BUDE ESP POVINNÉ ?

Zavedenie ESP do sériovej výbavy znížilo nehodovosť o 42-percent !!

Kým vzduchvé vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy keď dôjde k najhoršiemu, prvky aktívnej bezpečnosti ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť.

Automobilky si danú skutočnosť uvedomujú a stále viac úsilia venujú aktívnej bezpečnosti. Okrem neustáleho zlepšovania ABS a ESP sa stal hitom brzdový asistent, ktorý pri panickom brzdení vyvinie maximálnu brzdnú silu a skráti brzdnú dráhu o 15%. Ešte pred pár rokmi bol stabilizačný systém ESP výsadou luxusných automobilov ale dnes sa už monutuje (za príplatok) aj do malých automobilov. Mercedes však v posledných rokoch (od augusta 1999) ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a esp v akciis odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti. Na tento druh nehôd pritom v Nemecku pripadá až 43 percent smrteľných následkov. Podľa americkej „Insurance Institute for Highway Safety“ ESP môže počet smrteľných nehôd znížiť o viac ako tretinu. Výroba ESP najnovšej generácie dosahuje náklady cez tisíc euro. Systém ESP samočinne v zlomkoch sekundy koriguje dráhu vozidla, napríklad pri nebezpečenstve šmyku, či straty stability. Pomáha tiež vodičovi zvládnuť kritické situácie hrozby vybočenia zo zákruty, či vychýlenia sa z jazdnej stopy počas prudkého brzdenia. ESP tiež pomáha ak musí vodič náhle zmeniť smer, čo si overujeme u testovaných automobilov v tzv „losom teste“. So sériovou montážou ESP začal Mercedes uvažovať pri uvedení prvej generácie A triedy. Pre dnešné Áčko je ESP samozrejmosťou, hoci jazdné vlastnosti auta sa ešte zlepšili. Inštalovanie ESP do každého auta by podľa odborníkov iba v Nemecku mohlo zachrániť okolo 27-tisíc potenciálnych obetí dopravných nehôd. Európska legislatíva predpisuje od roku 2006 vybavenie všetkých nových automobilov predávaných v EU systémom ABS a dvomi airbagmi. O nejaký čas sa možno dočkáme sériovej montáže ESP, avšak vzhľadom na technickú úroveň niektorých miniautomobilov, to bude hudba búdeceho desaťročia.

 

Ako funguje ESP ?

Systém využíva senzory ABS na všetkých štyroch kolesách a neustále sníma ich rýchlosť. Získané údaje porovnáva s uhlom natočenia volantu a s momentálným priečnym i pozdĺžnym zrýchlením auta. Riadiaca časť teda zisťuje kedy sa automobil začne šmýkať, čo sa prejavuje veľkým rozdielom rýchlosti kolies, bočným zrýchlením a podobne. Riadiaca jednotka vyšle povel činnej časti, ktorá môže znížiť výkon motora a prostredníctvom čerpadla pribrzdiť jedno z kolies automobilu. Brzdené koleso vytvára opačný moment proti smeru šmyku. ESP dokáže zasiahnuť už vtedy, keď ešte vodič šmyk nezaregistroval. Najnovše systémy ESP napríklad ESP 8 v Audi A4 dokáže kombinovať pribrzďovanie troch kolies súčasne aby sa eliminovalo nedotáčavé správanie auta pri zásahu ESP.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 540
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 666
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 167
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 132
  5. Kam do tepla v januári? 2 542
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 367
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 140
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.