SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Návratnosť investície do naftového motora je príliš dlhá

Cena motorovej nafty a vysoká nadobúdacia cena vozidiel s naftovým motorom sa priničinili o mizivú ekekonomickú návratnosť investície do vizidiel spaľujúcich naftu.

Popularita naftovvých motorov doteraz stúpala. Napokon na trhoch západnej Európy za ostatných desať rokov vzrástol podiel naftových motorov strednej triedy na 40 až 90 percent z celkového počtu predaných kusov. Invázia naftových motorov zasiahla aj triedu luxusných automobilov, v ktorej ešte pred desiatimi rokmi nebolo o naftovom pohone ani počuť. Vývoj cien motorovej nafty v porovnaní s benzínom môže tento trend veľmi nepriaznivo ovplyvniť, zvlášť ak stále dokonalejšie naftové motory (vybavebné náročnou technikou) sú oveľa drahšie ako benzínové. Rozdiel medzi cenou nafty a benzínu sa tak zmenšil (dokonca nafta je drahšia ako benzín), že o šetrení možno rozprávať už len v súvislosti s nižššou spotrebou a nie cenou nafty. Na druhej strane technika naftového motora pokročila tak dopredu, že v mnohých parametroch diesel poráža benzínový agregát. Takto sa v niektorých prípadoch stratil handicap vyššieho objemu diesela a vyššej zákonnej poistky. Napríklad motor 1,3 CTDI alebo JTD (dodáva sa pre Opel a Fiat) dosahuje výkon a parametre benzínových motorov svojej objemovej kategórie. Pokiaľ ide o výšku zákonnej poistky rozdiely sú minimálne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Za techniku sa platí
Moderné naftové motory sú síce výkonné a úsporné, ale aj podstatne drahšie ako zodpovedajúce benzínové motory porovnateľného výkonu. Preto sú dnešné „superdiesele“ drahé a v niektorých prípadoch je rozdiel v cene porovnateľných motorov až 100 000 Sk. Ak berieme do úvahy, že diesel spotrebuje v praxi približne o 2 l/100km menej ako benzínový motor, na jednom kilometri vodič ušetrí (pri súčasných cenách) približne 0,80 Sk. Návratnosť investície do naftového motora sa takto v spotrebe vráti po ubehnutí 80 000 až 150 000 km, niekedy aj viac.

Výber motora neovplyvňuje iba spotreba
Dôvodom na kúpu naftového motora môžu byť jeho vlastnosti, teda dobrý ťah od nízkych otáčok a vysoký výkon pri nízkej spotrebe. Niektorým vodičom charakteristika naftového motora a vyšší komfort prevádzky vyhovujú. Naopak pre iných vodičov je naftový motor vďaka predsudkom odstrašujúci, hoci zlé štartovanie v zime patrí minulosti. Vývoj v predaji naftových motorov ovplyvňuje marketing a akcie „diesel za cenu benzína“, ktoré vlastne dokazujú potrebu cenovo zvýhodniť naftový motor. Predajne automobilov poskytujú zľavy prípadne vybavenie naviac, aby bol diesel atraktívnejší. Zákazník by sa mal orientovať práve na takýto typ ponuky, aby sa mu pomyselná návratnosť kúpy zdala prijateľnejšia. Z hľadiska ochrany životného prostredia si nemajú oba motory čo vyčítať, pretože kým benzínový agregát je jedovatejší, diesel zase vypúšťa do ovzdušia sadze (s výnimkou motorov s časticovým filtrom).

Skryť Vypnúť reklamu


Spôsob používania a počet najazdených kilometrov

Počet najazdených kilometrov ročne je vážnym ukazovateľom pri rozhodovaní. Bežné rodinné auto nenajazdí viac ako 15 000 až 20 000 km, teda návratnosť investície do diesela sa pohybuje na hranici životnosti auta. Pokiaľ suma nerozhoduje a kupujúci váha nad luxusnejším autom s benzínovým motorom alebo rovnako drahým a chudobnejšie vybaveným nafťákom, práve diesel často vyhráva. Pri nákupe auta na firemné účely s ročným počtom kilometrov 40 000 a viac, atraktivita diesela stúpa. V takmer nekonečnej polemike benzín - diesel napokon rozhodnú sympatie k jednému alebo druhému, prípadne stav konta.



Rozdielne triedy automobilov

Teórie o výhodnejšej kúpe jedného alebo druhého neplatia pri luxusných automobiloch, kde neraz naftový a približne rovnako výkonný motor stojí menej ako benzínový agregát. Návratnosť v spotrebe je okamžitá a je iba na rozhodnutí majiteľa, čomu dá prednosť. Úspora paliva sa takto dostáva do popredia práve v luxusnej triede. Paradoxne pri drahých a ťažkých vozidlách je rozdiel v spotrebe oveľa väčší ako pri malých automobiloch a cenový rozdiel medzi oboma typmi motorov menej citeľný. Solventnejší klienti takto môžu pomyselne šetriť viac ako chudobnejšie vrstvy obyvateľstva.

Skryť Vypnúť reklamu


Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch a zákonnom poistení)

(CD – CB) x 100
X = –––––––––––––––––––––––––––
(SB x pB) - (SD x pD)

X – počet kilometrov potrebných na to, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD – cena modelu s naftovým motorom
CB – cena modelu s benzínovým motorom
SB – priemerná spotreba benzínového motora
pB – cena benzínu za 1 liter
SD – priemerná spotreba naftového motora
pD – cena nafty za 1 liter

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  8. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  9. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  10. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  1. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  2. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  3. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  4. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  5. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 805
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 8 972
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 422
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 348
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 960
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 651
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 605
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 195
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 3 123
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Uznesenie krajského súdu vidí veľa chýb.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo hovorí uznesenie Krajského súdu o vojne v polícii.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


11 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Porekadlá a príslovia zo Súmračnej
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  3. Ján Marton: Čo vymyslí hlava dutá - zákon z dielne Vlčan - Karahuta.
  4. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  5. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  6. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  7. Anna Milanová: Dobrý deň...
  8. Filip Balint : Cesta do Holandska
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 094
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 270
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 764
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 577
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 009
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 577
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 200
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 874
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu