Rolls-Royce 100 EX - auto pre nikoho

Nové modely značky Rolls-Royce (RR) neprichádzajú na trh veľmi často, ale keď RR niečo predstaví, je to automobil s mnohými naj, vrátane ceny a techniky. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, RR už ani zďaleka nie je nemoderným ťažkopádnym automobilom so zasta

ralou technikou a premrštenou cenou. RR bol práve jednou z prvých automobiliek, ktorá sa venovala výrobe koncepčných prototypov, ktoré si nekúpili ani najbohatší ľudia sveta a ostali vzácnym vlastníctvom firmy. Najviac experimentálnych modelov s označním EX vzniklo v rokoch 1919 až 1957. Pri príležitosti stého výročia založenia, ktoré RR oslávil v tomto roku, vznikol ďalší EX-periment s označním 100 EX. Pri výrobe auta, ktoré sa nikdy nedostane do sériovej výroby, boli použité najmodernejšie technológie, no napriek tomu jeho zrod prebiehal pomaly, bez vplyvu hektickej doby a marketingových tlakov. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. V novembri predstavil Rolls-Royce experimentálny model 100 EX na show v Singapure. Britská automobilka, ktorá je súčasťou nemeckej skupiny BMW, oznámila, že v roku 2007 predstaví nový model s pracovným názvom RR 02, skonštruovaný na platforme Phantom a inšpirovaný 100 EX, s 6,75-litrovým motorom V12. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. Hoci tento prototyp nemá cenu, lebo sa nikdy predávať nebude, zistili sme sumu, za ktorú by ste si mohli objednať jednoduchší RR Phantom. V Spojených štátoch sa cena nového Rolls-Royce Phantom pohybuje od 320 000 USD za základný model. V Európe v závislosti od vybavenia stojí nový RR Phantom 290 000 až 650 000 eur. Starý Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930 stojí 350 000 eur a viac. Skrátka za 14 miliónov korún zoženiete Rolls-Royce v základnej výbave.

Keď je inšpirácia, nájde sa aj dôvod zostrojiť auto pre nikoho, teda iba tak pre radosť. V prípade 100 EX pochádza inšpirácia z obdobia okolo roku 1927, kedy vznikli vozidlá s plátenou strechou 15 EX, 16EX, a 17EX na podvozku vtedajšieho modelu Phantom. História sa neuveriteľne opakuje, pretože na podvozku súčasného modelu Phantom (vznikol v roku 2003 v spolupráci s BMW) vyrástol model 100 EX s plátenou strechou a hliníkovou karosériou.

 


Všade vládne tvorivá nálada a ticho príznačné skôr pre ateliér, než vývojové centrum automobilky. Tak ako väčšina sôch a obrazov ani tento skvost sa nebude hromadne vyrábať, dokonca je vylúčená aj amatérska reprodukcia. Už v tejto fáze vývoja 100 EX bolo jasné , že prototyp bude plne funkčný a preskúšaný vo všetkých prevádzkových podmienkach. Prečo? To vedia iba v RR.

 

V tomto kúsku hliny je celá vážnosť značky, napriek tomu okrídlený emblém značky neputuje v tom istom vyhotovení z modelu na model. Pre 100 EX musel byť vytvorený presne podľa predlohy, ale originálne iba pre toto auto. Najprestížnejšia automobilka sveta jasne dokazuje blízkosť výtvarného umenia a automobilového priemyslu.

 

Hlinený model sa dokonale podobá na finálnu verziu, ale ešte stále pripomína chladné telo bez duše. Až voňavá koža, vzácne kovy, leštené drevo a švajčiarske hodinky navodia správnu atmosféru. Experimentálny automobil bude mať karosériu z hliníka a špeciálne vyklápacie svetlomety.

 

 

Pod nádherným obalom sa ukrýva honosný interiér ohurujúci luxusom i priestorom. Pohodlie posádky je nadovšetko, lebo nikto z realizačného tímu presne nevie, ktorá najváženejšia osoba sveta si vyskúša pohodlie zadných sedadiel počas návštevy továrne. Experimentáne vozidlo sa od koncepčného odlišuje tým, že musí byť plne funkčné, aby si na ňom RR overil nové technické riešenia.


Vozidlá RR obdivuje celý svet, ale iba vyvolení si ich kupujú a užívajú. S ohľadom na cieľovú skupinu sa tvorcovia interiéru nechali inšpirovať modernými jachtami. „Výsledkom našej práce je moderný interiér s bezchybným morským vplyvom“ - vysvetľuje dizajnér Charles Coldham. Predné sedadlá dostali úplne nový dizajn a okrem toho dokonale držia vodičove telo v zákrutách. Zadné bohato dimenzované sedadlá pre dvojicu pasažierov sa vyrovnajú limuzíne Phantom, napriek tomu, že 100 Ex je kabriolet. Plasty sú pre tento druh automobilu zakázané a nahradil ich leštený hliník, drevený obklad, volant v mahagónovom prevedení a koža „Dark Curzon“.

 

 

 

Oslava stého výročia automobilky RR sa podarila. Na svete je unikátny funkčný kabriolet v jedinečnom a neopakovateľnom vyhotovení. Od bežných komerčných kabrioletov sa líši cenou, vzhľadom ale i proporciami. Dĺžka karosérie (5,6m) predčí mnohé limuzíny a medzi rázvor náprav (3,47m) by vošlo bežné malé auto. Parametre motora ukrytého pod kapotou 100 EX sú ako vždy tajné. Dozvedeli sme sa však, že šestnásťvalcový motor má objem 9 l a je spojený so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkon možno iba predpokladať no určite prekračuje 600 k. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a riadenie má variabilný prevodový pomer. Dvere spomienkového predmetu sa otvárajú protismerne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 990
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 660
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 495
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 003
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 985
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 529
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 744
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 185
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 901
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 692

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.