Bratislava 2. decembra (TASR) Rozpravou k dvom návrhom vládnych zákonov v prvom čítaní z dielne ministra dopravy dnes ukončili poslanci tretí rokovací deň 33. schôdze.
Poslanec za Smer Róbert Madej navrhol nepokračovať ďalej v rokovaní o návrhu zákona o autoškolách, ktorý okrem iného spája problematiku autoškôl do jednej právnej normy. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča prijatie nového zákona nebude mať žiadny vplyv na cenu výcvikov. Vzrásť by mala kvalita výučby ako aj znalosti a zručnosti jej absolventov.
Jednou z noviniek, ktorú zákon oproti súčasnému stavu prináša, je zmena podnikania v oblasti prevádzky autoškôl z voľnej ohlasovanej živnosti na viazanú živnosť s vymedzením požadovanej odbornej spôsobilosti a technickej základne. Kým doteraz mohli majitelia škôl zamestnávať školiteľov aj na základe živnostenského oprávnenia, po novom s nimi budú musieť uzatvoriť istý druh pracovného pomeru. Prokopovič si myslí, že to bude viesť k väčšej zodpovednosti školiteľa voči majiteľovi.
Pre prípady, že prevádzkovateľ autoškoly nedokončí výcvik, alebo inak nesplní svoje záväzky, bude slúžiť definovaná finančná spoľahlivosť. Tú môže preukázať napríklad vlastníctvom, spoluvlastníctvom alebo nájmom priestorov, trenažéru alebo iným vlastným imaním v rozsahu 100 000 Sk na jedno osobné motorové vozidlo. Zákon dáva možnosť nahradiť autocvičisko trenažérom. Prevádzkovatelia autoškôl budú musieť viesť technickú základňu v účtovníctve ako hmotný majetok, a to aj v prípade finančného prenájmu v súlade s novým zákonom o dani z príjmov. Nový zákon súčasne transformuje Slovenskú komoru výcvikových zariadení autoškôl na občianske združenie, ktoré by malo ako živnostenské spoločenstvo plniť úlohy podľa živnostenského zákona a prípadne ďalšie úlohy, ktoré môže naň preniesť ministerstvo. So zákonom nesúhlasia majitelia malých autoškôl, ktorí proti nemu viackrát protestovali, lebo ho považujú za likvidačný.
Poslanci diskutovali i o novele zákona o dráhach, ktorá predpokladá od roku 2006 vytvorenie Úradu pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD). V prvom roku bude na svoju činnosť potrebovať 102 miliónov Sk. Jednou z kľúčových kompetencií úradu bude licenčná činnosť v oblasti prevádzkovania dráhy. Novovzniknutý orgán bude mať na starosti aj udeľovanie traťových kapacít.
V piatok poslanci začnú rokovať o návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok. bmg ka ham som