Je pravdepodobné, že parlament zákon výrazne pozmení, lebo kritické hlasy voči vládnemu návrhu z dielne ministerstva dopravy sa ozývajú z opozície aj z koalície.
"Som smutný z toho, že tento tvrdý lobistický zákon prešiel do druhého čítania," vyhlásil poslanec Smeru Róbert Madej. Jeho pokus zastaviť hlasovanie o zákone a vrátiť ho vláde na dopracovanie nebol úspešný. V druhom čítaní sa Madej pokúsi o odstránenie najspornejších ustanovení a verí, že aj s pomocou koalície.
Odporcom zákona je aj Jirko Malchárek z ANO. Pred časom avizoval, že nebude hlasovať za to, aby sa zákon dostal do druhého čítania, vo štvrtok však názor zmenil a hlasoval za. Malchárek uznáva, že "obsahovo je ten zákon veľmi zlý", ale samotný zákon o autoškolách považuje za užitočný a chce ho zlepšiť.
S viacerými poslancami opozície aj koalície sa Malchárek dohodol, že pripraví pozmeňovacie návrhy, ktoré "sedem-osem kľúčových vecí vyriešia inak a potom z toho možno vznikne zákon, ktorý bude posúvať výučbu dopredu".
Malchárek tvrdí, že podporu zákonu títo poslanci nekompromisne podriadia prijatím tohto komplexného pozmeňovacieho návrhu. Ten bude riešiť najmä otázku pracovnoprávneho postavenia inštruktorov a vlastníctva technického zariadenia autoškôl.
Časť majiteľov autoškôl tvrdí, že schválenie vládneho návrhu zákona v pôvodnej podobe by viedlo k ich zániku. Cena za jeden kurz na vodičský preukaz skupiny B by sa vraj mohla vyšplhať až na 20-tisíc korún.
Tieto tvrdenia odmieta Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl. Výhrady vraj prezentuje iba 10 percent autoškôl. "Nerešpektujú súčasne platnú právnu úpravu a bránia sa prijatiu nového zákona, vyhovuje im neprehľadnosť, čo znemožňuje dôslednú kontrolu autoškôl zo strany štátu," píše sa v stanovisku prezidenta komory Antona Michaličku.
(rp)