
s priečne uloženým motorom. Táto zmena okrem iného spolu so strmo stúpajúcou zadnou časťou umožnila poskytnúť štyrom ľuďom dostatok priestoru. Pre väčší batožinový priestor sa v 3,23 metrov dlhej karosérii už miesto nenašlo. Kvalita spracovania na poľskej montážnej linke vykazuje rezervy. Jazdu nezriedka sprevádza klepotavý a aerodynamický hluk.
Podľa nemeckej štatistiky Dekra iba dve tretiny štvor- až päťročných exemplárov absolvovalo úspešne hlavnú technickú kontrolu. Príčinou bolo najčastejšie osvetlenie, výfuková sústava a brzdy, predovšetkým veľký sklon k deformácii brzdových kotúčov. Bežným problémom Cinquecenta je radenie, ktoré dokonca občas úplne vypovie službu. V roku 1994 výrobca rozšíril ponuku o model Sporting so zdvihovým objemom 1,1 l (55 k). O rok neskôr nasledoval ľahší facelift a bezpečnostnú výbavu doplnil sériovo montovaný airbag pre vodiča. Ďalší variant s elektricky ovládanou plátenou posuvnou strechou Cinquecento Soleil bol uvedený v roku 1996 a napokon ho v roku 1998 nahradil nový model Fiat Seicento. Napriek početným nedostatkom patrí Cinquecento stále medzi veľmi obľúbené malé autá.
Výstižne ho charakterizujú nenáročnosť a nízke vedľajšie výdavky. Cena na trhu s ojazdenými automobilmi sa pohybuje v atraktívnej oblasti. Cinquecento sa príliš nehodí na dlhé trasy, no v mestskej premávke nie je možné prehliadnuť temperament tohto 700 kg vážiaceho auta. Popritom môže milo prekvapiť aj nízka spotreba benzínových motorov. Vzhľadom na malé rozmery nemá problémy s hľadaním vhodného miesta na parkovanie. Vďaka týmto vlastnostiam je veľmi vítaným, praktickým a nenáročným spoločníkom.
Typické slabé miesta
slabnúci účinok bŕzd, korózia výfuku, poruchy osvetlenia, nespoľahlivá ručná brzda, netesné vedenie chladiacej kvapaliny, zlá synchronizácia, deformované brzdové kotúče
+
veľmi kompaktná a praktická karoséria
primeraný vnútorný priestor
úsporné pohonné jednotky
praktické usporiadanie ovládacích prvkov
jednoduché ovládanie
komfort
-
horšie dielenské spracovanie
hluk motorov
málo precízne riadenie
nedostatočná bezpečnostná výbava
Odporúčané druhy motorov
0,9 l štvorvalcový s výkonom 40k. Temperamentný, dobré jazdné vlastnosti. Nízka spotreba 6 l/100 km.
1,1 l štvorvalcový s výkonom 55 k. Dobrý výkon i pri nízkych otáčkach, agilné jazdné vlastnosti. Trochu vyššia spotreba 7 l/100 km.
Ceny
Posledná aktuálna cena základného modelu:
Fiat Cinquecento Primavera 219 700 Sk (apríl 1998)
Ceny ojazdených automobilov:
1998 121 100
1997 104 100
1996 90 500
1995 79 500
1994 68 800
1993 61 900
1992 55 700
Uvedené ceny platia pre model so základným motorom a výbavou, stavom primeraným veku a počtu najazdených kilometrov zodpovedajúcim triede automobilov. Ceny sú platné za predpokladu, že automobil nie je po havárii, absolvoval všetky predpísané prehliadky, má kompletnú servisnú knižku a bol zakúpený u autorizovaného predajcu značky. Cenu možno zvýšiť o príplatkovú výbavu, ktorej hodnotu však tiež treba amortizovať.
Autor: Martina SkurkováPripravené v spolupráci s www.eurotax.sk