SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Čo robia, keď neprevážajú chránené osoby

Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií si sám spravuje vozidlový park. "Vládne bavoráky" sú v skutočnosti policajné autá patriace úradu, majú vlastné garáže, vlastný servis a výcvikový priestor. Cesta za volant luxusnej limuzíny, ktor

Vodič musí mať predpísané policajné vzdelanie a prax na úrade od menej dôležitých funkcií až po tie najzodpovednejšie. Poslušnosť, dobrý pracovný profil a predpísané skúšky sú samozrejmosťou. Ak má policajt k profesii "vládneho" vodiča vzťah, dostáva sa za volant sprievodného vozidla v kolóne. Na ďalší postup je podstatná beznehodová prax a účasť na praktických cvičeniach. Voľný čas v práci vodiča ústavných činiteľov vlastne neexistuje, ak práve nepreváža chránené osoby, musí sa starať o vozidlo a absolvovať "kondičné" jazdy na cvičisku. Výcvik sa nekoná, len keď sú na našom území veľké akcie či zahraničné delegácie, vtedy všetkých vodičov povolajú tam. V pokojnejšom období sa cvičí neustále, skupinovo i osobitne. Výcvik má pravidelný dvojročný cyklus, po ňom každý prechádza skúškami z pravidiel cestnej premávky a ovládania zákonov, z praktickej jazdy a protiteroristického výcviku. Na záver absolvuje psychotesty. Ak obstojí, dostane oprávnenie viesť služobné vozidlo na dva roky.
Na tenkom ľade
Ak to situácia nevyžaduje, musí sa vodič správať štandardne, právo rýchlej jazdy môže využiť v prípade ohrozenia. Postihy vodičov za zlyhanie a porušenie predpisov sú vysoké. Nehodu najskôr vyšetruje dopravná polícia, potom ju analyzuje úrad, aj keď vodič limuzíny nehodu nezapríčinil. Skúma sa, či jej mohol zabrániť, pretože jeho úlohou je chrániť posádku. Profesionál musí predvídať konanie iných vodičov zvlášť na križovatkách a pripájacích pruhoch. Byť na vrchole povolania v tomto prípade znamená život na tenkom ľade. Ak sa ľad prelomí, stáva sa vodič terčom pre médiá i verejnosť a po profesionálnej stránke klesá na začiatok. Namyslený frajer za volantom tu nemá miesto.
Prvoradá bezpečnosť
Mierne zastaraný autopark úradu pre ochranu ústavných činiteľov sa obnovuje pomaly aj napriek tomu, že diplomatická zľava na kúpené vozidlá sa môže pohybovať až do 40 percent z ich ceny. V súčasnosti má úrad okrem vozidiel BMW aj Mercedesy a možno sa objaví aj Audi. Medzi najnovšie prírastky patrí terénny VW Touareg. Vozidlo, tréningktoré má slúžiť na prepravu ministrov, prezidenta a diplomatov, musí mať všetky bezpečnostné prvky a systémy, ktoré automobilka v tom období ponúka, až v druhom rade sa prihliada na to, či bude mať kožu, telefón, fax, prípadne počítač. Nie každá limuzína je pancierovaná a vybavená ochranou proti strelným zbraniam, prípadne výbušninám. Pancierované limuzíny majú identické značky s nepancierovanými a ich využitie spočíva v tom, že nikto nevie, kedy sú nasadené a kedy nie.

Zvládnuť luxusnú limuzínu a obrovský výkon si vyžaduje sebaovládanie vodiča. Spoznávanie hraníc automobilu je dovolené iba na cvičisku. Vieme o čom píšeme, lebo sme si  časť zložitého výcviku vodičov vyskúšali na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 165
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 149
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 610
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 577
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 794
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 561
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 543
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


1 h
Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


6 h
Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 452
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 900
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 600
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 412
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 822
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu