SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

História zimnej pneumatiky

Hoci pán John Boyd Dunlop vynašiel pneumatiku už v roku 1888, špecializované zimné pneumatiky sa začali hromadne predávať až v 60-tych rokoch minulého storočia.

Na začiatku vývoja zimných plášťov sa rátalo so špeciálnym použitím v ťažkých podmienkach, v hlbokom snehu a pri relatívne pomalej jazde. Preto prvé dostupné zimné pneumatiky fungovali presne tak ako vyzerali. O špeciálnych zmesiach gumy pre zimnú pneumatiku vtedy výrobcovia ešte neuvažovali, preto sa vyvíjal iba dezén s veľkými záberovými blokmi. Prvé zimné plášte perfektne fungovali len v hlbokom snehu. Na ľade, vode alebo suchom povrchu boli o poznanie horšie ako letné a navyše boli veľmi hlučné. Túto svoju povesť si so sebou ťahali niekoľko nasledujúcich desaťročí. S nárastom cestovných rýchlostí automobilov sa výrobcovia prepracovali od veľkých záberových blokov k menším, vývoj sa začal výrazne zaoberať aj zložením zmesí. História zimného plášťa má za sebou dva dôležité míľniky zaznamenané až v ostatných pár rokoch. Najskôr došlo k použitiu siliky v behúňovej zmesi a následne lamiel na povrchu plášťa. Silika umožňuje použitie mäkšej zmesi bez negatívneho dopadu na životnosť a vďaka nej dosahujú zimné pneumatiky výborné vlastnosti na snehu, ľade i vode. Na druhej strane silika neznižuje výkon na suchej ceste. Veľkú zásluhu na vylepšovaní zimného obutia automobilu majú lamely, ktoré vlastne rozrezávajú časti dezénu. Vplyvom lamiel sa dezén zimnej pneumatiky začína podobať letnému, je oveľa tichší a pritom nestráca dobré vlastnosti na snehu. Snahou popredných výrobcov zimných pneumatík je dosiahnutie výborných vlastností na snehu a ľade, ale zároveň vysoký komfort jazdy na suchých, prípadne mokrých cestách.

vývoj zimného plášťaVzhľad dezénu zimnej pneumatiky sa za posledných 50 rokov zmenil na nepoznanie. Záberové bloky s lamelami sú malé a drážky v dezéne slúžia k odvodu vody a “snehovej kaše“. Zimné pneumatiky sa postupne stávajú rovnako tiché a komfortné ako letné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 786
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 060
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 536
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 850
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 768
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 479
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 165
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept