SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Redakčný test: Škoda Fabia 1,0 Junior – najskromnejšia škodovka

Rozšírením ponuky najpredávanejších automobilov na slovenskom trhu o sparťanský model Fabia s označením Junior s doteraz najslabším litrovým motorom so vstrekovaním MPI a výkonom 37 kW/50 k vyšiel český výrobca v ústrety záujemcom o lacnejší a zároveň skr


omnejšie vybavený automobil. Na trh sa dostal prednedávnom, a to len vo vyhotovení hatchback. Pre vyznávačov dynamickejšej jazdy sa Škoda Fabia Junior dodáva s príplatkom 10 000 korún aj s motorom 1,4 MPI/44 kW (60 k). Aby sa model Junior mohol predávať za 296-tisíc Sk, musel prejsť „odceňovacou“ kúrou.

A tak najlacnejšia Fabia nemá nárazníky vo farbe karosérie, podľa čoho ju možno poznať na prvý pohľad. Aj rámček svetlometu má z čierneho plastu. Kolesá sú rozmeru 13 palcov s pneumatikami155/80 R 13 a puklice nahrádzajú stredové krytky. Chýba posilňovač riadenia, krycie veko batožinového priestoru, prepracovanej prístrojovej doske veko skrinky pred spolujazdcom. Ani motor nemá horný plastové prekrytie ani spodný kryt. Dverám spolujazdca chýba zámok a dvere batožinového priestoru možno otvoriť len páčkou pri sedadle vodiča. Volant sa nedá nastavovať v žiadnom smere a ventilačnej sústave chýba prachový a peľový filter. Fabia Junior je ochudobnená aj o ďalšie drobné detaily. Nechýba jej naopak otáčkomer ani airbag pre vodiča, ani predpínače bezpečnostných pásov. Staronový celohliníkový litrový štvorvalec s rozvodom OHV sa však vo Fabii prejavuje celkom sympaticky, aj keď chýbajúci výkon nemožno prehliadnuť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Motorový priestor je celkom dobre utlmený, a tak hluk nie príliš hlučného motora nepreniká rušivo do kabíny automobilu. Napriek len trojnásobnému uloženiu kľukového hriadeľa je motor veľmi dobre vyvážený, čoho výsledkom je jeho takmer bezvibračný chod aj pri voľnobehu. Dynamické vlastnosti môže sčasti nahradiť energickejší tlak nohy na plynový pedál, pričom sa to podľa našich skúseností s testovaným automobilom len minimálne prejaví vo zvýšenej spotrebe benzínu. Najmä pomerne nízkou spotrebou môže litrová Fabia prekvapiť a zároveň potešiť nových majiteľov a  ekonomickou prevádzkou si získať ich sympatie. Na chudobnejší interiér, napríklad aj o stropné madlá, si možno rýchlo privyknúť. Sedadlá modelu Junior sú presne také aké vo Fabii Classic – mierne anatomicky tvarované, tvrdšie čalúnené, s dlhším sedákom a vyšším operadlom. Vyšší komfort bude chýbať najmä ženám pri parkovaní, kde absencia posilňovača riadenia je evidentná. Iné evidentne slabé miesta Fabia Junior nemá, a tak možno predpokladať, že záujem o ňu na jednej strane a spokojnosť zákazníkov na druhej bude minimálne v rovnováhe.

SkryťVypnúť reklamu

TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Fabia 1,0 Junior

Motor
Vpredu naprieč uložený radový zážihový  vodou chladený 4-valec s rozvodom OHV. Zdvihový objem 996 cm3, vŕtanie a zdvih 72,0/61,2 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 37 kW (50 k) pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 84 Nm pri otáčkach 2750 min.-1. Trikrát uložený kľukový hriadeľ. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Elektronické viacbodové vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,833 – 1,957 – 1,310 - 0,975 - 0,756, R 3,727. Stály prevod hnanej nápravy 4,867.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson s vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi pruženia, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu nezávislé zavesenie na vlečených ramenách, priečne spojených torznou tyčou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, kotúčové na predných kolesách,  vzadu bubnové. ABS len ako dodatková výbava. Hrebeňové riadenie bez posilňovača. Pneumatiky 155/80 R 13.

SkryťVypnúť reklamu

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna limuzína.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3960/1646/1450 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1435/1424 mm. Pohotovostná hmotnosť 1050 kg, celková hmotnosť 1515 kg. Objem batožinového priestoru 260/1015 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 147 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 21,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  8,8/5,4./6,6 l/100 km.

Cena: základná 296 900 Sk
           akciová  286 900 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  21,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III) –  9,7 s 
80 – 120 km/h (IV) – 13,5 s
Max.  rýchlosť   145 km/h
Spotreba počas testu 6,8 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu


Konkurenti Škody Fabia 1,0 Junior


Citroen Saxo 1,1i A
Zdvih. objem
1124 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 94/3500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,9 s
Max. rých. 164 km/h
Spotreba mesto 8,0 l/100 km
mimo mesta 5,0 l/100 km
kombinovaná 6,1 l/100 km
Cena 290 600 Sk                                   

Fiat Punto 1,2
Zdvih. objem 1242 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 102/2500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,3 s
Max. rých. 155 km/h
Spotreba mesto 7,3 l/100 km
mimo mesta 4,8 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 345 900 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu

Suzuki Swift 1,0 GLX
Zdvih. objem 993 cm³
Výkon 39 kW/53 k
Krút. mom. 76/3300 Nm/min-1
0 – 100 km/h výrobca neudáva
Max. rých. 145 km/h
Spotreba mesto 6,8 l/100 km
mimo mesta 4,5 l/100 km
kombinovaná 5,3 l/100 km
Cena 263 000 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 772
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 755
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 370
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 000
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 002
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 913
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 383
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


20 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  5. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 824
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 770
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 433
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 844
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 190
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 831
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 430
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 157
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu