Redakčný test: Škoda Fabia 1,0 Junior – najskromnejšia škodovka

Rozšírením ponuky najpredávanejších automobilov na slovenskom trhu o sparťanský model Fabia s označením Junior s doteraz najslabším litrovým motorom so vstrekovaním MPI a výkonom 37 kW/50 k vyšiel český výrobca v ústrety záujemcom o lacnejší a zároveň skr


omnejšie vybavený automobil. Na trh sa dostal prednedávnom, a to len vo vyhotovení hatchback. Pre vyznávačov dynamickejšej jazdy sa Škoda Fabia Junior dodáva s príplatkom 10 000 korún aj s motorom 1,4 MPI/44 kW (60 k). Aby sa model Junior mohol predávať za 296-tisíc Sk, musel prejsť „odceňovacou“ kúrou.

A tak najlacnejšia Fabia nemá nárazníky vo farbe karosérie, podľa čoho ju možno poznať na prvý pohľad. Aj rámček svetlometu má z čierneho plastu. Kolesá sú rozmeru 13 palcov s pneumatikami155/80 R 13 a puklice nahrádzajú stredové krytky. Chýba posilňovač riadenia, krycie veko batožinového priestoru, prepracovanej prístrojovej doske veko skrinky pred spolujazdcom. Ani motor nemá horný plastové prekrytie ani spodný kryt. Dverám spolujazdca chýba zámok a dvere batožinového priestoru možno otvoriť len páčkou pri sedadle vodiča. Volant sa nedá nastavovať v žiadnom smere a ventilačnej sústave chýba prachový a peľový filter. Fabia Junior je ochudobnená aj o ďalšie drobné detaily. Nechýba jej naopak otáčkomer ani airbag pre vodiča, ani predpínače bezpečnostných pásov. Staronový celohliníkový litrový štvorvalec s rozvodom OHV sa však vo Fabii prejavuje celkom sympaticky, aj keď chýbajúci výkon nemožno prehliadnuť.


Motorový priestor je celkom dobre utlmený, a tak hluk nie príliš hlučného motora nepreniká rušivo do kabíny automobilu. Napriek len trojnásobnému uloženiu kľukového hriadeľa je motor veľmi dobre vyvážený, čoho výsledkom je jeho takmer bezvibračný chod aj pri voľnobehu. Dynamické vlastnosti môže sčasti nahradiť energickejší tlak nohy na plynový pedál, pričom sa to podľa našich skúseností s testovaným automobilom len minimálne prejaví vo zvýšenej spotrebe benzínu. Najmä pomerne nízkou spotrebou môže litrová Fabia prekvapiť a zároveň potešiť nových majiteľov a  ekonomickou prevádzkou si získať ich sympatie. Na chudobnejší interiér, napríklad aj o stropné madlá, si možno rýchlo privyknúť. Sedadlá modelu Junior sú presne také aké vo Fabii Classic – mierne anatomicky tvarované, tvrdšie čalúnené, s dlhším sedákom a vyšším operadlom. Vyšší komfort bude chýbať najmä ženám pri parkovaní, kde absencia posilňovača riadenia je evidentná. Iné evidentne slabé miesta Fabia Junior nemá, a tak možno predpokladať, že záujem o ňu na jednej strane a spokojnosť zákazníkov na druhej bude minimálne v rovnováhe.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Fabia 1,0 Junior

Motor
Vpredu naprieč uložený radový zážihový  vodou chladený 4-valec s rozvodom OHV. Zdvihový objem 996 cm3, vŕtanie a zdvih 72,0/61,2 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 37 kW (50 k) pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 84 Nm pri otáčkach 2750 min.-1. Trikrát uložený kľukový hriadeľ. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Elektronické viacbodové vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,833 – 1,957 – 1,310 - 0,975 - 0,756, R 3,727. Stály prevod hnanej nápravy 4,867.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson s vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi pruženia, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu nezávislé zavesenie na vlečených ramenách, priečne spojených torznou tyčou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, kotúčové na predných kolesách,  vzadu bubnové. ABS len ako dodatková výbava. Hrebeňové riadenie bez posilňovača. Pneumatiky 155/80 R 13.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna limuzína.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3960/1646/1450 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1435/1424 mm. Pohotovostná hmotnosť 1050 kg, celková hmotnosť 1515 kg. Objem batožinového priestoru 260/1015 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 147 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 21,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  8,8/5,4./6,6 l/100 km.

Cena: základná 296 900 Sk
           akciová  286 900 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  21,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III) –  9,7 s 
80 – 120 km/h (IV) – 13,5 s
Max.  rýchlosť   145 km/h
Spotreba počas testu 6,8 l/100 km


Konkurenti Škody Fabia 1,0 Junior


Citroen Saxo 1,1i A
Zdvih. objem
1124 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 94/3500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,9 s
Max. rých. 164 km/h
Spotreba mesto 8,0 l/100 km
mimo mesta 5,0 l/100 km
kombinovaná 6,1 l/100 km
Cena 290 600 Sk                                   

Fiat Punto 1,2
Zdvih. objem 1242 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 102/2500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,3 s
Max. rých. 155 km/h
Spotreba mesto 7,3 l/100 km
mimo mesta 4,8 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 345 900 Sk                                   

Suzuki Swift 1,0 GLX
Zdvih. objem 993 cm³
Výkon 39 kW/53 k
Krút. mom. 76/3300 Nm/min-1
0 – 100 km/h výrobca neudáva
Max. rých. 145 km/h
Spotreba mesto 6,8 l/100 km
mimo mesta 4,5 l/100 km
kombinovaná 5,3 l/100 km
Cena 263 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 819
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 586
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 345
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 892
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 845
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 226
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 427
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 404
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 042
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 791

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.