Rolls-Royce 100 EX - auto pre nikoho

Nové modely značky Rolls-Royce (RR) neprichádzajú na trh veľmi často, ale keď RR niečo predstaví, je to automobil s mnohými naj, vrátane ceny a techniky. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, RR už ani zďaleka nie je nemoderným ťažkopádnym automobilom so zasta

ralou technikou a premrštenou cenou. RR bol práve jednou z prvých automobiliek, ktorá sa venovala výrobe koncepčných prototypov, ktoré si nekúpili ani najbohatší ľudia sveta a ostali vzácnym vlastníctvom firmy. Najviac experimentálnych modelov s označním EX vzniklo v rokoch 1919 až 1957. Pri príležitosti stého výročia založenia, ktoré RR oslávil v tomto roku, vznikol ďalší EX-periment s označním 100 EX. Pri výrobe auta, ktoré sa nikdy nedostane do sériovej výroby, boli použité najmodernejšie technológie, no napriek tomu jeho zrod prebiehal pomaly, bez vplyvu hektickej doby a marketingových tlakov. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. V novembri predstavil Rolls-Royce experimentálny model 100 EX na show v Singapure. Britská automobilka, ktorá je súčasťou nemeckej skupiny BMW, oznámila, že v roku 2007 predstaví nový model s pracovným názvom RR 02, skonštruovaný na platforme Phantom a inšpirovaný 100 EX, s 6,75-litrovým motorom V12. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. Hoci tento prototyp nemá cenu, lebo sa nikdy predávať nebude, zistili sme sumu, za ktorú by ste si mohli objednať jednoduchší RR Phantom. V Spojených štátoch sa cena nového Rolls-Royce Phantom pohybuje od 320 000 USD za základný model. V Európe v závislosti od vybavenia stojí nový RR Phantom 290 000 až 650 000 eur. Starý Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930 stojí 350 000 eur a viac. Skrátka za 14 miliónov korún zoženiete Rolls-Royce v základnej výbave.

Keď je inšpirácia, nájde sa aj dôvod zostrojiť auto pre nikoho, teda iba tak pre radosť. V prípade 100 EX pochádza inšpirácia z obdobia okolo roku 1927, kedy vznikli vozidlá s plátenou strechou 15 EX, 16EX, a 17EX na podvozku vtedajšieho modelu Phantom. História sa neuveriteľne opakuje, pretože na podvozku súčasného modelu Phantom (vznikol v roku 2003 v spolupráci s BMW) vyrástol model 100 EX s plátenou strechou a hliníkovou karosériou.

 


Všade vládne tvorivá nálada a ticho príznačné skôr pre ateliér, než vývojové centrum automobilky. Tak ako väčšina sôch a obrazov ani tento skvost sa nebude hromadne vyrábať, dokonca je vylúčená aj amatérska reprodukcia. Už v tejto fáze vývoja 100 EX bolo jasné , že prototyp bude plne funkčný a preskúšaný vo všetkých prevádzkových podmienkach. Prečo? To vedia iba v RR.

 

V tomto kúsku hliny je celá vážnosť značky, napriek tomu okrídlený emblém značky neputuje v tom istom vyhotovení z modelu na model. Pre 100 EX musel byť vytvorený presne podľa predlohy, ale originálne iba pre toto auto. Najprestížnejšia automobilka sveta jasne dokazuje blízkosť výtvarného umenia a automobilového priemyslu.

 

Hlinený model sa dokonale podobá na finálnu verziu, ale ešte stále pripomína chladné telo bez duše. Až voňavá koža, vzácne kovy, leštené drevo a švajčiarske hodinky navodia správnu atmosféru. Experimentálny automobil bude mať karosériu z hliníka a špeciálne vyklápacie svetlomety.

 

 

Pod nádherným obalom sa ukrýva honosný interiér ohurujúci luxusom i priestorom. Pohodlie posádky je nadovšetko, lebo nikto z realizačného tímu presne nevie, ktorá najváženejšia osoba sveta si vyskúša pohodlie zadných sedadiel počas návštevy továrne. Experimentáne vozidlo sa od koncepčného odlišuje tým, že musí byť plne funkčné, aby si na ňom RR overil nové technické riešenia.


Vozidlá RR obdivuje celý svet, ale iba vyvolení si ich kupujú a užívajú. S ohľadom na cieľovú skupinu sa tvorcovia interiéru nechali inšpirovať modernými jachtami. „Výsledkom našej práce je moderný interiér s bezchybným morským vplyvom“ - vysvetľuje dizajnér Charles Coldham. Predné sedadlá dostali úplne nový dizajn a okrem toho dokonale držia vodičove telo v zákrutách. Zadné bohato dimenzované sedadlá pre dvojicu pasažierov sa vyrovnajú limuzíne Phantom, napriek tomu, že 100 Ex je kabriolet. Plasty sú pre tento druh automobilu zakázané a nahradil ich leštený hliník, drevený obklad, volant v mahagónovom prevedení a koža „Dark Curzon“.

 

 

 

Oslava stého výročia automobilky RR sa podarila. Na svete je unikátny funkčný kabriolet v jedinečnom a neopakovateľnom vyhotovení. Od bežných komerčných kabrioletov sa líši cenou, vzhľadom ale i proporciami. Dĺžka karosérie (5,6m) predčí mnohé limuzíny a medzi rázvor náprav (3,47m) by vošlo bežné malé auto. Parametre motora ukrytého pod kapotou 100 EX sú ako vždy tajné. Dozvedeli sme sa však, že šestnásťvalcový motor má objem 9 l a je spojený so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkon možno iba predpokladať no určite prekračuje 600 k. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a riadenie má variabilný prevodový pomer. Dvere spomienkového predmetu sa otvárajú protismerne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.