SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Návratnosť investície do naftového motora je príliš dlhá

Cena motorovej nafty a vysoká nadobúdacia cena vozidiel s naftovým motorom sa priničinili o mizivú ekekonomickú návratnosť investície do vizidiel spaľujúcich naftu.

Popularita naftovvých motorov doteraz stúpala. Napokon na trhoch západnej Európy za ostatných desať rokov vzrástol podiel naftových motorov strednej triedy na 40 až 90 percent z celkového počtu predaných kusov. Invázia naftových motorov zasiahla aj triedu luxusných automobilov, v ktorej ešte pred desiatimi rokmi nebolo o naftovom pohone ani počuť. Vývoj cien motorovej nafty v porovnaní s benzínom môže tento trend veľmi nepriaznivo ovplyvniť, zvlášť ak stále dokonalejšie naftové motory (vybavebné náročnou technikou) sú oveľa drahšie ako benzínové. Rozdiel medzi cenou nafty a benzínu sa tak zmenšil (dokonca nafta je drahšia ako benzín), že o šetrení možno rozprávať už len v súvislosti s nižššou spotrebou a nie cenou nafty. Na druhej strane technika naftového motora pokročila tak dopredu, že v mnohých parametroch diesel poráža benzínový agregát. Takto sa v niektorých prípadoch stratil handicap vyššieho objemu diesela a vyššej zákonnej poistky. Napríklad motor 1,3 CTDI alebo JTD (dodáva sa pre Opel a Fiat) dosahuje výkon a parametre benzínových motorov svojej objemovej kategórie. Pokiaľ ide o výšku zákonnej poistky rozdiely sú minimálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Za techniku sa platí
Moderné naftové motory sú síce výkonné a úsporné, ale aj podstatne drahšie ako zodpovedajúce benzínové motory porovnateľného výkonu. Preto sú dnešné „superdiesele“ drahé a v niektorých prípadoch je rozdiel v cene porovnateľných motorov až 100 000 Sk. Ak berieme do úvahy, že diesel spotrebuje v praxi približne o 2 l/100km menej ako benzínový motor, na jednom kilometri vodič ušetrí (pri súčasných cenách) približne 0,80 Sk. Návratnosť investície do naftového motora sa takto v spotrebe vráti po ubehnutí 80 000 až 150 000 km, niekedy aj viac.

Výber motora neovplyvňuje iba spotreba
Dôvodom na kúpu naftového motora môžu byť jeho vlastnosti, teda dobrý ťah od nízkych otáčok a vysoký výkon pri nízkej spotrebe. Niektorým vodičom charakteristika naftového motora a vyšší komfort prevádzky vyhovujú. Naopak pre iných vodičov je naftový motor vďaka predsudkom odstrašujúci, hoci zlé štartovanie v zime patrí minulosti. Vývoj v predaji naftových motorov ovplyvňuje marketing a akcie „diesel za cenu benzína“, ktoré vlastne dokazujú potrebu cenovo zvýhodniť naftový motor. Predajne automobilov poskytujú zľavy prípadne vybavenie naviac, aby bol diesel atraktívnejší. Zákazník by sa mal orientovať práve na takýto typ ponuky, aby sa mu pomyselná návratnosť kúpy zdala prijateľnejšia. Z hľadiska ochrany životného prostredia si nemajú oba motory čo vyčítať, pretože kým benzínový agregát je jedovatejší, diesel zase vypúšťa do ovzdušia sadze (s výnimkou motorov s časticovým filtrom).

SkryťVypnúť reklamu


Spôsob používania a počet najazdených kilometrov

Počet najazdených kilometrov ročne je vážnym ukazovateľom pri rozhodovaní. Bežné rodinné auto nenajazdí viac ako 15 000 až 20 000 km, teda návratnosť investície do diesela sa pohybuje na hranici životnosti auta. Pokiaľ suma nerozhoduje a kupujúci váha nad luxusnejším autom s benzínovým motorom alebo rovnako drahým a chudobnejšie vybaveným nafťákom, práve diesel často vyhráva. Pri nákupe auta na firemné účely s ročným počtom kilometrov 40 000 a viac, atraktivita diesela stúpa. V takmer nekonečnej polemike benzín - diesel napokon rozhodnú sympatie k jednému alebo druhému, prípadne stav konta.



Rozdielne triedy automobilov

Teórie o výhodnejšej kúpe jedného alebo druhého neplatia pri luxusných automobiloch, kde neraz naftový a približne rovnako výkonný motor stojí menej ako benzínový agregát. Návratnosť v spotrebe je okamžitá a je iba na rozhodnutí majiteľa, čomu dá prednosť. Úspora paliva sa takto dostáva do popredia práve v luxusnej triede. Paradoxne pri drahých a ťažkých vozidlách je rozdiel v spotrebe oveľa väčší ako pri malých automobiloch a cenový rozdiel medzi oboma typmi motorov menej citeľný. Solventnejší klienti takto môžu pomyselne šetriť viac ako chudobnejšie vrstvy obyvateľstva.

SkryťVypnúť reklamu


Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch a zákonnom poistení)

(CD – CB) x 100
X = –––––––––––––––––––––––––––
(SB x pB) - (SD x pD)

X – počet kilometrov potrebných na to, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD – cena modelu s naftovým motorom
CB – cena modelu s benzínovým motorom
SB – priemerná spotreba benzínového motora
pB – cena benzínu za 1 liter
SD – priemerná spotreba naftového motora
pD – cena nafty za 1 liter

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 580
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 967
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 256
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 034
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 927
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 193
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 055
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
Na snímke je slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Z víťazstva sa tešila Nemka Lena Dürrová.


SITA 49m
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  3. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  4. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  5. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  6. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Helena Michlíková: Dúha
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 019
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 164
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 719
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 549
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 335
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu