Jazdíme úsporne?

Automobil nie je vôbec lacný špás a hoci náklady na jeho prevádzku pozostávajú z niekoľkých položiek, účty za pohonné hmoty predstavujú najväčšiu sumu. Preto konštruktéri neustále znižujú spotrebu paliva, v niektorých prípadoch až na „trojlitrovú“ hr

Ďalším dôvodom na celosvetové obmedzenie spotreby sú zdroje ropy a ich krátka budúcnosť. Odhaduje sa, že čierne zlato vystačí automobilizmu iba na nasledujúcich 50 rokov. Pre lepší obraz si stačí porovnať spotrebu a výkon dnešného automobilu s 20 ročným vozidlom. Jediná kvapka paliva má v súčastnosti mimoriadne vysokú účinnosť. Koľko kvapiek automobil zhltne, nazávisí iba od motora, ale aj od štýlu jazdy a desiatok ďalších okolností.

Narábanie s hmotou
Veda o spotrebe je vlastne veda o energii a zotrvačnosti. Odpor zotrvačných hmôt sa snaží zachovať stav , v ktorom sa vozidlo momentálne nachádza. Pri zrýchlení je úlohou motora prekonať zotrvačnosť vozidla a naopak pri spomaľovaní preberajú na seba podobnú úlohu brzdy. Celkový odpor zotrvačných hmôt závisí od hmotnosti auta, použitých kolies i motora. Každá jedna vec, ktorú vozíme zbytočne so sebou, zväčšuje hmotu vozidla a tým aj spotrebu. Už pri jazde dlhej 100 km sa oplatí vyložiť nepotrebný náklad a ísť bez neho. Najväčší vplyv na spotrebu má ale naše narábanie s hmotou auta. Opatrná nie rýchla jazda nás môže oklamať vtedy, ak nie je plynulá. Krátke zrýchlenia a opätovné ubrzdenia sa sčítavajú a keď ich je veľa, neúmerne zvyšujú spotrebu. Za istých okolností je vhodné výrazne zrýchliť a potom hoci vo vyššej rýchlosti jemne narábať s rozbehnutou hmotou. Počet a sila šľiapnutí na brzdový pedál nám jasne hovorí o tom, koľko zbytočnej energie sme vyrobili, keď ju musíme brzdiť. Samozrejme niekedy brzdenie ovplyvňuje situácia na ceste.

Vietor do plachiet


Súčiniteľ odporu vzduchu Cx vyjadruje, ako je zvládnutá aerodynamika karosérie a všetkých jej výčnelkov a záhybov. V roku 1991 prišiel na trh športový Opel Calibra s vtedy úžasným súčiniteľlom Cx=0,33. Dnes je tento údaj prekonaný aj bežnými rodinnými automobilmi. S narastajúcou rýchlosťou rastie aj odpor vzduchu, ktorý musí prekonať sila motora. Každá zmena na profile karosérie mení aj veľkosť odporu vzduchu, väčšinou k horšiemu. úsporaTypickým príkaldom je strešný nosič s lyžami, bicyklom alebo batožinou, prípadne prázdny nosič, ktorý vozíme iba tak. Navýšenie priemernej spotreby stúpa priamoúmerne s plochou nákladu a rýchlosťou. Preto netreba s nákladom na streche jazdiť veľmi rýchlo, navyše náklad nad hlavou zhoršuje jazdné vlastnosti. Na častú jazdu za oddychom po diaľniciach je vhodné používať strešné boxy. Sú uzamykateľné , bezpečné a nemajú veľký odpor vzduchu. Sú však oveľa drahšie ako bežný strešný nosič. Prevoz bicyklov je jednoduchší a bezpečnejší vzadu na ťažnom zariadení. Ibaže stojan na to určený je jednoúčelový a nie lacný. Aerodynamický odpor vozidla a spotrebu negatívne ovplyvňuje otvorené okno vo dverách, prípadne strešné okno. Otvorené strešné okno zväčší spotrebu o 0,5 – 0,9 l/100km. Čierneho Petra aerodynamiky predstavuje spojler. Rôzne neoverené tvary spojlerov a doplnkov zhoršia spotrebu aj o 1 až 2 l/100 km , pritom sa neraz stáva, že takéto monštrum zhoršuje i aerodynamický prítlak. Výbornú spotrebu pri rýchlej jazde po diaľnici dosiahneme vtedy, ak nám fúka silný vietor do chrbta. V silnom protivetre sa oplatí ubrať a znížiť rýchlosť.


V hre je aj koleso


Svojou troškou do „hry o spotrebe“ prispieva aj koleso zložené z pneumatiky a disku. Prvý predpoklad zbytočne vysokej spotreby paliva prináša podhustená pneumatika. Okrem horších jazdných vlastností zvyšuje valivý odpor a riziko poškodenia. S ohľadom na spotrebu by padla vhod tvrdá až prehustená pneumatika , čo by ale negatívne ovplyvnilo bezpečnosť a životnosť pneumatiky. Tlak predpísaný výrobcom bude najlepší. Blízku náväznosť na valivý odpor má povrch cesty. Kvalitné cesty s rovným a tvrdým povrchom pôsobia doslova balohodárne na životnosť pneumatík i spotrebu. Inak je to v daždi. Čím viac vody je na ceste, tým menej paliva v nádrži. Najväčší žrút benzínu je sneh. Hrubá vrstva kašovitého snehu robí so spotrebou divy. V závislosti od podmienok a motora stúpne spotreba o 1 až 2,5 l/100 km. Na trase dlhej 400 km, „zožerie“ snehová kaša o 10 l paliva viac , čo je v prepočte cca 360 Sk. Toto je prípad celoštátnej snehovej kalamity, preto je na zváženie odloženie plánovanej cesty.

Priorita víťazí


Čas a penaize sú od vekov na sebe závislé. Rýchla jazda znamená vyššiu spotrebu, ale nie vždy výraznú úsporu času. Na krátkej vzdialenosti a v zastavanej oblasti vyššia rýchlosť prinesie málo ušetreného času , nehovoriac o riziku nehody a neúmerne väčšej spotrebe. Svoj podiel na vyššej spotrebe majú kopce a rozbitá cesta.
Z tohto ohľadu je lepšie jazdiť po diaľnici, kde neprekonávame veľké stúpania a predbiehanie je pozvoľné. Cesty prvej triedy naopak predbiehanie vyžadujú a čím lepší rýchlostný priemer chceme mať, tým viac musíme predbiehať. Pomer medzi ušetreným časom a spotrebou na diaľnici si zvolí sám vodič. Rýchlosť nad 130 km/h je u nás nepovolená a od tejto hranice stúpa aj spotreba. Inak je to pri silných autách s objemným motorom, to je však iná kapitola.

Benzín verzus nafta

Voľba motora si zasluhuje aspoň minimálnu dávku pozornosti a krátku analýzu. Špičková technológia naftových motorov zrazila spotrebu na neslýchané hodnoty , hlavne vo vzťahu k výkonu. Druhá strana mince poukazuje na nafta zdražievyššiu nákupnú cenu dieselov. Pri vysokom počte najazdených kilometrov za jeden rok (25 000 a viac) vyhráva diesel. Ľahko sa s ním predbieha a ostrejšie tempo sa neprejavuje na spotrebe tak, ako u benziňákov. Malé rodinné autá si zase môžu vystačiť s benzínovým motorom neveľkého objemu. Stačí rozumný prístup k jazdeniu a spotreba 5,5 l/100km príde sama. Objem a výkon motora ovplyvňuje spotrebu a výber je opäť na majiteľovi. Do úlohy služobného auta na dlhé trasy nepasuje malý a slabý motor. Pri predbiehaní i vysokom tempe na diaľnici sa doslova žmýka, má vysokú spotrebu a skôr sa opotrebuje. Naopak, výkonný motor môže pri rýchlosti 140 km/h „papať“ menej. Prirodzene, na dochádzanie do práce a rozvoz detí do škôlky postačuje dolná hranica ponuky motorov.

Univerzálny recept na najnižšiu spotrebu síce neexistuje, ale správny spôsob jazdy dokáže urobiť divy. Po zvážení všetkých okolností a odstránení zlozvykov priemer klesne aj o 1 l/100 km. Či sa to oplatí? Jeden liter ušetrený na každých 100 km je 0,36 Sk na kilometri. Priemerná ročná dávka 15 000 km vráti naspäť do vrecka 5 400 Sk.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 266
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 787
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 175
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 263
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 402
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 905
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 795
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 455

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.