SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Rolls-Royce 100 EX - auto pre nikoho

Nové modely značky Rolls-Royce (RR) neprichádzajú na trh veľmi často, ale keď RR niečo predstaví, je to automobil s mnohými naj, vrátane ceny a techniky. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, RR už ani zďaleka nie je nemoderným ťažkopádnym automobilom so zasta

ralou technikou a premrštenou cenou. RR bol práve jednou z prvých automobiliek, ktorá sa venovala výrobe koncepčných prototypov, ktoré si nekúpili ani najbohatší ľudia sveta a ostali vzácnym vlastníctvom firmy. Najviac experimentálnych modelov s označním EX vzniklo v rokoch 1919 až 1957. Pri príležitosti stého výročia založenia, ktoré RR oslávil v tomto roku, vznikol ďalší EX-periment s označním 100 EX. Pri výrobe auta, ktoré sa nikdy nedostane do sériovej výroby, boli použité najmodernejšie technológie, no napriek tomu jeho zrod prebiehal pomaly, bez vplyvu hektickej doby a marketingových tlakov. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. V novembri predstavil Rolls-Royce experimentálny model 100 EX na show v Singapure. Britská automobilka, ktorá je súčasťou nemeckej skupiny BMW, oznámila, že v roku 2007 predstaví nový model s pracovným názvom RR 02, skonštruovaný na platforme Phantom a inšpirovaný 100 EX, s 6,75-litrovým motorom V12. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. Hoci tento prototyp nemá cenu, lebo sa nikdy predávať nebude, zistili sme sumu, za ktorú by ste si mohli objednať jednoduchší RR Phantom. V Spojených štátoch sa cena nového Rolls-Royce Phantom pohybuje od 320 000 USD za základný model. V Európe v závislosti od vybavenia stojí nový RR Phantom 290 000 až 650 000 eur. Starý Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930 stojí 350 000 eur a viac. Skrátka za 14 miliónov korún zoženiete Rolls-Royce v základnej výbave.

Keď je inšpirácia, nájde sa aj dôvod zostrojiť auto pre nikoho, teda iba tak pre radosť. V prípade 100 EX pochádza inšpirácia z obdobia okolo roku 1927, kedy vznikli vozidlá s plátenou strechou 15 EX, 16EX, a 17EX na podvozku vtedajšieho modelu Phantom. História sa neuveriteľne opakuje, pretože na podvozku súčasného modelu Phantom (vznikol v roku 2003 v spolupráci s BMW) vyrástol model 100 EX s plátenou strechou a hliníkovou karosériou.

 


Všade vládne tvorivá nálada a ticho príznačné skôr pre ateliér, než vývojové centrum automobilky. Tak ako väčšina sôch a obrazov ani tento skvost sa nebude hromadne vyrábať, dokonca je vylúčená aj amatérska reprodukcia. Už v tejto fáze vývoja 100 EX bolo jasné , že prototyp bude plne funkčný a preskúšaný vo všetkých prevádzkových podmienkach. Prečo? To vedia iba v RR.

 

V tomto kúsku hliny je celá vážnosť značky, napriek tomu okrídlený emblém značky neputuje v tom istom vyhotovení z modelu na model. Pre 100 EX musel byť vytvorený presne podľa predlohy, ale originálne iba pre toto auto. Najprestížnejšia automobilka sveta jasne dokazuje blízkosť výtvarného umenia a automobilového priemyslu.

 

Hlinený model sa dokonale podobá na finálnu verziu, ale ešte stále pripomína chladné telo bez duše. Až voňavá koža, vzácne kovy, leštené drevo a švajčiarske hodinky navodia správnu atmosféru. Experimentálny automobil bude mať karosériu z hliníka a špeciálne vyklápacie svetlomety.

 

 

Pod nádherným obalom sa ukrýva honosný interiér ohurujúci luxusom i priestorom. Pohodlie posádky je nadovšetko, lebo nikto z realizačného tímu presne nevie, ktorá najváženejšia osoba sveta si vyskúša pohodlie zadných sedadiel počas návštevy továrne. Experimentáne vozidlo sa od koncepčného odlišuje tým, že musí byť plne funkčné, aby si na ňom RR overil nové technické riešenia.


Vozidlá RR obdivuje celý svet, ale iba vyvolení si ich kupujú a užívajú. S ohľadom na cieľovú skupinu sa tvorcovia interiéru nechali inšpirovať modernými jachtami. „Výsledkom našej práce je moderný interiér s bezchybným morským vplyvom“ - vysvetľuje dizajnér Charles Coldham. Predné sedadlá dostali úplne nový dizajn a okrem toho dokonale držia vodičove telo v zákrutách. Zadné bohato dimenzované sedadlá pre dvojicu pasažierov sa vyrovnajú limuzíne Phantom, napriek tomu, že 100 Ex je kabriolet. Plasty sú pre tento druh automobilu zakázané a nahradil ich leštený hliník, drevený obklad, volant v mahagónovom prevedení a koža „Dark Curzon“.

 

 

 

Oslava stého výročia automobilky RR sa podarila. Na svete je unikátny funkčný kabriolet v jedinečnom a neopakovateľnom vyhotovení. Od bežných komerčných kabrioletov sa líši cenou, vzhľadom ale i proporciami. Dĺžka karosérie (5,6m) predčí mnohé limuzíny a medzi rázvor náprav (3,47m) by vošlo bežné malé auto. Parametre motora ukrytého pod kapotou 100 EX sú ako vždy tajné. Dozvedeli sme sa však, že šestnásťvalcový motor má objem 9 l a je spojený so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkon možno iba predpokladať no určite prekračuje 600 k. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a riadenie má variabilný prevodový pomer. Dvere spomienkového predmetu sa otvárajú protismerne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 531
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 962
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 288
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 041
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 927
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 198
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
Na snímke je slovenská lyžiarka Petra Vlhová.

Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní - Špindlerov MlynŽeny - slalom:.


SITA 29m
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  3. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  4. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  5. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  6. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 487
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 022
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 163
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 547
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 316
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu