SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Citroen C5 zavádza nové technológie

Tesne pred otvorením Parížskeho autosalónu sme mali možnosť prvý krát jazdiť s novým Citroenom C5. Skôr ako vám predstavíme samotný automobil a dojmy po prvých kilometroch pozastavíme sa pri nových technických vynálezoch, ktoré závadza francúzka automobil

Snáď najpozoruhodnejšou novinkou je systém kontrolujúci neželané opustenie jazdného pruhu označovaný AFIL. Kým ostatné automobilky vyvíjajú technicky náročné systémy sledujúce oči vodiča, Citroen sa vybral iným smerom. Elektronika pomocou infačervených snímačov kontroluje povrch cesty. Pokiaľ vozidlo začne prechádzať biele čiary bez toho aby vodič zapol smerovku, systém to spozoruje a vyšle informáciu riadiacej jednotke. Po bleskovom spracovaní informácie zarezonuje v sedadle vodiča vybračný člen a fyzicky ho upozorní na opustenie jazdej dráhy. Vybračné členy v sedadle vodiča sú dva (pre ľavú a pravú stranu) a aktivujú sa podľa toho, na ktorej strane vozidlo opustilo pruh. Systém AFIL sa zapína po prekročení rýchlosti 80 km/h aby bol nápomocný hlavne na diaľnici. Vibrácie v sedadle pripomínajú masážny stroj a sedacie svalstvo vodiča impulzy cíti naozaj zreteľne. Pri prvej jazde s Citroenom C5 sme chvíľu pozabudli, že AFIL je vo vozidle namontovaný (príplatkové vybavenie) a prvé pošteklenie v sedacej časti nás poriadne vyľakalo. To však iba preto lebo sme pri zmene pruhu na diaľnici zabudli zapnúť smerovku. Neporiadnych vodičov môže systém naučiť princíp fungovania Afildávať znamenie o zmene smeru jazdy. AFIL je možné vypnúť na prístrojovej doske napríklad pri jazde na vidieckych cestách plných zákrut, pretože stáčí ísť viac ako 80 km/h, súčasne rezať zákrutu cez stredovú čiaru a systém okamžite reaguje. V podstate AFIL je najlepšie používať na diaľniciach a rovných cestách, ktoré sú pre vodiča únavújúce a vytvárajú predpoklad mikrospánku. AFIL môže pomôcť aj v prípadoch keď vodič venuje pozornosť mobilnému telefónu prípadne nahliadnutiu do mapy počas jazdy a takto nechcene opustí jazdný pruh. Zatiaľ nevieme povedať, či vodič v mikrospánku po zobudení systémom AFIL bude vedieť zareágovať na to, z ktorej strany prišli vybrácie. Pokiaľ sme náročky systém aktivovali pri plnom vedomí bolo nám jasné, na ktorú stranu s máme vrátiť. Nutnosť mať takýto systém v automobile na dlhé cesty je opodstatnená, pretože môže zachrániť pokrčené plechy ale aj ľudské životy. V praxi sme sa presvedčili, že senzory systému AFIL reagujú aj na ošúchanú a menej výraznú bielu čiaru, preto je systém použiteľný aj na Slovensku.

Ďalším významným prvkom bezpečnosti posádky Citroenu C5 je zavedenie kontroly zapnutých bezpečnostných kontrola bezpečnostných pásovpásov na všetkých sedadlách vozidla. Na vrchu prístrojového panelu je umiestnená kontrolka nepripútaných ôsôb na sedadle vodiča, spolujazdca aale aj zadných sedadlách. V prípade, že na niektorom zo sedadiel sedí nepríputaná osoba symbol určený pre dané sedadlo svieti červenou farbou. Systém takto nepriamo odučí vodičov nechávať na zadných sedadlách ťažké predmety. Tie voľne ležiace na sedadle môžu byť v prípade havárie veľmi nebezpečné. Rovnako aj nepripútané osoby vzadu neohrozujú iba seba ale hlavne vodiča spolujazdca, pretože pri dopravnej nehode sú ich telá vystrelené dopredu a podľa situácie môžu zlomiť operadlo a zavaliť vodiča prípadne mu zlomiť väzy alebo sa zraziť hlavami. Pokiaľ sme na zadné kolenný airbagsedadlá položili iba vetrovku a ľahkú diplomatku systém na nezapnuté pásy vzadu neupozorňoval.

Tretí významný prírastok v oblasti pasívnej bezpečnosti – kolenný airbag sme našťastie nevyskúšali. Citroen C5 ponúka už vsériovom vybavení sedem vzduchových vankúšov. Dva čelné pre jazdca a spolujazdca sú adaptbilné a nafukujú sa v závislosti od váhy pasažiera a sily nárazu. K dvom čelným patria dva bočné na predných sedadlách a dva hlavové (okenné) pre predných aj zadných pasažierov. Novinka, kolenný airbag chráni dolné končatiny vodiča, ktoré sú vystavené vyššej pravdepodobnosti poranenia o prístrojovú dosku ako nohy spolujazdca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 092
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 864
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 034
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 532
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 506
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 140
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 773
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 293
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 983
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 116
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 085
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 847
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 964
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu