História zimnej pneumatiky

Hoci pán John Boyd Dunlop vynašiel pneumatiku už v roku 1888, špecializované zimné pneumatiky sa začali hromadne predávať až v 60-tych rokoch minulého storočia.

Na začiatku vývoja zimných plášťov sa rátalo so špeciálnym použitím v ťažkých podmienkach, v hlbokom snehu a pri relatívne pomalej jazde. Preto prvé dostupné zimné pneumatiky fungovali presne tak ako vyzerali. O špeciálnych zmesiach gumy pre zimnú pneumatiku vtedy výrobcovia ešte neuvažovali, preto sa vyvíjal iba dezén s veľkými záberovými blokmi. Prvé zimné plášte perfektne fungovali len v hlbokom snehu. Na ľade, vode alebo suchom povrchu boli o poznanie horšie ako letné a navyše boli veľmi hlučné. Túto svoju povesť si so sebou ťahali niekoľko nasledujúcich desaťročí. S nárastom cestovných rýchlostí automobilov sa výrobcovia prepracovali od veľkých záberových blokov k menším, vývoj sa začal výrazne zaoberať aj zložením zmesí. História zimného plášťa má za sebou dva dôležité míľniky zaznamenané až v ostatných pár rokoch. Najskôr došlo k použitiu siliky v behúňovej zmesi a následne lamiel na povrchu plášťa. Silika umožňuje použitie mäkšej zmesi bez negatívneho dopadu na životnosť a vďaka nej dosahujú zimné pneumatiky výborné vlastnosti na snehu, ľade i vode. Na druhej strane silika neznižuje výkon na suchej ceste. Veľkú zásluhu na vylepšovaní zimného obutia automobilu majú lamely, ktoré vlastne rozrezávajú časti dezénu. Vplyvom lamiel sa dezén zimnej pneumatiky začína podobať letnému, je oveľa tichší a pritom nestráca dobré vlastnosti na snehu. Snahou popredných výrobcov zimných pneumatík je dosiahnutie výborných vlastností na snehu a ľade, ale zároveň vysoký komfort jazdy na suchých, prípadne mokrých cestách.

vývoj zimného plášťaVzhľad dezénu zimnej pneumatiky sa za posledných 50 rokov zmenil na nepoznanie. Záberové bloky s lamelami sú malé a drážky v dezéne slúžia k odvodu vody a “snehovej kaše“. Zimné pneumatiky sa postupne stávajú rovnako tiché a komfortné ako letné.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 342
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 100
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 688
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 2 853
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 396
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 162
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 160
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 058
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 596
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 485

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.