Redakčný test: Škoda Fabia 1,0 Junior – najskromnejšia škodovka

Rozšírením ponuky najpredávanejších automobilov na slovenskom trhu o sparťanský model Fabia s označením Junior s doteraz najslabším litrovým motorom so vstrekovaním MPI a výkonom 37 kW/50 k vyšiel český výrobca v ústrety záujemcom o lacnejší a zároveň skr


omnejšie vybavený automobil. Na trh sa dostal prednedávnom, a to len vo vyhotovení hatchback. Pre vyznávačov dynamickejšej jazdy sa Škoda Fabia Junior dodáva s príplatkom 10 000 korún aj s motorom 1,4 MPI/44 kW (60 k). Aby sa model Junior mohol predávať za 296-tisíc Sk, musel prejsť „odceňovacou“ kúrou.

A tak najlacnejšia Fabia nemá nárazníky vo farbe karosérie, podľa čoho ju možno poznať na prvý pohľad. Aj rámček svetlometu má z čierneho plastu. Kolesá sú rozmeru 13 palcov s pneumatikami155/80 R 13 a puklice nahrádzajú stredové krytky. Chýba posilňovač riadenia, krycie veko batožinového priestoru, prepracovanej prístrojovej doske veko skrinky pred spolujazdcom. Ani motor nemá horný plastové prekrytie ani spodný kryt. Dverám spolujazdca chýba zámok a dvere batožinového priestoru možno otvoriť len páčkou pri sedadle vodiča. Volant sa nedá nastavovať v žiadnom smere a ventilačnej sústave chýba prachový a peľový filter. Fabia Junior je ochudobnená aj o ďalšie drobné detaily. Nechýba jej naopak otáčkomer ani airbag pre vodiča, ani predpínače bezpečnostných pásov. Staronový celohliníkový litrový štvorvalec s rozvodom OHV sa však vo Fabii prejavuje celkom sympaticky, aj keď chýbajúci výkon nemožno prehliadnuť.


Motorový priestor je celkom dobre utlmený, a tak hluk nie príliš hlučného motora nepreniká rušivo do kabíny automobilu. Napriek len trojnásobnému uloženiu kľukového hriadeľa je motor veľmi dobre vyvážený, čoho výsledkom je jeho takmer bezvibračný chod aj pri voľnobehu. Dynamické vlastnosti môže sčasti nahradiť energickejší tlak nohy na plynový pedál, pričom sa to podľa našich skúseností s testovaným automobilom len minimálne prejaví vo zvýšenej spotrebe benzínu. Najmä pomerne nízkou spotrebou môže litrová Fabia prekvapiť a zároveň potešiť nových majiteľov a  ekonomickou prevádzkou si získať ich sympatie. Na chudobnejší interiér, napríklad aj o stropné madlá, si možno rýchlo privyknúť. Sedadlá modelu Junior sú presne také aké vo Fabii Classic – mierne anatomicky tvarované, tvrdšie čalúnené, s dlhším sedákom a vyšším operadlom. Vyšší komfort bude chýbať najmä ženám pri parkovaní, kde absencia posilňovača riadenia je evidentná. Iné evidentne slabé miesta Fabia Junior nemá, a tak možno predpokladať, že záujem o ňu na jednej strane a spokojnosť zákazníkov na druhej bude minimálne v rovnováhe.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Fabia 1,0 Junior

Motor
Vpredu naprieč uložený radový zážihový  vodou chladený 4-valec s rozvodom OHV. Zdvihový objem 996 cm3, vŕtanie a zdvih 72,0/61,2 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 37 kW (50 k) pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 84 Nm pri otáčkach 2750 min.-1. Trikrát uložený kľukový hriadeľ. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Elektronické viacbodové vstrekovanie benzínu.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,833 – 1,957 – 1,310 - 0,975 - 0,756, R 3,727. Stály prevod hnanej nápravy 4,867.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson s vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi pruženia, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu nezávislé zavesenie na vlečených ramenách, priečne spojených torznou tyčou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, kotúčové na predných kolesách,  vzadu bubnové. ABS len ako dodatková výbava. Hrebeňové riadenie bez posilňovača. Pneumatiky 155/80 R 13.

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverová päťmiestna limuzína.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3960/1646/1450 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1435/1424 mm. Pohotovostná hmotnosť 1050 kg, celková hmotnosť 1515 kg. Objem batožinového priestoru 260/1015 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 147 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 21,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  8,8/5,4./6,6 l/100 km.

Cena: základná 296 900 Sk
           akciová  286 900 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h  21,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III) –  9,7 s 
80 – 120 km/h (IV) – 13,5 s
Max.  rýchlosť   145 km/h
Spotreba počas testu 6,8 l/100 km


Konkurenti Škody Fabia 1,0 Junior


Citroen Saxo 1,1i A
Zdvih. objem
1124 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 94/3500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,9 s
Max. rých. 164 km/h
Spotreba mesto 8,0 l/100 km
mimo mesta 5,0 l/100 km
kombinovaná 6,1 l/100 km
Cena 290 600 Sk                                   

Fiat Punto 1,2
Zdvih. objem 1242 cm³
Výkon 44 kW/60 k
Krút. mom. 102/2500 Nm/min-1
0 – 100 km/h 14,3 s
Max. rých. 155 km/h
Spotreba mesto 7,3 l/100 km
mimo mesta 4,8 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 345 900 Sk                                   

Suzuki Swift 1,0 GLX
Zdvih. objem 993 cm³
Výkon 39 kW/53 k
Krút. mom. 76/3300 Nm/min-1
0 – 100 km/h výrobca neudáva
Max. rých. 145 km/h
Spotreba mesto 6,8 l/100 km
mimo mesta 4,5 l/100 km
kombinovaná 5,3 l/100 km
Cena 263 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 633
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 184
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 293
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 245
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 694
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 656

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

SVET

Turecko vypustí zo školských osnov evolúciu, pridá džihád

Erdogan približuje školstvo ku konzervatívnemu islamu.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.