Redakčný test: Škoda Fabia 1,0 Junior – najskromnejšia škodovka

Rozšírením ponuky najpredávanejších automobilov na slovenskom trhu o sparťanský model Fabia s označením Junior s doteraz najslabším litrovým motorom so vstrekovaním MPI a výkonom 37 kW/50 k vyšiel český výrobca v ústrety záujemcom o lacnejší a zároveň skr


omnejšie vybavený automobil. Na trh sa dostal prednedávnom, a to len vo vyhotovení hatchback. Pre vyznávačov dynamickejšej jazdy sa Škoda Fabia Junior dodáva s príplatkom 10 000 korún aj s motorom 1,4 MPI/44 kW (60 k). Aby sa model Junior mohol predávať za 296-tisíc Sk, musel prejsť „odceňovacou“ kúrou.

A tak najlacnejšia Fabia nemá nárazníky vo farbe karosérie, podľa čoho ju možno poznať na prvý pohľad. Aj rámček svetlometu má z čierneho plastu. Kolesá sú rozmeru 13 palcov s pneumatikami155/80 R 13 a puklice nahrádzajú stredové krytky. Chýba posilňovač riadenia, krycie veko batožinového priestoru, prepracovanej prístrojovej doske veko skrinky pred spolujazdcom. Ani motor nemá horný plastové prekrytie ani spodný kryt. Dverám spolujazdca chýba zámok a dvere batožinového priestoru možno otvoriť len páčkou pri sedadle vodiča. Volant sa nedá nastavovať v žiadnom smere a ventilačnej sústave chýba prachový a peľový filter. Fabia Junior je ochudobnená aj o ďalšie drobné detaily. Nechýba jej naopak otáčkomer ani airbag pre vodiča, ani predpínače bezpečnostných pásov. Staronový celohliníkový litrový štvorvalec s rozvodom OHV sa však vo Fabii prejavuje celkom sympaticky, aj keď chýbajúci výkon nemožno prehliadnuť.


Motorový priestor je celkom dobre utlmený, a tak hluk nie príliš hlučného motora nepreniká rušivo do kabíny automobilu. Napriek len trojnásobnému uloženiu kľukového hriadeľa je motor veľmi dobre vyvážený, čoho výsledkom je jeho takmer bezvibračný chod aj pri voľnobehu. Dynamické vlastnosti môže sčasti nahradiť energickejší tlak nohy na plynový pedál, pričom sa to podľa našich skúseností s testovaným automobilom len minimálne prejaví vo zvýšenej spotrebe benzínu. Najmä pomerne nízkou spotrebou môže litrová Fabia prekvapiť a zároveň potešiť nových majiteľov a  ekonomickou prevádzkou si získať ich sympatie. Na chudobnejší interiér, napríklad aj o stropné madlá, si možno rýchlo privyknúť. Sedadlá modelu Junior sú presne také aké vo Fabii Classic – mierne anatomicky tvarované, tvrdšie čalúnené, s dlhším sedákom a vyšším operadlom. Vyšší komfort bude chýbať najmä ženám pri parkovaní, kde absencia posilňovača riadenia je evidentná. Iné evidentne slabé miesta Fabia Junior nemá, a tak možno predpokladať, že záujem o ňu na jednej strane a spokojnosť zákazníkov na druhej bude minimálne v rovnováhe.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Fabia 1,0 Junior

Motor
Vpredu naprieč uložený radový zážihový  vodou chladený 4-valec s rozvodom OHV. Zdvihový objem 996 cm3, vŕtanie a zdvih 72,0/61,2 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 37 kW (50 k) pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 84 Nm pri otáčkach 2750 min.-1. Trikrát uložený kľukový hriadeľ. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Elektronické viacbodové vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,833 – 1,957 – 1,310 - 0,975 - 0,756, R 3,727. Stály prevod hnanej nápravy 4,867.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson s vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi pruženia, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu nezávislé zavesenie na vlečených ramenách, priečne spojených torznou tyčou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, kotúčové na predných kolesách,  vzadu bubnové. ABS len ako dodatková výbava. Hrebeňové riadenie bez posilňovača. Pneumatiky 155/80 R 13.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna limuzína.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3960/1646/1450 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1435/1424 mm. Pohotovostná hmotnosť 1050 kg, celková hmotnosť 1515 kg. Objem batožinového priestoru 260/1015 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 147 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 21,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  8,8/5,4./6,6 l/100 km.

Cena: základná 296 900 Sk
           akciová  286 900 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  21,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III) –  9,7 s 
80 – 120 km/h (IV) – 13,5 s
Max.  rýchlosť   145 km/h
Spotreba počas testu 6,8 l/100 km


Konkurenti Škody Fabia 1,0 Junior


Citroen Saxo 1,1i A
Zdvih. objem
1124 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 94/3500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,9 s
Max. rých. 164 km/h
Spotreba mesto 8,0 l/100 km
mimo mesta 5,0 l/100 km
kombinovaná 6,1 l/100 km
Cena 290 600 Sk                                   

Fiat Punto 1,2
Zdvih. objem 1242 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 102/2500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,3 s
Max. rých. 155 km/h
Spotreba mesto 7,3 l/100 km
mimo mesta 4,8 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 345 900 Sk                                   

Suzuki Swift 1,0 GLX
Zdvih. objem 993 cm³
Výkon 39 kW/53 k
Krút. mom. 76/3300 Nm/min-1
0 – 100 km/h výrobca neudáva
Max. rých. 145 km/h
Spotreba mesto 6,8 l/100 km
mimo mesta 4,5 l/100 km
kombinovaná 5,3 l/100 km
Cena 263 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 412
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 747
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 633
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 142
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 443
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 945
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 774
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 685
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 533
  10. Slováci triedia lepšie 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

DOMOV

Mužská neplodnosť? Ešte sme nedostali podnet, vraví Drucker

Počet a kvalita spermií môžu naďalej klesať.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.