Rolls-Royce 100 EX - auto pre nikoho

Nové modely značky Rolls-Royce (RR) neprichádzajú na trh veľmi často, ale keď RR niečo predstaví, je to automobil s mnohými naj, vrátane ceny a techniky. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, RR už ani zďaleka nie je nemoderným ťažkopádnym automobilom so zasta

ralou technikou a premrštenou cenou. RR bol práve jednou z prvých automobiliek, ktorá sa venovala výrobe koncepčných prototypov, ktoré si nekúpili ani najbohatší ľudia sveta a ostali vzácnym vlastníctvom firmy. Najviac experimentálnych modelov s označním EX vzniklo v rokoch 1919 až 1957. Pri príležitosti stého výročia založenia, ktoré RR oslávil v tomto roku, vznikol ďalší EX-periment s označním 100 EX. Pri výrobe auta, ktoré sa nikdy nedostane do sériovej výroby, boli použité najmodernejšie technológie, no napriek tomu jeho zrod prebiehal pomaly, bez vplyvu hektickej doby a marketingových tlakov. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. V novembri predstavil Rolls-Royce experimentálny model 100 EX na show v Singapure. Britská automobilka, ktorá je súčasťou nemeckej skupiny BMW, oznámila, že v roku 2007 predstaví nový model s pracovným názvom RR 02, skonštruovaný na platforme Phantom a inšpirovaný 100 EX, s 6,75-litrovým motorom V12. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. Hoci tento prototyp nemá cenu, lebo sa nikdy predávať nebude, zistili sme sumu, za ktorú by ste si mohli objednať jednoduchší RR Phantom. V Spojených štátoch sa cena nového Rolls-Royce Phantom pohybuje od 320 000 USD za základný model. V Európe v závislosti od vybavenia stojí nový RR Phantom 290 000 až 650 000 eur. Starý Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930 stojí 350 000 eur a viac. Skrátka za 14 miliónov korún zoženiete Rolls-Royce v základnej výbave.

Keď je inšpirácia, nájde sa aj dôvod zostrojiť auto pre nikoho, teda iba tak pre radosť. V prípade 100 EX pochádza inšpirácia z obdobia okolo roku 1927, kedy vznikli vozidlá s plátenou strechou 15 EX, 16EX, a 17EX na podvozku vtedajšieho modelu Phantom. História sa neuveriteľne opakuje, pretože na podvozku súčasného modelu Phantom (vznikol v roku 2003 v spolupráci s BMW) vyrástol model 100 EX s plátenou strechou a hliníkovou karosériou.

 


Všade vládne tvorivá nálada a ticho príznačné skôr pre ateliér, než vývojové centrum automobilky. Tak ako väčšina sôch a obrazov ani tento skvost sa nebude hromadne vyrábať, dokonca je vylúčená aj amatérska reprodukcia. Už v tejto fáze vývoja 100 EX bolo jasné , že prototyp bude plne funkčný a preskúšaný vo všetkých prevádzkových podmienkach. Prečo? To vedia iba v RR.

 

V tomto kúsku hliny je celá vážnosť značky, napriek tomu okrídlený emblém značky neputuje v tom istom vyhotovení z modelu na model. Pre 100 EX musel byť vytvorený presne podľa predlohy, ale originálne iba pre toto auto. Najprestížnejšia automobilka sveta jasne dokazuje blízkosť výtvarného umenia a automobilového priemyslu.

 

Hlinený model sa dokonale podobá na finálnu verziu, ale ešte stále pripomína chladné telo bez duše. Až voňavá koža, vzácne kovy, leštené drevo a švajčiarske hodinky navodia správnu atmosféru. Experimentálny automobil bude mať karosériu z hliníka a špeciálne vyklápacie svetlomety.

 

 

Pod nádherným obalom sa ukrýva honosný interiér ohurujúci luxusom i priestorom. Pohodlie posádky je nadovšetko, lebo nikto z realizačného tímu presne nevie, ktorá najváženejšia osoba sveta si vyskúša pohodlie zadných sedadiel počas návštevy továrne. Experimentáne vozidlo sa od koncepčného odlišuje tým, že musí byť plne funkčné, aby si na ňom RR overil nové technické riešenia.


Vozidlá RR obdivuje celý svet, ale iba vyvolení si ich kupujú a užívajú. S ohľadom na cieľovú skupinu sa tvorcovia interiéru nechali inšpirovať modernými jachtami. „Výsledkom našej práce je moderný interiér s bezchybným morským vplyvom“ - vysvetľuje dizajnér Charles Coldham. Predné sedadlá dostali úplne nový dizajn a okrem toho dokonale držia vodičove telo v zákrutách. Zadné bohato dimenzované sedadlá pre dvojicu pasažierov sa vyrovnajú limuzíne Phantom, napriek tomu, že 100 Ex je kabriolet. Plasty sú pre tento druh automobilu zakázané a nahradil ich leštený hliník, drevený obklad, volant v mahagónovom prevedení a koža „Dark Curzon“.

 

 

 

Oslava stého výročia automobilky RR sa podarila. Na svete je unikátny funkčný kabriolet v jedinečnom a neopakovateľnom vyhotovení. Od bežných komerčných kabrioletov sa líši cenou, vzhľadom ale i proporciami. Dĺžka karosérie (5,6m) predčí mnohé limuzíny a medzi rázvor náprav (3,47m) by vošlo bežné malé auto. Parametre motora ukrytého pod kapotou 100 EX sú ako vždy tajné. Dozvedeli sme sa však, že šestnásťvalcový motor má objem 9 l a je spojený so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkon možno iba predpokladať no určite prekračuje 600 k. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a riadenie má variabilný prevodový pomer. Dvere spomienkového predmetu sa otvárajú protismerne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 19 577
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 951
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 507
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 034
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 571
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 508
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 495
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 406
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 334
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 267

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Babiš nevie písať na počítači, priznala jeho hovorkyňa

S aktivistami si v Babišom mene písal jeho spolupracovník.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.