BUDE ESP POVINNÉ ?

Zavedenie ESP do sériovej výbavy znížilo nehodovosť o 42-percent !!

Kým vzduchvé vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy keď dôjde k najhoršiemu, prvky aktívnej bezpečnosti ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť.

Automobilky si danú skutočnosť uvedomujú a stále viac úsilia venujú aktívnej bezpečnosti. Okrem neustáleho zlepšovania ABS a ESP sa stal hitom brzdový asistent, ktorý pri panickom brzdení vyvinie maximálnu brzdnú silu a skráti brzdnú dráhu o 15%. Ešte pred pár rokmi bol stabilizačný systém ESP výsadou luxusných automobilov ale dnes sa už monutuje (za príplatok) aj do malých automobilov. Mercedes však v posledných rokoch (od augusta 1999) ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a esp v akciis odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti. Na tento druh nehôd pritom v Nemecku pripadá až 43 percent smrteľných následkov. Podľa americkej „Insurance Institute for Highway Safety“ ESP môže počet smrteľných nehôd znížiť o viac ako tretinu. Výroba ESP najnovšej generácie dosahuje náklady cez tisíc euro. Systém ESP samočinne v zlomkoch sekundy koriguje dráhu vozidla, napríklad pri nebezpečenstve šmyku, či straty stability. Pomáha tiež vodičovi zvládnuť kritické situácie hrozby vybočenia zo zákruty, či vychýlenia sa z jazdnej stopy počas prudkého brzdenia. ESP tiež pomáha ak musí vodič náhle zmeniť smer, čo si overujeme u testovaných automobilov v tzv „losom teste“. So sériovou montážou ESP začal Mercedes uvažovať pri uvedení prvej generácie A triedy. Pre dnešné Áčko je ESP samozrejmosťou, hoci jazdné vlastnosti auta sa ešte zlepšili. Inštalovanie ESP do každého auta by podľa odborníkov iba v Nemecku mohlo zachrániť okolo 27-tisíc potenciálnych obetí dopravných nehôd. Európska legislatíva predpisuje od roku 2006 vybavenie všetkých nových automobilov predávaných v EU systémom ABS a dvomi airbagmi. O nejaký čas sa možno dočkáme sériovej montáže ESP, avšak vzhľadom na technickú úroveň niektorých miniautomobilov, to bude hudba búdeceho desaťročia.

Článok pokračuje pod video reklamou

 

Ako funguje ESP ?

Systém využíva senzory ABS na všetkých štyroch kolesách a neustále sníma ich rýchlosť. Získané údaje porovnáva s uhlom natočenia volantu a s momentálným priečnym i pozdĺžnym zrýchlením auta. Riadiaca časť teda zisťuje kedy sa automobil začne šmýkať, čo sa prejavuje veľkým rozdielom rýchlosti kolies, bočným zrýchlením a podobne. Riadiaca jednotka vyšle povel činnej časti, ktorá môže znížiť výkon motora a prostredníctvom čerpadla pribrzdiť jedno z kolies automobilu. Brzdené koleso vytvára opačný moment proti smeru šmyku. ESP dokáže zasiahnuť už vtedy, keď ešte vodič šmyk nezaregistroval. Najnovše systémy ESP napríklad ESP 8 v Audi A4 dokáže kombinovať pribrzďovanie troch kolies súčasne aby sa eliminovalo nedotáčavé správanie auta pri zásahu ESP.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 636
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 850
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 324
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 079
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 925
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 402
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 033
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 523
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 171