SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

CART 2001: rok Brazílčana Gilla de Ferrana

Uplynulý ročník zámorskej série CART pozostával z rekordných 21 podujatí, i keď jedno z nich (Texas) sa napokon neuskutočnilo, pretože trať bola prirýchla a usporiadatelia museli preteky zrušiť po tréningoch

. Počas sezóny sa síce zdalo, že najväčšie šance na titul má trio Brack, Castroneves a Andretti, no napokon všetkým vypálil rybník brazílsky obhajca celkového prvenstva Gil de Ferran, ktorý dominoval v druhej polovici sezóny. Jazdec stajne Penske začal  rok dobre. V úvodných dvoch veľkých cenách bol na pódiu, ale potom sa osem pretekov nevedel výraznejšie presadiť. Zlom prišiel v Chicagu, kde znova skončil tretí a nasledovali bodované umiestnenia až do záveru seriálu.

Medzi nimi boli tri druhé miesta a dve víťazstvá - prvé až v 17. pretekoch roka v Rockinghame. Pravda, titul si De Ferran zaistil už na predposlednej veľkej cene v Austrálii. Druhý v poradí Kenny Brack z tímu Rahal bol jasnou jednotkou na ováloch, kde získal všetky svoje štyri prvenstvá - najviac spomedzi celého štartového poľa. Na klasických tratiach však bol jeho stroj menej konkurencieschopný, a to Švéda v konečnom dôsledku stálo titul. Tretiu priečku nakoniec získala americká hviezda Michael Andretti. Ten po siedmich sezónach v tíme Newman/Haas jazdil tentoraz za novovytvorené družstvo Motorola a hneď preň vybojoval aj premiérový triumf v Toronte. Na titul by však potreboval vyrovnanejšie výsledky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

To platí aj o štvrtom v poradí - Heliovi Castronevesovi. Brazílčan jazdiaci po boku de Ferrana za Penske zvíťazil trikrát, ale inak jeho výkony podliehali výkyvom. Prvenstvami v úvodnom a dvoch záverečných podujatiach sa na celkovú piatu priečku vyhupol ďalší reprezentant Brazílie Christiano da Matta, ktorý zaujal Andrettiho kokpit u Newmana a Haasa a zaznamenal asi najväčší výkonnostný pokrok spomedzi všetkých pilotov. Vďaka dvom víťazstvám a dvom druhým miestam sa v elitnej šestici ocitol aj Max Papis, Brackov kolega u Rahala. Nasledujú Franchitti a víťaz kategórie o nováčika roka Scott Dixon - obaja  si pripísali po jednom triumfe, Dixon dokonca už v tretích pretekoch kariéry. Deviaty Tony Kanaan bol najlepšie tretí, desiaty Carpentier si naopak pripísal na ovále v Michigane svoj prvý triumf.

SkryťVypnúť reklamu

Naň stále čaká jeho kolega z tímu Forsythe Alex Tagliani. Talentovaný Kanaďan mal prvenstvo znova niekoľkokrát na dosah, získal však len tri pódiá. Sklamaním bola sezóna pre exmajstra Vassera, jeho kolegu Morena a veterána Tracyho. Víťazstvo si z tejto trojice odniesol iba Moreno (Vancouver), Tracy získal len dve tretie miesta a Vasser sa na “bedni” ani neobjavil. Jedno tretie miesto určite nesplnilo ani očakávania Christiana Fittipaldiho, zato jeho brazílsky krajan, nováčik Bruno Junqueira, získal v 14. veľkej cene v Elkhart Lake debutový triumf. Junqueirovho partnera Minassiana po šiestich pretekoch vystriedal v stajni Ganassi Američan Memo Gidley a zaskvel sa  troma pódiami. Dve tretie miesta vybojoval pre svoj novozaložený vlastný tím Mexičan Fernandez a zopár bodov mu vyjazdil aj kolega Nakano. V dobrom svetle sa však predviedol ďalší japonský novic Takagi, ktorý skončil v Houstone štvrtý, čo je najlepší výsledok jazdca z krajiny vychádzajúceho slnka v histórii CART. Menej ako v minulom roku sa darilo Kataláncovi Serviovi, najlepšie skončil piaty. Brian Herta síce na rozdiel od minulej sezóny odjazdil všetky preteky, ale celkovo mu patrí až 22. priečka s najlepším umiestnením na treťom mieste v Clevelande. Gugelmin, Jourdain, Wilson a Mears sa výraznejšie nepresadili.

SkryťVypnúť reklamu


Šampionát sa jazdil v siedmich krajinách na štyroch kontinentoch, a to z kalendára pre finančné nezrovnalosti vypadla VC Brazílie v Riu. Slušne sa uviedli dve nové podujatia v Európe - Nemecko a Anglicko. Počas roka zvíťazilo 11 jazdcov, piati z nich prvýkrát, medzi nimi i Brack. Najúspešnejším tímom sa so šiestimi prvenstvami stala stajňa Bobbyho Rahala, ktorú reprezentujú Papis a Brack. Päťkrát sa tešil Roger Penske (De Ferran a Castroneves) a trikrát herec Paul Newman a Liam Haas po prvenstvách Da Mattu. Barry Green okrem rovnomenného tímu vlastní aj tím Motorola a po jednom víťazstve pre neho získali Franchitti a Andretti. Tieňom sezóny je havária dvojnásobného víťaza seriálu z rokov 1997 a 1998, charizmatického Taliana Alessandra Zanardiho, ktorý po nešťastnej kolízii s Taglianim na Lausitzringu prišiel o obe nohy.

SkryťVypnúť reklamu


Čo sa týka pole position, najviac ich získal Brack (6), De Ferran si pripísal päť, Castroneves tri, Tagliani dve a jedenkrát boli v tréningu najrýchlejší Junqueira, Papis, Gugelmin, Kanaan a Moreno. Z koláča bodov za najviac kôl odjazdených vo vedení si najväčší odhryzol Castroneves (6), nasleduje šampión De Ferran (4), potom Brack s Papisom (3) a po jednom bode si pripísali Da Matta, Tagliani, Gidley a Moreno. 
Na záver môžeme povedať, že sme boli svedkami dramatického ročníka, čo je v CART už zvykom, ale pravý fanúšik sa napätia nikdy nenabaží.           

Poradie v seriáli za rok 2001: 1. De Ferran (Br./Reynard-Honda) 199 b, 2. Brack (Švéd./Lola-Ford) 163, 3. Andretti (USA) 147, 4. Castroneves (obaja Reynard-Honda), 5. Da Matta (obaja Br./Lola-Toyota) 140, 6. Papis (Tal./Lola-Ford) 107.
Pohár národov: 1. Brazília (9 jazdcov) 341 b, 2. USA (6) 240, 3. Kanada (3) 187, 4. Švédsko (1) 163, 5. Taliansko (2) 118, 6. Škótsko (1) 105, 7. Nový Zéland (1) 98, 8. Mexiko (2) 75, 9. Japonsko (2) 42, 10. Katalánsko (1) 42, 11. Francúzsko (1) 7.
Pohár konštruktérov: 1.Reynard 378 b, 2. Lola 335.
Pohár výrobcov motorov: 1. Honda 342, 2. Toyota 308, 3. Ford 298.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 818
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 839
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 10 178
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 425
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 377
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 888
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 425
  8. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 2 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  2. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  3. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  4. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  5. Post Bellum SK: V Rádiu Slobodná Európa sme počúvali o pravde cez komunistické rušičky
  6. Michael Achberger: Plážová diéta: keď vás od plaviek delí len niekoľko kíl
  7. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  8. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 536
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 858
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 082
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 878
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 420
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 348
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 089
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu