SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Aktívne riadenie od BMW

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy aktívnej bezpečnosti. Teda ich prítomnosť v automobile by mala mať vplyv na prevenciu pred vznikom dopravnej nehody. Vďaka systému ovládania nastavení jedným ovládačom i-Drive BMW zjednodušilo obsluhu tak zložitého stroja, akým je automobil. K tomu však za príplatok pridáva premietanie potrebných údajov na čelné sklo. Údaje o rýchlosti, otáčkach prípadne iné závažné informácie sa objavujú na spodnom okraji čelného skla. Pohľad vodiča môže byť neustále zameraný na cestu a oko nemusí preostrovať z vonkajšieho prostredia na vnútorné meracie prístroje.
Druhou významnou a iným výrobcom zatiaľ nepredstavenou novinkou je aktívne riadenie. Celkovo riadenie automobilu prechádzalo rôznymi stupňami vývoja. Najskôr bolo priame - spojené s kolesami pákovým mechanizmom. Neskôr pribudla medzi volant a riadiace tyče kolies prevodovka, čím sa stalo riadenie ľahšie ovládateľné a presnejšie. Po dlhoročnej stagnácii vývoja sa objavilo hrebeňové riadenie, ku ktorému neskôr pribudol posilňovač. Istým stupňom vývoja boli hydraulické servoriadenia s vysokým posilňovacím účinkom. Tieto však odoberajú istú časť výkonu motora a čerpadlá pracujú aj vtedy, keď auto stojí alebo ide priamo a volantom sa netočí. Preto konštruktéri siahli po elektromechanických posilňovačoch. Elektromotor pomáha točiť volantom vtedy, keď to vodič potrebuje, inak elektromotor nečinne stojí. Od začiatku 90 tych rokov sa začalo montovať riadenie s premenlivým posilňovacím účinkom v závislosti na rýchlosti. BMW začalo zavádzať takéto riadenie v rýchlom BMW M3 (E36). Akokoľvek bolo riadenie zdokonaľované, vždy malo stály prevodový pomer bez ohľadu na to, akou rýchlosťou sa auto pohybuje. Spravidla sa prevodový pomer pohybuje okolo 18:1, teda pri natočení volantu o 18 stupňov sa kolesá natočia o 1 stupeň. Aktívne riadenie BMW, prvé na svete má variabilný prevodový pomer pohybujúci sa od 10 :1 až po 20:1. V praxi to znamená toľko, že pri otočení volantu o polovicu jednej otáčky (180 stupňov) sa kolesá pri nízkej rýchlosti natočia o 18 stupňov a pri vysokej rýchlosti iba o 9 stupňov. Riadiaca jednotka aktívneho riadenia spolupracuje s manažmentom motora, senzormi otáčok kolies a stabilizačným aktívne riadeniesystémom DSC. V priebehu jednej sekundy systém 100 krát vyhodnotí aktuálnu situáciu. V hraničnej situácii, kedy zasahuje stabilizačný program, aktívne riadenie volí najideálnejší prevod pre danú situáciu. Vďaka aktívnemu riadeniu vodičovi odpadá „rúčkovanie“ na volante v serpentínach alebo v meste. Približne mesiac pred uzávierkou autosalónovej prílohy sme si vyskúšali aktívne riadenie na vlastnej koži. Spočiatku sme pri parkovaní často vytočili kolesá na doraz veľmi rýchlo, pretože bežne sme zvyknutí pri parkovaní rýchlo točiť volantom. Na BMW s aktívnym riadením stačí otočiť volant o jednu aj štvrť otáčky a kolesá sú vychýlené na maximum. V horských serpentínach alebo jazde šmykom na snehu (nižšie rýchlosti) riadenie reaguje okamžite a ani v najostrejších zákrutách nemusí vodič prechytávať volant. Naopak pri vysokej rýchlosti je riadenie tuhšie a ani prípadný väčší pohyb volantom na diaľnici nespôsobí rozkývanie vozidla. Asi najväčšou výhodou aktívneho riadenia je bezpečné obchádzanie náhlej prekážky. S BMW sme robili vyhýbací manéver (losí test) pri rýchlosti 65 km/h. Kým u ostatných automobiloch tej istej kategórie sme museli volantom otočiť dosť výrazne a mali sme problémy točiť späť v záverečnej fáze obchádzania prekážky, v BMW sme nemuseli rukami prechytávať veniec volantu ale stačilo iba malé vychýlenie. Naopak, ak vodič zbadá náhlu prekážku vo vysokej rýchlosti a prudko strhne volant, mohol by dostať šmyk. Aktívne riadenie má v tej chvíli prevod 20 : 1 a teda aj výrazné výkyvy sa na kolesách neprejavia. Po prejdení niekoľko sto kilometrov si vodič na aktívne riadenie zvykne a využíva jeho výhody. Veľmi ťažko sa však odvyká po presadnutí do vozidla bez aktívneho riadenia.

 

vysvetlívky k obrázku :

hohe Geschwindigkeit = vysoká rýchlosť
niedrige Geschwindigkeit = nízka rýchlosť

Lenkwinkel = natočenie volantu
Radwinkel = natočenie kolies

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 240
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 368
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 078
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 914
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 846
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 298
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 037
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 914
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan