SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Motorová liga

Bez motora považovaného za srdce automobilu by vlastne automobil nebol tým čím je. Prví nadšenci automobilizmu boli radi, keď pod kapotou niečo rachotilo, dymilo a dalo do pohybu celé vozidlo. Nároky zákazníka na motor stúpali priamo úmerne s vývojom,

Bez motora považovaného za srdce automobilu by vlastne automobil nebol tým čím je. Prví nadšenci automobilizmu boli radi, keď pod kapotou niečo rachotilo, dymilo a dalo do pohybu celé vozidlo. Nároky zákazníka na motor stúpali priamo úmerne s vývojom, pretože akonáhle niekto vynašiel elektrický štartér, nikto nechcel točiť kľukou. Postupne mizol hluk, znižovala sa spotreba a rástol výkon. Kým v medzivojnovom období mal trojlitrový šesťvalec výkon okolo 85 k, dnes má motor rovnakého objemu vyše dvesto konských síl. Napriek stále dokonalejším motorom je jasné, že ich pôsobenie je obmedzené. Za niekoľko desaťročí a možno storočie vyčerpáme zásoby ropy a budúcnosť bude v motoroch na alternatívny pohon. Súčasné benzínové aj naftové motory si však zaslúžia obdiv a pozornosť pre svoju technickú vyspelosť.

Quo vadis Diesel ?

Prudký rozvoj naftových motorov v osemdesiatych rokoch minulého storočia rozbehli takmer všetky európske automobilky. Ich podiel na trhu bol menšinový, ale nízka spotreba a dlhá životnosť naftového motora si získavali stále viac svojich priaznivcov. Legendárne „hladké“ (bez turbodúchadla) naftové motory vyrábal Mercedes pre taxikársky Mercedes 200 D či VW pre Golf 1,6 D. Obrat smerom k vyššiemu výkonu nastal po masívnom presadzovaní turbodúchadla. Mechanizmus rýchleho vývoja rozpútalo BMW so svojou výrivou komôrkou v tvare rozhodcovskej píšťalky. Pohodenú rukavicu zdvihlo Audi a na začiatku deväťdesiatych rokov prišlo so systémom priameho vstreku TDI. Odvtedy sa priamy vstrek v rôznych variáciách objavuje u všetkých výrobcov. Časom pribudol vysoký vstrekovací tlak, systém Common Rail prípadne riešenie Pumpa-Díza. Objemová škála naftových motorov sa rozrástla hore aj dole. Najmenšie diesle použité v sériových automobiloch majú dnes 1,2 l a objem veľkých naftových motorov pre luxusné autá dosahuje až 5 l.


ToyotaToyota má z pomedzi japonských automobiliek asi najviac skúseností s vývojom naftových motorov. Jasne to dokázala aj na autosalóne v Paríži novým motorom pre model Avensis s označením D4D 180 Clean Power Concept. Motor je vybavený časticovým filtrom výfukových plynov, dosahuje najnižšie hodnoty emisií vo výfukových plynoch na svete. Obsah NOx vo výfukových plynoch klesol o 50 % a vďaka filtru sú pevné častice (na naftovom motore najškodlivejšie) znížené až o 80 %. Nový agregát D4D 180 Clean Power Concept bude mať objem valcov v intervale 1,9 až 2,2 l. Výkonové parametre majú presiahnuť túto kategóriu, pretože sila 180 k a krútiaci moment 400 Nm patria skôr šesťvalcovým naftovým motorom.



BMW si pre Parížsky autosalón pripravilo ďalšie pokračovanie zvyšovania výkonu naftových motorov. Keď nastupoval na trh šesťvalcový trojliter 530 d s výkonom presahujúcim 200 k, konkurencia sa musela poriadne obracať, aby ho dobehla. Odborníci z BMW medzičasom ľahko zvýšili výkon aj na tomto motore na 214 k. V Paríži mal však premiéru nový motor 535 d. Oproti „bežným“ dieselom má 530 d Variable Twin Turbo Technology s medzichladičom stlačeného vzduchu, vstrekovanie nafty pod tlakom 1600 barov a hydraulické vymedzenie vôle ventilov. Štvorventilovú techniku v hlave opel 1,9 CTDIvalcov ovládajú dva vačkové hriadele uložené v siedmych ložiskách. Nová technológia umôžňuje dosiahnuť trojlitrovému dieselu výkon až 272 k pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 560 Nm pri 2000 ot/min. BMW 535 d s týmto motorom spotrebuje iba 8,0 l/100km.

Súčasným naftovým hitom automobilky Opel je motor 1,9 CTDI určený pre Astru, Vectru a Signum. Mierne modifikovaný agregát z dielne Alfa Romeo dosahuje špičkový výkon 150 k a krútiaci moment 315 Nm. Vďaka vyspelému systému priameho vstrekovania „common-rail“ s možnosťou niekoľkonásobného vstrekovania (multijet), reaguje na momentálnu potrebu vodič. Štvorvalec so zdvihovým objemom 1910 cm3 je preplňovaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a vybavený medzichladičom stlačeného vzduchu. V modeloch Vectra a Signum, poháňaných motorom 1.9 CDTI, má svoju premiéru bezúdržbový filter pevných častíc DPF, ktorý nevyžaduje žiadne aditíva a eliminuje aj ďalšie nevýhody konvenčných DPF systémov. Celý komplex čistenia výfukových plynov, ktorý zahŕňa tiež katalyzátor umiestnený vo výfukovom potrubí priamo pri motore a oxidačný katalyzátor, znižuje predovšetkým množstvo uhľovodíkov (HC) a oxidu uhoľnatého (CO). Časticový filter sa skladá z keramického jadra z karbidu kremíka, ktoré svojou štruktúrou pripomína včelí plást. Jadro je perforované veľkým množstvom mikroskopických kanálikov. Výfukové plyny prechádzajú stenami kanálikov, kde dochádza k zachytávaniu škodlivých častíc. Aby nedošlo k upchatiu filtra a prekročeniu povoleného pretlaku, musia sa zachytené častice v pravidelných intervaloch vypaľovať. Namiesto aditív pridávaných do paliva, ktoré sa pri tomto regeneračnom procese obvykle používajú, zvolili konštruktéri automobilky Opel pokrytie aktívnych častí filtra vzácnymi kovmi. K vlastnému vypaľovaniu zachytených častíc potom dochádza po vstreknutí malého množstva paliva, čím teplota výfukových plynov vzrastie takmer na 600 °C. Výkonové parametre a spotreba motorov 1.9 CDTI s časticovými filtrami DPF sú rovnaké, ako pri motoroch bez DPF filtrov. Prvý časticový filter výfukových spalín pre naftové motory zaviedol do sériovej výroby Peugeot a dnes ich používa viacero automobiliek. Napríklad spomínaný motor D4D od Toyoty.


V novembri 2004 bude uvedený na trh nový motor 2,7 V6 pre Audi A6, ktorý by mal zaplniť priestor medzi dvojlitrovým štvorvalcom 2,0 TDI a veľkým dieselom 3,0 TDI. Podobne ako väčší brat aj 2,7 TDI má najnovší systém vstrekovania a plní emisnú normu Euro 4, dokonca bez časticového filtra. V porovnaní s 3,0 TDI V6 má nový agregát zmenšený zdvih kľukového hriadeľa, nové ojnice a odlišné piesty. Takto sa dosiahol objem 2698 ccm, výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 380 Nm. Maximum krútiaceho momentu je dostupné od 1400 do 3300 ot/min. Audi A6 s motorom 2,7 TDI zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 8,9 s a dosahuje maximálnu rýchlosť 227 km/h. Podľa všetkého nový motor bude lacnejšou a prístupnejšou alternatívou k 3,0 TDI.

V HDi
Sériu interesantných dieselov pre luxusné limuzíny dopĺňa nový motor V6 HDi zoskupenia PSA, ktorý sa od Autosalónu v Paríži začne dodávať do modelového radu Peugeot 607. Motor V6 HDi je výsledkom spolupráce koncernu PSA a Ford, konkrétne ho možno považovať za tretiu fázu spoločného vývoja. Okrem nového časticového filtra so servisným intervalom 200 000 km dostal V6 HDi aj 6 – stupňovú automatickú prevodovku (AM6) so systémom „Porsche Tiptronic“. Majitelia Peugeot 607 sa môžu tešiť na výkon motora 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 440 Nm.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  5. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 269
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 924
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 4 358
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 103
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 604
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 592
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 387
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 152
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 034
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 588
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Ako slávne celebrity ovplyvňujú akciové tituly?
  2. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!!
  3. Tomáš Mihalík: Depopulačná konšpiračná teória o vakcínach. Sú antivaxeri vždy o krok pred tajnou svetovou elitou alebo je to naopak?
  4. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte.
  5. Rudolf Pado: Bordel, ktorý nikto nekontroluje
  6. Ľubomír Maretta: Čašníčka
  7. Jozef Černek: Tatiko takmer antiškôlkár
  8. Štefan Vidlár: Ex Robo coskoro
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 174
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 033
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 7 199
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 893
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 552
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 331
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 276
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 790
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu