Rolls-Royce 100 EX - auto pre nikoho

Nové modely značky Rolls-Royce (RR) neprichádzajú na trh veľmi často, ale keď RR niečo predstaví, je to automobil s mnohými naj, vrátane ceny a techniky. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, RR už ani zďaleka nie je nemoderným ťažkopádnym automobilom so zasta

ralou technikou a premrštenou cenou. RR bol práve jednou z prvých automobiliek, ktorá sa venovala výrobe koncepčných prototypov, ktoré si nekúpili ani najbohatší ľudia sveta a ostali vzácnym vlastníctvom firmy. Najviac experimentálnych modelov s označním EX vzniklo v rokoch 1919 až 1957. Pri príležitosti stého výročia založenia, ktoré RR oslávil v tomto roku, vznikol ďalší EX-periment s označním 100 EX. Pri výrobe auta, ktoré sa nikdy nedostane do sériovej výroby, boli použité najmodernejšie technológie, no napriek tomu jeho zrod prebiehal pomaly, bez vplyvu hektickej doby a marketingových tlakov. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. V novembri predstavil Rolls-Royce experimentálny model 100 EX na show v Singapure. Britská automobilka, ktorá je súčasťou nemeckej skupiny BMW, oznámila, že v roku 2007 predstaví nový model s pracovným názvom RR 02, skonštruovaný na platforme Phantom a inšpirovaný 100 EX, s 6,75-litrovým motorom V12. Pohľad za brány jednej z najlepších automobiliek sveta ukazuje, ako vzniká mimoriadne drahý spomienkový predmet storočnice automobilky. Hoci tento prototyp nemá cenu, lebo sa nikdy predávať nebude, zistili sme sumu, za ktorú by ste si mohli objednať jednoduchší RR Phantom. V Spojených štátoch sa cena nového Rolls-Royce Phantom pohybuje od 320 000 USD za základný model. V Európe v závislosti od vybavenia stojí nový RR Phantom 290 000 až 650 000 eur. Starý Rolls-Royce Phantom 2 z roku 1930 stojí 350 000 eur a viac. Skrátka za 14 miliónov korún zoženiete Rolls-Royce v základnej výbave.

Keď je inšpirácia, nájde sa aj dôvod zostrojiť auto pre nikoho, teda iba tak pre radosť. V prípade 100 EX pochádza inšpirácia z obdobia okolo roku 1927, kedy vznikli vozidlá s plátenou strechou 15 EX, 16EX, a 17EX na podvozku vtedajšieho modelu Phantom. História sa neuveriteľne opakuje, pretože na podvozku súčasného modelu Phantom (vznikol v roku 2003 v spolupráci s BMW) vyrástol model 100 EX s plátenou strechou a hliníkovou karosériou.

 


Všade vládne tvorivá nálada a ticho príznačné skôr pre ateliér, než vývojové centrum automobilky. Tak ako väčšina sôch a obrazov ani tento skvost sa nebude hromadne vyrábať, dokonca je vylúčená aj amatérska reprodukcia. Už v tejto fáze vývoja 100 EX bolo jasné , že prototyp bude plne funkčný a preskúšaný vo všetkých prevádzkových podmienkach. Prečo? To vedia iba v RR.

 

V tomto kúsku hliny je celá vážnosť značky, napriek tomu okrídlený emblém značky neputuje v tom istom vyhotovení z modelu na model. Pre 100 EX musel byť vytvorený presne podľa predlohy, ale originálne iba pre toto auto. Najprestížnejšia automobilka sveta jasne dokazuje blízkosť výtvarného umenia a automobilového priemyslu.

 

Hlinený model sa dokonale podobá na finálnu verziu, ale ešte stále pripomína chladné telo bez duše. Až voňavá koža, vzácne kovy, leštené drevo a švajčiarske hodinky navodia správnu atmosféru. Experimentálny automobil bude mať karosériu z hliníka a špeciálne vyklápacie svetlomety.

 

 

Pod nádherným obalom sa ukrýva honosný interiér ohurujúci luxusom i priestorom. Pohodlie posádky je nadovšetko, lebo nikto z realizačného tímu presne nevie, ktorá najváženejšia osoba sveta si vyskúša pohodlie zadných sedadiel počas návštevy továrne. Experimentáne vozidlo sa od koncepčného odlišuje tým, že musí byť plne funkčné, aby si na ňom RR overil nové technické riešenia.


Vozidlá RR obdivuje celý svet, ale iba vyvolení si ich kupujú a užívajú. S ohľadom na cieľovú skupinu sa tvorcovia interiéru nechali inšpirovať modernými jachtami. „Výsledkom našej práce je moderný interiér s bezchybným morským vplyvom“ - vysvetľuje dizajnér Charles Coldham. Predné sedadlá dostali úplne nový dizajn a okrem toho dokonale držia vodičove telo v zákrutách. Zadné bohato dimenzované sedadlá pre dvojicu pasažierov sa vyrovnajú limuzíne Phantom, napriek tomu, že 100 Ex je kabriolet. Plasty sú pre tento druh automobilu zakázané a nahradil ich leštený hliník, drevený obklad, volant v mahagónovom prevedení a koža „Dark Curzon“.

 

 

 

Oslava stého výročia automobilky RR sa podarila. Na svete je unikátny funkčný kabriolet v jedinečnom a neopakovateľnom vyhotovení. Od bežných komerčných kabrioletov sa líši cenou, vzhľadom ale i proporciami. Dĺžka karosérie (5,6m) predčí mnohé limuzíny a medzi rázvor náprav (3,47m) by vošlo bežné malé auto. Parametre motora ukrytého pod kapotou 100 EX sú ako vždy tajné. Dozvedeli sme sa však, že šestnásťvalcový motor má objem 9 l a je spojený so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkon možno iba predpokladať no určite prekračuje 600 k. Posilňovač riadenia reaguje na rýchlosť vozidla a riadenie má variabilný prevodový pomer. Dvere spomienkového predmetu sa otvárajú protismerne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 052
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 007
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 122
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 620
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 279
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 212
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 686

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.