SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Automobilové koncerny - "kto za koho kope"

Svet je doslova omotaný kilometrami ciest, hoci tvoria iba jedno percento zo zemského povrchu. Podobne hustá je aj sieť automobilových výrobcov sveta, ktorí v roku 2003 spoločne vyrobili 60 619 000 automobilov, a tak aspoň z časti zaplnili cestnú sieť.

Automobilové koncerny – ako sa im darí

Strategické spojenectvá medzi automobilkami sú iba veľmi ťažko zmapovateľné, pretože sa neustále menia podľa požiadaviek trhu a momentálnej situácie. Základ najväčších automobilových koncernov sa nemení, skôr pod ich krídlami pribúdajú menšie značky z perspektívnych východných trhov. V súčasnosti sú najperspektívnejšie trhy, kde ešte 80 % obyvateľstva nemá automobil. Západná Európa a Spojené štáty vozidlový park iba obmieňajú s malým percetom nárastu. Napokon jasnou rečou hovoria štatistické údaje za rok 2003 zverejnené spoločnosťami OICA a CCFA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najväčšou automobilovou chobotnicou je spoločnosť General Motors vyrábajúca ročne 8 112 000 automobilov (rok 2003). Svoj značný kapitál postupne investuje do automobiliek, ktoré majú perspektívu, ale sú zadĺžené. Posledné príklady sú automobilky Daewoo a Fiat. Daewoo sa dokonca na trhoch Európy a vybraných svetových trhoch predáva ako Chevrolet, a to je ďalšia značka patriaca GM. Samozrejme nosnou značkou v Európe je Opel – Vauxhall. GM dokázal vyťažiť zo spolupráce Fiat – Opel okamžite, pretože od talianov zobral naftové motory s viacnásobným vstrekom v jednom cykle a to 1,3 Multijet a 1,9 Multijet. Vo vozidlách Opel sa motory ponúkajú pod označením Ecotec.

Druhý v rebríčku výroby automobilov v roku 2003 bol Ford s počtom 6 526 000 vozidiel. Ford sa delí na európsky a americký a po celom svete má množstvo výrobných kapacít. Pod krídla Fordu patrí Volvo, Jaguar luxusný Aston Martin, Land Rover a japonská Mazda, ktorá je v štatistikách výroby vedená samostatne. Ford si môže prostredníctvom Mazdy pripísať ročne 1 153 000 automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Volkswagen group je v súčasnosti na štvrtom mieste hneď za japonskou Toyotou. Nemecký koncern dobre investoval do značiek Škoda a Seat, ktoré pozdvihol z prachu a stali sa plnohodnotnými značkami koncernu so zameraním na určitý segment trhu. Kým Škoda je najprístupnejšou značkou koncernu, Seat má byť exkluzívne športová značka. Audi plní úlohu luxusnej športovej značky nehovoriac o najziskovejšom členovi VW Group Porsche. Samotnú automobilku Volkswagen v súčasnosti drží nad vodou finačná divízia, pretože vývoj nových a drahých vozidiel priviedol Volkswagen do červených čísel.

Piaty najväčší automobilový koncern na svete (podľa počtu vyrobených automobilov) DaimlerChrysler v roku 2003 vyrobil 4 238 000 automobilov. Do tohto koncernu patrí mnoho automobilových značiek so zameraním na všetky kategórie vozidiel. Mercedes Benz vyrába osobné automobily, malé úžitkové, nákladné, kamióny a autobusy. Značky Chrysler, Jeep a Dodge spadajúce do koncernu DaimlerChrysler vyrábajú osobné a terénne automobily. Okrem nich patrí do zoskupenia osobný Smart, autobusy Setra, kamióny Freilighter, značky Thomas Build Shool Bus, Evo Bus a divízia Mitsubishi FUSO. Výroba osobných automobilov Mitsubishi zatiaľ koncernu DaimlerChrysler nepatrí, akurát spolupracujú s Mercedesom na vývoji motorov.

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi dobré výsledky dosahuje automobilový Napoleón koncern PSA Peugeot Citroen. Napríklad Citroen mal vlani rekordný rok a spolu s Peugeotom vyrobili 3 310 000 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. V súčasnosti výrazne expandujú na východ a svoje prevádzky stavajú v Čechách a na Slovensku. Ostatné výrobné závody sú roztrúsené po všetkých kontinentoch sveta. Novým partnerom koncernu PSA je Ford, s ktorým spoločne vyvíjajú motory. Najnovšími prírastkami sú motory 1,6 HDi, ktoré montuje do svojich automobilov Ford aj Mazda.

Aliancia Renault Nissan funguje už 5 rokov, pričom Renault má v aliancii 44,4 %-ný podiel a Nissan má 15 %. V roku 1996 získala francúzska automobilka Renault 99,3 %-ný podiel v rumunskej Dacii. Súčasťou aliancie Renault je spoločnosť Samsung motors založená na vývoj a výrobu spoločných motorov.

SkryťVypnúť reklamu

Hyundai Motor Company je známy svojím spojenectvom s KIA Motors a zatiaľ sa im darí, lebo v minulom roku spoločne vyrobili 2 697 000 automobilov. Hyundai úzko spolupracuje s koncernom DaimlerChrysler. Posledné správy prezrádzajú, že DaimlerChrysler AG a Hyundai Motor Company sa dohodli na novom usporiadaní svojho strategického spojenectva s cieľom lepšie realizovať svoje ekonomické a strategické zámery. V rámci dohody Hyundai Motor prevezme 50-percentný podiel firmy DaimlerChrysler v kórejskom Joint-Venture na výrobu motorov do úžitkových vozidiel Daimler Hyundai Truck Corporation. Zároveň sa rušia príslušné licenčné a obchodné dojednania a ukončené rokovania o spoločnom podniku na výrobu úžitkových automobilov v Kórei. Strategické spojenectvo oboch podnikov tak v novej podobe zahŕňa spoločný vývoj a výrobu štvorvalcových benzínových motorov firmami DaimlerChrysler. Hyundai Motor a Mitsubishi Motors Company pokračujú v projekte „World Engine“ a dcérska spoločnosť DaimlerChrysler bude predávať osobné motorové vozidlá Hyundai a to modely Atos a Verna (Accent) na mexickom trhu. Informácie tohto chrakteru dokazujú to, že strategické spojenectvá automobiliek nemajú hranice.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 443
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 932
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 653
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  2. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  3. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  4. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  5. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  6. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  7. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 324
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 804
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 789
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 173
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 598
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu