Praha 1. decembra (TASR)
Podnik pre 2 000 až 3 000 pracovníkov mohol vyrásť tiež na severe Moravy, ale Ford dal nakoniec prednosť Slovensku: viac ušetrí na mzdách a daniach, navyše sa v Česku pre Ford nenašla vhodná lokalita.
Na Ostravsku, kde sa Ford tiež obzeral, verdikt vnímajú ako nemilú prehru. V Prahe to politici berú športovo. "Automobilový priemysel už je pomerne silný, tragédia to nie je," uviedol český vicepremiér pre ekonomiku Martin Jahn.
Polotajnú informáciu v utorok vypustil slovenský minister hospodárstva Pavol Rusko, ktorý na príleve investorov teraz stavia svoju politickú kariéru. "Myslím si, že je veľká nádej na to, aby sme sa do štvrtka dohodli," uviedol Rusko potom, čo sa o Forde zmienil aj v slovenských novinách.
Ford sa podľa správ zo Slovenska chystá pri Košiciach investovať 300 až 400 miliónov eur, teda v prepočte asi 11,767 až 15,689 miliardy Sk, čo by preňho bol prvý a pomerne veľký vstup do strednej Európy. Na rozdiel od iných značiek zatiaľ dával peniaze skôr na vzdialenejší ruský trh. Nová továreň má byť spoločným podnikom Fordu a nemeckej strojárskej firmy Getrag.
Ford podľa svojho českého zástupcu Martina Linharta nechce teraz Ruskove slová komentovať, čo sa však zrejme čoskoro zmení. "Spoločný podnik Getrag Ford Transmissions má na štvrtok naplánovanú tlačovú konferenciu," uviedol v utorok Linhart s odvolaním na vyhlásenie centrály Forda. Vo štvrtok sľubuje viac povedať aj minister Rusko.
S Fordom rokovali aj české úrady, ale neúspešne. Podľa agentúry CzechInvest, ktorá má za úlohu cudzích investorov lákať, dnes nie je kam veľkú automobilku umiestniť. Škoda a kolínska továreň TPCA už teraz vkladajú veľa energie, aby pre svoje továrne v Čechách našli dosť ľudí. Na Moravu by sa automobilka hodila, ale nie je ju kam umiestniť.
"Do úvahy pripadal Žatec, ale pretože je blízko miest Boleslav a Kolín, tak to nie je vhodná lokalita. Potrebujú rovnakú pracovnú silu a TPCA už teraz musí zvážať zamestnancov zo severu Čiech," uviedla hovorkyňa CzechInvestu Jana Víšková. Jediným vhodným miestom, schopným konkurovať Slovensku, je podľa nej sever Moravy. "Lenže tam nie je pripravená žiadna strategická zóna, kam by sme podnik mohli umiestniť, a preto Morava investorov stráca," povedala Víšková. Slováci podľa nej pri lákaní veľkých investorov oveľa viac hazardujú. Napríklad v prípade automobilky Kia vláda sľúbila zabezpečiť pozemky až potom, čo sa s Kórejčanmi dohodla, a potom pôdu zložito vykupovala.
Príprava pozemkov pre cudzích investorov je navyše teraz v Česku háklivejšou témou ako predtým. Snahy o nadštandardnú a ústretovú politiku k veľkým zahraničným investorom kritizuje opozičná ODS ako neštandardný zásah do rovnosti podnikania, CzechInvest navyše musel tento rok čeliť tvrdej kritike od NKÚ za nezrovnalosti pri utrácaní peňazí za zóny, pre ktoré ešte nie je istý žiadny investor.
Oneskorenie pri príprave investičných zón na Ostravsku je podľa pražských úradníkov vinou tamojšej samosprávy, tá to však vidí opačne, a ak o Ford prišli, tak z toho viní Prahu. "Vláda ani CzechInvest s nami o ničom takom nerokovali," odkázal moravskosliezky hajtman Evžen Tošenovský po šéfovi svojej kancelárie Petrovi Vaňkovi.
Na Slovensku sa teraz stavajú dve automobilky firiem Kia a Peugeot. Obe majú do dvoch rokov vyrábať a spolu s bratislavským podnikom VW budú ročne chrliť takmer 800 000 áut ročne. To je zhruba rovnako, koľko áut sa bude vyrábať v Česku, keď Škoda podľa plánu rozšíri svoj sortiment a keď po Novom roku začne vyrábať automobilka v Kolíne.
Slováci si veria. "Významnú úlohu pri rozhodovaní investorov hrajú dane a cena práce. Slovensko má v porovnaní s Českou republikou nielen nižšie dane, ale tiež menej komplikovaný daňový systém," uviedla v utorok ekonómka Slovenskej sporiteľne Mária Fehérová.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
(1 EUR = 39,223 SKK)