História zimnej pneumatiky

Hoci pán John Boyd Dunlop vynašiel pneumatiku už v roku 1888, špecializované zimné pneumatiky sa začali hromadne predávať až v 60-tych rokoch minulého storočia.

Na začiatku vývoja zimných plášťov sa rátalo so špeciálnym použitím v ťažkých podmienkach, v hlbokom snehu a pri relatívne pomalej jazde. Preto prvé dostupné zimné pneumatiky fungovali presne tak ako vyzerali. O špeciálnych zmesiach gumy pre zimnú pneumatiku vtedy výrobcovia ešte neuvažovali, preto sa vyvíjal iba dezén s veľkými záberovými blokmi. Prvé zimné plášte perfektne fungovali len v hlbokom snehu. Na ľade, vode alebo suchom povrchu boli o poznanie horšie ako letné a navyše boli veľmi hlučné. Túto svoju povesť si so sebou ťahali niekoľko nasledujúcich desaťročí. S nárastom cestovných rýchlostí automobilov sa výrobcovia prepracovali od veľkých záberových blokov k menším, vývoj sa začal výrazne zaoberať aj zložením zmesí. História zimného plášťa má za sebou dva dôležité míľniky zaznamenané až v ostatných pár rokoch. Najskôr došlo k použitiu siliky v behúňovej zmesi a následne lamiel na povrchu plášťa. Silika umožňuje použitie mäkšej zmesi bez negatívneho dopadu na životnosť a vďaka nej dosahujú zimné pneumatiky výborné vlastnosti na snehu, ľade i vode. Na druhej strane silika neznižuje výkon na suchej ceste. Veľkú zásluhu na vylepšovaní zimného obutia automobilu majú lamely, ktoré vlastne rozrezávajú časti dezénu. Vplyvom lamiel sa dezén zimnej pneumatiky začína podobať letnému, je oveľa tichší a pritom nestráca dobré vlastnosti na snehu. Snahou popredných výrobcov zimných pneumatík je dosiahnutie výborných vlastností na snehu a ľade, ale zároveň vysoký komfort jazdy na suchých, prípadne mokrých cestách.

vývoj zimného plášťaVzhľad dezénu zimnej pneumatiky sa za posledných 50 rokov zmenil na nepoznanie. Záberové bloky s lamelami sú malé a drážky v dezéne slúžia k odvodu vody a “snehovej kaše“. Zimné pneumatiky sa postupne stávajú rovnako tiché a komfortné ako letné.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 718
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 117
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 067
  4. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 2 592
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 098
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 922
  7. Kam do tepla v januári? 1 544
  8. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 450
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 441
  10. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 196

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Je z trinástich detí a nikto mu neveril. Dnes láme rekordy

Hovoria o ňom ako o novom Matejovi Tóthovi. Sedemnásťročný Daniel Kováč však musel dokázať, že nie je feťák a so športom to myslí vážne.

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky.

ŠPORT

Kuzminovej brat Šipulin nebude môcť štartovať na olympiáde

Infomovala spravodajská agentúra RIA.

KOMENTÁRE

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.