o miesto prišla horúca novinka z Paríža, Citroën C4. Počas uvedenia modelu C4 na slovenský trh sme absolvovali prvé zoznamovacie kilometre s týmto pozoruhodným automobilom.
Nenapodobiteľný dizajn
Citroën C4 vzbudzuje pozornosť všade, kde sa objaví, čo rozhodne poteší jeho budúcich majiteľov. Z dvoch karosárskych verzií sa nám viac páčilo rodinné päťdverové prevedenie s oblou zadnou časťou. Najlepšiu aerodynamiku v rámci danej triedy (cx 0,28) sme okamžite pocítili na diaľnici, kde pri vysokej rýchlosti prenikal do interiéru minimálny šum. Akustický komfort môžu ešte vylepšiť príplatkové viacvrstvové bočné sklá.
Okrem slušného vnútorného priestoru zhodného pre oba typy karosérií mysleli tvorcovia C4 aj na veľké odkladacie boxy vo dverách a množstvo praktických drobností. Batožinový priestor zaujme skôr dobre využiteľným tvarom ako objemom (342, resp. 352 l). Vyťahovacie priehradky ukryté pod nakladacou hranou rozdelia dno batožinového priestoru na štyri časti, do ktorých umiestníte malé tašky bez toho, aby sa počas jazdy nekontrolovane šmýkali.
Revolučný volant
Veľké zmeny interiéru sú zrejmé na prvý pohľad. Klasické kruhové "budíky" nahradil rozmerný displej na vrchu prístrojovej dosky a namiesto obyčajného volantu ponúka Citroën C4 volant s pevným stredom a novým pohľadom na ovládanie automobilu.
Väčšina ovládacích prvkov našla miesto práve na volante. Stredová konzola je tak prehľadnejšia a ovládanie auta jednoduchšie. Citroën takto posúva pomyselnú latku ergonómie vo svojej triede opäť vyššie.
Základnú verziu Plus (ABS, brzdový asistent, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, el. ovládanie okien s poistkou proti privretiu, štyri airbagy) možno kombinovať s motormi 1,4 i 16V 1,6 i 16V a 1,6 HDi.
Technologický pokrok
Citroën C4 dostal mnohé technické prvky z modelu C5, ktoré výrazne uľahčujú život za volantom. Napríklad príplatkové viacvrstvové bočné sklá, ktoré prepúšťajú menej vonkajšieho hluku i slnečného žiarenia a po rozbití sa nerozsypú.
Drahšie verzie C4 sa budú môcť pochváliť systémom kontrolujúcim neželané opustenie jazdného pruhu AFIL a natáčacími bixenónovými svetlometmi.
K francúzskej predstave o pohodlí za volantom patrí aj integrovaný osviežovač vzduchu s vymeniteľnou náplňou. Spoločnosť Robertet vyvinula pre Citroën deväť rôznych vôní.
Široká škála motorov
Citroën vo svojich nových modeloch vsadil najmä na naftové motory nižšieho objemu. Prvýkrát sa v aute tejto značky objavuje slabší a lacnejší variant motora 1,6 HDi (92 k) popri verzii 1,6 Hdi (110 k). Vrcholom naftovej ponuky bude dvojliter HDi s výkonom 138 k. Vo verzii VTS sme ochutnali vysoké otáčky i výkon (180 k) sprevádzaný ostrým zvukom výfukového potrubia. Jazda s motorom 2,0 VTS bola vzrušujúca, za najvydarenejší motor však považujeme naftiak 1,6 HDi s prijateľným objemom i výkonom zároveň.
Podvozok C4 opustil klasicky mäkké francúzske nastavenie a charakteristikou sa posunul smerom k nemeckým konkurentom. Nás pri prvom subjektívnom zoznámení oslovila dobrá smerová stabilita, výkonné brzdy a hlavne komfort na hrboľatej panelovej ceste.
Odchod starého modelu Xsara zo scény nebude úplný, naďalej sa totiž bude vyrábať kombi model Citroën Xsara Break. Najlacnejší Citroën C4 stojí 530 900 korún.
Na pevnom strede volantu sa okrem digitálneho otáčkomera a niekoľkých kontrolných svetiel nachádza ovládanie autorádia, tempomatu, palubného počítača, navigácie a klaksónu. Vodič môže ovládať všetky podstatné funkcie intuitívne bez toho, aby dal ruky z volantu preč. V prípade nárazu ostáva anatomicky tvarovaný airbag vždy v ideálnej polohe.