebu by padla vhod tvrdá až prehustená pneumatika , čo by ale negatívne ovplyvnilo bezpečnosť a životnosť pneumatiky. Tlak predpísaný výrobcom bude najlepší. Blízku náväznosť na valivý odpor má povrch cesty. Kvalitné cesty s rovným a tvrdým povrchom pôsobia doslova balohodárne na životnosť pneumatík i spotrebu. Inak je to v daždi. Čím viac vody je na ceste, tým menej paliva v nádrži. Najväčší žrút benzínu je sneh. Hrubá vrstva kašovitého snehu robí so spotrebou divy. V závislosti od podmienok a motora stúpne spotreba o 1 až 2,5 l/100 km. Na trase dlhej 400 km, „zožerie“ snehová kaša o 10 l paliva viac , čo je v prepočte cca 360 Sk. Toto je prípad celoštátnej snehovej kalamity, preto je na zváženie odloženie plánovanej cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Priorita víťazí


Čas a penaize sú od vekov na sebe závislé. Rýchla jazda znamená vyššiu spotrebu, ale nie vždy výraznú úsporu času. Na krátkej vzdialenosti a v zastavanej oblasti vyššia rýchlosť prinesie málo ušetreného času , nehovoriac o riziku nehody a neúmerne väčšej spotrebe. Svoj podiel na vyššej spotrebe majú kopce a rozbitá cesta.
Z tohto ohľadu je lepšie jazdiť po diaľnici, kde neprekonávame veľké stúpania a predbiehanie je pozvoľné. Cesty prvej triedy naopak predbiehanie vyžadujú a čím lepší rýchlostný priemer chceme mať, tým viac musíme predbiehať. Pomer medzi ušetreným časom a spotrebou na diaľnici si zvolí sám vodič. Rýchlosť nad 130 km/h je u nás nepovolená a od tejto hranice stúpa aj spotreba. Inak je to pri silných autách s objemným motorom, to je však iná kapitola.

SkryťVypnúť reklamu

Benzín verzus nafta

Voľba motora si zasluhuje aspoň minimálnu dávku pozornosti a krátku analýzu. Špičková technológia naftových motorov zrazila spotrebu na neslýchané hodnoty , hlavne vo vzťahu k výkonu. Druhá strana mince poukazuje na nafta zdražievyššiu nákupnú cenu dieselov. Pri vysokom počte najazdených kilometrov za jeden rok (25 000 a viac) vyhráva diesel. Ľahko sa s ním predbieha a ostrejšie tempo sa neprejavuje na spotrebe tak, ako u benziňákov. Malé rodinné autá si zase môžu vystačiť s benzínovým motorom neveľkého objemu. Stačí rozumný prístup k jazdeniu a spotreba 5,5 l/100km príde sama. Objem a výkon motora ovplyvňuje spotrebu a výber je opäť na majiteľovi. Do úlohy služobného auta na dlhé trasy nepasuje malý a slabý motor. Pri predbiehaní i vysokom tempe na diaľnici sa doslova žmýka, má vysokú spotrebu a skôr sa opotrebuje. Naopak, výkonný motor môže pri rýchlosti 140 km/h „papať“ menej. Prirodzene, na dochádzanie do práce a rozvoz detí do škôlky postačuje dolná hranica ponuky motorov.

SkryťVypnúť reklamu

Univerzálny recept na najnižšiu spotrebu síce neexistuje, ale správny spôsob jazdy dokáže urobiť divy. Po zvážení všetkých okolností a odstránení zlozvykov priemer klesne aj o 1 l/100 km. Či sa to oplatí? Jeden liter ušetrený na každých 100 km je 0,36 Sk na kilometri. Priemerná ročná dávka 15 000 km vráti naspäť do vrecka 5 400 Sk.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 208
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 967
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 731
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


24 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Miroslav Sopko: Rodičia, nehádžme učiteľom polená pod nohy
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 707
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 294
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 189
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 078
  7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu