SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
BUDE ESP POVINNÉ ?

Zavedenie ESP do sériovej výbavy znížilo nehodovosť o 42-percent !!

Kým vzduchvé vankúše (airbagy), bezpečnostné pásy a deformačné zóny chránia posádku až vtedy keď dôjde k najhoršiemu, prvky aktívnej bezpečnosti ako ABS a ESP sa snažia nehode zabrániť.

Automobilky si danú skutočnosť uvedomujú a stále viac úsilia venujú aktívnej bezpečnosti. Okrem neustáleho zlepšovania ABS a ESP sa stal hitom brzdový asistent, ktorý pri panickom brzdení vyvinie maximálnu brzdnú silu a skráti brzdnú dráhu o 15%. Ešte pred pár rokmi bol stabilizačný systém ESP výsadou luxusných automobilov ale dnes sa už monutuje (za príplatok) aj do malých automobilov. Mercedes však v posledných rokoch (od augusta 1999) ponúka ESP ako súčasť sériového vybavenia vo všetkých osobných automobiloch. Nemecký štatistický úrad už rok po sériovom inštalovaní ESP zaevidoval zhruba 15-percentné zníženie a esp v akciis odstupom troch rokov štatistiky uvádzajú vyše 42-percentný pokles nehodovosti týchto vozidiel. Najviac sa po zavedení ESP znížili najťažšie nehody spôsobené nezvládnutím riadenia vodičom vo vysokej rýchlosti. Na tento druh nehôd pritom v Nemecku pripadá až 43 percent smrteľných následkov. Podľa americkej „Insurance Institute for Highway Safety“ ESP môže počet smrteľných nehôd znížiť o viac ako tretinu. Výroba ESP najnovšej generácie dosahuje náklady cez tisíc euro. Systém ESP samočinne v zlomkoch sekundy koriguje dráhu vozidla, napríklad pri nebezpečenstve šmyku, či straty stability. Pomáha tiež vodičovi zvládnuť kritické situácie hrozby vybočenia zo zákruty, či vychýlenia sa z jazdnej stopy počas prudkého brzdenia. ESP tiež pomáha ak musí vodič náhle zmeniť smer, čo si overujeme u testovaných automobilov v tzv „losom teste“. So sériovou montážou ESP začal Mercedes uvažovať pri uvedení prvej generácie A triedy. Pre dnešné Áčko je ESP samozrejmosťou, hoci jazdné vlastnosti auta sa ešte zlepšili. Inštalovanie ESP do každého auta by podľa odborníkov iba v Nemecku mohlo zachrániť okolo 27-tisíc potenciálnych obetí dopravných nehôd. Európska legislatíva predpisuje od roku 2006 vybavenie všetkých nových automobilov predávaných v EU systémom ABS a dvomi airbagmi. O nejaký čas sa možno dočkáme sériovej montáže ESP, avšak vzhľadom na technickú úroveň niektorých miniautomobilov, to bude hudba búdeceho desaťročia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

 

Ako funguje ESP ?

Systém využíva senzory ABS na všetkých štyroch kolesách a neustále sníma ich rýchlosť. Získané údaje porovnáva s uhlom natočenia volantu a s momentálným priečnym i pozdĺžnym zrýchlením auta. Riadiaca časť teda zisťuje kedy sa automobil začne šmýkať, čo sa prejavuje veľkým rozdielom rýchlosti kolies, bočným zrýchlením a podobne. Riadiaca jednotka vyšle povel činnej časti, ktorá môže znížiť výkon motora a prostredníctvom čerpadla pribrzdiť jedno z kolies automobilu. Brzdené koleso vytvára opačný moment proti smeru šmyku. ESP dokáže zasiahnuť už vtedy, keď ešte vodič šmyk nezaregistroval. Najnovše systémy ESP napríklad ESP 8 v Audi A4 dokáže kombinovať pribrzďovanie troch kolies súčasne aby sa eliminovalo nedotáčavé správanie auta pri zásahu ESP.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 153
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 118
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 136
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 744
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 762
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 366
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 409
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 264
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 184
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric