SME

Motorová liga

Bez motora považovaného za srdce automobilu by vlastne automobil nebol tým čím je. Prví nadšenci automobilizmu boli radi, keď pod kapotou niečo rachotilo, dymilo a dalo do pohybu celé vozidlo. Nároky zákazníka na motor stúpali priamo úmerne s vývojom,

Bez motora považovaného za srdce automobilu by vlastne automobil nebol tým čím je. Prví nadšenci automobilizmu boli radi, keď pod kapotou niečo rachotilo, dymilo a dalo do pohybu celé vozidlo. Nároky zákazníka na motor stúpali priamo úmerne s vývojom, pretože akonáhle niekto vynašiel elektrický štartér, nikto nechcel točiť kľukou. Postupne mizol hluk, znižovala sa spotreba a rástol výkon. Kým v medzivojnovom období mal trojlitrový šesťvalec výkon okolo 85 k, dnes má motor rovnakého objemu vyše dvesto konských síl. Napriek stále dokonalejším motorom je jasné, že ich pôsobenie je obmedzené. Za niekoľko desaťročí a možno storočie vyčerpáme zásoby ropy a budúcnosť bude v motoroch na alternatívny pohon. Súčasné benzínové aj naftové motory si však zaslúžia obdiv a pozornosť pre svoju technickú vyspelosť.

Quo vadis Diesel ?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prudký rozvoj naftových motorov v osemdesiatych rokoch minulého storočia rozbehli takmer všetky európske automobilky. Ich podiel na trhu bol menšinový, ale nízka spotreba a dlhá životnosť naftového motora si získavali stále viac svojich priaznivcov. Legendárne „hladké“ (bez turbodúchadla) naftové motory vyrábal Mercedes pre taxikársky Mercedes 200 D či VW pre Golf 1,6 D. Obrat smerom k vyššiemu výkonu nastal po masívnom presadzovaní turbodúchadla. Mechanizmus rýchleho vývoja rozpútalo BMW so svojou výrivou komôrkou v tvare rozhodcovskej píšťalky. Pohodenú rukavicu zdvihlo Audi a na začiatku deväťdesiatych rokov prišlo so systémom priameho vstreku TDI. Odvtedy sa priamy vstrek v rôznych variáciách objavuje u všetkých výrobcov. Časom pribudol vysoký vstrekovací tlak, systém Common Rail prípadne riešenie Pumpa-Díza. Objemová škála naftových motorov sa rozrástla hore aj dole. Najmenšie diesle použité v sériových automobiloch majú dnes 1,2 l a objem veľkých naftových motorov pre luxusné autá dosahuje až 5 l.

SkryťVypnúť reklamu


toyotaToyota má z pomedzi japonských automobiliek asi najviac skúseností s vývojom naftových motorov. Jasne to dokázala aj na autosalóne v Paríži novým motorom pre model Avensis s označením D4D 180 Clean Power Concept. Motor je vybavený časticovým filtrom výfukových plynov, dosahuje najnižšie hodnoty emisií vo výfukových plynoch na svete. Obsah NOx vo výfukových plynoch klesol o 50 % a vďaka filtru sú pevné častice (na naftovom motore najškodlivejšie) znížené až o 80 %. Nový agregát D4D 180 Clean Power Concept bude mať objem valcov v intervale 1,9 až 2,2 l. Výkonové parametre majú presiahnuť túto kategóriu, pretože sila 180 k a krútiaci moment 400 Nm patria skôr šesťvalcovým naftovým motorom.



BMW si pre Parížsky autosalón pripravilo ďalšie pokračovanie zvyšovania výkonu naftových motorov. Keď nastupoval na trh šesťvalcový trojliter 530 d s výkonom presahujúcim 200 k, konkurencia sa musela poriadne obracať, aby ho dobehla. Odborníci z BMW medzičasom ľahko zvýšili výkon aj na tomto motore na 214 k. V Paríži mal však premiéru nový motor 535 d. Oproti „bežným“ dieselom má 530 d Variable Twin Turbo Technology s medzichladičom stlačeného vzduchu, vstrekovanie nafty pod tlakom 1600 barov a hydraulické vymedzenie vôle ventilov. Štvorventilovú techniku v hlave opel 1,9 ctdivalcov ovládajú dva vačkové hriadele uložené v siedmych ložiskách. Nová technológia umôžňuje dosiahnuť trojlitrovému dieselu výkon až 272 k pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 560 Nm pri 2000 ot/min. BMW 535 d s týmto motorom spotrebuje iba 8,0 l/100km.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasným naftovým hitom automobilky Opel je motor 1,9 CTDI určený pre Astru, Vectru a Signum. Mierne modifikovaný agregát z dielne Alfa Romeo dosahuje špičkový výkon 150 k a krútiaci moment 315 Nm. Vďaka vyspelému systému priameho vstrekovania „common-rail“ s možnosťou niekoľkonásobného vstrekovania (multijet), reaguje na momentálnu potrebu vodič. Štvorvalec so zdvihovým objemom 1910 cm3 je preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a vybavený medzichladičom stlačeného vzduchu. V modeloch Vectra a Signum, poháňaných motorom 1.9 CDTI, má svoju premiéru bezúdržbový filter pevných častíc DPF, ktorý nevyžaduje žiadne aditíva a eliminuje aj ďalšie nevýhody konvenčných DPF systémov. Celý komplex čistenia výfukových plynov, ktorý zahŕňa tiež katalyzátor umiestnený vo výfukovom potrubí priamo pri motore a oxidačný katalyzátor, znižuje predovšetkým množstvo uhľovodíkov (HC) a oxidu uhoľnatého (CO). Časticový filter sa skladá z keramického jadra z karbidu kremíka, ktoré svojou štruktúrou pripomína včelí plást. Jadro je perforované veľkým množstvom mikroskopických kanálikov. Výfukové plyny prechádzajú stenami kanálikov, kde dochádza k zachytávaniu škodlivých častíc. Aby nedošlo k upchatiu filtra a prekročeniu povoleného pretlaku, musia sa zachytené častice v pravidelných intervaloch vypaľovať. Namiesto aditív pridávaných do paliva, ktoré sa pri tomto regeneračnom procese obvykle používajú, zvolili konštruktéri automobilky Opel pokrytie aktívnych častí filtra vzácnymi kovmi. K vlastnému vypaľovaniu zachytených častíc potom dochádza po vstreknutí malého množstva paliva, čím teplota výfukových plynov vzrastie takmer na 600 °C. Výkonové parametre a spotreba motorov 1.9 CDTI s časticovými filtrami DPF sú rovnaké, ako pri motoroch bez DPF filtrov. Prvý časticový filter výfukových spalín pre naftové motory zaviedol do sériovej výroby Peugeot a dnes ich používa viacero automobiliek. Napríklad spomínaný motor D4D od Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


V novembri 2004 bude uvedený na trh nový motor 2,7 V6 pre Audi A6, ktorý by mal zaplniť priestor medzi dvojlitrovým štvorvalcom 2,0 TDI a veľkým dieselom 3,0 TDI. Podobne ako väčší brat aj 2,7 TDI má najnovší systém vstrekovania a plní emisnú normu Euro 4, dokonca bez časticového filtra. V porovnaní s 3,0 TDI V6 má nový agregát zmenšený zdvih kľukového hriadeľa, nové ojnice a odlišné piesty. Takto sa dosiahol objem 2698 ccm, výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 380 Nm. Maximum krútiaceho momentu je dostupné od 1400 do 3300 ot/min. Audi A6 s motorom 2,7 TDI zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 8,9 s a dosahuje maximálnu rýchlosť 227 km/h. Podľa všetkého nový motor bude lacnejšou a prístupnejšou alternatívou k 3,0 TDI.

v hdi
Sériu interesantných dieselov pre luxusné limuzíny dopĺňa nový motor V6 HDi zoskupenia PSA, ktorý sa od Autosalónu v Paríži začne dodávať do modelového radu Peugeot 607. Motor V6 HDi je výsledkom spolupráce koncernu PSA a Ford, konkrétne ho možno považovať za tretiu fázu spoločného vývoja. Okrem nového časticového filtra so servisným intervalom 200 000 km dostal V6 HDi aj 6 – stupňovú automatickú prevodovku (AM6) so systémom „Porsche Tiptronic“. Majitelia Peugeot 607 sa môžu tešiť na výkon motora 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 440 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 259
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 180
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 153
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 628
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 360
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 479
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 691
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 1 959
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  4. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  7. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  8. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 385
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 474
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 10 012
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 907
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 739
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 737
  7. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 710
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 306
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  3. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  4. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  5. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  6. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  7. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
SkryťZatvoriť reklamu