CART 2001: rok Brazílčana Gilla de Ferrana

Uplynulý ročník zámorskej série CART pozostával z rekordných 21 podujatí, i keď jedno z nich (Texas) sa napokon neuskutočnilo, pretože trať bola prirýchla a usporiadatelia museli preteky zrušiť po tréningoch

. Počas sezóny sa síce zdalo, že najväčšie šance na titul má trio Brack, Castroneves a Andretti, no napokon všetkým vypálil rybník brazílsky obhajca celkového prvenstva Gil de Ferran, ktorý dominoval v druhej polovici sezóny. Jazdec stajne Penske začal  rok dobre. V úvodných dvoch veľkých cenách bol na pódiu, ale potom sa osem pretekov nevedel výraznejšie presadiť. Zlom prišiel v Chicagu, kde znova skončil tretí a nasledovali bodované umiestnenia až do záveru seriálu.

Medzi nimi boli tri druhé miesta a dve víťazstvá - prvé až v 17. pretekoch roka v Rockinghame. Pravda, titul si De Ferran zaistil už na predposlednej veľkej cene v Austrálii. Druhý v poradí Kenny Brack z tímu Rahal bol jasnou jednotkou na ováloch, kde získal všetky svoje štyri prvenstvá - najviac spomedzi celého štartového poľa. Na klasických tratiach však bol jeho stroj menej konkurencieschopný, a to Švéda v konečnom dôsledku stálo titul. Tretiu priečku nakoniec získala americká hviezda Michael Andretti. Ten po siedmich sezónach v tíme Newman/Haas jazdil tentoraz za novovytvorené družstvo Motorola a hneď preň vybojoval aj premiérový triumf v Toronte. Na titul by však potreboval vyrovnanejšie výsledky.

To platí aj o štvrtom v poradí - Heliovi Castronevesovi. Brazílčan jazdiaci po boku de Ferrana za Penske zvíťazil trikrát, ale inak jeho výkony podliehali výkyvom. Prvenstvami v úvodnom a dvoch záverečných podujatiach sa na celkovú piatu priečku vyhupol ďalší reprezentant Brazílie Christiano da Matta, ktorý zaujal Andrettiho kokpit u Newmana a Haasa a zaznamenal asi najväčší výkonnostný pokrok spomedzi všetkých pilotov. Vďaka dvom víťazstvám a dvom druhým miestam sa v elitnej šestici ocitol aj Max Papis, Brackov kolega u Rahala. Nasledujú Franchitti a víťaz kategórie o nováčika roka Scott Dixon - obaja  si pripísali po jednom triumfe, Dixon dokonca už v tretích pretekoch kariéry. Deviaty Tony Kanaan bol najlepšie tretí, desiaty Carpentier si naopak pripísal na ovále v Michigane svoj prvý triumf.

Naň stále čaká jeho kolega z tímu Forsythe Alex Tagliani. Talentovaný Kanaďan mal prvenstvo znova niekoľkokrát na dosah, získal však len tri pódiá. Sklamaním bola sezóna pre exmajstra Vassera, jeho kolegu Morena a veterána Tracyho. Víťazstvo si z tejto trojice odniesol iba Moreno (Vancouver), Tracy získal len dve tretie miesta a Vasser sa na “bedni” ani neobjavil. Jedno tretie miesto určite nesplnilo ani očakávania Christiana Fittipaldiho, zato jeho brazílsky krajan, nováčik Bruno Junqueira, získal v 14. veľkej cene v Elkhart Lake debutový triumf. Junqueirovho partnera Minassiana po šiestich pretekoch vystriedal v stajni Ganassi Američan Memo Gidley a zaskvel sa  troma pódiami. Dve tretie miesta vybojoval pre svoj novozaložený vlastný tím Mexičan Fernandez a zopár bodov mu vyjazdil aj kolega Nakano. V dobrom svetle sa však predviedol ďalší japonský novic Takagi, ktorý skončil v Houstone štvrtý, čo je najlepší výsledok jazdca z krajiny vychádzajúceho slnka v histórii CART. Menej ako v minulom roku sa darilo Kataláncovi Serviovi, najlepšie skončil piaty. Brian Herta síce na rozdiel od minulej sezóny odjazdil všetky preteky, ale celkovo mu patrí až 22. priečka s najlepším umiestnením na treťom mieste v Clevelande. Gugelmin, Jourdain, Wilson a Mears sa výraznejšie nepresadili.


Šampionát sa jazdil v siedmich krajinách na štyroch kontinentoch, a to z kalendára pre finančné nezrovnalosti vypadla VC Brazílie v Riu. Slušne sa uviedli dve nové podujatia v Európe - Nemecko a Anglicko. Počas roka zvíťazilo 11 jazdcov, piati z nich prvýkrát, medzi nimi i Brack. Najúspešnejším tímom sa so šiestimi prvenstvami stala stajňa Bobbyho Rahala, ktorú reprezentujú Papis a Brack. Päťkrát sa tešil Roger Penske (De Ferran a Castroneves) a trikrát herec Paul Newman a Liam Haas po prvenstvách Da Mattu. Barry Green okrem rovnomenného tímu vlastní aj tím Motorola a po jednom víťazstve pre neho získali Franchitti a Andretti. Tieňom sezóny je havária dvojnásobného víťaza seriálu z rokov 1997 a 1998, charizmatického Taliana Alessandra Zanardiho, ktorý po nešťastnej kolízii s Taglianim na Lausitzringu prišiel o obe nohy.


Čo sa týka pole position, najviac ich získal Brack (6), De Ferran si pripísal päť, Castroneves tri, Tagliani dve a jedenkrát boli v tréningu najrýchlejší Junqueira, Papis, Gugelmin, Kanaan a Moreno. Z koláča bodov za najviac kôl odjazdených vo vedení si najväčší odhryzol Castroneves (6), nasleduje šampión De Ferran (4), potom Brack s Papisom (3) a po jednom bode si pripísali Da Matta, Tagliani, Gidley a Moreno. 
Na záver môžeme povedať, že sme boli svedkami dramatického ročníka, čo je v CART už zvykom, ale pravý fanúšik sa napätia nikdy nenabaží.           

Poradie v seriáli za rok 2001: 1. De Ferran (Br./Reynard-Honda) 199 b, 2. Brack (Švéd./Lola-Ford) 163, 3. Andretti (USA) 147, 4. Castroneves (obaja Reynard-Honda), 5. Da Matta (obaja Br./Lola-Toyota) 140, 6. Papis (Tal./Lola-Ford) 107.
Pohár národov: 1. Brazília (9 jazdcov) 341 b, 2. USA (6) 240, 3. Kanada (3) 187, 4. Švédsko (1) 163, 5. Taliansko (2) 118, 6. Škótsko (1) 105, 7. Nový Zéland (1) 98, 8. Mexiko (2) 75, 9. Japonsko (2) 42, 10. Katalánsko (1) 42, 11. Francúzsko (1) 7.
Pohár konštruktérov: 1.Reynard 378 b, 2. Lola 335.
Pohár výrobcov motorov: 1. Honda 342, 2. Toyota 308, 3. Ford 298.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 912
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 556
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 460
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 581
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 161
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 182
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 639
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 166
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 999
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 2 943

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf UNB: Hnevá ma zlý prístup zdravotníkov k pacientom

Mnohé izby budú dvojlôžkové. So samostatným sociálnym zariadením a so sprchou, vraví šéf UNB.

ŠPECIÁLNE DOBRÉ RÁNO

Špeciálne Dobré ráno: Kto na Slovensku kradne európske peniaze

Z diskusie Za slušné eurofondy.

SVET

Erdogan je varovaním, kde môže skončiť Maďarsko

Erdogan zmenil Turecko za pätnásť rokov.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308 SW s novým motorom 1,5 BlueHDI: Diesel ešte nekončí (test)

Do karát hraje aj veľký kufor a dobrý podvozok.

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.