SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

V múzeu nájdete kolesá od Sumerov dodnes

V uliciach Púchova už niekoľko desaťročí cítiť vôňu vulkanizácie, atmosféru kolies a všetkého, čo s nimi súvisí. Preto je celkom prirodzené, že v tomto meste by mala byť podchytená história kolesa a pneumatiky.

V uliciach Púchova už niekoľko desaťročí cítiť vôňu vulkanizácie, atmosféru kolies a všetkého, čo s nimi súvisí. Preto je celkom prirodzené, že v tomto meste by mala byť podchytená história kolesa a pneumatiky. Nie všetci vedia , že práve na pôde tohto mesta sa nachádza Múzeum kolies Etop, jediné svojho druhu v strednej Európe. Neveľké múzeum vzniklo najskôr ako firemné, no zakrátko pribudli stovky exponátov a do múzea začali prichádzať exkurzie z okolitých škôl, či významné návštevy mesta.

Pri vstupe Slovenska do Európskej únie múzeum oslávilo prvých 500 dní fungovania. Za tento čas existencie pribudlo v múzeu aj 500 exponátov, vrátane kolies, koliesok, pneumatík, kníh, zlepšovacích návrhov a technickej dokumentácie. Vznik ojedinelého Múzea kolies má na svedomí, riaditeľ „kolesárskej“ výrobnej firmy v Púchove, Ing. Vladimír Lukáč – „Sú tri roky odvtedy, čo ETOP Trading začal programovo sústreďovať exponáty a dokumenty z oblasti výroby a využitia kolies. Neskôr sme zistili, že ucelená expozícia kolies v Európe neexistuje, tak sme uskutočnili priemyselno-právnu ochranu a zaregistrovali ochrannú známku múzea“.
Múzeum kolies ETOP zatiaľ existuje v pôvodnom firemnom podkroví a časom sa má presťahovať do nových priestorov. Vchod cez areál firmy má svoje čaro, pretože návštevníci vchádzajú do minulosti cez dielne, v ktorých vznikajú kolesá dneška. Atmosféru histórie kolesa približujú tri kompletné kolesá lietadiel TU 154, ktoré ešte len čakajú na transport po točitých schodoch. Tieto budúce exponáty kedysi rolovali po pristávacej dráhe a na palube lietadla sedeli mnohé významné osobnosti vrátane Pápeža. Strmé podkrovné schody sú vlastne bránou do histórie a budúcnosti kolesa zároveň, pričom časová os prehliadky začína pri kamennom kolese z doby 7000 rokov pred našim letopočtom, kedy pravdepodobne starí Suméri rozbehli éru valivého pohybu. Medzi pneumatikami nájdeme slávne značky ale aj neexistujúcich významných výrobcov ako Kudrnáč z Prahy alebo pneumatiky Baťa. Z pohľadu histórie kolesa nemožno opomenúť príchod plechových diskov ( disk Triplex r. 1920) a zmeny vo výrobnej technológii. Na reštaurovanie momentálne čakajú kolesá z legendárneho Fordu T a automobilov Porsche. Asi najcennejším exponátom je hasičská striekačka ťahaná koňmi a obutá do pneumatík Continental.
„Múzeum je ako živý organizmus. Má oslavu vzniku, múzeum rastie, silnie, vyvíja sa. Verím, že už prekonalo ťažké časy a stalo sa plnoprávnym partnerom dnes renomovaných kolegov. Za uplynulých 500 dní prekonalo búrlivý rozvoj. Pribudli stovky exponátov. Prírastky sú i v knižnej a digitálnej forme, ale pribudli napr. i pesničky, ktoré obsahovo alebo textom súvisia s kolesami. Múzeum má autentické platidlo, dukát s vlastným logom. Evidovaná návštevnosť prekročila hranicu 5.000 návštevníkov. Najviac ma teší, keď môžem listovať v kronike , ktorá eviduje hostí zo Švédska, Fínska, Ruska, Francúzska, Talianska ale i Izraela, Turecka, Afganistanu a z ďalších krajín. Pripomeniem i to, že kalendár s fotkami z Múzea kolies ETOP, stvárnený do netradičného designu – do stolnej kazety, získal 2. miesto v súťaži kalendárov SR za rok 2003. Jednou z dominantných úloh v tomto období je historická rekonštrukcia kolesárskej dielne. Kolesári dominovali viac ako celé tisícročie pri výrobe kolies. Naša reálna dielňa priblíži výrobu kolies z prelomu 18. a 19. storočia“ s hrdosťou hovorí Ing. Vladimír Lukáč. Pri prehliadke histórie nemožno obísť vynálezy aplikované na kolese diskom počnúc a pneumatikou končiac. Expozícia mapuje zlomové momenty a bezpečnostné systémy výrobcov ako Michelin, Goodyear, Continental alebo Etop. Súčasnosť zastupujú v múzeu najnovšie disky, kolesá pre agrotechniku, ekologické kolesá z recyklovaných pneumatík, kolesá z tanku a monopostu Formule 1. Škoda, že vystavená pneumatika Pirelli s odnímateľným dezénom (r. 1965) sa nedočkala výraznejšieho úspechu a sériovej výroby.


najstaršie kolesáKu kamennému kolesu prináležia aj jeho nasledovníci z mladších dôb ale „iba“ o niekoľko storočí. Sú to repliky prvého dreveného kolesa, ďalej je koleso z Egypta alebo Číny. K exponátom patrí aj niekoľko sprievodných textov a výňatky z literatúry.

Jeden krok v Múzeu kolies stačil na prekonanie storočí a naskytol sa nám pohľad na kovové odlievané kolesá. Mimochodom starý „predpotopný“ dizajn kolesa silne odlievané kolesopripomína aktuálny disk roka 2003 – model Zeus od firmy AEZ. V období hromadnej výroby kolies začínajú vznikať kolesárske cechy, do ktorých nahliadne návštevník múzea cez starú drevenú truhlicu a knihu cechov v nej uloženú.

 

 

 

Pohľad pre ľudí z „fachu“... Takto kedysi vyzeral pracovný stôl kolesára a takto vyzerá aj v Múzeu kolies. Niekoľko pracovný stôl kolesáraoriginálnych prípravkov, nástrojov a častí kolies z Oravy je základom budúcej dielne. V blízkej budúcnosti návštevníci na konci prehliadky múzea dostanú práve vyrobené koleso so svojím menom. Koleso vznikne na skutočnej pásovej píle, originálnom pracovnom stole a podľa dobového návodu.

Rozvoj automobilizmu ovplyvňoval vývoj kolesa a vidieť to na ďalších medzivojnové obdobieexponátoch múzea z medzivojnového obdobia. Samotnú zbierku okrem exponátov spestruje literatúra, obrazy, heslá, vtipy a dobová reklama. Medzi originálmi si našla svoje miesto verná replika kolesa lietadla Caproni, v ktorom zahynul Milan Rastislav Štefánik.




SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 278
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 089
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 961
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 610
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 425
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 900
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


4 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


22 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  4. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  5. Štefan Vidlár: KET
  6. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  7. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  8. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 469
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 809
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 684
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 629
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 360
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 944
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 563
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 345
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu