Aktívne riadenie od BMW

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy

Súčasné systémy aktívnej i pasívnej bezpečnosti v automobiloch sa neustále zdokonaľujú, ale viac-menej ide o tie isté prvky iba rôznej technickej kvality. Bavorská automobilka známa niekoľkými vynálezmi však priviedla do sériovej výroby dva nové systémy aktívnej bezpečnosti. Teda ich prítomnosť v automobile by mala mať vplyv na prevenciu pred vznikom dopravnej nehody. Vďaka systému ovládania nastavení jedným ovládačom i-Drive BMW zjednodušilo obsluhu tak zložitého stroja, akým je automobil. K tomu však za príplatok pridáva premietanie potrebných údajov na čelné sklo. Údaje o rýchlosti, otáčkach prípadne iné závažné informácie sa objavujú na spodnom okraji čelného skla. Pohľad vodiča môže byť neustále zameraný na cestu a oko nemusí preostrovať z vonkajšieho prostredia na vnútorné meracie prístroje.
Druhou významnou a iným výrobcom zatiaľ nepredstavenou novinkou je aktívne riadenie. Celkovo riadenie automobilu prechádzalo rôznymi stupňami vývoja. Najskôr bolo priame - spojené s kolesami pákovým mechanizmom. Neskôr pribudla medzi volant a riadiace tyče kolies prevodovka, čím sa stalo riadenie ľahšie ovládateľné a presnejšie. Po dlhoročnej stagnácii vývoja sa objavilo hrebeňové riadenie, ku ktorému neskôr pribudol posilňovač. Istým stupňom vývoja boli hydraulické servoriadenia s vysokým posilňovacím účinkom. Tieto však odoberajú istú časť výkonu motora a čerpadlá pracujú aj vtedy, keď auto stojí alebo ide priamo a volantom sa netočí. Preto konštruktéri siahli po elektromechanických posilňovačoch. Elektromotor pomáha točiť volantom vtedy, keď to vodič potrebuje, inak elektromotor nečinne stojí. Od začiatku 90 tych rokov sa začalo montovať riadenie s premenlivým posilňovacím účinkom v závislosti na rýchlosti. BMW začalo zavádzať takéto riadenie v rýchlom BMW M3 (E36). Akokoľvek bolo riadenie zdokonaľované, vždy malo stály prevodový pomer bez ohľadu na to, akou rýchlosťou sa auto pohybuje. Spravidla sa prevodový pomer pohybuje okolo 18:1, teda pri natočení volantu o 18 stupňov sa kolesá natočia o 1 stupeň. Aktívne riadenie BMW, prvé na svete má variabilný prevodový pomer pohybujúci sa od 10 :1 až po 20:1. V praxi to znamená toľko, že pri otočení volantu o polovicu jednej otáčky (180 stupňov) sa kolesá pri nízkej rýchlosti natočia o 18 stupňov a pri vysokej rýchlosti iba o 9 stupňov. Riadiaca jednotka aktívneho riadenia spolupracuje s manažmentom motora, senzormi otáčok kolies a stabilizačným aktívne riadeniesystémom DSC. V priebehu jednej sekundy systém 100 krát vyhodnotí aktuálnu situáciu. V hraničnej situácii, kedy zasahuje stabilizačný program, aktívne riadenie volí najideálnejší prevod pre danú situáciu. Vďaka aktívnemu riadeniu vodičovi odpadá „rúčkovanie“ na volante v serpentínach alebo v meste. Približne mesiac pred uzávierkou autosalónovej prílohy sme si vyskúšali aktívne riadenie na vlastnej koži. Spočiatku sme pri parkovaní často vytočili kolesá na doraz veľmi rýchlo, pretože bežne sme zvyknutí pri parkovaní rýchlo točiť volantom. Na BMW s aktívnym riadením stačí otočiť volant o jednu aj štvrť otáčky a kolesá sú vychýlené na maximum. V horských serpentínach alebo jazde šmykom na snehu (nižšie rýchlosti) riadenie reaguje okamžite a ani v najostrejších zákrutách nemusí vodič prechytávať volant. Naopak pri vysokej rýchlosti je riadenie tuhšie a ani prípadný väčší pohyb volantom na diaľnici nespôsobí rozkývanie vozidla. Asi najväčšou výhodou aktívneho riadenia je bezpečné obchádzanie náhlej prekážky. S BMW sme robili vyhýbací manéver (losí test) pri rýchlosti 65 km/h. Kým u ostatných automobiloch tej istej kategórie sme museli volantom otočiť dosť výrazne a mali sme problémy točiť späť v záverečnej fáze obchádzania prekážky, v BMW sme nemuseli rukami prechytávať veniec volantu ale stačilo iba malé vychýlenie. Naopak, ak vodič zbadá náhlu prekážku vo vysokej rýchlosti a prudko strhne volant, mohol by dostať šmyk. Aktívne riadenie má v tej chvíli prevod 20 : 1 a teda aj výrazné výkyvy sa na kolesách neprejavia. Po prejdení niekoľko sto kilometrov si vodič na aktívne riadenie zvykne a využíva jeho výhody. Veľmi ťažko sa však odvyká po presadnutí do vozidla bez aktívneho riadenia.

 

vysvetlívky k obrázku :

hohe Geschwindigkeit = vysoká rýchlosť
niedrige Geschwindigkeit = nízka rýchlosť

Lenkwinkel = natočenie volantu
Radwinkel = natočenie kolies

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 10 516
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 732
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 110
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 158
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 575
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 997
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 885
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 851
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 372
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 240

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Bezpečné a legálne peniaze. So štátom chce obchodovať každý

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.