Peking 23. novembra (TASR) - Japonská Honda a juhokórejský Hyundai odkrajujú čoraz viac z dominantného postavenia nemeckého Volkswagenu (VW) na čínskom automobilovom trhu. Kým v októbri VW utrpel v porovnaní s rovnakým mesiacom vlaňajška 7-% pokles svojho odbytu, Honda zvýšila svoj predaj o 72 % a Hyundai o 214 %.
Číňania majú záujem o nové modely. A tie im ponúkajú Japonci a Juhokórejčania, kým Nemci a Američania zostávajú pri sortimente, ktorý je na trhu už dlhší čas. Aj preto General Motors zaznamenal minulý mesiac 42,1-% pokles predaja svojich vozidiel v porovnaní s októbrom 2003.
Podľa znalca čínskeho trhu s automobilmi Jerryho Loua z hongkonskej pobočky banky Morgan Stanley Volkswagen môže predaj svojich vozidiel v nasledujúcich štyroch rokoch zvýšiť o 100 % len v prípade, ak na trh uvedie najmenej 10 nových modelov. VW sa už na internej konferencii so svojim partnerom Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) v minulom roku dozvedel, že sa s doterajšou stratégiou podnikania ďaleko nedostane. Niektoré jeho modely majú zastaranú techniku, ale používajú sa, aby sa nemusela zvyšovať ich cena. Možno sa spolieha na to, že 70 % čínskych majiteľov vozidiel sa nimi stáva po prvýkrát, a preto by nemali vedieť veľa o rozdieloch v technickom vybavení automobilov. Uplatňuje sa aj tzv. Pi‰chova doktrína. Podľa nej VW musí vyrábať všade na svete vo svojich závodoch rovnaké vozidlá. Znemožnila výrobu "čínskeho" modelu VW, ktorého produkcia bola naplánovaná na rok 2000.
Vývojové oddelenie vo Wolfsburgu sa napokon nechce vzdať nijakých svojich kompetencií a všetko chce schvaľovať. Preto trvá schválenie jednoduchého lepidla pre vnútrajšok vozidiel až osem mesiacov. Je to pridlho pre razantný čínsky trh. Hovorca VW tieto námietky odmietol, lebo sú všeobecné a nepochopiteľné.
Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt.