Návratnosť investície do naftového motora je príliš dlhá

Cena motorovej nafty a vysoká nadobúdacia cena vozidiel s naftovým motorom sa priničinili o mizivú ekekonomickú návratnosť investície do vizidiel spaľujúcich naftu.

Popularita naftovvých motorov doteraz stúpala. Napokon na trhoch západnej Európy za ostatných desať rokov vzrástol podiel naftových motorov strednej triedy na 40 až 90 percent z celkového počtu predaných kusov. Invázia naftových motorov zasiahla aj triedu luxusných automobilov, v ktorej ešte pred desiatimi rokmi nebolo o naftovom pohone ani počuť. Vývoj cien motorovej nafty v porovnaní s benzínom môže tento trend veľmi nepriaznivo ovplyvniť, zvlášť ak stále dokonalejšie naftové motory (vybavebné náročnou technikou) sú oveľa drahšie ako benzínové. Rozdiel medzi cenou nafty a benzínu sa tak zmenšil (dokonca nafta je drahšia ako benzín), že o šetrení možno rozprávať už len v súvislosti s nižššou spotrebou a nie cenou nafty. Na druhej strane technika naftového motora pokročila tak dopredu, že v mnohých parametroch diesel poráža benzínový agregát. Takto sa v niektorých prípadoch stratil handicap vyššieho objemu diesela a vyššej zákonnej poistky. Napríklad motor 1,3 CTDI alebo JTD (dodáva sa pre Opel a Fiat) dosahuje výkon a parametre benzínových motorov svojej objemovej kategórie. Pokiaľ ide o výšku zákonnej poistky rozdiely sú minimálne.

Za techniku sa platí
Moderné naftové motory sú síce výkonné a úsporné, ale aj podstatne drahšie ako zodpovedajúce benzínové motory porovnateľného výkonu. Preto sú dnešné „superdiesele“ drahé a v niektorých prípadoch je rozdiel v cene porovnateľných motorov až 100 000 Sk. Ak berieme do úvahy, že diesel spotrebuje v praxi približne o 2 l/100km menej ako benzínový motor, na jednom kilometri vodič ušetrí (pri súčasných cenách) približne 0,80 Sk. Návratnosť investície do naftového motora sa takto v spotrebe vráti po ubehnutí 80 000 až 150 000 km, niekedy aj viac.

Výber motora neovplyvňuje iba spotreba
Dôvodom na kúpu naftového motora môžu byť jeho vlastnosti, teda dobrý ťah od nízkych otáčok a vysoký výkon pri nízkej spotrebe. Niektorým vodičom charakteristika naftového motora a vyšší komfort prevádzky vyhovujú. Naopak pre iných vodičov je naftový motor vďaka predsudkom odstrašujúci, hoci zlé štartovanie v zime patrí minulosti. Vývoj v predaji naftových motorov ovplyvňuje marketing a akcie „diesel za cenu benzína“, ktoré vlastne dokazujú potrebu cenovo zvýhodniť naftový motor. Predajne automobilov poskytujú zľavy prípadne vybavenie naviac, aby bol diesel atraktívnejší. Zákazník by sa mal orientovať práve na takýto typ ponuky, aby sa mu pomyselná návratnosť kúpy zdala prijateľnejšia. Z hľadiska ochrany životného prostredia si nemajú oba motory čo vyčítať, pretože kým benzínový agregát je jedovatejší, diesel zase vypúšťa do ovzdušia sadze (s výnimkou motorov s časticovým filtrom).


Spôsob používania a počet najazdených kilometrov

Počet najazdených kilometrov ročne je vážnym ukazovateľom pri rozhodovaní. Bežné rodinné auto nenajazdí viac ako 15 000 až 20 000 km, teda návratnosť investície do diesela sa pohybuje na hranici životnosti auta. Pokiaľ suma nerozhoduje a kupujúci váha nad luxusnejším autom s benzínovým motorom alebo rovnako drahým a chudobnejšie vybaveným nafťákom, práve diesel často vyhráva. Pri nákupe auta na firemné účely s ročným počtom kilometrov 40 000 a viac, atraktivita diesela stúpa. V takmer nekonečnej polemike benzín - diesel napokon rozhodnú sympatie k jednému alebo druhému, prípadne stav konta.



Rozdielne triedy automobilov

Teórie o výhodnejšej kúpe jedného alebo druhého neplatia pri luxusných automobiloch, kde neraz naftový a približne rovnako výkonný motor stojí menej ako benzínový agregát. Návratnosť v spotrebe je okamžitá a je iba na rozhodnutí majiteľa, čomu dá prednosť. Úspora paliva sa takto dostáva do popredia práve v luxusnej triede. Paradoxne pri drahých a ťažkých vozidlách je rozdiel v spotrebe oveľa väčší ako pri malých automobiloch a cenový rozdiel medzi oboma typmi motorov menej citeľný. Solventnejší klienti takto môžu pomyselne šetriť viac ako chudobnejšie vrstvy obyvateľstva.



Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch a zákonnom poistení)

(CD – CB) x 100
X = –––––––––––––––––––––––––––
(SB x pB) - (SD x pD)

X – počet kilometrov potrebných na to, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD – cena modelu s naftovým motorom
CB – cena modelu s benzínovým motorom
SB – priemerná spotreba benzínového motora
pB – cena benzínu za 1 liter
SD – priemerná spotreba naftového motora
pD – cena nafty za 1 liter

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 8 718
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 689
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 302
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 006
  5. Kam do tepla v januári? 2 505
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 310
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 266
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 255
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

SVET

Zeman fauluje Drahoša. Kampaň pre prezidenta spomína migrantov

Kampaň financuje netransparentný spolok.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.