Automobilové koncerny - "kto za koho kope"

Svet je doslova omotaný kilometrami ciest, hoci tvoria iba jedno percento zo zemského povrchu. Podobne hustá je aj sieť automobilových výrobcov sveta, ktorí v roku 2003 spoločne vyrobili 60 619 000 automobilov, a tak aspoň z časti zaplnili cestnú sieť.

Automobilové koncerny – ako sa im darí

Strategické spojenectvá medzi automobilkami sú iba veľmi ťažko zmapovateľné, pretože sa neustále menia podľa požiadaviek trhu a momentálnej situácie. Základ najväčších automobilových koncernov sa nemení, skôr pod ich krídlami pribúdajú menšie značky z perspektívnych východných trhov. V súčasnosti sú najperspektívnejšie trhy, kde ešte 80 % obyvateľstva nemá automobil. Západná Európa a Spojené štáty vozidlový park iba obmieňajú s malým percetom nárastu. Napokon jasnou rečou hovoria štatistické údaje za rok 2003 zverejnené spoločnosťami OICA a CCFA.

Najväčšou automobilovou chobotnicou je spoločnosť General Motors vyrábajúca ročne 8 112 000 automobilov (rok 2003). Svoj značný kapitál postupne investuje do automobiliek, ktoré majú perspektívu, ale sú zadĺžené. Posledné príklady sú automobilky Daewoo a Fiat. Daewoo sa dokonca na trhoch Európy a vybraných svetových trhoch predáva ako Chevrolet, a to je ďalšia značka patriaca GM. Samozrejme nosnou značkou v Európe je Opel – Vauxhall. GM dokázal vyťažiť zo spolupráce Fiat – Opel okamžite, pretože od talianov zobral naftové motory s viacnásobným vstrekom v jednom cykle a to 1,3 Multijet a 1,9 Multijet. Vo vozidlách Opel sa motory ponúkajú pod označením Ecotec.

Druhý v rebríčku výroby automobilov v roku 2003 bol Ford s počtom 6 526 000 vozidiel. Ford sa delí na európsky a americký a po celom svete má množstvo výrobných kapacít. Pod krídla Fordu patrí Volvo, Jaguar luxusný Aston Martin, Land Rover a japonská Mazda, ktorá je v štatistikách výroby vedená samostatne. Ford si môže prostredníctvom Mazdy pripísať ročne 1 153 000 automobilov.

Volkswagen group je v súčasnosti na štvrtom mieste hneď za japonskou Toyotou. Nemecký koncern dobre investoval do značiek Škoda a Seat, ktoré pozdvihol z prachu a stali sa plnohodnotnými značkami koncernu so zameraním na určitý segment trhu. Kým Škoda je najprístupnejšou značkou koncernu, Seat má byť exkluzívne športová značka. Audi plní úlohu luxusnej športovej značky nehovoriac o najziskovejšom členovi VW Group Porsche. Samotnú automobilku Volkswagen v súčasnosti drží nad vodou finačná divízia, pretože vývoj nových a drahých vozidiel priviedol Volkswagen do červených čísel.

Piaty najväčší automobilový koncern na svete (podľa počtu vyrobených automobilov) DaimlerChrysler v roku 2003 vyrobil 4 238 000 automobilov. Do tohto koncernu patrí mnoho automobilových značiek so zameraním na všetky kategórie vozidiel. Mercedes Benz vyrába osobné automobily, malé úžitkové, nákladné, kamióny a autobusy. Značky Chrysler, Jeep a Dodge spadajúce do koncernu DaimlerChrysler vyrábajú osobné a terénne automobily. Okrem nich patrí do zoskupenia osobný Smart, autobusy Setra, kamióny Freilighter, značky Thomas Build Shool Bus, Evo Bus a divízia Mitsubishi FUSO. Výroba osobných automobilov Mitsubishi zatiaľ koncernu DaimlerChrysler nepatrí, akurát spolupracujú s Mercedesom na vývoji motorov.

Veľmi dobré výsledky dosahuje automobilový Napoleón koncern PSA Peugeot Citroen. Napríklad Citroen mal vlani rekordný rok a spolu s Peugeotom vyrobili 3 310 000 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. V súčasnosti výrazne expandujú na východ a svoje prevádzky stavajú v Čechách a na Slovensku. Ostatné výrobné závody sú roztrúsené po všetkých kontinentoch sveta. Novým partnerom koncernu PSA je Ford, s ktorým spoločne vyvíjajú motory. Najnovšími prírastkami sú motory 1,6 HDi, ktoré montuje do svojich automobilov Ford aj Mazda.

Aliancia Renault Nissan funguje už 5 rokov, pričom Renault má v aliancii 44,4 %-ný podiel a Nissan má 15 %. V roku 1996 získala francúzska automobilka Renault 99,3 %-ný podiel v rumunskej Dacii. Súčasťou aliancie Renault je spoločnosť Samsung motors založená na vývoj a výrobu spoločných motorov.

Hyundai Motor Company je známy svojím spojenectvom s KIA Motors a zatiaľ sa im darí, lebo v minulom roku spoločne vyrobili 2 697 000 automobilov. Hyundai úzko spolupracuje s koncernom DaimlerChrysler. Posledné správy prezrádzajú, že DaimlerChrysler AG a Hyundai Motor Company sa dohodli na novom usporiadaní svojho strategického spojenectva s cieľom lepšie realizovať svoje ekonomické a strategické zámery. V rámci dohody Hyundai Motor prevezme 50-percentný podiel firmy DaimlerChrysler v kórejskom Joint-Venture na výrobu motorov do úžitkových vozidiel Daimler Hyundai Truck Corporation. Zároveň sa rušia príslušné licenčné a obchodné dojednania a ukončené rokovania o spoločnom podniku na výrobu úžitkových automobilov v Kórei. Strategické spojenectvo oboch podnikov tak v novej podobe zahŕňa spoločný vývoj a výrobu štvorvalcových benzínových motorov firmami DaimlerChrysler. Hyundai Motor a Mitsubishi Motors Company pokračujú v projekte „World Engine“ a dcérska spoločnosť DaimlerChrysler bude predávať osobné motorové vozidlá Hyundai a to modely Atos a Verna (Accent) na mexickom trhu. Informácie tohto chrakteru dokazujú to, že strategické spojenectvá automobiliek nemajú hranice.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 255
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 457
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 908
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 613
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 423
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 358
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 287
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 237
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerá situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

SVET

Útoky v Madride zmenili španielsky pohľad na terorizmus

Španielsko sa v roku 2004 poučilo.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.