SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Citroen C5 zavádza nové technológie

Tesne pred otvorením Parížskeho autosalónu sme mali možnosť prvý krát jazdiť s novým Citroenom C5. Skôr ako vám predstavíme samotný automobil a dojmy po prvých kilometroch pozastavíme sa pri nových technických vynálezoch, ktoré závadza francúzka automobil

Snáď najpozoruhodnejšou novinkou je systém kontrolujúci neželané opustenie jazdného pruhu označovaný AFIL. Kým ostatné automobilky vyvíjajú technicky náročné systémy sledujúce oči vodiča, Citroen sa vybral iným smerom. Elektronika pomocou infačervených snímačov kontroluje povrch cesty. Pokiaľ vozidlo začne prechádzať biele čiary bez toho aby vodič zapol smerovku, systém to spozoruje a vyšle informáciu riadiacej jednotke. Po bleskovom spracovaní informácie zarezonuje v sedadle vodiča vybračný člen a fyzicky ho upozorní na opustenie jazdej dráhy. Vybračné členy v sedadle vodiča sú dva (pre ľavú a pravú stranu) a aktivujú sa podľa toho, na ktorej strane vozidlo opustilo pruh. Systém AFIL sa zapína po prekročení rýchlosti 80 km/h aby bol nápomocný hlavne na diaľnici. Vibrácie v sedadle pripomínajú masážny stroj a sedacie svalstvo vodiča impulzy cíti naozaj zreteľne. Pri prvej jazde s Citroenom C5 sme chvíľu pozabudli, že AFIL je vo vozidle namontovaný (príplatkové vybavenie) a prvé pošteklenie v sedacej časti nás poriadne vyľakalo. To však iba preto lebo sme pri zmene pruhu na diaľnici zabudli zapnúť smerovku. Neporiadnych vodičov môže systém naučiť princíp fungovania Afildávať znamenie o zmene smeru jazdy. AFIL je možné vypnúť na prístrojovej doske napríklad pri jazde na vidieckych cestách plných zákrut, pretože stáčí ísť viac ako 80 km/h, súčasne rezať zákrutu cez stredovú čiaru a systém okamžite reaguje. V podstate AFIL je najlepšie používať na diaľniciach a rovných cestách, ktoré sú pre vodiča únavújúce a vytvárajú predpoklad mikrospánku. AFIL môže pomôcť aj v prípadoch keď vodič venuje pozornosť mobilnému telefónu prípadne nahliadnutiu do mapy počas jazdy a takto nechcene opustí jazdný pruh. Zatiaľ nevieme povedať, či vodič v mikrospánku po zobudení systémom AFIL bude vedieť zareágovať na to, z ktorej strany prišli vybrácie. Pokiaľ sme náročky systém aktivovali pri plnom vedomí bolo nám jasné, na ktorú stranu s máme vrátiť. Nutnosť mať takýto systém v automobile na dlhé cesty je opodstatnená, pretože môže zachrániť pokrčené plechy ale aj ľudské životy. V praxi sme sa presvedčili, že senzory systému AFIL reagujú aj na ošúchanú a menej výraznú bielu čiaru, preto je systém použiteľný aj na Slovensku.

Ďalším významným prvkom bezpečnosti posádky Citroenu C5 je zavedenie kontroly zapnutých bezpečnostných kontrola bezpečnostných pásovpásov na všetkých sedadlách vozidla. Na vrchu prístrojového panelu je umiestnená kontrolka nepripútaných ôsôb na sedadle vodiča, spolujazdca aale aj zadných sedadlách. V prípade, že na niektorom zo sedadiel sedí nepríputaná osoba symbol určený pre dané sedadlo svieti červenou farbou. Systém takto nepriamo odučí vodičov nechávať na zadných sedadlách ťažké predmety. Tie voľne ležiace na sedadle môžu byť v prípade havárie veľmi nebezpečné. Rovnako aj nepripútané osoby vzadu neohrozujú iba seba ale hlavne vodiča spolujazdca, pretože pri dopravnej nehode sú ich telá vystrelené dopredu a podľa situácie môžu zlomiť operadlo a zavaliť vodiča prípadne mu zlomiť väzy alebo sa zraziť hlavami. Pokiaľ sme na zadné kolenný airbagsedadlá položili iba vetrovku a ľahkú diplomatku systém na nezapnuté pásy vzadu neupozorňoval.

Tretí významný prírastok v oblasti pasívnej bezpečnosti – kolenný airbag sme našťastie nevyskúšali. Citroen C5 ponúka už vsériovom vybavení sedem vzduchových vankúšov. Dva čelné pre jazdca a spolujazdca sú adaptbilné a nafukujú sa v závislosti od váhy pasažiera a sily nárazu. K dvom čelným patria dva bočné na predných sedadlách a dva hlavové (okenné) pre predných aj zadných pasažierov. Novinka, kolenný airbag chráni dolné končatiny vodiča, ktoré sú vystavené vyššej pravdepodobnosti poranenia o prístrojovú dosku ako nohy spolujazdca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  2. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  3. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  4. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  8. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  9. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 531
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 827
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 824
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 125
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 023
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 23 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  5. Dušan Vršanský: Chcete e-certifikát po očkovaní? Nebuďte naivní, nedostanete nič.
  6. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  7. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  8. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 898
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 700
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 624
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 390
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 624
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 913
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 851
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 4 246
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu