Automobilové koncerny - "kto za koho kope"

Svet je doslova omotaný kilometrami ciest, hoci tvoria iba jedno percento zo zemského povrchu. Podobne hustá je aj sieť automobilových výrobcov sveta, ktorí v roku 2003 spoločne vyrobili 60 619 000 automobilov, a tak aspoň z časti zaplnili cestnú sieť.

Automobilové koncerny – ako sa im darí

Strategické spojenectvá medzi automobilkami sú iba veľmi ťažko zmapovateľné, pretože sa neustále menia podľa požiadaviek trhu a momentálnej situácie. Základ najväčších automobilových koncernov sa nemení, skôr pod ich krídlami pribúdajú menšie značky z perspektívnych východných trhov. V súčasnosti sú najperspektívnejšie trhy, kde ešte 80 % obyvateľstva nemá automobil. Západná Európa a Spojené štáty vozidlový park iba obmieňajú s malým percetom nárastu. Napokon jasnou rečou hovoria štatistické údaje za rok 2003 zverejnené spoločnosťami OICA a CCFA.

Najväčšou automobilovou chobotnicou je spoločnosť General Motors vyrábajúca ročne 8 112 000 automobilov (rok 2003). Svoj značný kapitál postupne investuje do automobiliek, ktoré majú perspektívu, ale sú zadĺžené. Posledné príklady sú automobilky Daewoo a Fiat. Daewoo sa dokonca na trhoch Európy a vybraných svetových trhoch predáva ako Chevrolet, a to je ďalšia značka patriaca GM. Samozrejme nosnou značkou v Európe je Opel – Vauxhall. GM dokázal vyťažiť zo spolupráce Fiat – Opel okamžite, pretože od talianov zobral naftové motory s viacnásobným vstrekom v jednom cykle a to 1,3 Multijet a 1,9 Multijet. Vo vozidlách Opel sa motory ponúkajú pod označením Ecotec.

Druhý v rebríčku výroby automobilov v roku 2003 bol Ford s počtom 6 526 000 vozidiel. Ford sa delí na európsky a americký a po celom svete má množstvo výrobných kapacít. Pod krídla Fordu patrí Volvo, Jaguar luxusný Aston Martin, Land Rover a japonská Mazda, ktorá je v štatistikách výroby vedená samostatne. Ford si môže prostredníctvom Mazdy pripísať ročne 1 153 000 automobilov.

Volkswagen group je v súčasnosti na štvrtom mieste hneď za japonskou Toyotou. Nemecký koncern dobre investoval do značiek Škoda a Seat, ktoré pozdvihol z prachu a stali sa plnohodnotnými značkami koncernu so zameraním na určitý segment trhu. Kým Škoda je najprístupnejšou značkou koncernu, Seat má byť exkluzívne športová značka. Audi plní úlohu luxusnej športovej značky nehovoriac o najziskovejšom členovi VW Group Porsche. Samotnú automobilku Volkswagen v súčasnosti drží nad vodou finačná divízia, pretože vývoj nových a drahých vozidiel priviedol Volkswagen do červených čísel.

Piaty najväčší automobilový koncern na svete (podľa počtu vyrobených automobilov) DaimlerChrysler v roku 2003 vyrobil 4 238 000 automobilov. Do tohto koncernu patrí mnoho automobilových značiek so zameraním na všetky kategórie vozidiel. Mercedes Benz vyrába osobné automobily, malé úžitkové, nákladné, kamióny a autobusy. Značky Chrysler, Jeep a Dodge spadajúce do koncernu DaimlerChrysler vyrábajú osobné a terénne automobily. Okrem nich patrí do zoskupenia osobný Smart, autobusy Setra, kamióny Freilighter, značky Thomas Build Shool Bus, Evo Bus a divízia Mitsubishi FUSO. Výroba osobných automobilov Mitsubishi zatiaľ koncernu DaimlerChrysler nepatrí, akurát spolupracujú s Mercedesom na vývoji motorov.

Veľmi dobré výsledky dosahuje automobilový Napoleón koncern PSA Peugeot Citroen. Napríklad Citroen mal vlani rekordný rok a spolu s Peugeotom vyrobili 3 310 000 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. V súčasnosti výrazne expandujú na východ a svoje prevádzky stavajú v Čechách a na Slovensku. Ostatné výrobné závody sú roztrúsené po všetkých kontinentoch sveta. Novým partnerom koncernu PSA je Ford, s ktorým spoločne vyvíjajú motory. Najnovšími prírastkami sú motory 1,6 HDi, ktoré montuje do svojich automobilov Ford aj Mazda.

Aliancia Renault Nissan funguje už 5 rokov, pričom Renault má v aliancii 44,4 %-ný podiel a Nissan má 15 %. V roku 1996 získala francúzska automobilka Renault 99,3 %-ný podiel v rumunskej Dacii. Súčasťou aliancie Renault je spoločnosť Samsung motors založená na vývoj a výrobu spoločných motorov.

Hyundai Motor Company je známy svojím spojenectvom s KIA Motors a zatiaľ sa im darí, lebo v minulom roku spoločne vyrobili 2 697 000 automobilov. Hyundai úzko spolupracuje s koncernom DaimlerChrysler. Posledné správy prezrádzajú, že DaimlerChrysler AG a Hyundai Motor Company sa dohodli na novom usporiadaní svojho strategického spojenectva s cieľom lepšie realizovať svoje ekonomické a strategické zámery. V rámci dohody Hyundai Motor prevezme 50-percentný podiel firmy DaimlerChrysler v kórejskom Joint-Venture na výrobu motorov do úžitkových vozidiel Daimler Hyundai Truck Corporation. Zároveň sa rušia príslušné licenčné a obchodné dojednania a ukončené rokovania o spoločnom podniku na výrobu úžitkových automobilov v Kórei. Strategické spojenectvo oboch podnikov tak v novej podobe zahŕňa spoločný vývoj a výrobu štvorvalcových benzínových motorov firmami DaimlerChrysler. Hyundai Motor a Mitsubishi Motors Company pokračujú v projekte „World Engine“ a dcérska spoločnosť DaimlerChrysler bude predávať osobné motorové vozidlá Hyundai a to modely Atos a Verna (Accent) na mexickom trhu. Informácie tohto chrakteru dokazujú to, že strategické spojenectvá automobiliek nemajú hranice.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 946
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 224
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 572
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 199
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 808
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 706
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 498
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 886
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 865
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 828