Londýn/Brusel 10. decembra (TASR) - Carlos Gershenson zo Slobodnej univerzity v Bruseli vymyslel jednoduchú metódu pre efektívne fungovanie svetelnej ...
Londýn/Brusel 10. decembra (TASR) - Carlos Gershenson zo Slobodnej univerzity v Bruseli vymyslel jednoduchú metódu pre efektívne fungovanie svetelnej signalizácie: Stačí, keď každý semafor registruje, koľko áut a ako dlho pred ním čaká, a potom sa prepne na zelenú.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Tento systém sa prispôsobí miestnym dopravným podmienkam a sám si nájde optimálnu frekvenciu prepínania, informoval časopis Nature na svojej internetovej stránke. Jediný vodič síce nespustí zelenú vlnu, ale väčší počet vozidiel "prinúti" semafor, aby zasvietila zelená.
Systém je podľa Gershensona flexibilnejší ako klasické pevné intervaly na semaforoch. Pokusy prispôsobiť prepínanie signalizácie sa už robili, ale pomocou drahých a komplikovaných počítačových systémov, cez ktoré boli semafory prepojené s centrálnym počítačom.
Gershensonova metóda je oveľa jednoduchšia: Každý semafor reaguje na dané podmienky samostatne. Takéto zariadenia sa už používajú, avšak na málo používaných križovatkách mimo hlavných ťahov.
Vedec porovnal dva pevné a dva flexibilné systémy prepínania semaforov. Flexibilné systémy boli mimo miest asi o 30 percent účinnejšie ako pevné prepínanie a fungovalo pri rôznej hustote dopravy.