História zimnej pneumatiky

Hoci pán John Boyd Dunlop vynašiel pneumatiku už v roku 1888, špecializované zimné pneumatiky sa začali hromadne predávať až v 60-tych rokoch minulého storočia.

Na začiatku vývoja zimných plášťov sa rátalo so špeciálnym použitím v ťažkých podmienkach, v hlbokom snehu a pri relatívne pomalej jazde. Preto prvé dostupné zimné pneumatiky fungovali presne tak ako vyzerali. O špeciálnych zmesiach gumy pre zimnú pneumatiku vtedy výrobcovia ešte neuvažovali, preto sa vyvíjal iba dezén s veľkými záberovými blokmi. Prvé zimné plášte perfektne fungovali len v hlbokom snehu. Na ľade, vode alebo suchom povrchu boli o poznanie horšie ako letné a navyše boli veľmi hlučné. Túto svoju povesť si so sebou ťahali niekoľko nasledujúcich desaťročí. S nárastom cestovných rýchlostí automobilov sa výrobcovia prepracovali od veľkých záberových blokov k menším, vývoj sa začal výrazne zaoberať aj zložením zmesí. História zimného plášťa má za sebou dva dôležité míľniky zaznamenané až v ostatných pár rokoch. Najskôr došlo k použitiu siliky v behúňovej zmesi a následne lamiel na povrchu plášťa. Silika umožňuje použitie mäkšej zmesi bez negatívneho dopadu na životnosť a vďaka nej dosahujú zimné pneumatiky výborné vlastnosti na snehu, ľade i vode. Na druhej strane silika neznižuje výkon na suchej ceste. Veľkú zásluhu na vylepšovaní zimného obutia automobilu majú lamely, ktoré vlastne rozrezávajú časti dezénu. Vplyvom lamiel sa dezén zimnej pneumatiky začína podobať letnému, je oveľa tichší a pritom nestráca dobré vlastnosti na snehu. Snahou popredných výrobcov zimných pneumatík je dosiahnutie výborných vlastností na snehu a ľade, ale zároveň vysoký komfort jazdy na suchých, prípadne mokrých cestách.

vývoj zimného plášťaVzhľad dezénu zimnej pneumatiky sa za posledných 50 rokov zmenil na nepoznanie. Záberové bloky s lamelami sú malé a drážky v dezéne slúžia k odvodu vody a “snehovej kaše“. Zimné pneumatiky sa postupne stávajú rovnako tiché a komfortné ako letné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 634
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 670
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 757
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 570
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 598
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 535
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 556
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 497
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 976
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 663

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.