SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Aktívne riadenie od BMW

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy aktívnej bezpečnosti. Teda ich prítomnosť v automobile by mala mať vplyv na prevenciu pred vznikom dopravnej nehody. Vďaka systému ovládania nastavení jedným ovládačom i-Drive BMW zjednodušilo obsluhu tak zložitého stroja, akým je automobil. K tomu však za príplatok pridáva premietanie potrebných údajov na čelné sklo. Údaje o rýchlosti, otáčkach prípadne iné závažné informácie sa objavujú na spodnom okraji čelného skla. Pohľad vodiča môže byť neustále zameraný na cestu a oko nemusí preostrovať z vonkajšieho prostredia na vnútorné meracie prístroje.
Druhou významnou a iným výrobcom zatiaľ nepredstavenou novinkou je aktívne riadenie. Celkovo riadenie automobilu prechádzalo rôznymi stupňami vývoja. Najskôr bolo priame - spojené s kolesami pákovým mechanizmom. Neskôr pribudla medzi volant a riadiace tyče kolies prevodovka, čím sa stalo riadenie ľahšie ovládateľné a presnejšie. Po dlhoročnej stagnácii vývoja sa objavilo hrebeňové riadenie, ku ktorému neskôr pribudol posilňovač. Istým stupňom vývoja boli hydraulické servoriadenia s vysokým posilňovacím účinkom. Tieto však odoberajú istú časť výkonu motora a čerpadlá pracujú aj vtedy, keď auto stojí alebo ide priamo a volantom sa netočí. Preto konštruktéri siahli po elektromechanických posilňovačoch. Elektromotor pomáha točiť volantom vtedy, keď to vodič potrebuje, inak elektromotor nečinne stojí. Od začiatku 90 tych rokov sa začalo montovať riadenie s premenlivým posilňovacím účinkom v závislosti na rýchlosti. BMW začalo zavádzať takéto riadenie v rýchlom BMW M3 (E36). Akokoľvek bolo riadenie zdokonaľované, vždy malo stály prevodový pomer bez ohľadu na to, akou rýchlosťou sa auto pohybuje. Spravidla sa prevodový pomer pohybuje okolo 18:1, teda pri natočení volantu o 18 stupňov sa kolesá natočia o 1 stupeň. Aktívne riadenie BMW, prvé na svete má variabilný prevodový pomer pohybujúci sa od 10 :1 až po 20:1. V praxi to znamená toľko, že pri otočení volantu o polovicu jednej otáčky (180 stupňov) sa kolesá pri nízkej rýchlosti natočia o 18 stupňov a pri vysokej rýchlosti iba o 9 stupňov. Riadiaca jednotka aktívneho riadenia spolupracuje s manažmentom motora, senzormi otáčok kolies a stabilizačným aktívne riadeniesystémom DSC. V priebehu jednej sekundy systém 100 krát vyhodnotí aktuálnu situáciu. V hraničnej situácii, kedy zasahuje stabilizačný program, aktívne riadenie volí najideálnejší prevod pre danú situáciu. Vďaka aktívnemu riadeniu vodičovi odpadá „rúčkovanie“ na volante v serpentínach alebo v meste. Približne mesiac pred uzávierkou autosalónovej prílohy sme si vyskúšali aktívne riadenie na vlastnej koži. Spočiatku sme pri parkovaní často vytočili kolesá na doraz veľmi rýchlo, pretože bežne sme zvyknutí pri parkovaní rýchlo točiť volantom. Na BMW s aktívnym riadením stačí otočiť volant o jednu aj štvrť otáčky a kolesá sú vychýlené na maximum. V horských serpentínach alebo jazde šmykom na snehu (nižšie rýchlosti) riadenie reaguje okamžite a ani v najostrejších zákrutách nemusí vodič prechytávať volant. Naopak pri vysokej rýchlosti je riadenie tuhšie a ani prípadný väčší pohyb volantom na diaľnici nespôsobí rozkývanie vozidla. Asi najväčšou výhodou aktívneho riadenia je bezpečné obchádzanie náhlej prekážky. S BMW sme robili vyhýbací manéver (losí test) pri rýchlosti 65 km/h. Kým u ostatných automobiloch tej istej kategórie sme museli volantom otočiť dosť výrazne a mali sme problémy točiť späť v záverečnej fáze obchádzania prekážky, v BMW sme nemuseli rukami prechytávať veniec volantu ale stačilo iba malé vychýlenie. Naopak, ak vodič zbadá náhlu prekážku vo vysokej rýchlosti a prudko strhne volant, mohol by dostať šmyk. Aktívne riadenie má v tej chvíli prevod 20 : 1 a teda aj výrazné výkyvy sa na kolesách neprejavia. Po prejdení niekoľko sto kilometrov si vodič na aktívne riadenie zvykne a využíva jeho výhody. Veľmi ťažko sa však odvyká po presadnutí do vozidla bez aktívneho riadenia.

 

vysvetlívky k obrázku :

hohe Geschwindigkeit = vysoká rýchlosť
niedrige Geschwindigkeit = nízka rýchlosť

Lenkwinkel = natočenie volantu
Radwinkel = natočenie kolies

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 606
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 732
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 091
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 702
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 650
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 038
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 016
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 556
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 544
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


7 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


15 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  2. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  3. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  4. Igor Múdry: Kľak
  5. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  6. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  7. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  8. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 895
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 372
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 920
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 498
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 021
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 805
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu