SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
BUDE ESP POVINNÉ ?

Zavedenie ESP do sériovej výbavy znížilo nehodovosť o 42-percent !!

Kým vzduchvé vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy keď dôjde k najhoršiemu, prvky aktívnej bezpečnosti ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť.

Automobilky si danú skutočnosť uvedomujú a stále viac úsilia venujú aktívnej bezpečnosti. Okrem neustáleho zlepšovania ABS a ESP sa stal hitom brzdový asistent, ktorý pri panickom brzdení vyvinie maximálnu brzdnú silu a skráti brzdnú dráhu o 15%. Ešte pred pár rokmi bol stabilizačný systém ESP výsadou luxusných automobilov ale dnes sa už monutuje (za príplatok) aj do malých automobilov. Mercedes však v posledných rokoch (od augusta 1999) ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a esp v akciis odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti. Na tento druh nehôd pritom v Nemecku pripadá až 43 percent smrteľných následkov. Podľa americkej „Insurance Institute for Highway Safety“ ESP môže počet smrteľných nehôd znížiť o viac ako tretinu. Výroba ESP najnovšej generácie dosahuje náklady cez tisíc euro. Systém ESP samočinne v zlomkoch sekundy koriguje dráhu vozidla, napríklad pri nebezpečenstve šmyku, či straty stability. Pomáha tiež vodičovi zvládnuť kritické situácie hrozby vybočenia zo zákruty, či vychýlenia sa z jazdnej stopy počas prudkého brzdenia. ESP tiež pomáha ak musí vodič náhle zmeniť smer, čo si overujeme u testovaných automobilov v tzv „losom teste“. So sériovou montážou ESP začal Mercedes uvažovať pri uvedení prvej generácie A triedy. Pre dnešné Áčko je ESP samozrejmosťou, hoci jazdné vlastnosti auta sa ešte zlepšili. Inštalovanie ESP do každého auta by podľa odborníkov iba v Nemecku mohlo zachrániť okolo 27-tisíc potenciálnych obetí dopravných nehôd. Európska legislatíva predpisuje od roku 2006 vybavenie všetkých nových automobilov predávaných v EU systémom ABS a dvomi airbagmi. O nejaký čas sa možno dočkáme sériovej montáže ESP, avšak vzhľadom na technickú úroveň niektorých miniautomobilov, to bude hudba búdeceho desaťročia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

 

Ako funguje ESP ?

Systém využíva senzory ABS na všetkých štyroch kolesách a neustále sníma ich rýchlosť. Získané údaje porovnáva s uhlom natočenia volantu a s momentálným priečnym i pozdĺžnym zrýchlením auta. Riadiaca časť teda zisťuje kedy sa automobil začne šmýkať, čo sa prejavuje veľkým rozdielom rýchlosti kolies, bočným zrýchlením a podobne. Riadiaca jednotka vyšle povel činnej časti, ktorá môže znížiť výkon motora a prostredníctvom čerpadla pribrzdiť jedno z kolies automobilu. Brzdené koleso vytvára opačný moment proti smeru šmyku. ESP dokáže zasiahnuť už vtedy, keď ešte vodič šmyk nezaregistroval. Najnovše systémy ESP napríklad ESP 8 v Audi A4 dokáže kombinovať pribrzďovanie troch kolies súčasne aby sa eliminovalo nedotáčavé správanie auta pri zásahu ESP.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 076
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 273
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 996
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 580
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 315
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 032
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 310
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 213
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.